Temat spotkania i czas trwania |
Najważniejsze problemy poruszane w czasie spotkania |
Propozycje materiałów samokształceniowych |
Planowane działania w sieci |
1. Spotkanie organizacyjne. Integracja grupy
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Lekcja z multimediami – pokazowa lekcja, np. chemii, z zastosowaniem multimediów, przygotowana przez jednego z uczestników sieci. 2. Dyskusja po lekcji. 3. Dzielenie się doświadczeniami związanymi z zastosowaniem multimediów. Zebranie informacji na temat multimediów dotychczas wykorzystywanych przez uczestników sieci na lekcjach. 4. Praca w grupach nad konkretnymi problemami edukacyjnymi, np. jak korzystać z zasobów filmowych na zajęciach szkolnych? |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Materiały informacyjne dotyczące prawa autorskiego, ustawy o ochronie danych osobowych
Ogólne zasady pracy w sieci
Zasady etykiety |
• Dyskusja na forum dotycząca wyboru tematu na kolejne zajęcia. • Wyszukiwanie w internecie ciekawych inspiracji do rozmowy na temat problemu nowoczesnych technologii i ich zastosowania w szkole. • Wspólne tworzenie netografii, czyli zbioru linków do zasobów internetowych związanych z nowoczesnymi technologiami i ich zastosowaniem w szkole. • Przygotowanie przez każdego uczestnika sieci krótkiej informacji na temat wykorzystania internetu w czasie zajęć szkolnych. • Dyskusja i wybór tematu oraz prowadzącego lekcję pokazową spośród uczestników sieci na kolejnym spotkaniu. |
2. Moja lekcja z WebQuest
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Dyskusja na temat problemów i zagrożeń związanych z wykorzystaniem internetu w czasie zajęć szkolnych. 2. Wymiana doświadczeń na temat wykorzystania internetu w praktyce szkolnej. 3. Warsztaty – „Moja lekcja z WebQuest”: • praktyczne poznanie konstrukcji metody WebQuest; • analiza etapów metody WebQuest; • zgłoszenie propozycji konkretnych zadań możliwych do wykonania z wykorzystaniem metody WebQuest. 4. Przedstawienie propozycji innych niż realizowane podczas spotkania, rodzajów zadań, które mogą być konstruowane w oparciu o metodę WebQuest. 5. Lekcja z zastosowaniem internetu – pokazowa lekcja np. historii, przygotowana przez jednego z uczestników sieci. 6. Dyskusja po lekcji z internetem. |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Wykaz źródeł (adresów stron www) niezbędnych do wykonania zadania stawianego uczestnikom spotkania, zawierających informacje o konstrukcji i stosowaniu metody WebQuest
Wykaz stron zawierających przykłady stosowania metody WebQuest. Wykaz powinien być przygotowany przez koordynatora sieci, po rozpoznaniu stopnia zaawansowania uczestników sieci i w miarę możliwości powinien obejmować przykłady dotyczące grup wiekowych i tematyki nauczanej przez uczestników. |
• Jak wyżej oraz dyskusja nad zastosowaniem metody WebQuest w praktyce szkolnej. • Przygotowanie i umieszczenie na platformie sieciowej informacji o zastosowaniu metody WebQuest podczas zajęć z uczniami, a w szczególności konstrukcji elementów tego zastosowania, poziomu zaangażowania uczniów i efektów zastosowania metody. • Przygotowanie krótkiej informacji na temat doświadczeń związanych z e-learningiem wykorzystywanym w związku z prowadzonymi w szkole zajęciami, ale także w doskonaleniu zawodowym. • Dyskusja i wybór tematu oraz prowadzącego lekcję pokazową spośród uczestników sieci na kolejnym spotkaniu. • Prezentacja na forum eksperta, który poprowadzi warsztaty podczas następnego spotkania. |
3. E-learning
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Lekcja z zastosowaniem internetu – pokazowa lekcja, np. fizyki, przygotowana przez jednego z uczestników sieci. 2. Dyskusja po lekcji z internetem. 3. Warsztaty e-learningowe prowadzone przez zaproszonego eksperta: • formy kształcenia przez internet (udostępnianie informacji, komunikacja, szkolenie asynchroniczne, szkolenie synchroniczne); • przedstawienie dostępnych platform e-learningowych, w tym komercyjnych i ich możliwości; • zapoznanie uczestników spotkania z możliwościami i podstawowymi funkcjami administracyjnymi platformy Moodle; • tworzenie testu wiadomości lub lekcji (zależnie od poziomu znajomości platformy wśród uczestników); • prezentacja możliwości umieszczania i wykorzystania multimediów w kursach e-learningowych. |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Pozycje zaproponowane przez eksperta |
• Jak wyżej oraz dyskusja i wybór tematu, a także prowadzącego lekcję pokazową spośród uczestników sieci na kolejnym spotkaniu. • Udostępnienie uczestnikom sieci platformy e-learningowej Moodle. • Modyfikowanie przez uczestników własnych profili. • Przeprowadzenie co najmniej jednego czatu związanego tematycznie ze stosowaniem platformy Scholaris w nauczaniu. • Przygotowanie i umieszczenie przez uczestników sieci na platformie samodzielnie opracowanych materiałów (zależnie od stopnia zaawansowania uczestnika – testów, lekcji lub lekcji z zastosowaniem multimediów). • Dzielenie się wiedzą i doświadczeniami na temat pracy na platformie, przyjętych rozwiązań, w tym również technicznych oraz wykorzystania jej w nauczaniu. |
4. Tablice interaktywne
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Lekcja z internetem – pokazowa lekcja, np. religii, z zastosowaniem internetu, przygotowana przez jednego z uczestników sieci. 2. Dyskusja po lekcji z internetem. 3. Warsztaty prowadzone przez zaproszonego eksperta: • montaż, połączenie i instalacja oprogramowania tablicy interaktywnej; • możliwości tablic interaktywnych i przykłady typowych zastosowań (wymiana doświadczeń); • wykorzystanie tablicy interaktywnej do uruchamiania dowolnych programów na komputerze oraz korzystania z internetu; • możliwości archiwizacji i późniejszego udostępniania efektów pracy podczas lekcji z wykorzystaniem tablicy interaktywnej; • prezentacja oprogramowania umożliwiającego wcześniejsze przygotowanie i zapisanie zajęć; • wykorzystanie tablicy interaktywnej do realizacji telekonferencji. 4. Dyskusja po warsztatach. |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Pozycje zaproponowane przez eksperta |
• Jak wyżej oraz dyskusja na forum o warsztatach z ekspertem. • Dyskusja i wybór tematu oraz prowadzącego lekcję pokazową spośród uczestników sieci na kolejnym spotkaniu. • Dzielenie się wiedzą i doświadczeniami na temat korzystania z tablic interaktywnych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na problemy techniczne i sposoby ich pokonywania. • Przygotowanie propozycji fragmentów zajęć z wykorzystaniem dostarczonego oprogramowania i zamieszczenie ich w sieci. • Przeprowadzenie przez koordynatora sieci, w miarę możliwości technicznych, telekonferencji dotyczącej wykorzystania tablic interaktywnych w nauczaniu. |
5. Podsumowanie i ewaluacja pracy sieci
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Lekcja z tablicą interaktywną – pokazowa lekcja, np. matematyki, z zastosowaniem tablicy interaktywnej, przygotowana przez jednego z uczestników sieci. 2. Dyskusja po lekcji z tablicą interaktywną. 3. Prezentacja dorobku pracy sieci. 4. Ewaluacja pracy w ramach sieci. |
Scenariusz spotkania z koordynatorem |
• Jak wyżej oraz publikacja wyników ewaluacji pracy sieci. • Rozmowa o przyszłości i planowanie dalszych działań. |
REKOMENDACJE |
Podczas wszystkich spotkań każdy uczestnik powinien mieć zapewniony swobodny dostęp do komputera i internetu.
Spotkanie nr 4 powinno odbywać się z wykorzystaniem co najmniej jednej tablicy interaktywnej; w miarę możliwości postulowane jest wykorzystanie kilku tablic różnych producentów. |