| 3.
                Program pracy sieci | 
| 1. Prawne regulacje w zakresie realizacji edukacji zdrowotnej w szkole. |  
| Problemy poruszane podczas spotkania | Działania w sieci |  
| 1. Omówienie celów i założeń projektu sieciowego. Integracja grupy. 2. Zmiany w podstawie programowej wychowania fizycznego i ich następstwa.
 3. Organizacja edukacji zdrowotnej w szkole.
 4. Warsztat – motywowanie nauczycieli do wprowadzania zmian.
 | • Ustalenie planu działania sieci, w tym: wymiana doświadczeń, analiza dobrych praktyk, tworzenie innowacyjnych rozwiązań, dzielenie się pomysłami na platformie internetowej, wymiana informacji, wyszukiwanie odpowiedniej literatury oraz  scenariuszy zajęć i spotkań, propozycje uczestników. • Wymiana doświadczeń, na temat: organizacji edukacji zdrowotnej w szkole.
 • Prezentacja przykładów realizacji edukacji zdrowotnej na lekcjach wychowania fizycznego i innych przedmiotów.
 • Dzielenie się pomysłami, jak zainteresować  rodziców edukacją zdrowotną. W jaki sposób do nich trafić i jak wykorzystać ich potencjał?
 |  
| Materiały samokształceniowe 
 • E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce 2003.
 • Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów i nauczycieli szkół podstawowych, red. B. Woynarowska, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012.
 • Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnejw szkole. Poradnik dla dyrektorów i nauczycieli szkół gimnazjalnych, red. B. Woynarowska, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012.
 • Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów i nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych, red. B. Woynarowska, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012
 |  
| 2. Metodyka edukacji zdrowotnej w szkole |  
| Problemy poruszane podczas spotkania | Działania w sieci |  
| 1. Dyskusja na temat: tradycyjnego i nowoczesnego podejścia do edukacji zdrowotnej (rola nauczyciela i ucznia, akcent na uczenie się, metody pracy). 2. Planowanie i ewaluacja w edukacji zdrowotnej:
 • Etapy planowania programu edukacji zdrowotnej.
 • Zasady układania scenariusza zajęć.
 • Ewaluacja w edukacji zdrowotnej.
 • Zasady dobierania metod i technik uczenia się, w tym uczenia się przez doświadczanie
 • Wykorzystywanie nowych technologii w realizacji ez.
 | • Dzielenie się pomysłami na temat sposobów diagnozowania potrzeb zdrowotnych społeczności szkolnej. • Dyskusja w sieci o sukcesach i problemach związanych z realizacją edukacji zdrowotnej.
 • Przykłady dobrych praktyk: wymiana scenariuszy zajęć i spotkań.
 • Dyskusja na temat sposobów rozwiązywania konkretnych problemów zdrowotnych – przykłady dobrych rozwiązań.
 • Dzielenie się pomysłami wykorzystywania w edukacji zdrowotnej nowych technologii, prezentacja własnych doświadczeń.
 |  
| Materiały samokształceniowe 
 • V. Simovska, B.B. Jansen, Young-minds.net/lessons learnt,Danish University of Education Press, Copenhagen 2003.
 • B. Woynarowska, Edukacja zdrowotna, Podręcznik akademicki, WN PWN, Warszawa 2010.
 • Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów i nauczycieli szkół podstawowych,red. B. Woynarowska, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012.
 • Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów i nauczycieli szkół gimnazjalnych,red. B. Woynarowska, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012.
 • Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów i nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych, red. B. Woynarowska, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012.
 |  
| 3. Edukacja zdrowotna ukierunkowana na rozwijanie umiejętności psychospołecznych |  
| Problemy poruszane podczas spotkania | Działania w sieci |  
| 1. Istota umiejętności psychospołecznych i ich znaczenie. 2. Praca warsztatowa połączona z dyskusją: W jakich okolicznościach szkolnych można kształtować/wzmacniać różne umiejętności
 psychospołeczne w tym poczucie własnej wartości uczniów – podawanie własnych przykładów.
 3. Wsparcie społeczne i jego znaczenie dla zdrowia i rozwoju ucznia.
 4. Jak radzić sobie ze stresem w szkole?
 | • Wyszukiwanie w internecie literatury oraz scenariuszy zajęć i spotkań. • Przykłady kształtowania wybranych
 umiejętności psychospołecznych w szko-łach – prezentacja dobrych praktyk.
 • Przykłady radzenia sobie ze stresem w praktyce szkolnej – wymiana doświadczeń
 |  
| Materiały samokształceniowe • Edukacja zdrowotna w szkole.Zeszyt 7, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2003.
 • K. Oatley, J.M. Jenkins, Emocje i stres, WN PWN, Warszawa 2003.
 • L. Kulmatycki, Emocje i stres[w:] B. Woynarowska, Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, WN PWN, Warszawa 2008 s. 407– 426.
 • Edukacja zdrowotna w szkole. Zeszyt 12, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2007.
 • S. Hart, V. Kindle Hudson,Empatyczna klasa Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2006.
 • www.ore.edu.pl
 
 |  
| 4. Kształtowanie umiejętności psychospołecznych u uczniów w praktyce szkolnej |  
| Problemy poruszane podczas spotkania | Działania w sieci |  
| 1. Przykłady rozwijania wybranych umiejętności w szkole: • Utrzymywanie dobrych relacji z innymi członkami społeczności szkolnej.
 • Motywowanie do osiągania sukcesów.
 • Współpraca i praca w grupie.
 | • Przykłady kształtowania wybranych umiejętności psychospołecznych w szkołach – prezentacja dobrych praktyk |  
| Materiały samokształceniowe • T. Witsrand, Porozumienie bez przemocy, czyli język żyrafy w szkole, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2005.
 • J. Brophy, Motywowanie uczniów do nauki, WN PWN, Warszawa 2002.
 • H. Sęk, R. Cieślak, Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, WN PWN, Warszawa 2006.
 • N. Ignjatović-Savić, Strażnicy Uśmiechu 1 i 2. Program profilaktyczno-wychowawczy, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2009.
 |  
| 5. Zdrowe odżywianie i aktywność fizyczna |  
| Problemy poruszane podczas spotkania | Działania w sieci |  
| 1. Problemy dzieci i młodzieży związane z nieprawidłowym odżywianiem. 2. Wspólne śniadania w szkole jako element zdrowotnej polityki szkoły.
 3. Organizacja posiłków dla uczniów i nauczycieli w szkole (sklepik, stołówka).
 4. Zachęcanie do aktywnego stylu życia uczniów i pozostałych członków społeczności szkolnej.
 | • Ocena zjawiska nadwagi i otyłości u dzieci ze szkół będących w sieci. • Dzielenie się pomysłami na temat:
 – funkcjonowania sklepików oraz stołówek szkolnych, skąd pozyskiwać środki na ich prowadzeniel;
 – negocjowania z ajentem w sprawie asortymentu w sklepiku.
 • Dzielenie się pomysłami na temat stosowania różnych form aktywności fizycznej dla wszystkich członków społeczności szkolnej
 |  
| Materiały samokształceniowe 
 • I. Young, Jak wspierać rozwój i zdrowie młodzieży,Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2011.
 • Katalog i narzędzie HEPS. Katalog i narzędzie do oceny jakości szkolnych interwencji dotyczących zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, ORE, Warszawa 2010.
 • Narzędzie dla szkół HEPS. Przewodnik dla szkół dotyczący tworzenia szkolnej polityki zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, ORE, Warszawa 2010.
 • Poradnik orędownictwa na rzecz HEPS. Argumenty i strategie tworzenia polityki zdrowotnej w szkole, ORE, Warszawa 2010.
 • Przewodnik HEPS. Promowanie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej w szkołach, ORE, Warszawa 2010
 |  
 |