Tematyka sieci - Jak rozwijać twórcze myślenie uczniów?
1. Nazwa sieci Jak rozwijać twórcze myślenie uczniów?
2. Grupa docelowa Wychowawcy, nauczyciele różnych przedmiotów
3. Program pracy sieci
Spotkanie 1
Problemy poruszane podczas spotkania Działania w sieci
 1. Omówienie celów i założeń projektu sieciowego. Ustalenie planu działania sieci.
2. Krótkie wprowadzenie teoretyczne: czym jest kreatywność, metody aktywności kreatywnej, etapy rozwijania kreatywności uczniów.
3. Dyskusja wokół tematów:
• jak rozwijać kreatywność uczniów?
• czy w szkole uczymy kreatywności?
4. Warsztat kreatywności: lekcja z wykorzystaniem metod aktywności kreatywnej – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja).
5. Omówienie warsztatów. 
 • Dyskusja na forum dotycząca wyboru tematu na kolejne zajęcia.
• Dzielenie się pomysłami metodycznymi, np. scenariuszami lekcji, ciekawymi metodami kreatywności, interesującą literaturą.
• Wyszukiwanie ciekawych inspiracji do rozmowy – praca z serwisami internetowymi.
• Wspólne tworzenie netografii, czyli zbioru linków do zasobów internetowych związanych z kreatywnością, metodami twórczymi.
• Dyskusja na temat kreatywności i jej zastosowania w szkole.
• Ustalenie na forum kto z uczestników sieci (lub zewnętrzny ekspert) poprowadzi kolejne warsztaty kreatywności. 
Materiały samokształceniowe
 Literatura:
• K.J. Szmidt, Trening kreatywności, Helion, Warszawa 2008.
• K.J. Szmidt, ABC kreatywności, Difin, Warszawa 2010.
• E. Nęcka, J. Orzechowski, A. Słabosz, B. Szymura, Trening twórczości, GWP, Gdańsk 2004.
• R. Florida, Narodziny klasy kreatywnej, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010.
• P. Bąbel, M. Wiśniak, Jak uczyć, żeby nauczyć, WSiP, Warszawa 2008.
• B. Kubiczek, Metody aktywizujące: jak nauczyć uczniów uczenia się?, Nowik, Opole 2007.

Czasopisma:
• „Charaktery”
• „Psychologia w Szkole”

Strona internetowa:
• www.p-s-k.pl 
Spotkanie 2
Problemy poruszane podczas spotkania Działania w sieci
 1. Warsztaty kreatywności: lekcja wychowawcza z wykorzystaniem metod aktywności kreatywnej – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja).
2. Omówienie warsztatów.
3. Prezentacja własnych doświadczeń w pracy z klasą na godzinie wychowawczej z wykorzystaniem metod aktywności kreatywnej.
4. Praca w grupach nad konkretnymi problemami edukacyjnymi, np. jak ciekawie zrealizować temat: „Narkomania na wyciągnięcie ręki”. 
 • Dzielenie się pomysłami metodycznymi, np. scenariuszami lekcji, ciekawymi metodami, polecaną literaturą.
• Wyszukiwanie ciekawych inspiracji do rozmowy „wychowawczej” – praca z serwisami internetowymi.
• Wspólne tworzenie netografii, czyli zbioru linków do zasobów internetowych związanych z kreatywnością, metodami twórczymi, z tematyką pracy wychowawczej.
• Dyskusja na temat kreatywności i jej zastosowania w szkole.
• Ustalenie na forum kto z uczestników sieci (lub zewnętrzny ekspert) poprowadzi kolejne warsztaty kreatywności.
• Przedstawienie na forum eksperta zaproszonego na następne spotkanie. 
Materiały samokształceniowe
 Literatura:
• K.J. Szmidt, Trening kreatywności, Helion, Warszawa 2008.
• K.J. Szmidt, ABC kreatywności, Difin, Warszawa 2010.
• E. Nęcka, J. Orzechowski, A. Słabosz, B. Szymura, Trening twórczości, GWP, Gdańsk 2004.
• R. Florida, Narodziny klasy kreatywnej, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010.
• M. Taraszkiewicz, Metody aktywizujące proces uczenia się, czyli jak uczyć lepiej, Verlag Dashöfer, Warszawa 2002.
• B. Kubiczek, Metody aktywizujące: jak nauczyć uczniów uczenia się?, Nowik, Opole 2007.
• B. Badziukiewicz, M. Sałasiński, Vademecum wychowawcy, Żak, Warszawa 2005.

Czasopisma:
• „Charaktery”
• „Psychologia w Szkole” 
Spotkanie 3
Problemy poruszane podczas spotkania Działania w sieci
 1. Warsztaty kreatywności: lekcja z wykorzystaniem metod aktywności kreatywnej – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja).
2. Omówienie warsztatów.
3. Dyskusja na temat: jak być kreatywnym nauczycielem na wycieczce szkolnej, podczas „zielonej szkoły”, podczas wyjścia do teatru itp.
4. Praca w grupach nad konkretnymi problemami edukacyjnymi, np. jak na wycieczce szkolnej rozwijać kreatywność uczniów?
5. Spotkanie z ekspertem – ćwiczenia kreatywności dla nauczycieli. 
 • Jak wyżej oraz przedstawienie na forum eksperta zaproszonego na następne spotkanie. 
Materiały samokształceniowe
 Scenariusz spotkania z koordynatorem

Pozycje zaproponowane przez eksperta 
Spotkanie  4
Problemy poruszane podczas spotkania Działania w sieci
 1. Warsztaty kreatywności: lekcja (np. matematyki lub chemii) z wykorzystaniem metod aktywności kreatywnej – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja).
2. Omówienie warsztatów.
3. Spotkanie z ekspertem – ćwiczenia kreatywności dla nauczycieli (cz. II).
4. Dyskusja z ekspertem. 
 • Jak wyżej oraz wymiana poglądów po spotkaniu z ekspertem. 
Materiały samokształceniowe
 Scenariusz spotkania z ekspertem

Pozycje zaproponowane przez eksperta 
Spotkanie 5
Problemy poruszane podczas spotkania Działania w sieci
1. Warsztaty kreatywności: zajęcia z wykorzystaniem metod aktywności kreatywnej – przykład „dobrej praktyki” (45-minutowe zajęcia związane ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).
2. Omówienie warsztatów.
3. Praca w grupach nad konkretnymi problemami edukacyjnymi, np. jak kreatywnie pracować z dyslektykami?
4. Spotkanie z ekspertem – ćwiczenia kreatywności dla nauczycieli (cz. III).
5. Dyskusja z ekspertem.
6. Podsumowanie rocznej pracy sieci.  
 • Jak wyżej oraz wymiana poglądów po spotkaniu z ekspertem.
• Rozmowa o przyszłości i planowanie dalszych działań.
• Dyskusja i wybór tzw. dłuższych form treningu kreatywności w drugim roku pracy sieci. 
Materiały samokształceniowe
 Scenariusz spotkania z ekspertem

Pozycje zaproponowane przez eksperta 

4. Rekomendacje W drugim roku funkcjonowania sieci warto skupić się na trenowaniu tzw. dłuższych form, wcześniej wybranych przez uczestników sieci, np.: w zakresie psychologii pozytywnej – trening szczęścia, kreatywnego pisania, tworzenia teledysków (LipDubów), ekspresji teatralnej, kreatywnych akcji.
5. Bibliografia
6. Załączniki
Zasoby sieci pilotażowych
L.p.NazwaAutor (-rzy)Link
1. Wybrane sposoby rozwijania myślenia twórczego w edukacji wczesnoszkolnej --- POBIERZ
2. Rozwijanie kreatywności dziecka Katarzyna Gałecka POBIERZ
3. Sposoby stymulowania twórczego rozwoju ucznia Sposoby stymulowania twórczego rozwoju ucznia POBIERZ
4. Uczyć się robiąc, czyli jak pracować metoda projektów? Jacek Królikowski POBIERZ
5. Jak motywować uczniów (od 5 lat do 18) do kreatywności i jak współpracować z rodzicami, by motywowali swoje dzieci? Jolanta Wójtowicz-Kut POBIERZ
6. Scenariusze zajęć (różne) --- POBIERZ
7. Scenariusze zajęć (wychowanie fizyczne) --- POBIERZ
8. Scenariusze zajęć (przedmioty zawodowe) --- POBIERZ
9. Scenariusze zajęć (matematyka) --- POBIERZ
10. Scenariusze zajęć (język polski) --- POBIERZ
11. Scenariusze zajęć (języki obce) --- POBIERZ
12. Scenariusze zajęć (historia, WOS) --- POBIERZ
13. Scenariusze zajęć (geografia) --- POBIERZ
14. Scenariusze zajęć (edukacja wczesnoszkolna) --- POBIERZ
15. Scenariusze zajęć (biologia) --- POBIERZ
16. Twórcza aktywność dzieci i młodzieży --- POBIERZ
17. Twórcza aktywność dziecka M. Chyrczyk POBIERZ
18. Jak rozwijać twórcze myślenie uczniów? Maria Szecówka-Nowak POBIERZ
19. Dekalog barier kreatywności --- POBIERZ