Temat spotkania i czas trwania |
Najważniejsze problemy poruszane w czasie spotkania |
Propozycje materiałów samokształceniowych |
Planowane działania w sieci |
1. Integracja grupy
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Autoprezentacja uczestników. 2. Omówienie celów i założeń projektu sieciowego. Ustalenie planu działania sieci. 3. Wymiana doświadczeń na temat zastosowania filmu na lekcjach języka polskiego, w tym praca w grupach nad konkretnymi problemami edukacyjnymi. 4. Warsztaty polonistyczne z wykorzystaniem filmu lub jego fragmentu – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja). 5. Omówienie warsztatów |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Literatura: • Filmoteka Szkolna. Materiały pomocnicze. Scenariusze zajęć i materiały pomocnicze dla nauczycieli, red. M. Hajdukiewicz, S. Żmijewska- Kwiręg, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Warszawa 2010 (publikacja dostępna na stronie: www.filmotekaszkolna.pl).
Filmowe i edukacyjne strony internetowe: • www.edukacjafilmowa.pl • www.filmpolski.pl • www.polskaszkolafilmowa.pl • www.akademiapolskiegofilmu.pl • www.stopklatka.pl • www.nina.gov.pl/edukacja • ef.nhef.pl • Pakiet Filmoteka Szkolna, Polski Instytut Sztuki Filmowej, (www.filmotekaszkolna.pl). • Pakiet EKRAN 2.0 Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej oraz Narodowy Instytut Audiowizualny (www.nina.gov.pl/edukacja/ninateka-edu). |
• Dyskusja na forum dotycząca wyboru tematu na kolejne zajęcia. • Dzielenie się pomysłami metodycznymi, np. scenariuszami lekcji. • Wyszukiwanie ciekawych inspiracji do rozmowy – praca z portalami internetowymi. • Wspólne tworzenie netografii, czyli zbioru linków do zasobów internetowych związanych z edukacją filmową. • Dyskusja dotycząca ulubionych filmów i innych tematów filmowych. • Ustalenie na forum, kto z uczestników sieci poprowadzi kolejne warsztaty polonistyczne. |
2. Film na lekcjach języka polskiego
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Warsztaty polonistyczne z wykorzystaniem filmu lub jego fragmentu – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja). 2. Omówienie warsztatów. 3. Prezentacja własnych doświadczeń związanych z pracą z filmem na lekcjach – jakie efekty edukacyjne można osiągnąć, wykorzystując go jako pomoc dydaktyczną? 4. Praca w grupach nad konkretnym problemem edukacyjnym, np. jak wykorzystać film A. Wajdy Pan Tadeusz przy realizacji tematu “Pan Tadeusz jako epopeja narodowa”. |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Literatura: • Filmoteka Szkolna. Materiały pomocnicze. Scenariusze zajęć i materiały pomocnicze dla nauczycieli, red. M. Hajdukiewicz, S. Żmijewskia- Kwiręg, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Warszawa 2010 (publikacja dostępna na stronie: www.filmotekaszkolna.pl). • Pakiet Filmoteka Szkolna, Polski Instytut Sztuki Filmowej (www.filmotekaszkolna.pl). • Pakiet EKRAN 2.0 Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej oraz Narodowy Instytut Audiowizualny (www.nina.gov.pl/edukacja/ninateka- edu).
Filmowe i edukacyjne strony internetowe: • www.nhef.pl • www.filmotekaszkolna.pl • www.ceo.org.pl/filmotekaszkolna
Literatura: • J. Wojnicka, O. Katafiasz, Słownik wiedzy o filmie, Park, Bielsko-Biała 2005. • T. Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Videograf II, Chorzów 2009. • T. Lubelski, Ilustrowana historia kina polskiego, Videograf II, Chorzów 2009.
Czasopisma filmowe: • „Film” • „Kino” |
• Dzielenie się pomysłami metodycznymi, np. scenariuszami lekcji i własnymi doświadczeniami związanymi z edukacją filmową. • Wyszukiwanie ciekawych inspiracji do rozmowy – praca z portalami internetowymi. • Wspólne tworzenie netografii, czyli zbioru linków do zasobów internetowych związanych z filmem. • Dyskusja na temat roli filmu w edukacji. • Ustalenie na forum kto z uczestników sieci poprowadzi kolejne warsztaty polonistyczne. |
3. Szkolny DKF, czyli porozmawiajmy o filmie
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Warsztaty polonistyczne z wykorzystaniem filmu lub fragmentu filmu – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja). 2. Omówienie warsztatów 3. Spotkanie z ekspertem – nauczycielem lub animatorem kultury mającym doświadczenie w prowadzeniu DKF-u. 4. Bank pomysłów: jak stworzyć i zorganizować szkolny DKF? |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Literatura: • Filmoteka Szkolna. Materiały pomocnicze. Scenariusze zajęć i materiały pomocnicze dla nauczycieli, red. M. Hajdukiewicz, S. Żmijewska- Kwiręg, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Warszawa 2010 (publikacja dostępna na stronie: www.filmotekaszkolna.pl). • Anna Mirska-Czerwińska, Szkolny DKF (publikacja dostępna na stronie www.ceo. org.pl/filmotekaszkolna). Strona internetowa Polskiej Federacji DKF: www.pfdkf.pl |
• Jak wyżej oraz przedstawienie na forum eksperta zaproszonego na następne spotkanie. • Dyskusja na forum na temat filmu, który będzie analizowany z ekspertem. |
4. Analiza dzieła filmowego. Spotkanie z ekspertem
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Warsztaty: analiza i interpretacja dzieła filmowego, przygotowana przez eksperta. 2. Omówienie warsztatów. 3. Dyskusja z ekspertem na temat analizowanego filmu. |
Scenariusz spotkania z ekspertem Pozycje zaproponowane przez eksperta |
• Jak wyżej oraz wymiana poglądów po spotkaniu z ekspertem. • Wybór filmu na następne spotkanie: organizowanie DKF (dyskusja na forum oraz sonda internetowa). • Dyskusja na forum na temat podziału zadań na następne spotkanie. |
5. Robimy nasz sieciowy DKF – „tylko dla orłów”
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Prelekcja przed projekcją filmu. 2. Projekcja wybranego filmu. 3. Dyskusja po projekcji filmu. |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Literatura: • Filmoteka Szkolna. Materiały pomocnicze. Scenariusze zajęć i materiały pomocnicze dla nauczycieli, red. M. Hajdukiewicz, S. Żmijewska- Kwiręg, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Warszawa 2010 (publikacja dostępna na stronie: www.filmotekaszkolna.pl). • Anna Mirska-Czerwińska, Szkolny DKF (publikacja dostępna na stronie www.ceo. org.pl/filmotekaszkolna). Strona internetowa Polskiej Federacji DKF: www.pfdkf.pl |
• Dyskusja na forum po spotkaniu sieciowego DKF. • Rozmowa o przyszłości i planowanie dalszych działań. |
REKOMENDACJE |
W drugim roku funkcjonowania sieci warto skupić się na praktycznych działaniach – zajęciach warsztatowych. Propozycja działań na kolejny rok: warsztaty scenariuszowe, jak zrobić film krótkometrażowy w szkole, sztuka montażu, oprawa muzyczna filmu, Szkolny Festiwal Filmowy. |