Temat spotkania i czas trwania |
Najważniejsze problemy poruszane w czasie spotkania |
Propozycje materiałów samokształceniowych |
Planowane działania w sieci |
1. Spotkanie organizacyjne. Integracja grupy
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Analiza regulacji prawnych związanych z prawem autorskim, ustawą o ochronie danych osobowych i legalnością oprogramowania. 2. Moduł: jak pozyskiwać darmowe oprogramowanie? 3. Wstępne rozpoznanie problemu multimedialnych patologii. Dyskusja na temat cyberprzemocy: • projekcja filmików z kampanii społecznej „Dzieciństwo bez przemocy”; • dyskusja wokół tematyki filmików. 4. Praca w grupach nad konkretnymi problemami edukacyjnymi, np. jak walczyć z cyberprzemocą? |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Materiały informacyjne dotyczące prawa autorskiego, ustawy o ochronie danych osobowych
Literatura: • J. Pyżalski, Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży, GWP, Gdańsk 2011. • Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół, red. Ł. Wojtasik, Biblioteka Programu „Dziecko w sieci”.
Strona internetowa kampanii „Dzieciństwo bez przemocy”: www.dziecinstwobezprzemocy.pl
Przykładowe strony poświęcone cyberprzemocy: • www.fundacja.orange.pl • www.cyberprzemoc.pl • www.dzieckowsieci.fdn.pl • www.szkolabezpiecznegointernetu.pl |
• Dyskusja na forum dotycząca wyboru tematu na kolejne zajęcia. • Wyszukiwanie w internecie ciekawych inspiracji do rozmowy na temat problemu nowoczesnych technologii i ich zastosowania w szkole. • Wspólne tworzenie netografii, czyli zbioru linków do zasobów internetowych związanych z nowoczesnymi technologiami i ich zastosowaniem w szkole. • Prezentacja własnych doświadczeń z zakresu cyberprzemocy w karierze zawodowej uczestników sieci. • Dyskusja na temat cyberprzemocy i związanych z nią uregulowań prawnych. • Dyskusja i wybór tematu oraz prowadzącego lekcję pokazową spośród uczestników sieci na kolejnym spotkaniu. |
2. Multimedialne patologie
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Praca w grupach i dyskusja na tematy: • cyberbullying – przemoc w internecie; • stalking – prześladowanie SMS-em; • uzależnienie od internetu; • spam i zasady korespondencji internetowej; • savoir-vivre w internecie. 2. Lekcja z multimediami – pokazowa lekcja wychowawcza poświęcona cyberprzemocy, przygotowana przez jednego z uczestników sieci. 3. Dyskusja po pokazowej lekcji z multimediami. |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Literatura: • J. Pyżalski, Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży, GWP, Gdańsk 2011. • Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół, red. Ł. Wojtasik, Biblioteka Programu „Dziecko w sieci”.
Materiał informacyjny na temat regulacji prawnych związanych z cyberprzemocą
Przykładowe strony poświęcone cyberprzemocy: • www.fundacja.orange.pl • www.cyberprzemoc.pl • www.dzieckowsieci.fdn.pl • www.szkolabezpiecznegointernetu.pl |
• Jak wyżej oraz wymiana materiałów na temat sposobów radzenia sobie z multimedialnymi patologiami. • Dyskusja na forum na temat źródeł cyberprzemocy i innych patologii. • Dyskusja i wybór tematu oraz prowadzącego lekcję pokazową spośród uczestników sieci na kolejnym spotkaniu. • Dyskusja na temat zaproszenia ucznia posiadającego wysoki poziom umiejętności w zakresie stosowania urządzeń multimedialnych na kolejne spotkanie. Ustalanie tematów rozmowy z tym uczniem. |
3. Integracja mediów elektronicznych
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Przegląd różnych urządzeń multimedialnych, które można wykorzystać w pracy nauczyciela. 2. Lekcja z multimediami – pokazowa lekcja, np. języka polskiego, z zastosowaniem multimediów, przygotowana przez jednego z uczestników sieci. 3. Dyskusja po lekcji pokazowej. 4. Praca w grupach nad konkretnymi problemami edukacyjnymi, np. jak radzić sobie z uczniami korzystającymi z komórek podczas lekcji lub ogólnie – w szkole? 5. Spotkanie z uczniem posiadającym wysoki poziom umiejętności w zakresie stosowania urządzeń multimedialnych (np. forma wywiadu). |
Jak wyżej |
• Jak wyżej oraz dyskusja i wybór tematu oraz prowadzącego lekcję pokazową spośród uczestników sieci na kolejnym spotkaniu. • Prezentacja na forum eksperta, który poprowadzi warsztaty podczas następnego spotkania. |
4. Praca grupowa w sieci Internet
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Lekcja z multimediami – pokazowa lekcja, np. geografii, z zastosowaniem multimediów, przygotowana przez jednego z uczestników sieci. 2. Dyskusja po lekcji z multimediami. 3. Warsztaty prowadzone przez zaproszonego eksperta: praca grupowa w internecie, tworzenie stron internetowych, wykorzystanie narzędzi do pracy grupowej na przykładzie narzędzi Google. 4. Dyskusja po warsztatach. |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Instrukcja tworzenia i zarządzania stroną www
Krótki opis działania narzędzi Google
Pozycje zaproponowane przez eksperta |
• Jak wyżej oraz dyskusja na forum o warsztatach z ekspertem. • Dyskusja i wybór tematu oraz prowadzącego lekcję pokazową spośród uczestników sieci na kolejnym spotkaniu. |
5. Portale społecznościowe, blogi i fora jako współczesne media komunikacyjne
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Lekcja z multimediami – pokazowa lekcja, np. biologii, z zastosowaniem multimediów, przygotowana przez jednego z uczestników sieci. 2. Dyskusja po lekcji z multimediami. 3. Praca w grupach: jak wykorzystać portale społecznościowe, fora internetowe czy blogi do pracy z uczniami? 4. Ewaluacja pracy w ramach sieci. |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Zasady korzystania z portali społecznościowych, forów internetowych, blogów (wybrane przez koordynatora z dostępnych zasobów internetu)
Forum dyrektorów OSKKO: www.oskko.edu.pl/forum/index.php |
• Jak wyżej oraz publikacja wyników ewaluacji pracy sieci. • Rozmowa o przyszłości i planowanie dalszych działań. |