3.
Program pracy sieci
|
5. Podsumowanie pracy sieci
1. Prawne regulacje w zakresie realizacji edukacji zdrowotnej w szkole |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Autoprezentacja uczestników. 2. Omówienie celów i założeń projektu „sieciowego”. Ustalenie planu działania sieci. 3. Wprowadzenie teoretyczne: • Rozwój emocjonalny u dzieci w wieku przedszkolnym. • Czym jest inteligencja emocjonalna? • Sfery rozwijania inteligencji emocjonalnej. • Elementy inteligencji emocjonalnej wpływające na gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole. • Metody ułatwiające kształtowanie inteligencji emocjonalnej. 4. Dyskusja: uzasadnienie potrzeby realizowania projektu w oparciu o Podstawę programową i Konwencję praw dziecka. 5. Warsztaty: przykład „dobrej praktyki” (zajęcia modelowe) – ćwiczenia dla nauczycieli prowadzone przez eksperta – psychologa (nauczyciele w roli dzieci). 6. Omówienie warsztatów |
• Dzielenie się pomysłami metodycznymi dotyczącymi własnego rozwijania inteligencji emocjonalnej, np. scenariuszami rad szkoleniowych, scenariuszami spotkań integracyjnych nauczycieli, a także przykładami zabaw i ćwiczeń stosowanych we własnej praktyce. • Wyszukiwanie w Internecie inspiracji do rozmowy nt. rozwijania inteligencji emocjonalnej u dzieci przedszkolnych i znaczenia w dalszej edukacji. • Wspólne tworzenie zbioru linków do zasobów internetowych związanych z kształtowaniem inteligencji emocjonalnej. • Dyskusja nt. doświadczeń własnych. • Ustalenie na forum, kto z uczestników sieci poprowadzi kolejne warsztaty |
Materiały samokształceniowe • Baum H., Małe dzieci – duże uczucia, Jedność, Kielce 2002. • Baum H., Pokonywać słabości, Jedność, Kielce 2002. • Champton Weston D., Weston M.S., Co dzień mądrzejsze, 365 gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka, Prószyński i S-ka, Warszawa 1998. • Dyrda B., Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodzieży, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2004. • Faber A., Mazlish E., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły,Media Rodzina, Poznań 1993. • Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 1997. • Goleman D.Inteligencja emocjonalna w praktyce, Media Rodzina, Poznań 1997. • Guillaumond F., Nauka komunikowania się w grupie przedszkolnej, Cykady, Warszawa 2000. • Guilford J.P., Natura inteligencji człowieka,Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995. • Konrat S., Hendl C., Inteligencja emocjonalna z zestawami ćwiczeń, Videograf, Katowice 2000. |
2. Sfery rozwijania inteligencji emocjonalnej |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Warsztaty – przykład „dobrej praktyki” (zajęcia modelowe przygotowane przez jednego z uczestników sieci). Zajęcia zawierają: • Rozpoznawanie, nazywanie emocji, radzenie sobie z własnymi emocjami, budowanie poczucia własnej wartości. 2. Omówienie warsztatów. 3. Spotkanie z ekspertem – nauczycielem z doświadczeniem w zakresie kształtowania inteligencji emocjonalnej w jej wszystkich sferach u dzieci przedszkolnych. 4. Wymiana własnych doświadczeń: każdy uczestnik sieci prezentuje przykład zabawy lub ćwiczenia. 5. Praca w grupach – opracowanie scenariuszy zajęć zawierających stosowane metody ułatwiające kształtowanie inteligencji emocjonalnej w jej wszystkich sferach. Propozycje lub projekty pomocy dydaktycznych. 6. Prezentacja scenariuszy. |
• Dzielenie się pomysłami metodycznymi, np. scenariuszami zajęć, ciekawymi metodami pracy, ciekawą literaturą. • Wyszukiwanie w Internecie inspiracji do rozmowy nt. kształtowania elementów inteligencji emocjonalnej niezbędnych w osiąganiu gotowości szkolnej. • Wspólne tworzenie zbioru linków do zasobów internetowych związanych z kształtowaniem zdolności w różnych sferach inteligencji emocjonalnej • Dyskusja nt. doświadczeń dotyczących pracy w zakresie kształtowania inteligencji emocjonalnej na poszczególnych płaszczyznach. • Przedstawienie eksperta, który poprowadzi zajęcia na następnym spotkaniu. • Ustalenie na forum, kto z uczestników sieci poprowadzi kolejne warsztaty pt.: „Rozpoznawanie emocji u innych, budowanie relacji z innymi: empatia, asertywność, współpraca”. • Dzielenie się pomysłami metodycznymi wypracowanymi na spotkaniu, np. zestawy scenariuszy opatrzone komentarzem po zrealizowaniu z dziećmi. |
Materiały samokształceniowe • Baum H., Małe dzieci – duże uczucia, Jedność, Kielce 2002 • Baum H., Pokonywać słabości, Jedność, Kielce 2002 • Champton Weston D., Weston M.S., Co dzień mądrzejsze, 365 gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka, Prószyński i S-ka, Warszawa 1998. • Faber A., Mazlish E., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań 1993. • Postmann R., Zabawy rozwijające inteligencję, Jedność, Kielce 2003. • Postmann R., Schneider E., Zabawy na odprężenie i koncentrację, Jedność, Kielce 2003. Literatura w pracy z dziećmi: • Brykczyński M. i Głażewska-Dańko L., Jedna chwilka uczuć kilka czyli z uczuciem o uczuciach, Jacek Santorski &Co Agencja Wydawnicza, Białystok 2004 . • Fox E., Garbet J., Mój podręcznik pierwszej pomocy, Kielce 2004. • Hannah A., Już się nie boję ciemności, Siedmioróg, Wrocław 2005. • Kasdepke G., Kocha, lubi, szanuje czyli jeszcze o uczuciach, Nasza Księgarnia, Warszawa 2010. • Kołyszko W., Smok Lubomił i tajemnice złości,Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004. • Kołyszko W., Zaklęte miasto i sekrety smutku, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004. • Ostrowska E., Bojesie niebojesie, Wydawnictwo Skrzat, Kraków 2010. • Preston T., Strach na wróble, przeł. W. Chotomska, Egmont, Warszawa 2002. |
3. Elementy inteligencji emocjonalnej wpływające na gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Warsztaty – przykład „dobrej praktyki” (zajęcia modelowe przygotowane przez jednego z uczestników sieci): • Rozpoznawanie emocji u innych, budowanie relacji z innymi: empatia, asertywność, współpraca. 2. Omówienie warsztatów. 3. Spotkanie z ekspertem – nauczycielem z doświadczeniem w zakresie kształtowania elementów inteligencji emocjonalnej wpływających na gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole. Elementy inteligencji emocjonalnej (wg D. Golemana, Inteligencja emocjonalna, Poznań 1997, s. 302): • wiara w siebie, • ciekawość, • intencjonalność, • samokontrola, • towarzyskość, • umiejętność porozumiewania się, • umiejętność współdziałania. 4. Prezentacja własnych doświadczeń dotyczących sposobów kształtowania elementów inteligencji emocjonalnej ważnych do rozpoczęcia nauki w szkole: każdy uczestnik sieci prezentuje, w jaki sposób to realizuje. 5. Praca w grupach – opracowanie scenariuszy zajęć kształtujących wybrane elementy inteligencji emocjonalnej z określeniem sposobów realizacji. |
• Dzielenie się pomysłami metodycznymi, wypracowanymi na poprzednim spotkaniu, np. scenariuszami zajęć, ciekawymi przykładami zabaw i ćwiczeń, ciekawą literaturą. • Dyskusja dotycząca wymiany doświadczeń. • Dyskusja z ekspertem • Dyskusja nt. stosowanych sposobów pracy i ich znaczenia w kształtowaniu inteligencji emocjonalnej. |
4. Metody pracy stosowane w rozwijaniu inteligencji emocjonalnej |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Warsztaty: przykład „dobrej praktyki” (zajęcia modelowe przygotowane przez jednego z uczestników sieci): • Rozwijanie kompetencji niezbędnych do działania: motywacja, odpowiedzialność. 2. Omówienie warsztatów. 3. Spotkanie z ekspertem – nauczycielem z sukcesami w zakresie kształtowania inteligencji emocjonalnej u dzieci przedszkolnych, szkolenie pt. „Metody stosowane w kształtowaniu inteligencji emocjonalnej w przedszkolu”: • integracyjne, • relaksacyjne, • wizualizacyjne, • dramowe, • pantomimiczne, • twórcze, • ruchowe, • muzyczne, • plastyczne. 4. Prezentacja własnych doświadczeń dotyczących metod pracy z przedszkolakami. 5. Praca w grupach – opracowanie scenariuszy zawierających różne metody pracy. |
• Dzielenie się pomysłami metodycznymi, np. scenariuszami zajęć, ciekawymi przykładami metod pracy w kształtowaniu inteligencji emocjonalnej, ciekawą literaturą • Dyskusja dotycząca wymiany doświadczeń. • Dyskusja z ekspertem. • Dyskusja nt. stosowanych metod pracy |
|
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Warsztaty: przykład „dobrej praktyki” (zajęcia modelowe przygotowane przez jednego z uczestników sieci). 2. Omówienie warsztatów3. Praca w grupach: jak organizować współpracę z rodzicami, aby włączali się w proces rozwijania inteligencji emocjonalnej u dzieci przedszkolnych. Spotkania z rodzicami o charakterze warsztatowym w obszarach: • komunikacji z dzieckiem, • udzielania konstruktywnej pochwały, • ujednolicenia oddziaływań przedszkola i rodziców. 4. Dyskusja nt. w jaki sposób przeprowadzić mini-warsztaty z rodzicami? – „burza mózgów”. |
• Dzielenie się pomysłami metodycznymi, np. scenariuszami zajęć, ciekawymi przykładami scenariuszy spotkań z rodzicami, ciekawą literaturą. • Dyskusja dotycząca wymiany doświadczeń. • Dyskusja z ekspertem. • Publikacja na forum indywidualnych ścieżek rozwoju i dyskusja |
|