1. Integracja grupy, wprowadzenie do tematu |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Omówienie i przybliżenie celów oraz założeń projektu „sieciowego”. Ustalenie planu działania sieci. 2. Dyskusja wokół tematów: • współpraca z rodzicami: konieczność, przywilej czy sposób na podniesienie jakości pracy? • nasze doświadczenia w kontaktach z rodzicami. 3. Formy spotkań z rodzicami: zebranie i krótkie omówienie wszystkich występujących form współpracy z rodzicami na terenie przedszkola. 4. Wpływ zaangażowania rodziców na funkcjonowanie dziecka i grupy – dyskusja wśród uczestników spotkania. 5. Podsumowanie spotkania |
• Dyskusja na forum – wymiana doświadczeń. • Zebranie ustaleń z pierwszego spotkania: formy współpracy z rodzicami, zalety współpracy przedszkola z rodzicami. |
Materiały samokształceniowe Analiza dokumentów prawnych: podstawa programowa wychowania przedszkolnego, statuty przedszkoli, plany pracy przedszkola – m.in.: analiza zapisów dotyczących praw i obowiązków rodziców. Kierunki polityki oświatowej państw |
2. Nauczyciel w kontakcie z rodzicem – budowanie autorytetu |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Spotkanie z ekspertem – psychologiem z doświadczeniem w pracy z rodzicami i dziećmi w wieku przedszkolnym, nt.: „Budowanie autorytetu nauczyciela w kontaktach z rodzicami”. 2. Komunikacja interpersonalna, czyli jak rozmawiać z rodzicami. Przygotowanie się do rozmowy z rodzicami. 3. Praca w zespołach – konstruowanie schematu postępowania z rodzicami w różnych sytuacjach, np.: • konieczność przekazania informacji o niewłaściwym zachowaniu się dziecka, • zebrania informacyjne. • rozmowy indywidualne, • zajęcia otwarte z udziałem rodziców, • zajęcia pokazowe dla rodziców. 4. Prezentacja ustaleń zespołów – dyskusja wokół wyników. 5. Podsumowanie spotkania. |
• Dyskusja na forum: wybór tematów na kolejne spotkanie, wymiana doświadczeń – dzielenie się własnymi pomysłami zajęć i zabaw. • Próby tworzenie scenariuszy zajęć z rodzicami i dla rodziców – do przedstawienia na kolejnym, 3 spotkaniu • Tworzenie netoteki, linki do przydatnych stron. |
Materiały samokształceniowe • Andrzejewska J., Wspieranie rozwoju dziecka poprzez współpracę nauczyciela z rodziną, [w:] red. S. Guz, J. Andrzejewska, Wybrane problemy edukacji dzieci w przedszkolu i szkole,UMCS, Lublin 2005. • Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych dzieci?,WSiP , Warszawa 2002 |
3. Konstruowanie zajęć z udziałem rodziców i dzieci |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Praca w zespołach: tworzenie modelowych scenariuszy na spotkania z udziałem rodziców: • zebranie rodziców (informacyjne, organizacyjne), • spotkanie tematyczne, np. wielkanocne, • spotkanie otwarte – pokazowe, • spotkania warsztatowe z czynnym udziałem rodziców. 2. Prezentacja scenariuszy zajęć z udziałem rodziców, opracowanych między spotkaniami przez chętnych uczestników. 3. Omówienie scenariuszy, podkreślenie ich mocnych i słabych stron – odniesienie do ustaleń z poprzednich spotkań. 4. Podsumowanie warsztatu |
• Dyskusja na forum: wybór tematów na kolejne spotkanie, wymiana doświadczeń – dzielenie się własnymi pomysłami zajęć i zabaw. • Stworzenie bazy scenariuszy i pomocy dydaktycznych do spotkań z rodzicami i dla rodziców. • Tworzenie prezentacji multimedialnej na zajęcia dla rodziców prezentującej dokonania dzieci. |
Materiały samokształceniowe • Mendel M., Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy, Harmonia, Gdańsk 2007. • Zajęcia z udziałem rodziców, „Wychowanie w przedszkolu” IX 2012, nr 8 |
4. Wykorzystanie nowoczesnych technologii w spotkaniach z rodzicami |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Dyskusja wokół tematów: • wykorzystanie nowoczesnych technologii do współpracy z rodzicami: motywacja, atrakcja czy konieczność? • strona internetowa przedszkola jako łącznik z rodzicami. 2. Prezentacja multimedialna – przykład dobrej praktyki przedstawiony przez chętnego uczestnika spotkania. 3. Walory edukacyjne prezentacji multimedialnej – dyskusja wokół tematu. 4. Praca w zespołach – przygotowanie prezentacji multimedialnej w programie Power Point na: • zebranie informacyjne, • spotkanie warsztatowe, • spotkanie pokazowe. 5. Podsumowanie prac zespołów – dzielenie się wrażeniami i sugestiami z przygotowywania prezentacji. |
• Dyskusja na forum: wymiana doświadczeń – dzielenie się własnymi pomysłami zajęć i zabaw. • Rozmowy na temat warsztatów – dzielenie się wrażeniami. |
Materiały samokształceniowe • Garstka T., Współpraca z rodzicami w szkole. Scenariusze zebrań, wskazówki do prowadzenia trudnych rozmów, materiały dla rodziców,Raabe, Warszawa 2012. • Whalley M. i Zespół Pen Green Centre, Jak włączyć rodziców do nauki dzieci?, WSiP, Warszawa 2008 |
5. Harmonogram współpracy z rodzicami |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Planowanie pracy przedszkola i grupy z uwzględnieniem współpracy z rodzicami – dyskusja wokół tematu. 2. Praca w zespołach: harmonogram współpracy z rodzicami na dany rok szkolny – zasady planowania, przykładowe zadania i tematy. 3. Dzielenie się ustaleniami zespołów, podkreślenie mocnych stron harmonogramów. 4. Podsumowanie i ewaluacja pracy w sieci. |
• Kontynuacja tematu w sieci, dalsza wymiana doświadczeń, grupa wsparcia. |
Materiały samokształceniowe • Rodzice w przedszkolu. Organizacja spotkań. Wskazówki do prowadzenia rozmów. Scenariusze zabaw i uroczystości,red. E. Czerwińska-Klemke, Raabe, Warszawa 2012 |