Temat spotkania i czas trwania |
Najważniejsze problemy poruszane w czasie spotkania |
Propozycje materiałów samokształceniowych |
Planowane działania w sieci |
1. Integracja grupy. Planowanie pracy
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Autoprezentacja uczestników. 2. Omówienie celów i założeń projektu sieciowego. Ustalenie planu działania sieci. 3. Wymiana doświadczeń na temat prowadzenia koła naukowego. Praca w grupach nad konkretnymi problemami edukacyjnymi, np.: • jak diagnozować i rozpoznawać uczniów zdolnych? • kryteria rekrutacji uczestników koła naukowego; • jak zachęcić uczniów do uczestnictwa w pracach koła (w tym plan pracy koła)? 4. Warsztaty – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowe zajęcia koła naukowego, przygotowane przez koordynatora). 5. Omówienie warsztatów. |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Literatura: • W. Limont, Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, GWP, Gdańsk 2010. • M. Jabłonowska, J. Łukasiewicz-Wieleba, Model pracy z uczniem szczególnie uzdolnionym, MEN 2010. • Raport EURIDICE (2008) Wspieranie rozwoju uczniów zdolnych: specjalne rozwiązania stosowane w szkołach w Europie (www.eurydice. org.pl). • K.J. Szmidt, Trening kreatywności, Helion, Warszawa 2008. • M. Taraszkiewicz, Metody aktywizujące proces uczenia się, czyli jak uczyć lepiej, Verlag Dashöfer, Warszawa 2002.
Czasopisma: • „Charaktery” • „Psychologia w Szkole” • „TRENDY” – internetowe czasopismo edukacyjne (zwłaszcza nr 1/2011)
Strony internetowe: • www.ore.edu.pl • www.eakademiaprzyszlosci.pl
Pozycje zaproponowane przez eksperta |
• Dyskusja na forum dotycząca wyboru tematu na kolejne zajęcia. • Dzielenie się pomysłami metodycznymi, np. scenariuszami zajęć, ciekawymi metodami pracy z uczniem zdolnym, metodami twórczego myślenia, interesującą literaturą. • Wyszukiwanie w internecie inspiracji do rozmowy na temat pracy z uczniem zdolnym. • Wspólne tworzenie netografii, czyli zbioru linków do zasobów internetowych związanych z pracą z uczniem zdolnym, kreatywnością, metodami twórczymi. • Dyskusja na temat pracy z uczniami zdolnymi; wymiana doświadczeń. • Przedstawienie eksperta, który poprowadzi zajęcia na następnym spotkaniu. • Ustalenie na forum kto z uczestników sieci poprowadzi kolejne warsztaty. |
2. Kim jest uczeń zdolny?
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Warsztaty – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowe zajęcia koła naukowego, przygotowane przez jednego z uczestników sieci). 2. Omówienie warsztatów. 3. Spotkanie z ekspertem – nauczycielem z doświadczeniem w pracy z uczniami zdolnymi lub psychologiem, dotyczące specyfiki i problemów w pracy z uczniami zdolnymi. 4. Prezentacja własnych doświadczeń w pracy z uczniami zdolnymi (każdy z uczestników sieci prezentuje jeden przypadek). |
Jak wyżej. |
• Dzielenie się pomysłami metodycznymi, np. scenariuszami zajęć, ciekawymi metodami pracy z uczniem zdolnym, metodami twórczego myślenia, interesującą literaturą. • Wyszukiwanie w internecie inspiracji do rozmowy na temat pracy z uczniem zdolnym. • Wspólne tworzenie netografii, czyli zbioru linków do zasobów internetowych związanych z pracą z uczniem zdolnym, kreatywnością, metodami twórczymi. • Dyskusja na temat pracy z uczniami zdolnymi; wymiana doświadczeń. • Dyskusja na temat spotkania z ekspertem. • Przedstawienie eksperta, który poprowadzi zajęcia na następnym spotkaniu. • Ustalenie na forum kto z uczestników sieci poprowadzi kolejne warsztaty. |
3. Metody i techniki pracy z uczniem zdolnym
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Warsztaty – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowe zajęcia koła naukowego, przygotowane przez jednego z uczestników sieci). 2. Omówienie warsztatów. 3. Spotkanie z ekspertem – nauczycielem z sukcesami w pracy z uczniami zdolnymi. Szkolenie na temat metod pracy stosowanych na zajęciach koła naukowego oraz sposobów motywowania uczniów. 4. Prezentacja własnych, sprawdzonych metod pracy oraz technik motywacyjnych. |
Jak wyżej oraz pozycje zaproponowane przez uczestników sieci |
• Dzielenie się pomysłami metodycznymi, np. scenariuszami zajęć, ciekawymi metodami pracy z uczniem zdolnym. • Dyskusja na temat pracy z uczniami zdolnymi; wymiana doświadczeń. • Dyskusja na temat spotkania z ekspertem. • Ustalenie na forum kto z uczestników sieci poprowadzi kolejne warsztaty. • Dyskusja na temat stosowanych metod pracy. |
4. Konstruujemy indywidualną ścieżkę rozwoju ucznia zdolnego lub grupy uczniów zdolnych – „tylko dla orłów”
(4godz. dydaktyczne) |
1. Warsztaty – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowe zajęcia koła naukowego, przygotowane przez jednego z uczestników sieci). 2. Omówienie warsztatów. 3. Praca w grupach: każda z grup opracowuje indywidualną ścieżkę rozwoju ucznia, którego sylwetkę dla każdej grupy przygotuje koordynator. 4. Dyskusja na temat zaprezentowanych ścieżek rozwoju uczniów zdolnych. |
Jak wyżej oraz pozycje zaproponowane przez uczestników sieci |
• Jak wyżej oraz prezentacja na forum opracowanych indywidualnych ścieżek rozwoju, dyskusja. |
5. Podsumowania nadszedł czas – co udało się nam złowić w „sieci”?
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Warsztaty – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowe zajęcia koła naukowego, przygotowane przez jednego z uczestników sieci). 2. Omówienie warsztatów. 3. Praca w grupach nad konkretnymi problemami edukacyjnymi, np.: • jak indywidualizować pracę na lekcji z myślą o uczniu zdolnym? • co zrobić, żeby uczeń zdolny nie nudził się na szkolnych lekcjach? • jak promować na forum szkoły zdolnych uczniów? 4. Podsumowanie i ewaluacja pracy sieci. |
Jak wyżej oraz pozycje zaproponowane przez uczestników sieci |
• Jak wyżej oraz prezentacja sprawozdania z przeprowadzonej ewaluacji pracy sieci. • Rozmowa o przyszłości i planowanie dalszych działań. |