3.
Program pracy sieci
|
1. Prawne regulacje w zakresie realizacji edukacji zdrowotnej w szkole. |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Omówienie celów i założeń projektu sieciowego. Integracja grupy. 2. Zmiany w podstawie programowej wychowania fizycznego i ich następstwa. 3. Organizacja edukacji zdrowotnej w szkole. 4. Warsztat – motywowanie nauczycieli do wprowadzania zmian. |
• Ustalenie planu działania sieci, w tym: wymiana doświadczeń, analiza dobrych praktyk, tworzenie innowacyjnych rozwiązań, dzielenie się pomysłami na platformie internetowej, wymiana informacji, wyszukiwanie odpowiedniej literatury oraz scenariuszy zajęć i spotkań, propozycje uczestników. • Wymiana doświadczeń, na temat: organizacji edukacji zdrowotnej w szkole. • Prezentacja przykładów realizacji edukacji zdrowotnej na lekcjach wychowania fizycznego i innych przedmiotów. • Dzielenie się pomysłami, jak zainteresować rodziców edukacją zdrowotną. W jaki sposób do nich trafić i jak wykorzystać ich potencjał? |
Materiały samokształceniowe
• E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce 2003. • Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów i nauczycieli szkół podstawowych, red. B. Woynarowska, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012. • Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnejw szkole. Poradnik dla dyrektorów i nauczycieli szkół gimnazjalnych, red. B. Woynarowska, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012. • Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów i nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych, red. B. Woynarowska, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012 |
2. Metodyka edukacji zdrowotnej w szkole |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Dyskusja na temat: tradycyjnego i nowoczesnego podejścia do edukacji zdrowotnej (rola nauczyciela i ucznia, akcent na uczenie się, metody pracy). 2. Planowanie i ewaluacja w edukacji zdrowotnej: • Etapy planowania programu edukacji zdrowotnej. • Zasady układania scenariusza zajęć. • Ewaluacja w edukacji zdrowotnej. • Zasady dobierania metod i technik uczenia się, w tym uczenia się przez doświadczanie • Wykorzystywanie nowych technologii w realizacji ez. |
• Dzielenie się pomysłami na temat sposobów diagnozowania potrzeb zdrowotnych społeczności szkolnej. • Dyskusja w sieci o sukcesach i problemach związanych z realizacją edukacji zdrowotnej. • Przykłady dobrych praktyk: wymiana scenariuszy zajęć i spotkań. • Dyskusja na temat sposobów rozwiązywania konkretnych problemów zdrowotnych – przykłady dobrych rozwiązań. • Dzielenie się pomysłami wykorzystywania w edukacji zdrowotnej nowych technologii, prezentacja własnych doświadczeń. |
Materiały samokształceniowe
• V. Simovska, B.B. Jansen, Young-minds.net/lessons learnt,Danish University of Education Press, Copenhagen 2003. • B. Woynarowska, Edukacja zdrowotna, Podręcznik akademicki, WN PWN, Warszawa 2010. • Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów i nauczycieli szkół podstawowych,red. B. Woynarowska, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012. • Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów i nauczycieli szkół gimnazjalnych,red. B. Woynarowska, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012. • Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów i nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych, red. B. Woynarowska, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012. |
3. Edukacja zdrowotna ukierunkowana na rozwijanie umiejętności psychospołecznych |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Istota umiejętności psychospołecznych i ich znaczenie. 2. Praca warsztatowa połączona z dyskusją: W jakich okolicznościach szkolnych można kształtować/wzmacniać różne umiejętności psychospołeczne w tym poczucie własnej wartości uczniów – podawanie własnych przykładów. 3. Wsparcie społeczne i jego znaczenie dla zdrowia i rozwoju ucznia. 4. Jak radzić sobie ze stresem w szkole? |
• Wyszukiwanie w internecie literatury oraz scenariuszy zajęć i spotkań. • Przykłady kształtowania wybranych umiejętności psychospołecznych w szko-łach – prezentacja dobrych praktyk. • Przykłady radzenia sobie ze stresem w praktyce szkolnej – wymiana doświadczeń |
Materiały samokształceniowe • Edukacja zdrowotna w szkole.Zeszyt 7, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2003. • K. Oatley, J.M. Jenkins, Emocje i stres, WN PWN, Warszawa 2003. • L. Kulmatycki, Emocje i stres[w:] B. Woynarowska, Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, WN PWN, Warszawa 2008 s. 407– 426. • Edukacja zdrowotna w szkole. Zeszyt 12, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2007. • S. Hart, V. Kindle Hudson,Empatyczna klasa Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2006. • www.ore.edu.pl
|
4. Kształtowanie umiejętności psychospołecznych u uczniów w praktyce szkolnej |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Przykłady rozwijania wybranych umiejętności w szkole: • Utrzymywanie dobrych relacji z innymi członkami społeczności szkolnej. • Motywowanie do osiągania sukcesów. • Współpraca i praca w grupie. |
• Przykłady kształtowania wybranych umiejętności psychospołecznych w szkołach – prezentacja dobrych praktyk |
Materiały samokształceniowe • T. Witsrand, Porozumienie bez przemocy, czyli język żyrafy w szkole, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2005. • J. Brophy, Motywowanie uczniów do nauki, WN PWN, Warszawa 2002. • H. Sęk, R. Cieślak, Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, WN PWN, Warszawa 2006. • N. Ignjatović-Savić, Strażnicy Uśmiechu 1 i 2. Program profilaktyczno-wychowawczy, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2009. |
5. Zdrowe odżywianie i aktywność fizyczna |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Problemy dzieci i młodzieży związane z nieprawidłowym odżywianiem. 2. Wspólne śniadania w szkole jako element zdrowotnej polityki szkoły. 3. Organizacja posiłków dla uczniów i nauczycieli w szkole (sklepik, stołówka). 4. Zachęcanie do aktywnego stylu życia uczniów i pozostałych członków społeczności szkolnej. |
• Ocena zjawiska nadwagi i otyłości u dzieci ze szkół będących w sieci. • Dzielenie się pomysłami na temat: – funkcjonowania sklepików oraz stołówek szkolnych, skąd pozyskiwać środki na ich prowadzeniel; – negocjowania z ajentem w sprawie asortymentu w sklepiku. • Dzielenie się pomysłami na temat stosowania różnych form aktywności fizycznej dla wszystkich członków społeczności szkolnej |
Materiały samokształceniowe
• I. Young, Jak wspierać rozwój i zdrowie młodzieży,Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2011. • Katalog i narzędzie HEPS. Katalog i narzędzie do oceny jakości szkolnych interwencji dotyczących zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, ORE, Warszawa 2010. • Narzędzie dla szkół HEPS. Przewodnik dla szkół dotyczący tworzenia szkolnej polityki zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, ORE, Warszawa 2010. • Poradnik orędownictwa na rzecz HEPS. Argumenty i strategie tworzenia polityki zdrowotnej w szkole, ORE, Warszawa 2010. • Przewodnik HEPS. Promowanie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej w szkołach, ORE, Warszawa 2010 |
|