Temat spotkania i czas trwania |
Najważniejsze problemy poruszane w czasie spotkania |
Propozycje materiałów samokształceniowych |
Planowane działania w sieci |
1. Integracja grupy
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Omówienie celów i założeń projektu sieciowego. Ustalenie planu działania sieci. 2. Dyskusja wokół tematów: • czy warto organizować wycieczki przedmiotowe, lekcje terenowe? • dlaczego tak rzadko organizujemy lekcje terenowe, wycieczki przedmiotowe? 3. Autorefleksja uczestników sieci na temat ich aktywności w organizowaniu wycieczek przedmiotowych. 4. Warsztaty: lekcja terenowa w pobliżu szkoły – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja przygotowana przez koordynatora). 5. Omówienie warsztatów. |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Rozporządzenie MENiS z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001 r. Nr 135, poz. 1516)
Podstawa programowa kształcenia ogólnego
Przykładowe karty wycieczek
Literatura: • R. Netczuk, Prawne problemy bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Instytutu Badań w Oświacie, Wrocław 2008. • B. Domerecka, Jak organizować szkolną turystykę, Municipium, Warszawa 2008. • M. Taraszkiewicz, J. Kordziński, Bezpieczna i przyjazna szkoła. Vademecum dyrektora, WSiP, Warszawa 2009.
Pozycje zaproponowane przez uczestników sieci |
• Dyskusja na forum dotycząca wyboru tematu na kolejne zajęcia. • Dzielenie się pomysłami metodycznymi, np. scenariuszami wycieczek przedmiotowych. • Wyszukiwanie w internecie ciekawych inspiracji do rozmowy – wycieczki przedmiotowe. • Wspólne tworzenie netografii, czyli zbioru linków do ciekawych zasobów internetowych związanych z nauczaniem przedmiotów przyrodniczych. • Dyskusja na forum na temat zapisów podstawy programowej dotyczących przedmiotów przyrodniczych, wycieczek przedmiotowych. • Przedstawienie eksperta, który poprowadzi zajęcia na następnym spotkaniu. • Dyskusja na temat wycieczki przedmiotowej planowanej w ramach spotkania nr 4. |
2. Prawne aspekty organizowania wycieczek szkolnych
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Spotkanie z ekspertem – specjalistą od szkolnego BHP, poświęcone zasadom organizowania wycieczek szkolnych w świetle obowiązujących przepisów. 2. Praca w grupach pod okiem eksperta nad konkretnymi problemami edukacyjnymi, np: • jakie dokumenty należy przygotować, organizując wycieczkę przedmiotową? • jakie są wymagania związane z opiekunami wycieczki? • zadania i obowiązki kierownika wycieczki (praca na tekście rozporządzenia MENiS ws. Organizowania krajoznawstwa i turystyki). 3. Prezentacja własnych, inspirujących doświadczeń związanych z organizowaniem wycieczek przedmiotowych. 4. Praca w grupach: analiza podstawy programowej pod kątem organizacji wycieczek przedmiotowych. |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Rozporządzenie MENiS z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001 r. Nr 135, poz. 1516)
Podstawa programowa kształcenia ogólnego
Przykładowe karty wycieczek
Literatura: • R. Netczuk, Problemy prawne bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Instytutu Badań w Oświacie, Wrocław 2008. • B. Domerecka, Jak organizować szkolną turystykę, Municipium, Warszawa 2008. • M. Taraszkiewicz, J. Kordziński, Bezpieczna i przyjazna szkoła. Vademecum dyrektora, WSiP, Warszawa 2009.
Pozycje zaproponowane przez uczestników sieci
Pozycje podane przez eksperta |
• Dzielenie się pomysłami metodycznymi, np. scenariuszami wycieczek przedmiotowych. • Wyszukiwanie w internecie ciekawych inspiracji do rozmowy – wycieczki przedmiotowe. • Dyskusja na temat spotkania z ekspertem. • Wspólne tworzenie netografii, czyli zbioru linków do zasobów internetowych związanych z nauczaniem przedmiotów przyrodniczych. • Dyskusja na forum na temat zapisów podstawy programowej dotyczących przedmiotów przyrodniczych, wycieczek przedmiotowych. • Dyskusja na temat wycieczki przedmiotowej planowanej w ramach spotkania nr 4. |
3. Przygotowanie i organizacja wycieczki przedmiotowej
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Warsztaty „Planujemy i organizujemy wycieczki przedmiotowe”: • sporządzenie listy/wykazu tematów wycieczek uwzględniających korelację międzyprzedmiotową (przyroda, fizyka, chemia, biologia) w ujęciu realizacji nowej podstawy programowej; • ramowy plan wycieczki przedmiotowej jako elementu procesu dydaktycznego; • przygotowanie dokumentacji wycieczki przedmiotowej. 2. Praca w grupach nad opracowaniem scenariusza/konspektu lekcji poprzedzającej wycieczkę przedmiotową. 3. Warsztaty: lekcja terenowa w pobliżu szkoły – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja przygotowana przez jednego z uczestników sieci). 4. Omówienie warsztatów. |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Rozporządzenie MENiS z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001 r. Nr 135, poz. 1516)
Podstawa programowa kształcenia ogólnego
Przykładowe karty wycieczek
Literatura: • R. Netczuk, Problemy prawne bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Instytutu Badań w Oświacie, Wrocław 2008. • B. Domerecka, Jak organizować szkolną turystykę, Municipium, Warszawa 2008. • M. Taraszkiewicz, J. Kordziński, Bezpieczna i przyjazna szkoła. Vademecum dyrektora, WSiP, Warszawa 2009.
Pozycje zaproponowane przez uczestników sieci |
• Jak wyżej oraz dyskusja wokół wykazu tematów wycieczek przedmiotowych uwzględniających korelację międzyprzedmiotową. • Dyskusja na temat lekcji terenowej. • Dyskusja na temat wycieczki przedmiotowej planowanej w ramach spotkania nr 4; podjęcie decyzji, co do podziału ról pomiędzy uczestnikami sieci: kto będzie organizatorem głównym wycieczki, czyli kierownikiem? kto będzie opiekunem? podział innych zadań. |
4. Idziemy na wycieczkę przedmiotową – przykład „dobrej praktyki”
(4 godz. dydaktyczne) |
Wycieczka przedmiotowa zorganizowana przez jednego z uczestników sieci; w trakcie wycieczki pozostali nauczyciele przyjmują role uczniów. |
Jak wyżej |
• Jak wyżej oraz dyskusja na temat wycieczki przedmiotowej, w której wzięli udział uczestnicy sieci. |
5. Podsumowanie pracy sieci
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Omówienie wycieczki w ramach spotkania nr 4: • nasze wrażenia jako uczestników wycieczki; • analiza celu wycieczki i jej efektów; • na ile program wycieczki był atrakcyjny dla uczniów? • sonda: kto chętnie weźmie udział w kolejnej wycieczce? 2. Podsumowanie i ewaluacja pracy sieci. |
Jak wyżej oraz scenariusz wycieczki odbytej w ramach poprzedniego spotkania. |
• Jak wyżej oraz rozmowa o przyszłości i planowanie dalszych działań. • Publikacja informacji z przeprowadzonej ewaluacji pracy sieci. |