Temat spotkania i czas trwania |
Najważniejsze problemy poruszane w czasie spotkania |
Propozycje materiałów samokształceniowych |
Planowane działania w sieci |
1. Integracja grupy
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Omówienie celów i założeń projektu sieciowego. Ustalenie planu działania sieci. 2. Dyskusja wokół tematów: • na jakie trudności napotykają uczniowie w uczeniu się matematyki? • jak pracować z uczniami przejawiającymi trudności? 3. Spotkanie ze specjalistą, np. z poradni psychologiczno-pedagogicznej na temat pracy na lekcjach matematyki z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 4. Warsztaty matematyczne: lekcja matematyki – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja). 5. Omówienie warsztatów. |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Pozycje zaproponowane przez specjalistę
Literatura: • Organizowanie i udzielanie uczniom pomocy pedagogiczno-psychologicznej w świetle nowych regulacji prawnych. Materiał Ministerstwa Edukacji Narodowej opracowany w ramach projektu systemowego „Wysoka jakość systemu oświaty”. Strona internetowa poświęcona SPE: specjalne potrzeby edukacyjne – www.ore.edu.pl |
• Dyskusja na forum dotycząca wyboru tematu na kolejne zajęcia. • Dzielenie się pomysłami metodycznymi, np. scenariuszami lekcji. • Wyszukiwanie w internecie ciekawych inspiracji do rozmowy. • Wspólne tworzenie netografii, czyli zbioru linków do zasobów internetowych związanych z nauczaniem matematyki. • Dyskusja dotycząca ulubionych książek o tematyce matematycznej. • Dyskusja na forum na temat zapisów podstawy programowej dotyczących matematyki. • Dyskusja na forum na temat spotkania ze specjalistą. • Ustalenie na forum kto z uczestników sieci poprowadzi kolejne warsztaty matematyczne. |
2. Rozpoznawanie i diagnozowanie trudności w uczeniu się matematyki
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Warsztaty: lekcja matematyki – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja przygotowana przez jednego z uczestników sieci). 2. Omówienie warsztatów. 3. Praca w grupach: • jak rozpoznawać uzdolnienia matematyczne uczniów? • jak rozpoznawać trudności w uczeniu się matematyki? • jak pracować z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? 4. Spotkanie ze specjalistą z poradni psychologiczno-pedagogicznej: jak czytać i stosować w praktyce opinie poradni? (spotkanie np. w formie wywiadu czy dyskusji). |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Jak wyżej oraz przykładowe opinie poradni psychologiczno-pedagogicznej |
• Dzielenie się pomysłami metodycznymi, np. scenariuszami lekcji, własnymi doświadczeniami związanymi z nauczaniem matematyki. • Wyszukiwanie w internecie ciekawych inspiracji do rozmowy. • Wspólne tworzenie netografii, czyli zbioru linków do zasobów internetowych związanych z nauczaniem matematyki. • Dyskusja dotycząca ulubionych książek o tematyce matematycznej. • Dyskusja na forum na temat specjalnych potrzeb edukacyjnych. • Ustalenie na forum kto z uczestników sieci poprowadzi kolejne warsztaty matematyczne. • Przedstawienie eksperta, który będzie gościem sieci na następnym spotkaniu. |
3. Wspieranie rodziców uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Warsztaty: lekcja matematyki – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja przygotowana przez jednego z uczestników sieci). 2. Omówienie warsztatów. 3. Spotkanie z ekspertem – psychologiem szkolnym: jak wspomagać rodziców uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i jak z nimi o tym rozmawiać? (np. spotkanie w formie wywiadu). |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Pozycje zaproponowane przez eksperta
Strona internetowa poświęcona SPE: www.ore.edu.pl |
• Jak wyżej oraz dyskusja na temat spotkania z psychologiem. • Ustalenie na forum kto z uczestników sieci poprowadzi kolejne warsztaty matematyczne. |
4. Organizowanie pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Warsztaty: lekcja matematyki – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja przygotowana przez jednego z uczestników sieci). 2. Omówienie warsztatów. 3. Praca w grupach nad konkretnymi problemami edukacyjnymi, np.: • jakie pomoce dydaktyczne wykorzystywać w pracy z dzieckiem z trudnościami? • jak stymulować dziecko poprzez gry i zabawy matematyczne? • jak stopniować trudności w rozwiązywaniu tego samego zadania? 4. Przegląd programów komputerowych dla SPE. |
Scenariusz spotkania z ekspertem
Pozycje zaproponowane przez eksperta
Strona internetowa poświęcona SPE: ww.ore.edu.pl |
• Jak wyżej oraz wymiana poglądów po spotkaniu z ekspertem. • Ustalenie na forum kto z uczestników sieci poprowadzi kolejne warsztaty matematyczne. • Dyskusja na temat programów komputerowych do pracy z uczniami ze SPE, pomocy dydaktycznych, stopniowania trudności w pracy z uczniami z trudnościami. • Tworzenie banku zadań, poszukiwanie wartościowych publikacji, dzielenie się refleksjami na temat stosowanych programów w pracy z uczniami ze SPE. |
5. Praca z uczniem zdolnym
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Warsztaty: lekcja matematyki – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja przygotowana przez jednego z uczestników sieci). 2. Omówienie warsztatów. 3. Praca w grupach nad konkretnymi problemami edukacyjnymi, np.: • jak wykorzystać konkursy do pracy z uczniem zdolnym? • jak wykorzystać internet i programy multimedialne w stymulowaniu rozwoju ucznia zdolnego? • jak indywidualizować pracę z uczniem zdolnym? 4. Podsumowanie i ewaluacja pracy sieci. |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Strona internetowa poświęcona SPE: www.ore.edu.pl |
• Jak wyżej oraz rozmowa o przyszłości i planowanie dalszych działań. • Publikacja informacji na temat wyników ewaluacji pracy sieci. |