1. Integracja grupy, wprowadzenie do tematu |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Omówienie i przybliżenie celów oraz założeń projektu „sieciowego”. Ustalenie planu działania sieci. 2. Dyskusja wokół tematów: • wielokulturowość – moda czy konieczność? • jak wygląda praca w grupie z dziećmi z innych kręgów kulturowych? • konsekwencje migracji ludności dla polskiej edukacji: aspekt przenikania się kultur, niwelowania stereotypów. 3. Przykład dobrej praktyki – modelowe zajęcia dla dzieci w wieku przedszkolnym: „Niezwykła podróż Muminków do kraju smoka – Wietnamu” – prezentacja scenariusza. 4. Dyskusja na temat ww. zajęć – wspólne określenie celów i metod. 5. Podsumowanie spotkania. |
• Dyskusja na forum, wymiana doświadczeń. • Zapoznanie na forum z ekspertem zaproszonym na kolejne spotkanie |
Materiały samokształceniowe Scenariusz zajęcia modelowego: Podróż do kraju smoka – Wietnamu, „Wychowanie w przedszkolu” II 2012, nr 2. Poznajemy Rosję (cykl zajęć), „Wychowanie w przedszkolu” X 2012, nr 9. |
2. Wielokulturowość w codziennej praktyce nauczyciela |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Spotkanie z ekspertem: wielokulturowość i jej znaczenie dla edukacji przedszkolnej – zarys teoretyczny. 2. Panel dyskusyjny – nasze doświadczenia w pracy z dziećmi innego pochodzenia. 3. Praca w zespołach – konstruowanie modelu postępowania w grupie z dzieckiem z innego kręgu kulturowego i jego rodziną – wypracowanie schematu działań zawierającego m.in. współpracę przedszkola z rodzicami, zainteresowanie się specyfiką kraju, z którego pochodzi dziecko i jego rodzina. 4. Prezentacja ustaleń zespołów – dyskusja wokół modelu postępowania. 5. Podsumowanie spotkania. |
• Dyskusja na forum, wymiana doświadczeń. • Zapoznanie na forum z ekspertem zaproszonym na kolejne spotkanie. • Dyskusja na forum: wybór tematów na kolejne spotkanie, wymiana doświadczeń – dzielenie się własnymi pomysłami zajęć i zabaw. • Próby tworzenia scenariuszy zajęć edukacji międzykulturowej – do przedstawienia na kolejnym, 3. spotkaniu. • Tworzenie netoteki: linki do przydatnych stron z treściami wielokulturowymi, np.: www.omep.org.pl www.platformakultury.pl |
Materiały samokształceniowe Publikacja dr K. Kamińskiej: W stronę wielokulturowości w edukacji przedszkolnej, WSiP , Warszawa 2005. Model postępowania w grupie z dzieckiem z innego kręgu kulturowego. Opracowanie Przygody innego,czyli bajki w edukacji międzykulturowej: www.platformakultury.pl/files/2012-08-01/Przygody_Innego_Bajki_w_edukacji_miedzykulturowej.pdf |
3. Konstruowanie cyklu zajęć |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Praca w zespołach tematycznych (kontynenty – Europa, Azja, Afryka, Ameryka) – wypracowanie schematu zajęć do realizacji tematu wielokulturowego z dziećmi w danej grupie wiekowej. 2. Scenariusze zajęć wielokulturowych – prezentacja scenariuszy opracowanych między spotkaniami przez chętnych uczestników. 3. Omówienie scenariuszy – odniesienie do wypracowanego schematu. 4. Podsumowanie warsztatu |
• Dyskusja na forum: wybór tematów na kolejne spotkanie, wymiana doświadczeń – dzielenie się własnymi pomysłami zajęć i zabaw. • Stworzenie bazy pomocy dydaktycznych do zajęć: gromadzenie zdjęć, rysunków, wierszy, piosenek itp. do wybranych podczas spotkania regionów – do wykorzystania na kolejnym, 4. spotkaniu. |
Materiały samokształceniowe Przedszkole otwarte na zmianę– praca zbiorowa w ramach projektu „Inny nie znaczy obcy” TRAD Szansa, Warszawa 2012
|
4. Wykorzystanie nowoczesnych technologii w kontekście wielokulturowości |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Dyskusja wokół tematów: • wykorzystanie nowoczesnych technologii w edukacji przedszkolnej wygoda, moda, czy znak czasu? • nowoczesne pomoce dydaktyczne. 2. Prezentacja multimedialna „Wietnam” – przykład dobrej praktyki. 3. Wyszczególnienie niezbędnych elementów prezentacji wielokulturowej w nawiązaniu do opracowanego na poprzednim spotkaniu schematu zajęć. 4. Praca w zespołach – przygotowanie prezentacji multimedialnej prezentującej wybrany region – omówienie warsztatów. 5. Podsumowanie prac zespołów – dzielenie się wrażeniami i sugestiami z przygotowywania prezentacji. |
• Dyskusja na forum: wybór tematów na kolejne spotkanie, wymiana doświadczeń – dzielenie się własnymi pomysłami zajęć i zabaw. • Stworzenie bazy prezentacji multimedialnych o wybranych regionach. • Przygotowanie do prezentacji na kolejnym, 5. spotkaniu zabawy, piosenki, tańca z wybranego regionu. |
Materiały samokształceniowe Prezentacja multimedialna o Wietnamie: www.project.omep.org.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=70%3Azjakiego-kraju-pochodzi-naszakoleanka&lang=plwww.project.omep.org.pl/index.php?option=com_content&-view=article&id=70%3Az-jakiego-krajupochodzi-nasza-koleanka&lang=pl
|
5. Zabawy z innych stron świata - dzielenie się doświadczeniami |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Zabawy z innych regionów świata – praca w zespołach. Prezentacja wybranych przez zespoły zabaw, tańców, piosenek, które można wykorzystać w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. 2. Podsumowanie i ewaluacja pracy w sieci. |
• Kontynuacja tematu w sieci, dalsza wymiana doświadczeń, grupa wsparcia. |
Materiały samokształceniowe Np. wietnamski taniec z bambusami – instrukcja.
|