3.
Program pracy sieci
|
1. Stres informacyjny, jako odmiana stresu cywilizacyjnego i jeden z negatywnych skutków postępu technologicznego |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Omówienie celów i założeń projektu sieciowego: • określenie obszarów samokształcenia, • ustalenie zasad współpracy i komunikowania się, • opracowanie planu działania sieci. 2. Doświadczenia człowieka żyjącego w świecie nadmiaru informacji: • własne doświadczenia w doznawaniu nadmiaru informacji, • wypowiedzi i odczucia uczniów z różnych etapów kształcenia świadczące o stresie informacyjnym. 3. Dyskomfort towarzyszący zalewowi informacji na tle innych przykrości życia codziennego (pośpiech, hałas, spiętrzenie zadań): • najważniejsze niedogodności uczestników procesu edukacji, • odróżnienie stresu informacyjnego od innych rodzajów stresu. |
• Utworzenie grupy na platformie internetowej. • Internetowa dyskusja na temat jednostronności ujmowania skutków rozwoju technologicznego (branie pod uwagę wyłącznie udogodnień lub tylko niebezpieczeństw i zagrożeń). • W podsumowaniu zbiór różnych argumentów. • Przegląd oraz ocena statusu i wartości poznawczej pozycji drukowanych oraz tekstów używanych w sieci, dotyczą-cych stresu informacyjnego. Czy mamy do czynienia z nadprodukcją informacji w tej dziedzinie? • W podsumowaniu zasób materiałów do wykorzystania |
Materiały samokształceniowe • Levinson P., Miękkie ostrze, Wydawnictwo Muza, Warszawa 1999. • Morbitzer J., Edukacja wspierana komputerowo a humanistyczne wartości pedagogiki, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007 |
2. Istota i geneza przeciążenia informacyjnego w świetle psychologicznych studiów nad stresem |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Popularność pojęcia ,,stres” we współczesnym języku: • słowo ,,stres” w języku uczniów i nauczycieli – egzemplifikacje; kiedy i jak często używamy tego słowa, co się pod nim kryje, jakie oznacza myśli, emocje i zachowania. 2. Wybrane koncepcje psychologiczne • omówienie propozycji teoretycznej R. Lazarusa i S. Folkman, • ogniwa stresu – źródła, dominujący sposób interpretacji sytuacji przez jednostkę, style radzenia sobie. 3. Specyfika stresu informacyjnego: • przykłady zjawiska dużej liczby szybko emitowanych informacji – ilustracja zjawiska, • bariery systemu poznawczego (uwagi i pamięci) – ograniczone możliwości odbioru i przetworzenia dopływających informacji. |
• Dyskusja wokół tematów: - potoczne i naukowe rozumienie stresu psychologicznego, - klasyfikacja rodzajów stresu ze względu na dominujące emocje: przykłady eustresu (stres z przewagą emocji o pozytywnym znaku) i dystresu (obecność emocji o ujemnym znaku) w codziennym życiu zawodowym oraz pozazawodowym, - „ilościowe i jakościowe” cechy informacji jako przyczyny stresu. • Opracowanie I modułu scenariusza zajęć z nauczycielami (z wykorzystaniem wniosków z dyskusji). |
Materiały samokształceniowe • Heszen-Niejodek I., Teorie stresu psychologicznego i radzenia sobie,[w:] Psychologia. Podręcznik akademicki,red. J. Strelau, t. 2, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000, s. 465–492. • *Lazarus R., Ocena poznawcza,[w:] Natura emocji,red. P. Ekman i R. Davidson, Gdań-skie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999. • Ledzińska M., Człowiek współczesny w obliczu stresu informacyjnego, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa 2009. • Ledzińska M., Młodzi dorośli w dobie globalizacji.Szkice psychologiczne, Difin, Warszawa 2011 |
3. Przejawy stresu wywołanego informacyjnym przeciążeniem i ich wybrane skutki psychologiczne |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Stres psychologiczny w doświadczeniu jednostkowym: • myśli i emocje towarzyszące stresowi – wymiana doświadczeń oraz rejestr wypowiedzi: jak zachowuję się w stresie?, jaki jest wzór reakcji stresowych u innych osób? • symptomy stresu życiowego przeżywanego przez uczniów (przejawy, wskaźniki, reakcje otoczenia, w tym rodzaj udzielonego wsparcia). 2. Stres wywołany przeciążeniem umysłu (nadmiarem treści) – perspektywa uczniów • rejestr zachowań i wypowiedzi uczniów świadczących o przeciążeniu umysłu (np. uwagi, narzekanie, utrata zainteresowania), • rejestr objawów, fizycznych skutków „przeładowania” – chroniczne zmęczenie, zaburzenia snu itp. |
• Dyskusja na podstawie studiów przypadków: - skutki „smogu” informacyjnego (przykłady dezorientacji poznawczej, chaosu w umysłach uczniów), - przejawy „zaczadzenia” pod wpływem treści zagrażających rozwojowi: agresja, nienawiść, pornografia itp. • Opracowanie II modułu scenariusza zajęć z nauczycielami: - współczesne środki przekazu jako źródła potencjalnego przeciążenia, - czy w pracy dydaktycznej nie przyczyniam się do przeciążania umysłu ucznia? (zbyt obszerny materiał, oczekiwanie szczegółów, krótki czas przeznaczony na przygotowanie zadania), - kiedy chronić ucznia przed przeciążeniem informacyjnym? – sygnały zagrożenia. |
Materiały samokształceniowe • Hobfoll S.E., Stres, kultura i społeczność. Psychologia i filozofia stresu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006. • Katra G., „Co przeżyłem?” Kwestionariusz do badania doświadczeń,,,Psychologia Wychowawcza” 1995, nr 38, s. 440–448 • Paris S.G., Ayres L.R., Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem,Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997. |
4. Sposoby radzenia sobie z info-stresem na przykładzie wybranych strategii poznawczych |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Niezbywalny charakter wybierania czyli selekcji: • „wybieraj albo giń” – wiedza i system wartości jako źródła kryteriów selekcji, • kształtowanie umiejętności wyboru jako jedno z zadań edukacji trwającej całe życie, • znaczenie asertywności w wyborze informacji . 2. Nadawanie struktury jako strategia redukcji informacji: • porządkowanie (organizowanie) wyselekcjonowanych treści, • sposoby „ścieśniania” danych (tworzenie planu do tekstu, kreślenie schematów) itd., • różnice indywidualne w nadawaniu struktury – potrzeba ,,poznawczego domknięcia” |
• Wymiana doświadczeń z obszaru inicjatyw ukierunkowanych na trenowanie umiejętności selekcji informacji. Czy zwracamy uwagę na potrzebę wyboru? • Próby zespołowego wypracowania strategii zorientowanych na kształtowanie umiejętności wyboru treści i ich syntezy w konkretnych przypadkach. • Opracowanie scenariusza III modułu zajęć z nauczycielami: - Czy zwracam uwagę na potrzebę wyboru? - Czy na lekcjach z przedmiotu, w zespole klasowym, w ramach przekazu treści programowych trenuję strategie wyboru (marginalizowanie szczegółów, poszukiwanie istoty przekazu itp.)? - Czy trenuję strategie redukcji informacji, np. nadawanie struktury treściom przedmiotowym?d |
Materiały samokształceniowe • Czerniawska, E., Ledzińska, M., Jak się uczyć, Wydawnictwo Park Edukacja Bielsko Biała 2007. • Jagodzińska M., Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania, Helion Gliwice 2008. • Kossowska M., Umysł niezmienny. Poznawcze mechanizmy sztywności, Wydawnictwa Uniwersytetu Jagielloń-skiego, Kraków 2005. • Ledzińska M., Czerniawska E., Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011 |
5. Strategie zapobiegania stresowi informacyjnemu - znaczenie celowej aktywności człowieka w dobie napdprodukcji informacji |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Racjonalnie korzystanie z osiągnięć współczesnej techniki: • dwa filary edukacji medialnej: a) techniczny – obsługa urządzeń, b) psychologiczny – korzystanie z nowoczesnej techniki poddane samokontroli i samoregulacji, • monitorowanie własnych działań pod kątem wyboru i dochodzenia do celu. 2. Wybrane zagrożenia i niebezpieczeństwa egzystencji w świecie zaawansowanej techniki i technologii: • wzrost popularności kultury ksero, • gloryfikowanie techniki, • utrata kontroli sprawowanej nad czasem i sposobem korzystania z komputera podłączonego do sieci. 3. Podsumowanie i ewaluacja działań zrealizowanych w sieci |
Opracowanie scenariusza IV modułu zajęć z nauczycielami: • Przygotowanie do wspierania uczniów -Czy przeciwdziałam upowszechnianiu się praktyk określanych przez U. Eco jako kultura ksero? Jak to robię? -Czy znajduję czas, aby w ramach własnych (przedmiotowych) zajęć ćwiczyć umiejętności pogłębionego rozumienia nowych informacji i wiązania ich z dotychczasową wiedzą? -Czy kształtuję umiejętności metapoznawcze, na które składa się: a) planowanie działań, b) planowanie czasu, c) monitorowanie wykonywanych czynności (samokontrola)? -Czy nagradzam za przejawy metapoznania, czyli zachowania świadczące o przejmowaniu przez uczniów odpowiedzialności za uczenie się? • Przygotowanie do dyskusji z uczniami na temat użyteczności i niewystarczalności powielania materiałów dydaktycznych, podkreślanie potrzeby pozyskiwania oraz przetwarzania danych |
|