1. Polski model i definicja szkoły promującej zdrowie (SzPZ) |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Omówienie celów i założeń projektu sieciowego. Ustalenie planu działania sieci. Integracja grupy. 2. Dyskusja na temat: Co to dla mnie oznacza szkoła promująca zdrowie? 3. Stałe monitorowanie samopoczucia całej społeczności szkolnej działaniem priorytetowym w SzPZ. |
• Przedstawienie eksperta. • Prezentacja polskiego modelu i definicji SzPZ. • Prezentacja narzędzi do badania samopoczucia w szkole. • Dzielenie się pomysłami na temat różnych sposobów diagnozowania samopoczucia w szkole |
Materiały samokształceniowe • B. Woynarowska, M. Sokołowska, Koncepcja i zasady tworzenia szkoły promującej zdrowie; Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole,Zeszyt 10, Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2006
|
2. Koncepcja i strategia tworzenia SzPZ |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Całościowe podejście do zdrowia. 2. Podejście „od ludzi do problemu”. 3. Szkoła traktowana jako siedlisko. 4. Demokratyzacja życia szkoły. |
• Uwzględnienie wszystkich aspektów zdrowia w codziennym życiu szkoły – przykłady działań. • Rozwiązywanie konkretnych problemów zdrowotnych – wymiana doświadczeń. • Przykłady dobrych rozwiązań dot. diagnozowania potrzeb zdrowotnych społeczności szkolnej. • Przykłady współpracy szkół z innymi siedliskami – wymiana doświadczeń. • Sprawdzone rozwiązania dotyczące demokratycznego zarządzania szkołą – wymiana doświadczeń |
Materiały samokształceniowe • B. Woynarowska, M. Sokołowska, Koncepcja i zasady tworzenia szkoły promującej zdrowie; Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole, Zeszyt 10, Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2006 |
3. Model pracy SzPZ |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Diagnozowanie potrzeb zdrowotnych całej społeczności szkolnej. 2. Wybór problemu priorytetowego. 3. Planowanie działań. 4. Ewaluacja. 5. Metody pracy SzPZ: • praca metodą projektu; • uczenie się przez doświadczanie. |
• Przykłady dobrych rozwiązań dot. diagnozowania potrzeb zdrowotnych społeczności szkolnej. • Przykłady pracy z wykorzystaniem metody uczenia się przez doświadczanie. • Dyskusja na temat korzyści i trudności w pracy modelem SzPZ. • Wymiana doświadczeń z zakresu pracy metodą projektu. • Prezentacja projektów zdrowotnych realizowanych w szkołach |
Materiały samokształceniowe • B. Woynarowska, M. Sokołowska, Koncepcja i zasady tworzenia szkoły promującej zdrowie; Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole, Zeszyt 10, Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2006. • E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce 2003 |
4. Skuteczna realizacja edukacji zdrowotnej inwestycją w zdrowe społeczeństwo |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Organizacja edukacji zdrowotnej w szkole. 2. Uczeń aktywnym uczestnikiem procesu dydaktycznego. 3. Wykorzystanie wszystkich okoliczności do prowadzenia edukacji zdrowotnej całej społeczności szkolnej w tym rodziców. |
• Wymiana doświadczeń na temat organizacji edukacji zdrowotnej w szkole: -edukacja zdrowotna w wychowaniu fizycznym – kto prowadzi?; Jakimi metodami (czy nauczyciel wf, czy inny specjalista)?; -przykłady aktywności uczniów w edukacji zdrowotnej; -edukacja zdrowotna w innych przedmiotach (jakich? Jakimi metodami jest realizowana?). • Dyskusja w sieci o sukcesach i problemach w realizacji edukacji zdrowotnej – przykłady ze szkół • Prezentacja „drabiny uczestnictwa uczniów”. • Przykłady prowadzenia edukacji zdrowotnej dla rodziców. • Przykłady prowadzenia edukacji zdrowotnej przez rodziców. |
Materiały samokształceniowe • Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów i nauczycieli szkół podstawowych, red. B. Woynarowska Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012. • Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów i nauczycieli szkół gimnazjalnych,red. B. Woynarowska, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012 • Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów i nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych,red. B. Woynarowska, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012. • B. Woynarowska, Edukacja zdrowotna, Podręcznik akademicki,WN PWN, Warszawa 2008 |
5. |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Kształtowanie umiejętności psychospołecznych niezbędnych do budowania przyjaznego klimatu szkoły. • Zapewnienie społeczności szkolnej poczucia bezpieczeństwa. • Wypracowanie reguł i określenie zasad obowiązujących w szkole. • Wzmacnianie u uczniów i nauczycieli poczucia własnej wartości. • Utrzymywanie dobrych relacji z innymi ludźmi. • Dawanie i otrzymywanie wsparcia. • Motywowanie uczniów do osiągania sukcesów |
• Prezentacja metod i narzędzi do badania klimatu społecznego szkoły. Wymiana doświadczeń na temat innych sposobów badania klimatu społecznego szkoły. • Dzielenie się pomysłami na temat kształtowania umiejętności psychospołecznych: • na lekcjach – podawanie własnych przykładów; • w innych sytuacjach szkolnych – podawanie przykładów prowadzonych działań. • Wyszukiwanie w Internecie literatury z tego zakresu • Konstruowanie i wymiana scenariuszy zajęć do pracy z uczniami, rodzicami oraz innymi pracownikami szkoły. |
Materiały samokształceniowe • Edukacja zdrowotna w szkole,Zeszyt 6, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2003. • Edukacja zdrowotna w szkole,Zeszyt 8, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2004. • Edukacja zdrowotna w szkole,Zeszyt 10–11, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2006. • Edukacja zdrowotna w szkole,Zeszyt 12, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2007. • T. Witsrand, Porozumienie bez przemocy, czyli język żyrafy w szkole, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2005. • J. Brophy, Motywowanie uczniów do nauki, WN PWN, Warszawa 2002. • H. Sęk, R. Cieślak, Wsparcie społeczne, stres i zdrowie,WN PWN, Warszawa 2006.
|