Temat spotkania i czas trwania |
Najważniejsze problemy poruszane w czasie spotkania |
Propozycje materiałów samokształceniowych |
Planowane działania w sieci |
1. Spotkanie organizacyjne. Integracja grupy
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Omówienie celów i założen projektu sieciowego. Ustalenie planu działania sieci. 2. Dyskusja na temat roli dyrektora w promocji szkoły, jak ja sobie wyobrażamy. 3. Wprowadzenie do teorii. Spotkanie z ekspertem: • co to jest promocja i PR szkoły? • reputacja a wizerunek szkoły; • etyka działan PR; • wewnetrzny i zewnetrzny PR; • planowanie działań promocyjnych. 4. Warsztaty prowadzone przez eksperta (np. znanego w środowisku dziennikarza): przygotowywanie materiałów dla lokalnej prasy w celach promocyjnych, kontakty z dziennikarzami. |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Literatura: • J. Fazlagic, Marketingowe zarządzanie szkołą, CODN, Warszawa 2003. • D. Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy, GWP, Gdansk 2010. • D. Aslett, Jak przemawiać publicznie i nie wyjść na idiotę, Czytelnik, Warszawa 1994. • R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdansk 1996. • M. Podzielska, Nauczyciel – lider. Jak budować autorytet?, WSiP, Warszawa 2009. • P. Fortuna, M. Torój, Jak być lepszym szefem. Inspiracje psychologiczne, Difin, Warszawa 2009. |
• Dyskusja na forum dotyczaca wyboru tematu na kolejne zajecia. • Dzielenie sie pomysłami dotyczacymi promocji szkoły, ciekawa literatura, pomysłami zwiazanymi z PR. • Wyszukiwanie w internecie ciekawych inspiracji do rozmowy na temat sposobów promocji szkoły. • Wspólne tworzenie netografiii, czyli zbioru linków do zasobów internetowych związanych z promocją szkoły. • Dyskusja na temat nowych technologii w promowaniu szkoły. • Dyskusja po spotkaniu z ekspertem. • Wspólne ustalenie kto poprowadzi kolejny warsztat. |
2. Wizerunek dyrektora
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Prezencja dyrektora – jak wygladać, zachowywać sie, aby najlepiej reprezentować placówke? 2. Wystapienia publiczne – jak się przygotować, jak przemawiać? (róznorodne techniki w zalezności od rodzaju wystapienia). 3. Krótkie warsztaty prowadzone przez eksperta na temat zasad precedencji. |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Literatura: • M. Podzielska, Nauczyciel – lider. Jak budować autorytet?, WSiP, Warszawa 2009. • Przywództwo w szkole, red. J. Michalak, Impuls, Kraków 2007. • R. Gut, Cechy osobowe dyrektora szkoły a styl zarządzania, CODN, Warszawa 2009. • Propozycja ceremoniału szkolnego dla szkół i placówek oświatowych w województwie świetokrzyskim, Kielce 2006 (www.kuratorium.kielce.pl).
Czasopisma: • „Dyrektor Szkoły” • „Sedno. Magazyn Dyrektora Szkoły” • „Miesiecznik Dyrektora Szkoły” |
• Wymiana plików i materiałów na temat wizerunku dyrektora, zasad precedencji, wystapień publicznych. • Dyskusja na temat spotkania z zaproszonym ekspertem. • Wspólne ustalenie kto poprowadzi kolejny warsztat. |
3. Media relations
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Spotkanie z ekspertami: dziennikarzem i rzecznikiem prasowym. 2. Dyskusja panelowa z ekspertami, m.in. na nastepujace tematy: • zasad współpracy z dziennikarzami; • sposobów informowania o sytuacjach trudnych i kryzysowych; • kształtowania pozytywnego wizerunku szkoły w mediach; 3. Rozmowa uczestników sieci na temat szkolnej polityki medialnej. 4. Praca w grupach nad konkretnymi problemami, np. jak przygotować „dobry” komunikat prasowy? |
Scenariusz spotkania z koordynatorem Pozycje podane przez ekspertów Ustawa: prawo prasowe
Literatura: • J. Leszczynska, Zarzadzanie sytuacja kryzysową w szkole, Raabe, Warszawa 2009. |
• Dyskusja na forum o spotkaniu z ekspertami. • Dyskusja na forum o lokalnym rynku medialnym: czasopismach, telewizji lokalnej, internetowych serwisach i portalach informacyjnych. • Badania fokusowe: jaki obraz szkoły i nauczycieli wyłania sie z lokalnych serwisów i portali informacyjnych. |
4. Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Prezentacja „dobrych praktyk”: uczestnicy sieci przedstawiają sprawdzone formy współpracy ze środowiskiem lokalnym. 2. Praca w grupach nad konkretnymi problemami, np. jak współpracować z: rodzicami, samorzadem lokalnym, ośrodkiem kultury? 3. Dyskusja: razem czy osobno? Na ile wspólne działania szkół i ich przedsiewziecia mogą poprawić współpracą ze środowiskiem lokalnym? 4. Bank pomysłów: planowanie wspólnych działań szkół na rzecz środowiska lokalnego. 5. Spotkanie z wójtem, burmistrzem, prezydentem, innymi przedstawicielami środowiska lokalnego, w celu np. konsultacji pomysłów wypracowanych podczas sieciowych spotkań (np. wspólnych przedsiewzieć szkół na rzecz środowiska lokalnego). |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Literatura: • J. Fazlagić, Marketingowe zarzadzanie szkołą, CODN, Warszawa 2003.
Strony internetowe: www.otwartaszkola.men.gov.pl |
• Wymiana opinii na temat spotkania z przedstawicielami środowiska lokalnego. • Dyskusja na forum na temat wspólnychprzedsiewzieć czy ogólnie – współpracy ze środowiskiem lokalnym. |
5. Budowanie strategii promocyjnej szkoły
(4 godz. dydaktyczne) |
Praca w grupach nad problemami:
• zalety planowania strategicznego w kontekscie promocji szkoły; • ocena efektywności elementów promocji szkoły dotychczas wykorzystywanych; • umiejetnosc wyboru elementów specyficznych, wyrózniajacych szkołe; • redefinicja czynników promocyjnych (szkolne uroczystości, spotkania, działania w środowisku lokalnym, materiały informacyjne, prezentacje, etc.). |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Literatura: • J. Fazlagić, Marketingowe zarządzanie szkołą, CODN, Warszawa 2003. |
• Wyszukiwanie w internecie przykładówdziałań promocyjnych szkół, materiałów filmowych, filmów reklamowych, folderów itp. • Rozmowa o przyszłosci i planowanie dalszych działan. |