Spotkanie 1.
|
Spotkanie stacjonarne (5–6 godzin lekcyjnych)
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
1a. Uczestnicy:
- analizują dokumenty opisujące organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów z niepełnosprawnością, ze szczególnym uwzględnieniem zapisów dotyczących współpracy z rodzicami;
- porównują wymogi prawne z przykładowymi zapisami dotyczącymi współpracy z rodzicami ucznia z niepełnosprawnością, zawartymi w wybranych IPET;
- planują działania umożliwiające realizację wymogów prawa w zakresie współpracy z rodzicami ucznia z niepełnosprawnością określają z punktu widzenia rodzica (wejście w rolę rodzica) jego potrzeby w zakresie współpracy ze szkołą.
2a. Uczestnicy tworzą listę trudności i potrzeb w zakresie organizacji współpracy z rodzicami.
Tematyka odnosi się do celów:
- Uczestnicy sieci potrafią określać obszar i zakres współpracy z rodzicami ucznia z niepełnosprawnością w oparciu o zapisy prawa oświatowego.
- Uczestnicy sieci potrafią określać potrzeby i trudności towarzyszące.
|
Opis przebiegu (działania, zadania)
|
- Integracja członków sieci: autoprezentacja poszczególnych osób, przedstawienie oczekiwań w zakresie pracy sieci w ramach znanej nauczycielom tematyki zabawy integrujące grupę.
- Analiza wybranych aktów prawnych:
- Praca w grupach dotycząca analizy aktów prawnych opisujących obszary i zakres współpracy z rodzicami uczniów z niepełno-sprawnością;
- Omówienie wyników pracy w grupach.
- Dzielenie się propozycjami realizacji wymogów zawartych w prawie w poszczególnych placówkach oraz zebranie za pomocą „burzy mózgów” najczęstszych problemów występujących podczas realizacji tych wymogów.
- Praca w grupach:
- metoda Jigsow: analiza przykładowych IPET-ów pod kątem zaplanowanej realizacji określonych obszarów współpracy z rodzicami i zaproponowanego wsparcia;
- podsumowanie pracy grup;
- definiowanie pojęcia: współpraca z rodzicami wykorzystując uzyskane wcześniej informacje – mapa mentalna.
- Dyskusja na temat trudności i potrzeb związanych ze współpracą z rodzicami ucznia z niepełnosprawnością oraz wszystkimi rodzicami danej klasy. Spisanie trudności na flipcharcie.
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
- Wydruki przygotowane przez koordynatora:
- Przykładowe IPET-y do analizy.
- Materiały papiernicze: flipchart, kolorowe pisaki, magnesy lub masa mocująca.
|
między spotkaniami
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
1a. Uczestnicy określają wpływ prawidłowo realizowanej współpracy z rodzicami ucznia z niepełnosprawnością na efekty własnej pracy dydaktycznej i wychowawczej.
2a. Uczestnicy tworzą bazę dobrych praktyk organizacji współpracy z rodzicami.
Tematyka odnosi się do celu 2. – uczestnicy sieci potrafią określać potrzeby i trudności towarzyszące.
|
Opis przebiegu (działania, zadania)
|
- Praca samodzielna:
Analiza kilku opracowanych we własnej placówce IPET-ów pod kątem zaplanowanej współpracy z rodzicami i refleksja dotycząca jakości tej współpracy w kontekście wniosków wynikających ze spotkania sieci.
2.Tworzenie bazy dobrych praktyk współpracy z rodzicami.
Współpraca na platformie – redagowanie wykazu propozycji działań wpływających na podniesienie jakości współpracy z rodzicami. Wykaz może być tworzony w oparciu o formatkę przygotowaną przez koordynatora.
- Zamieszczanie na platformie refleksji dotyczącej wpływu prawidłowo realizowanej współpracy z rodzicami ucznia z niepełnosprawnością na efekty własnej pracy dydaktycznej i wychowawczej.
- Zamieszczanie na platformie refleksji dotyczącej wpływu prawidłowo realizowanej współpracy z rodzicami ucznia z niepełnosprawnością na efekty własnej pracy dydaktycznej i wychowawczej.
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
Formatka do wykorzystania podczas pracy na platformie – przygotowana przez koordynatora, uwzględniającą różne formy współpracy np. imprezy organizowane z udziałem rodziców, ciekawe rozwiązania spotkań z rodzicami, warsztaty dla rodziców, spotkania z ekspertem, projekty edukacyjne realizowane z udziałem rodziców, rodzic jako ekspert na zajęciach szkolnych, podtrzymywania kontaktu z rodzicami w bieżącej pracy/na co dzień itp.
|
Bibliografia/netografia
Babiuch M., (2002), Jak współpracować z rodzicami ,,trudnych” uczniów?, Warszawa: WSiP.
Bobula S., (2012), Rodzice partnerami szkoły. Partnerstwo, czyli co?, [w:] Mazurkiewicz G. (red.), Jakość edukacji: różnorodne perspektywy, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego [także online].
Wolińska R., (b.r.), Budowanie dobrej relacji rodzic —nauczyciel warunkiem współuczestniczenia w wychowaniu dziecka [online].
|
Spotkanie 2.
|
Spotkanie stacjonarne (5–6 godzin lekcyjnych)
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
2a. Uczestnicy:
- opracowują schemat spotkania z rodzicami wszystkich uczniów w celu przybliżenia im własnego planu pracy z zespołem uczniów, w którym znajduje się dziecko z niepełnosprawnością;
- proponują ciekawe metody przydatne w pracy z zespołem rodziców;
- opracowują scenariusze działań służących rozwiązaniu wybranych trudności i problemów towarzyszących współpracy z pojedynczym rodzicem lub grupą rodziców.
5a. Uczestnicy wchodząc w rolę rodziców (odgrywając role i identyfikując się z perspektywą rodziców):
- określają najczęstsze problemy zakłócające integrację zespołu rodziców uczniów, wśród których znajduje się uczeń z niepełnosprawnością;
- formułują zakres potrzeb w obszarze współpracy z rodzicami uczniów o różnorodnych potrzebach i możliwościach;
- ustalają propozycje radzenia sobie z trudnościami pojawiającymi się podczas współpracy z zespołem rodziców.
Tematyka odnosi się do celów:
- Uczestnicy sieci potrafią określać potrzeby i trudności towarzyszące współpracy z rodzicami.
- Uczestnicy sieci potrafią planować działania umożliwiające integrację zespołu rodziców uczniów, wśród których znajduje się dziecko z niepełnosprawnością.
- Uczestnicy sieci potrafią wykorzystywać zdobyte kompetencje komunikacyjne do efektywnej współpracy z rodzicami.
|
Opis przebiegu
(działania, zadania)
|
- Część wstępna integrująca i wprowadzająca w temat – prowadzi koordynator.
Podzielenie się przez uczestników doświadczeniami z ostatniego czasu np. zdania niedokończone:
- Zaskoczyło mnie że…
- Dowiedziałam/em się że…
- Podczas współpracy na platformie…
- Warsztat (praca w grupach lub w parach):
- analiza propozycji działań wpływających na podniesienie jakości pracy z rodzicami opracowanych podczas pracy na platformie;
- przypomnienie wykazu trudności spisanych podczas pierwszego spotkania – koordynator sprawdza, czy uczestnicy chcą jeszcze poszerzyć sporządzony wcześniej wykaz;
- wspólne omówienie pracy grupowej – wymiana doświadczeń.
- Warsztat (praca w grupach lub w parach):
- metaplan: wykorzystanie przygotowanego wykazu trudności, ustalenie do czego dążymy we współpracy z rodzicami oraz opracowanie propozycji radzenia sobie z wybranym trudnościami (podanie możliwych metod i sposobów, które uczestnicy stosują oraz takich, które chcieliby zastosować ale mało je znają – określenie potrzeb uczestników w tym zakresie);
- omówienie pracy w grupach.
- Warsztat:
- wejście przez uczestników w rolę rodziców ucznia z niepełnosprawnością i formułowanie w roli rodzica oczekiwań wobec szkoły oraz obszarów współpracy, których oczekuje rodzic;
- omówienie informacji uzyskanych podczas dramy;
- praca w grupach, np. metodą równowagi w celu ustalenia propozycji realizacji wybranych potrzeb i oczekiwań rodziców w szkole.
- Praca w parach:
- opracowanie scenariuszy działań służących rozwiązaniu wybranych trudności i problemów towarzyszących współpracy z pojedynczym rodzicem lub grupą rodziców związanych z niepełnosprawnością dziecka uczęszczającego do zespołu klasowego – każda para opracowuje jeden scenariusz;
- prezencja wypracowanych propozycji i ich omówienie.
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
- Wydruki przygotowane przez koordynatora — propozycje działań wpływających na podniesienie jakości współpracy z rodzicami, opracowane na platformie.
- Materiały papiernicze: flipchart, kolorowe pisaki, magnesy lub masa mocująca, karteczki samoprzylepne.
- Lista trudności spisana podczas pierwszego warsztatu.
|
między spotkaniami
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
2a. Uczestnicy opracowują scenariusze działań służących rozwiązaniu wybranych trudności i problemów towarzyszących współpracy z grupą rodziców.
Tematyka odnosi się do celu 5. – uczestnicy sieci potrafią planować działania umożliwiające integrację zespołu rodziców uczniów, wśród których znajduje się dziecko z niepełnosprawnością
|
Opis przebiegu
(działania, zadania)
|
- Praca samodzielna uczestników sieci podczas własnych zajęć – wdrożenie działań zaplanowanych w scenariuszach powstałych na spotkaniu sieci.
- Opracowanie schematu spotkania z rodzicami wszystkich uczniów w celu przybliżenia im własnego planu pracy z zespołem uczniów, w którym znajduje się dziecko z niepełnosprawnością. Praca samodzielna – uczestnicy, analizując własne doświadczenia, przygotowują propozycję przebiegu spotkania z rodzicami. Należy zachęcić uczestników do wykorzystania w tej pracy również doświadczeń innych nauczycieli z ich placówki i przedyskutowania opracowanego schematu podczas spotkania szkolnego zespołu samo-kształceniowego.
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
Potrzebne materiały zależne będą od wybranego działania – uczestnicy określą je podczas drugiego spotkania w zaplanowanych scenariuszach działań.
|
Bibliografia/netografia
Babiuch M., (2002), Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, Warszawa: WSiP.
Kielin J., (2003), Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
http://www.pcpppidn.eu/files/publikacje/beata-czesniuk/wspolpra ca.pdf
|
Spotkanie 3.
|
Spotkanie stacjonarne (5–6 godzin lekcyjnych)
|
Tematyka
(wynikająca z planu działań)
|
6b. Uczestnicy:
- określają najczęstsze bariery komunikacyjne występujące w kontaktach z rodzicami;
- ustalają listę potrzeb w zakresie doskonalenia kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych;
- doskonalą kompetencje komunikacyjne i związane z pracą zespołową.
Tematyka odnosi się do celów:
- Uczestnicy sieci potrafią opracowywać propozycje sposobów pozyskania informacji od rodziców ucznia z niepełnosprawnością do sporządzenia WOPFU i ich wykorzystania do tworzenia IPET-u.
- Uczestnicy sieci potrafią wykorzystywać zdobyte kompetencje komunikacyjne do efektywnej współpracy z rodzicami.
|
Opis przebiegu
(działania, zadania)
|
- Część wstępna – prowadzi koordynator.
Ćwiczenie wprowadzające, np.
- Określ swoje samopoczucie w skali od…do…
- Krótka rozmowa w parach o tym, co się ostatnio wydarzyło, czym chciałabym/chciałbym się podzielić.
- Dzielenie się informacjami i doświadczeniami dotyczącymi efektów i skuteczności wdrożonych działań w zakresie współpracy z rodzicami.
- Podsumowanie omówionych działań i weryfikacja przygotowanych na poprzednim spotkaniu scenariuszy zgodnie ze zdobytym doświadczeniem podczas ich wdrażania.
- Przedstawienie eksperta przez koordynatora.
- Praca z ekspertem zewnętrznym:
- przedstawienie się eksperta zewnętrznego i uczestników zajęć;
- określenie celów i obszarów tematycznych, które zostaną poruszone podczas spotkania;
- wprowadzenie teoretyczne w tematykę;
- warsztaty doskonalące kompetencje komunikacyjne i interpersonalne uczestników (warto zaproponować, aby uczestnicy określili najczęstsze bariery komunikacyjne występujące w kontaktach z rodzicami i wskazali najczęstsze i najważniejsze dla nich problemy z obszaru komunikacji i pracy w grupie).
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
Materiały przygotowane przez koordynatora dla eksperta zewnętrznego:
- wykaz trudności i problemów w zakresie komunikacji i pracy w grupie, zgłaszanych przez uczestników podczas wcześniejszych spotkań i samodzielnej pracy.
- pozostałe pomoce koordynator przygotowuje po spotkaniu z ekspertem zewnętrznym zgodnie z jego życzeniami.
|
między spotkaniami
|
Tematyka
(wynikająca z planu działań)
|
Tematyka odnosi się do celu 4. – uczestnicy sieci potrafią określać zakres włączenia rodziców ucznia z niepełnosprawnością do tworzenia i modyfikowania IPET-u.
|
Opis przebiegu
(działania, zadania)
|
- Wykorzystanie technik i metod poznanych podczas warsztatu na spotkaniu z ekspertem:
- praca samodzielna podczas prowadzonych zajęć oraz spotkań z rodzicami,
- podzielenie się przez uczestników efektami wdrożenia wybranych technik i metod w zakresie komunikacji i pracy w grupie – czat.
- Praca samodzielna oraz we współpracy z innymi nauczycielami własnej placówki: analiza dotychczasowego udziału rodziców w prowadzeniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.
|
Bibliografia/netografia
Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctorii R.F., (2006), Relacje interpersonalne, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Kowalska G., (2000), Kompetencje nauczyciela warunkujące efektywną komunikację interpersonalną w procesie edukacyjnym, „Edukacja” nr 3.
Leśniewska K., Puchała E., (2011), Moje dziecko w przedszkolu i szkole, Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej [także online].
Marek E., (1997), Udział komunikacji w kształtowaniu klimatu społecznego klasy szkolnej, „Życie Szkoły” nr 1.
Podgórecki J., (2000), Komunikacja społeczna, Opole: Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego.
Strykowski W., (2003), Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań: eMPi2.
Sztejnberg A., (2002), Komunikacyjne środowisko nauczania i uczenia się, Wrocław: Astrum.
Turowski J., (1993), Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin: TN KUL.
Należy dodać literaturę podaną przez eksperta zewnętrznego.
|
Uwagi
Ekspert przed spotkaniem powinien otrzymać od koordynatora wykaz trudności i problemów w kontaktach z rodzicami, ze szczególnym uwzględnieniem, tych, które wynikają z obecności w zespole klasowym ucznia z niepełnosprawnością.
Koordynator powinien wcześniej spotkać się z ekspertem w celu przekazania wypracowanych po-trzeb uczestników i omówienia ich wspólnie.
|
Spotkanie 4.
|
Spotkanie stacjonarne (6 godzin lekcyjnych)
|
Tematyka
(wynikająca z planu działań)
|
3a. Uczestnicy:
- podają propozycje organizacji współpracy z rodzicami podczas prowadzenia WOPFU,
- tworzą narzędzia wykorzystywane w celu uzyskania informacji o funkcjonowaniu dziecka od rodziców,
- opracowują propozycje wykorzystania informacji uzyskanych od rodziców podczas tworzenia i modyfikowania IPET-ów.
Tematyka odnosi się do celów:
- Uczestnicy sieci potrafią opracowywać propozycje sposobów pozyskania informacji od rodziców ucznia z niepełnosprawnością do sporządzenia WOPFU i ich wykorzystania do tworzenia IPET-u.
- Uczestnicy sieci potrafią określać zakres włączenia rodziców ucznia z niepełnosprawnością do tworzenia i modyfikowania IPET-u.
|
Opis przebiegu
(działania, zadania)
|
- Dzielenie się doświadczeniem: podzielenie się przez uczestników wynikami analizy dotychczasowego udziału rodziców w dokonywaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ich dzieci.
- Warsztat prowadzony przez koordynatora:
- przygotowanie propozycji narzędzi przydatnych podczas zbierania informacji o funkcjonowaniu dziecka od rodziców, np. propozycja struktury ankiety, przebiegu rozmowy z rodzicami, formatki arkusza do zbierania informacji od rodziców;
- prezentacja opracowanych wstępnych propozycji.
- Spotkanie z ekspertem lub część prowadzona przez koordynatora:
- zapoznanie uczestników z narzędziami alternatywnymi prowadzenia ewaluacji własnych działań w zakresie współpracy z rodzicami,
- przygotowanie projektu ewaluacji współpracy z rodzicami dla własnej placówki,
- zaprojektowanie mikrobadania do przeprowadzenia w placówce macierzystej,
- prezentacja pracy grupowej,
- dyskusja podsumowująca mająca na celu ocenę przydatności alternatywnych metod ewaluacji, przedstawionych przez osobę prowadzącą.
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
- 1. Materiały przygotowane przez koordynatora lub eksperta: opisy alternatywnych metod ewaluacji współpracy z rodzicami.
- Materiały papiernicze: flipchart, kolorowe pisaki, magnesy lub masa mocująca, karteczki samoprzylepne, kartki A4.
|
między spotkaniami
|
Tematyka
(wynikająca z planu działań)
|
3a. Uczestnicy tworzą narzędzia wykorzystywane w celu uzyskania informacji o funkcjonowaniu dziecka od rodziców
3b. Uczestnicy powadzą mikrobadanie w obszarze współpracy z rodzicami, opracowują wyniki i formułują rekomendację.
Tematyka odnosi się do celu 4. – uczestnicy sieci potrafią określać zakres włączenia rodziców ucznia z niepełnosprawnością do tworzenia i modyfikowania IPET-u.
|
Opis przebiegu
(działania, zadania)
|
- Analiza przygotowanych narzędzi zbierania informacji od rodziców podczas wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia i wybór jednego narzędzia w celu zebrania informacji – praca samodzielna.
- Przeprowadzenie mikrobadania zaplanowanego podczas spotkania sieci.
- Opracowanie wyników oraz sformułowania wniosków do dalszej pracy.
- Przygotowanie prezentacji z przeprowadzonego badania – praca samodzielna realizowana w wybranej grupie rodziców.
- Analiza dotychczasowego udziału rodziców dzieci z niepełnosprawnością, we własnej placówce, w tworzeniu i modyfikowaniu IPET-ów: tworzenie na platformie listy najczęstszych problemów pojawiających podczas współpracy z rodzicami w tworzeniu i modyfikowaniu IPET-ów.
|
Bibliografia/netografia
Cervinkova H., Gołębniak B.D. (red.), (2010), Badania w działaniu: pedagogika i antropologia zaangażowane, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Cervinkova H., Gołębniak B.D. (red.), (2013),. Edukacyjne badania w działaniu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.), (2009), Metody badań jakościowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
http://www.nauczycielbadacz.pl/data/various/files/narzedzia_badawcze_nb/metody_alternatywne.pdf
|
Spotkanie 5.
|
Spotkanie stacjonarne
|
Tematyka
(wynikająca z planu działań)
|
4a. Uczestnicy:
- przygotowują plan pracy zespołu ds. pomocy psychologiczno- -pedagogicznej, w którym uczestniczy rodzic ucznia, ustalając sposób włączenia rodziców w pracę zespołu;
- przygotowują propozycję struktury zaproszenia rodziców na spotkanie w celu zapoznania ich z wynikami WOPFU lub IPET-u oraz proponują elementy organizacji takiego spotkania sprzyjające stworzeniu życzliwej atmosfery.
7b. Uczestnicy:
- określają obszary współpracy z rodzicami, które można poddać ewaluacji;
- opracowują przykłady projektów ewaluacji współpracy z rodzicami;
- prowadzą mikrobadanie w obszarze współpracy z rodzicami, opracowują wyniki i formułują rekomendację.
Tematyka odnosi się do celu 7. – uczestnicy sieci potrafią prowadzić ewaluację jakości własnej współpracy z rodzicami oraz wykorzystywać jej wyniki w celu doskonalenia podejmowanych działań.
|
Opis przebiegu
(działania/zadania)
|
- Prezentacja badań przeprowadzonych przez uczestników oraz przekazanie informacji dotyczących wyników i wniosków do dalszej pracy.
- Dzielenie się doświadczeniem zdobytym podczas wykorzystania w praktyce wybranego narzędzia do zbierania informacji przydatnych podczas wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.
Koordynator moderuje omówienie prezentacji.
- Warsztat:
- Uczestnicy w grupach analizują stworzoną przez siebie listę problemów we współpracy z rodzicami. Podczas tworzenia i modyfikacji IPET-u w razie potrzeby uzupełniają ją.
- Poszczególne grupy wywieszają opracowane listy tak, by wszyscy mogli zapoznać się z nimi – np. mówiąca ściana.
- Koordynator prosi, aby każdy uczestnik wybrał jeden problem według niego szczególnie ważny i zapisał go na karteczce samoprzylepnej. Uczestnicy umieszczają karteczki w miejscu wyznaczonym przez koordynatora.
- Uczestnicy w grupach analizują jednego problemu z tych, które najczęściej pojawiały się na karteczkach. Problem wybiera dla grupy koordynator.
- Uczestnicy określają przyczyny problemu i podają propozycje radzenia sobie z nim.
- Uczestnicy w grupach omawiają efekty pracy warsztatowej. Wspólna dyskusja podsumowująca.
- Podsumowanie pracy sieci – prowadzone przez koordynatora:
- dzielenie się zdobytym doświadczeniem i wiedzą przez uczestników sieci;
- określenie przez uczestników propozycji modyfikacji pracy sieci w tej tematyce w kolejnych latach;
- w celu podsumowania pracy i zdobytego doświadczenia można wykorzystać metodę zdań niedokończonych.
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
- Materiały przygotowane przez koordynatora: listy problemów (jeśli uczestnicy stworzyli zbyt uboga listę koordynator może dopisać problemy, które są mu znane lub podawane w literaturze).
- Materiały papiernicze: flipchart, kolorowe pisaki, magnesy lub masa mocująca, karteczki samoprzylepne, kartki A4.
|
Bibliografia
Mendel M., (2007), Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Whalley M., Zespół Pen Green Centre, (2008), Jak włączyć rodziców do nauki dzieci?, Warszawa: WSiP.
|