Temat spotkania i czas trwania |
Najważniejsze problemy poruszane w czasie spotkania |
Propozycje materiałów samokształceniowych |
Planowane działania w sieci |
1. Integracja grupy
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Omówienie celów i założeń projektu sieciowego. Ustalenie planu działania sieci. 2. Dyskusja wokół tematów: • dlaczego uczniowie nie czytają? • dlaczego nie potrafimy zachęcić uczniów do czytania? • co zrobić, żeby uczniowie zaczęli czytać/ czytali więcej? • co naszym zdaniem czytają uczniowie? 3. Stworzenie banku pomysłów: co zrobić, aby uczniowie czytali? Praca w grupach nad konkretnymi problemami edukacyjnymi. 4. Warsztaty polonistyczne: lekcja z lekturą – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja). 5. Omówienie warsztatów. |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Literatura: • W. Bobiński, Drugi oddech polonisty, Stentor, Warszawa 1996. • M. Taraszkiewicz, Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, CODN, Warszawa 2002. • M. Taraszkiewicz, Metody aktywizujące proces uczenia się, czyli jak uczyć lepiej, Verlag Dashöfer, Warszawa 2002. • S. Bortnowski, Jak uczyć poezji?, Stentor, Warszawa 1998.
Biblioteka „TRENDÓW” – www.ore.edu.pl
Czasopisma: • „Biblioteka w Szkole” • „Polonistyka” • „Język Polski w Liceum” |
• Dyskusja na forum dotycząca wyboru tematu na kolejne zajęcia. • Dzielenie się pomysłami metodycznymi, np. scenariuszami lekcji. • Wyszukiwanie ciekawych inspiracji do rozmowy – praca z portalami internetowymi. • Wspólne tworzenie netografii, czyli zbioru linków do zasobów internetowych związanych z literaturą. • Dyskusja dotycząca ulubionych książek i innych tematów literackich. • Konstruowanie na forum „sieciowego” kanonu lektur. • Dyskusja na forum na temat zapisów podstawy programowej dotyczących języka polskiego. • Ustalenie na forum kto z uczestników sieci poprowadzi kolejne warsztaty polonistyczne. |
2. Edukacja czytelnicza w klasie – jak zachęcić do czytania na lekcjach języka polskiego?
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Warsztaty polonistyczne: lekcja z lekturą – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja). 2. Omówienie warsztatów. 3. Prezentacja własnych, inspirujących doświadczeń w pracy z lekturą. 4. Praca w grupach nad konkretnymi problemami edukacyjnymi, np. jak ciekawie zrealizować temat: „Realizm w epopei narodowej Pan Tadeusz”? 5. Rozmowa o bibliotece szkolnej, np. w kręgu tematów: • jakie mamy zasoby? • kto decyduje o zakupach? • na ile uczniowie mogą mieć wpływ na zakupy książek? • co zrobić, aby biblioteka stała się atrakcyjną czytelnią i magnetycznym miejscem spotkania z czytelnikiem? |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Literatura: • W. Bobiński, Drugi oddech polonisty, Stentor, Warszawa 1996. • M. Taraszkiewicz, Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, CODN, Warszawa 2002. • M. Taraszkiewicz, Metody aktywizujące proces uczenia się, czyli jak uczyć lepiej, Verlag Dashöfer, Warszawa 2002. • S. Bortnowski, Jak uczyć poezji?, Stentor, Warszawa 1998.
Biblioteka „TRENDÓW” – www.ore.edu.
Czasopisma: • „Biblioteka w Szkole” • „Polonistyka” • „Język Polski w Liceum” |
• Dzielenie się pomysłami metodycznymi, np. scenariuszami lekcji i własnymi doświadczeniami związanymi z edukacją czytelniczą. • Wyszukiwanie ciekawych inspiracji do rozmowy – praca z portalami internetowymi. • Wspólne tworzenie netografii, czyli zbioru linków do zasobów internetowych związanych z literaturą. • Dyskusja dotycząca ulubionych książek i innych tematów literackich. • Konstruowanie na forum „sieciowego” kanonu lektur. • Dyskusja na forum na temat zapisów podstawy programowej dotyczących języka polskiego. • Ustalenie na forum, kto z uczestników sieci poprowadzi kolejne warsztaty polonistyczne. • Przedstawienie na forum eksperta zaproszonego na następne spotkanie. |
3. Zachęcenie do czytania poza klasą – szkoła jako miejsce kształtowania środowiska czytelniczego
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Warsztaty polonistyczne: lekcja z lekturą – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja). 2. Omówienie warsztatów. 3. Dyskusja na temat wpływu nauczycieli różnych przedmiotów na postawy czytelnicze uczniów, np. rozmowy z wychowawcą czy innym nauczycielem o tym, co czytamy. 4. Praca w grupach nad konkretnymi problemami edukacyjnymi, np. jak na fizyce zachęcić do czytania? Jak wykorzystać radiowęzeł do promocji czytelnictwa? 5. Spotkanie z ekspertem –bibliotekarzem, specjalistą od multimediów, posiadającym doświadczenie w skutecznym promowaniu czytelnictwa. |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Pozycje zaproponowane przez eksperta |
• Jak wyżej oraz przedstawienie na forum eksperta zaproszonego na następne spotkanie. • Dyskusja na forum na temat dzieła literackiego, które będzie analizowane z ekspertem. |
4. Analiza dzieła literackiego. Spotkanie z ekspertem
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Warsztaty: analiza i interpretacja dzieła literackiego, przygotowana przez eksperta (np. pracownika naukowego filologii polskiej) lub studenta polonistyki. 2. Omówienie warsztatów. 3. Dyskusja z zaproszonym gościem na temat analizowanego utworu literackiego. |
Scenariusz spotkania z ekspertem
Pozycje zaproponowane przez eksperta |
• Jak wyżej oraz wymiana poglądów po spotkaniu z zaproszonym gościem. • Ustalenie na forum kto z uczestników sieci poprowadzi kolejne warsztaty polonistyczne. |
5. Nie tylko papier – książka niejedno ma imię
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Warsztaty polonistyczne: lekcja z lekturą – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja). 2. Omówienie warsztatów. 3. Dyskusja na temat wykorzystania w promocji czytelnictwa audiobooków, tabletów, adaptacji teatralnych, filmów, multimediów, internetu. 4. Praca w grupach nad konkretnymi problemami edukacyjnymi, np. jak do promocji czytelnictwa wykorzystać zasoby internetu? |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Strony internetowe poświęcone literaturze, np.: • www.literat.ug.edu.pl/indexx.htm • www.eczytelnia.pl • www.ksiazki.wp.pl • www.forumksiazki.pl |
• Jak wyżej oraz wzajemne rekomendowanie najciekawszych portali poświęconych literaturze. • Rozmowa o przyszłości i planowanie dalszego działania. |
REKOMENDACJE |
W drugim roku funkcjonowania sieci warto skupić się na praktycznych działaniach – zajęciach warsztatowych. Propozycja działań na kolejny rok: warsztat czytania wierszy, np. jak być Ireną Kwiatkowską i czytać Ptasie radio?; warsztat czytania prozy, np. zrób swój własny audiobook; warsztat czytania dramatu, np. próba czytana; warsztaty twórczego pisania, przegląd twórczej adaptacji dzieła literackiego. |