Temat spotkania i czas trwania |
Najważniejsze problemy poruszane w czasie spotkania |
Propozycje materiałów samokształceniowych |
Planowane działania w sieci |
1. Integracja grupy
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Omówienie celów i założeń projektu sieciowego. Ustalenie planu działania sieci. 2. Krótkie wprowadzenie teoretyczne: czym jest kreatywność, metody aktywności kreatywnej, etapy rozwijania kreatywności uczniów. 3. Dyskusja wokół tematów: • jak rozwijać kreatywność uczniów? • czy w szkole uczymy kreatywności? 4. Warsztat kreatywności: lekcja z wykorzystaniem metod aktywności kreatywnej – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja). 5. Omówienie warsztatów. |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Literatura: • K.J. Szmidt, Trening kreatywności, Helion, Warszawa 2008. • K.J. Szmidt, ABC kreatywności, Difin, Warszawa 2010. • E. Nęcka, J. Orzechowski, A. Słabosz, B. Szymura, Trening twórczości, GWP, Gdańsk 2004. • R. Florida, Narodziny klasy kreatywnej, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010. • P. Bąbel, M. Wiśniak, Jak uczyć, żeby nauczyć, WSiP, Warszawa 2008. • B. Kubiczek, Metody aktywizujące: jak nauczyć uczniów uczenia się?, Nowik, Opole 2007.
Czasopisma: • „Charaktery” • „Psychologia w Szkole”
Strona internetowa: • www.p-s-k.pl |
• Dyskusja na forum dotycząca wyboru tematu na kolejne zajęcia. • Dzielenie się pomysłami metodycznymi, np. scenariuszami lekcji, ciekawymi metodami kreatywności, interesującą literaturą. • Wyszukiwanie ciekawych inspiracji do rozmowy – praca z serwisami internetowymi. • Wspólne tworzenie netografii, czyli zbioru linków do zasobów internetowych związanych z kreatywnością, metodami twórczymi. • Dyskusja na temat kreatywności i jej zastosowania w szkole. • Ustalenie na forum kto z uczestników sieci (lub zewnętrzny ekspert) poprowadzi kolejne warsztaty kreatywności. |
2. Kreatywność na godzinie wychowawczej
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Warsztaty kreatywności: lekcja wychowawcza z wykorzystaniem metod aktywności kreatywnej – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja). 2. Omówienie warsztatów. 3. Prezentacja własnych doświadczeń w pracy z klasą na godzinie wychowawczej z wykorzystaniem metod aktywności kreatywnej. 4. Praca w grupach nad konkretnymi problemami edukacyjnymi, np. jak ciekawie zrealizować temat: „Narkomania na wyciągnięcie ręki”. |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Literatura: • K.J. Szmidt, Trening kreatywności, Helion, Warszawa 2008. • K.J. Szmidt, ABC kreatywności, Difin, Warszawa 2010. • E. Nęcka, J. Orzechowski, A. Słabosz, B. Szymura, Trening twórczości, GWP, Gdańsk 2004. • R. Florida, Narodziny klasy kreatywnej, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010. • M. Taraszkiewicz, Metody aktywizujące proces uczenia się, czyli jak uczyć lepiej, Verlag Dashöfer, Warszawa 2002. • B. Kubiczek, Metody aktywizujące: jak nauczyć uczniów uczenia się?, Nowik, Opole 2007. • B. Badziukiewicz, M. Sałasiński, Vademecum wychowawcy, Żak, Warszawa 2005.
Czasopisma: • „Charaktery” • „Psychologia w Szkole” |
• Dzielenie się pomysłami metodycznymi, np. scenariuszami lekcji, ciekawymi metodami, polecaną literaturą. • Wyszukiwanie ciekawych inspiracji do rozmowy „wychowawczej” – praca z serwisami internetowymi. • Wspólne tworzenie netografii, czyli zbioru linków do zasobów internetowych związanych z kreatywnością, metodami twórczymi, z tematyką pracy wychowawczej. • Dyskusja na temat kreatywności i jej zastosowania w szkole. • Ustalenie na forum kto z uczestników sieci (lub zewnętrzny ekspert) poprowadzi kolejne warsztaty kreatywności. • Przedstawienie na forum eksperta zaproszonego na następne spotkanie. |
3. Kreatywność poza szkołą
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Warsztaty kreatywności: lekcja z wykorzystaniem metod aktywności kreatywnej – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja). 2. Omówienie warsztatów. 3. Dyskusja na temat: jak być kreatywnym nauczycielem na wycieczce szkolnej, podczas „zielonej szkoły”, podczas wyjścia do teatru itp. 4. Praca w grupach nad konkretnymi problemami edukacyjnymi, np. jak na wycieczce szkolnej rozwijać kreatywność uczniów? 5. Spotkanie z ekspertem – ćwiczenia kreatywności dla nauczycieli. |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Pozycje zaproponowane przez eksperta |
• Jak wyżej oraz przedstawienie na forum eksperta zaproszonego na następne spotkanie. |
4. Kreatywność na zajęciach przedmiotowych
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Warsztaty kreatywności: lekcja (np. matematyki lub chemii) z wykorzystaniem metod aktywności kreatywnej – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja). 2. Omówienie warsztatów. 3. Spotkanie z ekspertem – ćwiczenia kreatywności dla nauczycieli (cz. II). 4. Dyskusja z ekspertem. |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Pozycje zaproponowane przez eksperta |
• Jak wyżej oraz wymiana poglądów po spotkaniu z ekspertem. |
5. Kreatywność – specjalne potrzeby edukacyjne – jak się uczyć, żeby się nauczyć?
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Warsztaty kreatywności: zajęcia z wykorzystaniem metod aktywności kreatywnej – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowe zajęcia związane ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi). 2. Omówienie warsztatów. 3. Praca w grupach nad konkretnymi problemami edukacyjnymi, np. jak kreatywnie pracować z dyslektykami? 4. Spotkanie z ekspertem – ćwiczenia kreatywności dla nauczycieli (cz. III). 5. Dyskusja z ekspertem. 6. Podsumowanie rocznej pracy sieci. |
Scenariusz spotkania z ekspertem
Pozycje zaproponowane przez eksperta |
• Jak wyżej oraz wymiana poglądów po spotkaniu z ekspertem. • Rozmowa o przyszłości i planowanie dalszych działań. • Dyskusja i wybór tzw. dłuższych form treningu kreatywności w drugim roku pracy sieci. |
REKOMENDACJE |
W drugim roku funkcjonowania sieci warto skupić się na trenowaniu tzw. dłuższych form, wcześniej wybranych przez uczestników sieci, np.: w zakresie psychologii pozytywnej – trening szczęścia, kreatywnego pisania, tworzenia teledysków (LipDubów), ekspresji teatralnej, kreatywnych akcji. |