Biblioteki pedagogiczne-sprawdzony i ciągle potrzebny partner nauczycieli bibliotekarzy szkół

Właśnie zakończyło się trzydniowe spotkanie "Jak wspomagać nauczyciela bibliotekarza w zarządzaniu wiedzą w szkole?" w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół”, zorganizowane w Falentach w dniach 5-7 marca 2015 roku.

 Spotkanie zorganizowane przez  Wydział Informacji i Promocji Ośrodka Rozwoju Edukacji było adresowane do nauczycieli bibliotekarzy z bibliotek szkolnych, wizytatorów kuratorium oświaty, nauczycieli bibliotekarzy z bibliotek pedagogicznych  oraz doradców metodycznych i konsultantów ds. bibliotek szkolnych z całego kraju.

Konferencję otworzyła Pani Minister J. Berdzik. Towarzyszący jej pracownicy MEN zabrali głos w kwestiach: konieczności realizacji obowiązku edukacji czytelniczej wynikającego z podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz roli biblioteki szkolnej w zakupie i ewidencjonowaniu podręczników  na rok szkolny 2015/2016.

W ramach obrad plenarnych  ok. 240 osób, którym bliskie są problemy bibliotek szkolnych miało okazję wysłuchać wystąpień kilku ekspertów na temat zasobów bibliotek szkolnych, kompetencji współczesnych nauczycieli bibliotekarzy, zainteresowań czytelniczych uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, kompetencji informacyjnych i medialnych gimnazjalistów.

W trakcie obrad twórcy ogólnopolskiej akcji „Cała Polska czyta dzieciom” promowali swoje działania, które przez wiele lat- z sukcesem, realizowano przy dużej aktywności pracowników bibliotek szkolnych i pedagogicznych.

W czasie zajęć warsztatowych, prowadzonych w siedmiu 30.osobowych grupach podjęto próbę wypracowania sposobów pracy nauczycieli bibliotekarzy bibliotek szkolnych z udziałem placówek wspomagania w dwóch obszarach: promocja czytelnictwa i wykorzystanie nowoczesnych technologii w pracy szkoły.

Nauczyciele bibliotekarze szkół i przedstawiciele instytucji wspierających,  wypracowując pomysły na zwiększenie aktywności działań służących promocji usług biblioteki szkolnej, zwrócili uwagę na postawę dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców wobec przedsięwzięć bibliotek szkolnych.

Zebrani w Falentach podkreślali niejednokrotnie, że rozwój kompetencji czytelniczych i informacyjnych dzieci i młodzieży jest wspólną sprawą wszystkich nauczycieli, wynika z realizacji wymogów podstawy programowej i jest gwarantem efektywnego uczenia się przez całe życie.

Poszukując partnerów w działaniach biblioteki szkolnej na rzecz: promocji czytelnictwa, edukacji informacyjnej i medialnej, zebrani wskazali biblioteki pedagogiczne.

Jak bumerang wracają  więc pytania:

Jak bibliotekarze bibliotek pedagogicznych, od zawsze towarzyszący bibliotekom szkolnym, mogą wesprzeć pracujących tam bibliotekarzy?

Co mają do zaoferowania, szczególnie w realizacji zajęć edukacyjnych, organizacji wydarzeń czytelniczych dla szkół, czy pedagogizacji rodziców?

Jak mogą pomóc w rozwijaniu kompetencji bibliotekarzy szkolnych?

Jak mogą rozwijać kompetencje cyfrowe nauczycieli, którzy muszą przygotować uczniów do świadomego korzystania z informacji?
 
Zachęcam do wspólnego poszukiwania odpowiedzi.

 

 

 

 

 


Komentarze