Temat spotkania i czas trwania |
Najważniejsze problemy poruszane w czasie spotkania |
Propozycje materiałów samokształceniowych |
Planowane działania w sieci |
1. Integracja grupy
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Omówienie celów i założeń projektu sieciowego. Ustalenie planu działania sieci. 2. Dyskusja wokół tematów: • jak wykorzystać badania trzecioklasistów do planowania własnej pracy? • jak uczyć matematyki, żeby nauczyć? • jak dostosować nauczanie matematyki do możliwości rozwojowych dziecka? 3. Warsztaty matematyczne: matematyka w edukacji wczesnoszkolnej – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja). 4. Omówienie warsztatów. |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Strona internetowa Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej |
• Dyskusja na forum dotycząca wyboru tematu na kolejne zajęcia. • Zapoznanie się z raportem OBUT oraz materiałami umieszczonymi na stronie internetowej OBUT. • Dzielenie się pomysłami metodycznymi, np. scenariuszami lekcji. • Wyszukiwanie w internecie ciekawych inspiracji do rozmowy. • Wspólne tworzenie netografii, czyli zbioru linków do zasobów internetowych związanych z matematyką. • Dyskusja dotycząca ulubionych książek na tematy matematyczne. • Dyskusja na forum na temat zapisów podstawy programowej dotyczących matematyki w edukacji wczesnoszkolnej. • Ustalenie na forum kto z uczestników sieci poprowadzi kolejne warsztaty matematyczne. |
2. Podstawa programowa.
Programy. Podręczniki
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Warsztaty: matematyka w edukacji wczesnoszkolnej – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja przygotowana przez jednego z uczestników sieci). 2. Omówienie warsztatów. 3. Praca w grupach: analiza zapisów podstawy programowej dla matematyki w edukacji wczesnoszkolnej. 4. Praca w grupach: prezentacja i ocena SWOT dostępnych podręczników, w tym omówienie wartości zeszytów ćwiczeń. 5. Praca w grupach: ocena dostępnych programów nauczania, próba ich modyfikacji na potrzeby własnej pracy. 6. Dyskusja: czy można nauczyć matematyki bez zeszytów ćwiczeń? |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych, gimnazjach i liceach
Przykładowe podręczniki i zeszyty ćwiczeń
Przykładowe programy nauczania |
• Dzielenie się pomysłami metodycznymi, np. scenariuszami lekcji i własnymi doświadczeniami związanymi z matematyką w edukacji wczesnoszkolnej. • Wyszukiwanie w internecie inspiracji do rozmowy. • Wspólne tworzenie netografii, czyli zbioru linków do zasobów internetowych związanych z matematyką. • Dyskusja dotycząca ulubionych książek na tematy matematyczne. • Dyskusja na forum na temat zapisów podstawy programowej, programów nauczania, podręczników. • Ustalenie na forum kto z uczestników sieci poprowadzi kolejne warsztaty matematyczne. • Przedstawienie na forum eksperta zaproszonego na następne spotkanie. |
3. Jak rozmawiać z rodzicami, by umieli wspierać swoje dziecko w procesie uczenia się matematyki?
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Warsztaty: matematyka w edukacji wczesnoszkolnej – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja przygotowana przez jednego z uczestników sieci). 2. Omówienie warsztatów. 3. Praca w grupach: opracowanie scenariusza spotkania z rodzicami (wykorzystując np. materiały ze strony OBUT www.trzecioklasista.cke-efs.pl/dla-rodzicow ). 4. Spotkanie z ekspertem – psychologiem szkolnym: jak rozmawiać z rodzicami? (spotkanie np. w formie wywiadu). |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Pozycje zaproponowane przez eksperta
Materiały na stronie OBUT: www.trzecioklasista.cke-efs.pl/dla-rodzicow |
• Jak wyżej oraz dyskusja na temat spotkania z psychologiem. • Dyskusja na temat wypracowanych scenariuszy spotkań z rodzicami. • Przedstawienie na forum eksperta zaproszonego na następne spotkanie. |
4. Kształtowanie pojęć matematycznych i matematyzacja sytuacji rzeczywistych
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Warsztaty: matematyka w edukacji wczesnoszkolnej – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja przygotowana przez jednego z uczestników sieci). 2. Omówienie warsztatów. 3. Warsztaty przygotowane przez zaproszonego eksperta na temat: gry i zabawy na lekcjach matematyki, wykorzystanie gier dydaktycznych, wartość kształtowania poprzez gry dydaktyczne kompetencji uczniów. 4. Omówienie warsztatów. |
Scenariusz spotkania z ekspertem
Pozycje zaproponowane przez eksperta |
• Jak wyżej oraz wymiana poglądów po spotkaniu z ekspertem. • Ustalenie na forum kto z uczestników sieci poprowadzi kolejne warsztaty matematyczne. • Przegląd atrakcyjnych pod względem metodycznym gier dla dzieci. • Propozycje wykorzystania gier w czasie lekcji. |
5. Rozwiązywanie prostych problemów z wykorzystaniem konkretnych sytuacji z otoczenia ucznia
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Warsztaty: matematyka w edukacji wczesnoszkolnej – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja przygotowana przez jednego z uczestników sieci). 2. Omówienie warsztatów. 3. Praca w grupach: konstruujemy ćwiczenia i zadania dotyczące czytania tekstów z danymi matematycznymi. 4. Praca w grupach: uczymy wyodrębniać informacje potrzebne do rozwiązania problemu. 5. Praca w grupach: różnicujemy poziom trudności na bazie tych samych ćwiczeń czy zadań. 6. Podsumowanie i ewaluacja pracy sieci. |
Scenariusz spotkania z koordynatorem |
• Jak wyżej oraz rozmowa o przyszłości i planowanie dalszego działania. • Publikacja informacji na temat wyników ewaluacji pracy sieci. |