5.
Przykładowy plan działań
|
Cel szczegółowy 1. Dyrektor diagnozuje (z nauczycielami) potrzeby rozwojowe szkoły
|
Zagadnienia do omówienia (tematyka spotkań oraz aktywności między spotkaniami)
|
Proponowane metody i formy pracy
|
Sposoby pozyskiwania informacji o szkole
|
Samokształcenie — co może być źródłem informacji o pracy szkoły?
Praca samodzielna – zgromadzenie informacji o swojej szkole z różnych źródeł
Uwagi: Poszukiwanie dodatkowych, niekonwencjonalnych sposobów pozyskiwania danych o szkole (prócz tych już znanych, typowych).
|
Analiza ilościowa i jakościowa wyników egzaminów zewnętrznych lub wykorzystanie raportu z ewaluacji zewnętrznej i wyników ewaluacji wewnętrznej do planowania działań rozwojowych w szkole.
|
Warsztat (spotkanie bezpośrednie)
Uwagi: Ekspert zewnętrzny (OKE lub ODN)
|
Jak najtrafniej wyłonić wspólnie z nauczycielami w szkole obszar do rozwoju?
|
Wspólna praca na platformie – dyskusja, czat, przykłady dobrych praktyk, opracowanie scenariusza warsztatów z radą pedagogiczną, mającego na celu wyłonienie obszarów do rozwoju
|
Gdzie jesteśmy — dokąd zmierzamy? Wypracowanie obszarów do rozwoju szkoły
|
Praca samodzielna – przeprowadzenie warsztatu w szkole
Uwagi: Jeśli szkoła uczestniczy w procesie wspomagania – prowadzi zewnętrzny konsultant.
|
Refleksje po warsztacie w szkole
|
Wspólna praca na platformie – wymiana doświadczeń po warsztacie, uwagi, refleksje itp., zamieszczenie materiałów na platformie
|
Cel szczegółowy 2. Dyrektor planuje, organizuje i dokonuje ewaluacji (z nauczycielami) działań prorozwojowych w szkole
|
Zagadnienia do omówienia (tematyka spotkań oraz aktywności między spotkaniami)
|
Proponowane metody i formy pracy
|
Jak zaplanować rozwój szkoły?
|
Samokształcenie – różne sposoby planowania, rodzaje planów itp.
|
Dobre praktyki w zakresie panowania rozwoju szkoły
|
Wspólna praca na platformie – zamieszczenie materiałów, przykładowe plany, wymiana doświadczeń w zakresie ich tworzenia
Uwagi: Można wykorzystać doświadczenie dyrektorów szkół uczestniczących w pilotażu, ale trzeba też szukać nowych rozwiązań.
|
Organizowanie działań służących rozwojowi w szkole na poszczególnych etapach tego procesu — rola dyrektora
|
Warsztaty (spotkanie bezpośrednie)
Uwagi: Ekspert zewnętrzny (ODN lub uczelnia), zaakcentowanie roli dyrektora w organizowaniu pracy zespołowej w szkole.
|
Ewaluacja działań służących rozwojowi szkoły
|
Praca samodzielna – przeprowadzenie ewaluacji w szkole, opracowanie wyników, wnioski i rekomendacje
|
Dobre praktyki w zakresie ewaluacji działań służących rozwojowi szkoły
|
Wspólna praca na platformie – wymiana doświadczeń, zmieszczenie przykładów dobrych praktyk w zakresie ewaluacji, dyskusja
|
Potrzeby rozwojowe nauczycieli
|
Praca samodzielna – przeprowadzenie działań w szkole (rozpoznanie problemów i potrzeb rozwojowych nauczycieli)
|
Wykorzystanie narzędzi coachingowych w pracy dyrektora do rozwiązywania zdiagnozowanych problemów i zaspokajania rozpoznanych potrzeb nauczycieli
|
Warsztaty (spotkanie bezpośrednie)
Uwagi: Ekspert (uczelnia lub ODN),
narzędzia powinny być adekwatne do problemów nauczycieli rozpoznanych wcześniej
|
Dyrektor w roli coacha
|
Praca samodzielna – przeprowadzenie działań w szkole (wdrożenie działań wspierające nauczycieli z wykorzystaniem adekwatnych narzędzi, dobranych do problemów)
|
Wady i zalety zastosowania narzędzi coachingowych w procesie wspierania nauczycieli w rozwoju
|
Wspólna praca na platformie – współredagowanie wniosków z wdrożenia działań z wykorzystaniem wybranych narzędzi coachingowych, zamieszczenie materiałów na platformie, dyskusja
|
Wpływ dyrektora coacha na rozwój nauczycieli i szkoły
|
Dyskusja na platformie
|
Cel szczegółowy 3. Dyrektor inspiruje i motywuje nauczycieli do wypracowywania i implementacji nowych rozwiązań
|
Zagadnienia do omówienia (tematyka spotkań oraz aktywności między spotkaniami)
|
Proponowane metody i formy pracy
|
Sposoby skutecznego motywowania pracowników do rozwoju
|
Samokształcenie
|
Dobre praktyki w zakresie motywowania nauczycieli
|
Wspólna praca na platformie – wymiana doświadczeń, zmieszczenie przykładów dobrych praktyk w zakresie motywowania, dyskusja
|
Kierowanie zmianą
|
Warsztaty (spotkanie bezpośrednie)
Uwagi: Ekspert (uczelnia lub ODN)
|
Dyrektor w roli osoby inspirującej i motywującej oraz promującej kreatywność nauczycieli
|
Wspólna praca na platformie – wymiana doświadczeń, wypracowanie katalogu pomysłów na prorozwojowe działania dyrektora
|
Nadzór dyrektora nad wdrażaniem przez nauczycieli nowych umiejętności nabytych w ramach doskonalenia
|
Praca samodzielna – przeprowadzenie działań w szkole (kontrola planów dydaktycznych, dokumentacji awansowej, obserwacja zajęć i spotkań zespołów przedmiotowych pod kątem wdrażania nowych umiejętności, udzielanie informacji zwrotnej)
|
Dobre praktyki w zakresie nadzoru nad wdrażaniem nowych rozwiązań
|
Wspólna praca na platformie – wymiana doświadczeń, zamieszczenie przykładów, dyskusja
|
Cel szczegółowy 4. Dyrektor współpracuje z zewnętrznym konsultantem odpowiedzialnym za wspomaganie, ekspertami i partnerami zewnętrznymi na różnych etapach procesu rozwoju szkoły
|
Zagadnienia do omówienia (tematyka spotkań oraz aktywności między spotkaniami)
|
Proponowane metody i formy pracy
|
Dyrektor a zewnętrzny konsultant odpowiedzialny za wspomaganie
|
Wspólna praca na platformie – wymiana doświadczeń w zakresie współpracy między zewnętrznym konsultantem odpowiedzialnym za wspomaganie a dyrektorem (np. przykłady prezentowane przez dyrektorów, którzy uczestniczą w pilotażu), zamieszczenie materiałów na platformie, dyskusja
|
Partnerstwo dla rozwoju, czyli rola zewnętrznych podmiotów na różnych etapach procesu rozwojowego szkoły.
|
Panel dyskusyjny lub seminarium (spotkanie bezpośrednie)
Uwagi: Eksperci (SORE, animatorzy, przedstawiciele poradni, biblioteki pedagogicznej, ODN itp.)
|
Współpraca szkoły z partnerami zewnętrznymi
|
Praca samodzielna – przeprowadzenie działań w szkole (zebranie rady pedagogicznej i przeprowadzenie ewaluacji działań szkoły w zakresie współpracy z partnerami zewnętrznymi (wnioski, rekomendacje)
|
Dobre praktyki w zakresie współpracy szkoły z partnerami zewnętrznymi
|
Wspólna praca na platformie – wymiana doświadczeń, zamieszczenie przykładów, dyskusja
|
Zasady współpracy między dyrektorem a zewnętrznym konsultantem odpowiedzialnym za wspomaganie
|
Warsztat – wypracowanie przykładowego zbioru zasad i zamieszczenie go na platformie
|
|
6.
Przykładowy harmonogram do planu działań
|
Spotkanie 1.
|
Spotkanie stacjonarne
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
Analiza ilościowa i jakościowa wyników egzaminów zewnętrznych lub wykorzystanie raportu z ewaluacji zewnętrznej i wyników ewaluacji wewnętrznej do planowania działań rozwojowych w szkole.
Tematyka odnosi się do celu 1. – dyrektor diagnozuje (z nauczycielami) potrzeby rozwojowe szkoły.
|
Opis przebiegu (działania, zadania)
|
Czynności organizacyjne:
- powitanie, przedstawienie się uczestników sieci
- zawarcie kontraktu,
- zebranie oczekiwań uczestników sieci,
- prezentacja propozycji planu i harmonogramu na cały rok przez koordynatora,
- dyskusja nad planem i harmonogramem, ewentualna korekta,
- ostateczne przyjęcie planu i harmonogramu przez uczestników sieci, ustalenie terminów spotkań.
|
Warsztaty dotyczące analizy wyników prowadzony przez eksperta z OKE lub ODN.
- Analiza materiałów OKE i CKE.
- Analiza ilościowa i jakościowa wyników egzaminów.
- EWD jako wskaźnik efektywności pracy szkoły.
- Formułowanie wniosków i rekomendacji.
- Wykorzystanie wniosków z analiz do dalszej pracy i sposoby ich monitorowania.
- Rola dyrektora w procesie diagnozy potrzeb rozwojowych szkoły.
Ewentualnie warsztat na temat wykorzystania raportu z ewaluacji zewnętrznej – analogiczny program.
|
Ustalenie zadań do realizacji między spotkaniami.
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
Flipchart, pisaki, kserokopie propozycji planu i harmonogramu, arkusze egzaminacyjne, przykładowe wyniki egzaminów, raporty i analizy OKE i CKE, raport z ewaluacji zewnętrznej itp.
|
między spotkaniami
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
Opis przebiegu (działania, zadania)
|
Sposoby pozyskiwania informacji o szkole
|
Samokształcenie i wymiana doświadczeń na platformie – co może być źródłem informacji o pracy szkoły?
|
Praca samodzielna – zgromadzenie informacji o swojej szkole z różnych źródeł.
|
Jak najtrafniej wyłonić wspólnie z nauczycielami w szkole obszar do rozwoju?
|
Wspólna praca na platformie – dyskusja, czat, przykłady dobrych praktyk; ustalenie na forum dyskusyjnym głównych punktów programu warsztatów z radą pedagogiczną, mającego na celu wyłonienie obszarów do rozwoju; zamieszczenie materiałów na platformie.
|
Gdzie jesteśmy, dokąd zmierzamy? Wypracowanie obszarów do rozwoju szkoły
|
Działania w szkole – przeprowadzenie warsztatów w szkole (przez dyrektora lub zewnętrznego konsultanta, jeśli szkoła uczestniczy w procesie wspomagania).
- Mocne i słabe strony szkoły.
- Wyłonienie obszarów do rozwoju.
- Wybór jednego obszaru rozwoju na bieżący rok szkolny.
- Opracowanie harmonogramu działań (cele, zadania, formy realizacji, odpowiedzialni, terminy, partnerzy zewnętrzni).
W przypadku licznej rady pedagogicznej ostatni punkt realizuje zespół wybrany przez nauczycieli.
|
Refleksje po warsztacie w szkole
|
Wspólna praca na platformie – wymiana doświadczeń po warsztacie, uwagi, refleksje itp.; zamieszczenie materiałów na platformie.
|
Bibliografia
- Elsner D., (2013), Sieci współpracy i samokształcenia. Teoria i praktyka, Warszawa: Wolters Kluwer.
- Kazimierska I., Lachowicz. I., Piotrowska L., (b.r.), Warsztat diagnostyczno-rozwojowy, Warszawa: ORE [online].
- Kocurek M., Sołtysińska I., Świeży M., Wachna-Sosin I., (2012), Przewodnik metodyczny dla koordynatorów sieci współpracy i samokształcenia, Kraków: ORE [online].
- Misztal J., (2012), Analiza wyników egzaminów zewnętrznych jako warunek jakościowego rozwoju ucznia, nauczyciela i szkoły, [w:] Mazurkiewicz G. (red.), Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego [online].
- Nowe formy wspomagania szkół. SORE. System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół, (2012), Warszawa: ORE.
- Noworól A., (b.r.), Jak czytać raport z ewaluacji zewnętrznej szkoły lub placówki oświatowej [online].
- Szaleniec H., (2004), Jak komunikować uczniom wyniki egzaminów, Warszawa: WSiP.
- Szaleniec H., Szmigiel K., (2001), Egzaminy zewnętrzne. Podnoszenie kompetencji nauczycieli w zakresie oceniania zewnętrznego, Kraków: Zamkor.
- Piotrowska l., Lachowicz I., (b.r.), Wykorzystanie raportu z ewaluacji do rozwoju szkoły [online].
- Wykorzystanie ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej przez szkoły. Raport tematyczny z badania, (b.r.) [online].
Przydatne linki
|
Spotkanie 2.
|
Spotkanie stacjonarne
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
Rola dyrektora w organizowaniu działań służących rozwojowi w szkole.
Tematyka odnosi się do celu 2. – dyrektor planuje, organizuje i dokonuje ewaluacji (z nauczycielami) działań prorozwojowych w szkole.
|
Opis przebiegu (działania, zadania)
|
Warsztaty dotyczące roli dyrektora na kolejnych etapach działań służących rozwojowi szkoły oraz niezbędnych do tego kompetencji (prowadzony przez eksperta z uczelni lub ODN).
- Planowanie i realizacja działań służących rozwojowi.
- Nadzór nad wrażaniem nowych rozwiązań i stosowaniem w praktyce wiedzy i umiejętności nabytych w procesie wspomagania.
- Zasady organizowania pracy zespołowej w szkole z zastosowaniem strategii ukierunkowanej na współdziałanie.
- Współpraca z partnerami zewnętrznymi.
- Ewaluacja działań: narzędzia ewaluacyjne, formułowanie wniosków i rekomendacji.
|
Ustalenie zadań do realizacji między spotkaniami.
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
Flipchart, pisaki, karty pracy dla uczestników, instrukcje dla grup
|
między spotkaniami
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
Opis przebiegu (działania, zadania)
|
Jak zaplanować rozwój szkoły?
|
Samokształcenie:
- różne sposoby planowania,
- rodzaje planów itp.
|
Jak zaplanować rozwój szkoły?
|
Wspólna praca na platformie: zamieszczenie materiałów na platformie — przykładowe plany działań służących rozwojowi szkoły, tworzone w szkołach uczestników sieci; wymiana doświadczeń w zakresie ich tworzenia.
|
Potrzeby rozwojowe nauczycieli
|
Praca samodzielna: przeprowadzenie działań w szkole (rozpoznanie problemów i potrzeb rozwojowych nauczycieli, zob. bibliografia do spotkania 3.).
|
Bibliografia
- Bednarek K., (2014), Pogłębiona diagnoza potrzeb rozwojowych, „Dyrektor Szkoły”, nr 5, s. 72–74.
- Elsner D., (2001), Jak planować rozwój placówki oświatowej?, BTiW MENTOR.
- Filipowicz G., (2008), Rozwój organizacji poprzez rozwój efektywności pracowników, Kraków: Wolters Kluwer.
- Kordziński J., (2013), Zarządzanie rozwojem szkoły, Warszawa: Wolters Kluwer.
- Leigh D., (1997), Praktyczne metody pracy zespołowej, Warszawa: Wydawnictwo MEN.
- Mizerek H., (b.r.), Ewaluacja w szkole. Od czego zacząć? [online].
- Osińska M., (b.r.), Praca zespołowa w szkole, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji [online].
- Tołwińska-Królikowska E. (red.), (2010), Autoewaluacja w szkole, Warszawa: ORE.
- Wlazło S., (b.r.), Działania zespołowe nauczycieli i kształtowanie kompetencji uczniów w działaniu zespołowym [online].
- Wszechnica Uniwersytetu Jagiellońskiego, (2011), Raport z pilotażowej diagnozy potrzeb rozwojowych szkół, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji [online].
Przydatne linki
|
Uwagi
Kluczowy warsztat dotyczy roli dyrektora na kolejnych etapach rozwoju szkoły (pominięto tylko diagnozę – była na poprzednim warsztacie). Nabyte umiejętności będą wykorzystywane przez dyrektorów w całym procesie rozwoju szkoły i na różnych etapach pracy sieci.
|
Spotkanie 3.
|
Spotkanie stacjonarne
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
Narzędzia coachingowe w pracy dyrektora.
Tematyka odnosi się do celu 3. – dyrektor inspiruje i motywuje nauczycieli do wypracowywania i implementacji nowych rozwiązań.
|
Opis przebiegu (działania, zadania)
|
Dyskusja dotycząca problemów i potrzeb rozwojowych nauczycieli (nawiązanie do zadania wykonywanego między spotkaniami).
|
Warsztaty dotyczące wykorzystania narzędzi coachingowych do rozwiązywania zdiagnozowanych problemów i zaspokajania rozpoznanych potrzeb rozwojowych nauczycieli (prowadzony przez eksperta z uczelni lub ODN).
- Istota coachingu.
- Dyrektor w roli coacha – podstawowe umiejętności.
- Przegląd wybranych narzędzi coachingowych oraz ich dobór do zdiagnozowanych problemów i rozpoznanych potrzeb nauczycieli.
|
Ustalenie zadań do realizacji między spotkaniami.
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
Flipchart, pisaki, karty pracy dla uczestników, instrukcje dla grup
|
między spotkaniami
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
Opis przebiegu (działania, zadania)
|
Dyrektor w roli coacha
|
Praca samodzielna – przeprowadzenie działań w szkole (wdrożenie działań wspierających nauczycieli z wykorzystaniem adekwatnych narzędzi, dobranych do ich problemów i potrzeb).
|
Wady i zalety zastosowania narzędzi coachingowych w procesie wspierania nauczycieli w rozwoju
|
Wspólna praca na platformie – współredagowanie wniosków z wdrożenia działań z wykorzystaniem wybranych narzędzi coachingowych, zamieszczenie materiałów na platformie.
|
Wpływ dyrektora coacha na rozwój nauczycieli i szkoły
|
Dyskusja na platformie
|
Sposoby skutecznego motywowania pracowników do rozwoju
|
Samokształcenie – finansowe i pozafinansowe sposoby motywowania nauczycieli.
|
Dobre praktyki w zakresie motywowania nauczycieli
Uwagi: Tematyka odnosi się do celów –
- Dyrektor inspiruje i motywuje nauczycieli do wypracowywania i implementacji nowych rozwiązań.
- Dyrektor współpracuje z zewnętrznym konsultantem odpowiedzialnym za wspomaganie, ekspertami i partnerami zewnętrznymi na różnych etapach procesu rozwoju szkoły.
|
Wspólna praca na platformie – wymiana doświadczeń, zamieszczenie przykładów dobrych praktyk w zakresie motywowania, dyskusja.
|
Bibliografia
- Bennewicz M., (2011), Coaching i mentoring w praktyce, Warszawa: Burda Publishing Polska.
- Bennewicz M., (2013), Coaching, czyli restauracja osobowości, Warszawa: Gruner + Jahr Polska.
- Brzeziński M., (2013), Głaskologia, Warszawa: Instytut Kreowania Skuteczności.
- Coaching i mentoring: jak rozwijać największe talenty i osiągać lepsze wyniki, (2006), Warszawa: MT Biznes.
- Grzymkowska A., (b.r.), Coaching w pracy z zespołami nauczycielskimi, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji [online].
- Hargrove R., (2006), Mistrzowski coaching, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
- Kordziński J., (2013), Nauczyciel, trener, coach, Warszawa: Wolters Kluwer.
- Krysa W., Kupaj L., (2014), Kompetencje coachingowe nauczycieli, Warszawa: Wolters Kluwer.
- Parsloe E., (1998), Coaching i mentoring, Warszawa: Petit.
- Rogala-Marciniak S., Marciniak Ł., (2012), Zbiór narzędzi wspierania rozwoju, Warszawa: Wolters Kluwer.
- Rogers J., (2010), Coaching. Podstawy umiejętności, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Sidor-Rządkowska M., (2012), Teoria, praktyka, studia przypadków, Warszawa: Wolters Kluwer.
- Stoltzfus T., (2012), Sztuka zadawania pytań w coachingu, Warszawa: Aetos Media.
- Thorpe S., Clifford J., (2007), Podręcznik coachingu, Poznań: Wydawnictwo Rebis.
Przydatne linki
|
Spotkanie 4.
|
Spotkanie stacjonarne
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
Kierowanie zmianą.
Tematyka odnosi się do celu 4. – dyrektor współpracuje z zewnętrznym konsultantem odpowiedzialnym za wspomaganie, ekspertami i partnerami zewnętrznymi na różnych etapach procesu rozwoju szkoły.
|
Opis przebiegu (działania, zadania)
|
Dyskusja dotycząca motywowania nauczycieli (nawiązanie do zadań wykonywanych między spotkaniami).
|
Warsztaty dotyczące kierowania zmianą (prowadzone przez eksperta z uczelni lub ODN).
- Prawidłowości i uwarunkowania procesu zmiany.
- Ludzie wobec zmiany:
- źródła i formy oporu wobec zmiany,
- sposoby przezwyciężania oporu.
- Strategie wprowadzania zmiany.
- Dyrektor „agentem zmiany” w szkole.
- Ewaluacja w procesie zmiany.
|
Ustalenie zadań do realizacji między spotkaniami.
|
Dyskusja na temat motywowania nauczycieli (nawiązanie do zadań wykonywanych między spotkaniami).
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
Flipchart, pisaki, karty pracy dla uczestników, instrukcje dla grup
|
między spotkaniami
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
Opis przebiegu (działania, zadania)
|
Dyrektor w roli osoby inspirującej i motywującej oraz promującej kreatywność nauczycieli
|
Wspólna praca na platformie – wymiana doświadczeń,
wypracowanie katalogu pomysłów na prorozwojowe działania dyrektora.
|
Nadzór dyrektora nad wdrażaniem przez nauczycieli nowych umiejętności nabytych w ramach doskonalenia
|
Działania w szkole:
- kontrola planów dydaktycznych, dokumentacji awansowej pod kątem stosowania w praktyce umiejętności nabytych w ramach doskonalenia oraz wypracowanych wspólnie nowych rozwiązań;
- obserwacja zajęć i spotkań zespołów przedmiotowych pod kątem wdrażania nowych umiejętności oraz wypracowanych wspólnie nowych rozwiązań;
- udzielanie informacji zwrotnej.
|
Dobre praktyki w zakresie nadzoru nad wdrażaniem nowych rozwiązań
|
Wspólna praca na platformie – wymiana doświadczeń, zamieszczenie przykładów, dyskusja.
|
Dyrektor a zewnętrzny konsultant odpowiedzialny za wspomaganie
|
Wspólna praca na platformie – wymiana doświadczeń w zakresie współpracy między zewnętrznym konsultantem odpowiedzialnym za wspomaganie a dyrektorem (np. przykłady prezentowane przez dyrektorów, którzy uczestniczą w pilotażu), zamieszczenie materiałów na platformie, dyskusja.
|
Współpraca szkoły z partnerami zewnętrznymi
|
Działania w szkole:
- zebranie rady pedagogicznej i przeprowadzenie ewaluacji działań szkoły w zakresie współpracy z partnerami zewnętrznymi (jakie zdiagnozowane problemy były rozwiązywane z pomocą partnerów zewnętrznych, z jakimi efektami);
- wypracowanie wniosków i rekomendacji.
|
Ewaluacja działań służących rozwojowi szkoły
|
Działania w szkole (wykorzystanie poznanych narzędzi i umiejętności nabytych na warsztacie 2):
- przeprowadzenie ewaluacji działań służących rozwojowi w szkole,
- opracowanie wyników,
- opracowanie wniosków i rekomendacji.
Uwagi: Można połączyć z poprzednim działaniem (na jednym zebraniu rady).
|
Dobre praktyki w zakresie ewaluacji działań służących rozwojowi szkoły
Uwagi: Tematyka odnosi się do celów –
- Dyrektor planuje, organizuje i dokonuje ewaluacji (z nauczycielami) działań prorozwojowych w szkole.
- Dyrektor współpracuje z zewnętrznym konsultantem odpowiedzialnym za wspomaganie, ekspertami i partnerami zewnętrznymi na różnych etapach procesu rozwoju szkoły.
|
Wspólna praca na platformie – wymiana doświadczeń z działań ewaluacyjnych, zmieszczenie przykładów dobrych praktyk w zakresie ewaluacji, dyskusja.
|
Bibliografia
- Bridges W., (2008), Zarządzanie zmianami. Jak maksymalnie skorzystać na procesach przejściowych, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Elsner D., (2005), Kierowanie zmianą w szkole: nowy sposób myślenia i działania, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
- Elsner D., (2004), Refleksje na temat kierowania zmianą, „Dyrektor Szkoły” nr 11, s. 24–25.
- Kazimierska I., (b.r.), Aspekty praktycznego wykorzystania czynników wpływających na motywację wewnętrzna nauczycieli w pracy zespołowej, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji [online].
- Maksymowska E., (b.r.), O czym warto pamiętać, wprowadzając znaczącą zmianę w zarządzanej placówce?, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji [online].
- Mazurkiewicz G. (red.), (2012), Przywództwo i zmiana w edukacji. Ewaluacja jako mechanizm doskonalenia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Przydatne linki
|
Spotkanie 5.
|
Spotkanie stacjonarne
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
Partnerstwo dla rozwoju, czyli rola zewnętrznych podmiotów na różnych etapach procesu rozwojowego szkoły.
Tematyka odnosi się do celu 2. – dyrektor planuje, organizuje i dokonuje ewaluacji (z nauczycielami) działań prorozwojowych w szkole.
|
Opis przebiegu (działania, zadania)
|
Dyskusja dotycząca ewaluacji działań w szkołach (nawiązanie do zadań wykonywanych między spotkaniami).
|
Panel dyskusyjny lub seminarium z udziałem ekspertów zewnętrznych (SORE, animatorzy, przedstawiciele poradni, biblioteki pedagogicznej, ODN itp.).
- Rola podmiotów zewnętrznych w procesie rozwoju szkoły.
- Różne obszary i formy współpracy.
- Przykłady dobrej praktyki w zakresie wspólnego rozwiązywania zdiagnozowanych problemów i zaspokajania potrzeb rozwojowych szkoły z udziałem partnerów zewnętrznych.
|
Warsztat – wypracowanie przykładowego zbioru zasad współpracy między dyrektorem a zewnętrznym konsultantem i zamieszczenie go na platformie.
|
Podsumowanie pracy sieci:
- ewaluacja (badanie ankietowe),
- sformułowanie wniosków i rekomendacji.
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
Flipchart, pisaki, karty pracy dla uczestników, instrukcje dla grup, kserokopie kwestionariusza ankiety ewaluacyjnej
|
Bibliografia
- Budzik M., (2013), Zarządzanie wsparciem, Tarnów [online].
- Kazimierska I., Lachowicz. I., Piotrowska L., (b.r.), Współpraca SORE z dyrektorem, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji [online].
- Nowe formy wspomagania szkół. Koordynator sieci. System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół, (2012), Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
- Nowe formy wspomagania szkół. SORE. System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół, (2012), Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
- Nowe formy wspomagania szkół. Dyrektor. System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół, (2012), Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Przydatne linki
|
|