5.
Przykładowy harmonogram do planu działań
|
Spotkanie 1.
|
Spotkanie stacjonarne
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
Pojęcie, istota i znaczenie umiejętności psychospołecznych w rozwoju dzieci i młodzieży
- Cele i zadania sieci współpracy i samokształcenia.
- Umiejętności psychospołeczne a umiejętności życiowe.
- Klasyfikacja umiejętności życiowych.
- Zasady organizacji procesu kształcenia zorientowanego na rozwijanie umiejętności życiowych.
- Wpływ umiejętności życiowych na zachowania zdrowotne uczniów.
- Umiejętności życiowe a wymagania szczegółowe w podstawie programowej wychowania fizycznego.
- Znaczenie poczucie własnej wartości uczniów w procesie kształtowania umiejętności życiowych.
|
Opis przebiegu (działania, zadania)
|
Odniesienie do celu szczegółowego
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
Uwagi, metody i formy pracy
|
- Przedstawienie celów i tematyki zajęć.
|
|
prezentacja: slajd 2
|
prezentacja praca zbiorowa
|
- Przedstawienie się uczestników: uczestnicy kolejno podają swoje imię i typ szkoły, w której pracują.
|
|
|
prezentacja indywidualna
Przedstawianie się rozpoczyna trener.
|
- Ustalenie potrzeb uczestników związanych z udziałem w sieci:
- Uczestnicy tworzą listę potrzeb (Materiały dla trenera, ćwiczenie 1, s. 45).
- Prowadzący wraz z grupą analizuje wskazane potrzeby pod kątem możliwości ich realizacji w konwencji sieci o określonej tematyce.
|
1a. Uczestnik rozumie cele i zadania sieci współpracy i samokształcenia.
|
prezentacja: slajd 3
kartki samoprzylepne
flipchart
mazaki
|
TGN
praca indywidualna
praca zbiorowa
|
- Sformułowanie zasad współpracy – kontrakt
- Prowadzący przypomina zasady funkcjonowania sieci współpracy i samokształcenia.
- Uczestnicy podają skojarzenia do kolejnych wyrazów w słowie współpraca tak, żeby kolejne dodane słowa tworzyły kontrakt. Uzasadniają dobór wyrazów.
- Prowadzący zapisuje na flipcharcie ustalone zasady, odczytuje je, wywiesza w widocznym miejscu (Materiały dla trenera, ćwiczenia 1–2, s. 45–46).
|
1a. Uczestnik rozumie cele i zadania sieci współpracy i samokształcenia.
|
prezentacja: slajdy 4–6
Materiały dla uczestników, cz. I, s. 28–29
flipchart
mazaki
guma mocująca
|
miniwykład (wygłoszony w trakcie grupowania przez liderów wypisanych przez uczestników potrzeb i oczekiwań)
krzyżówka
praca zbiorowa
Prowadzący pilnuje, żeby ustalane zasady były spójne z zasadami funkcjonowania sieci.
|
- Refleksja nad trudnymi zachowaniami uczniów
- Uczestnicy zastanawiają się, z jakimi trudnymi zachowaniami swoich uczniów spotykają się w szkole; nazywają je i zapisują na kartkach, które przyklejają do flipchartów.
- Uczestnicy wymieniają się przemyśleniami z innymi osobami w grupie, omawiają na forum wybrany przykład, wywieszają flipcharty w widocznym miejscu.
- Prowadzący moderuje dyskusję na temat: Co może być powodem takich zachowań uczniów? (Materiały dla trenera, ćwiczenie 3, s. 46–47).
|
1c. Uczestnik dostrzega związek między zachowaniami uczniów a konkretnymi umiejętnościami życiowymi.
|
prezentacja: slajd 7
kolorowe kartki A4 (inny kolor dla każdej grupy)
mazaki
flipchart
klej
guma mocująca
|
dyskusja
pogadanka
praca indywidualna
praca grupowa
Flipcharty należy rozwieszać podczas kolejnych zajęć. Prowadzący będzie się do nich odwoływał podczas kolejnych ćwiczeń.
|
- Wskazanie zależności pomiędzy kształtowaniem umiejętności psychospołecznych a kształtowaniem postaw
- Uczestnicy definiują pojęcia: wiedza, umiejętności, nawyk, przekonanie, postawy i analizują zależność pomiędzy nimi.
- Uczestnicy biorą udział w dyskusji na temat, czy umiejętności psychospołeczne wpływają na kształtowanie postaw uczniów (Materiały dla trenera, ćwiczenie 4, s. 47).
|
1c. Uczestnik dostrzega związek między zachowaniami uczniów a konkretnymi umiejętności życiowymi.
|
Materiały do ćwiczeń, ćwiczenie 1, s. 55
prezentacja: slajdy 8–11
Materiały dla uczestników, cz. II, s. 30–31
|
rozsypanka
praca grupowa
Trener odwołuje się trudnych zachowań uczniów wskazanych przez uczestników (ćw. 3). Pyta: czy uczniom, o których myśleliście, zabrakło jakichś umiejętności?
|
- Uzupełnienie informacji na temat umiejętności psychospołecznych w edukacji zdrowotnej i wskazanie czynników warunkujących ich kształtowanie.
|
1b. Uczestnik definiuje umiejętności życiowe.
|
prezentacja: slajdy 12–14
Materiały dla uczestników, cz. III, s. 32–34
|
miniwykład
praca grupowa
|
- Zdefiniowanie poszczególnych umiejętności życiowych.
- Uczestnicy w grupach analizują materiał Klasyfikacja umiejętności życiowych i zaznaczają fragmenty wymagające wyjaśnienia lub doprecyzowania.
- Prowadzący uzupełnia definicje, uwzględniając pytania uczestników.
|
1b. Uczestnik definiuje umiejętności życiowe.
|
Materiały dla uczestników, cz. III, s. 32–34
prezentacja: slajd 15
|
praca z tekstem
praca grupowa
|
- Charakterystyka zachowań uczniów na lekcjach wychowania fizycznego w odniesieniu do umiejętności życiowych.
- Uczestnicy w grupach odpowiadają na pytanie: Jakie zachowania uczniów na lekcji WF świadczą o umiejętnościach życiowych? Każda grupa pracuje z innymi umiejętnościami; grupy prezentują wyniki prac na forum.
- Prowadzący podsumowuje ćwiczenie, odwołuje się do trudnych zachowań uczniów wskazanych przez uczestników – ćw. 3. Prowadzi dyskusję na temat wpływu kształtowania umiejętności psychospołecznych na lekcji WF na zachowania waszych uczniów? Pyta: Które umiejętności uważacie za szczególnie istotne?
|
1d. Uczestnik podaje przykłady wskazujące na zależność zachowań uczniów od konkretnych umiejętności życiowych.
|
Materiały do ćwiczeń, ćwiczenie 2, s. 56–59
prezentacja: slajd 16
|
praca z tekstem
realizacja zadań wytwórczych
dyskusja kierowana
praca grupowa
praca zbiorowa
|
- Wskazanie wpływu poczucia własnej wartości na zachowania i funkcjonowanie uczniów w szkole
- Prowadzący wskazuje na zapisy w podstawie programowej zobowiązujące nauczycieli do wzmacniania poczucia własnej wartości. Wskazuje, że jest ono podstawą kształtowania umiejętności życiowych.
- Prowadzący odwołuje się do wskazanych przez uczestników zachowań uczniów, pokazując związek między poczuciem wartości uczniów a ich zachowaniem.
|
1f. Uczestnik dostrzega zależność między umiejętnościami życiowymi a poczuciem własnej wartości.
|
prezentacja: slajdy 17–18
|
Miniwykład
praca zbiorowa
|
- Podsumowanie zajęć zgodnie ze slajdami na prezentacji
|
1g. Uczestnik rozumie znaczenie umiejętności życiowych dla rozwoju dzieci i młodzieży.
|
prezentacja: slajdy 19–20
|
pogadanka
praca zbiorowa
|
- Przygotowanie do wykonania zadania między spotkaniami.
- Prowadzący tłumaczy, na czym polega zadanie; omawia zasady obserwacji zajęć oraz kartę obserwacji; omawia zasady aktywności uczestników na platformie.
|
1h. Uczestnik zna zasady stosowania obserwacji i rozumie jej znaczenie dla własnego rozwoju.
|
prezentacja: slajdy 21–27
materiał do ćw. 3 str. 60 (wydruki)
|
miniwykład
praca zbiorowa
|
Bibliografia/netografia
Nowy system doskonalenia nauczycieli. Sieci współpracy i samokształcenia, (2014), Warszawa: MEN, ORE (online)[Dostęp 29.10.2015 r.].
Wojnarowska B., Sokołowska M., (b.r.), Materiały edukacyjne – wychowanie fizyczne, blok tematyczny – edukacja zdrowotna (online)[Dostęp 29.10.2015 r.].
Todorovska-Sokolovska V., (b.r.), Umiejętności życiowe – ważny komponent szkoły przyjaznej dziecku (online)[Dostęp 29.10.2015 r.].
Branden N., (1998), 6 filarów poczucia własnej wartości, Łódź: RAVI.
|
Pomiędzy spotkaniami
|
Zadania dla uczestników po spotkaniu 1.
|
- Dokonać obserwacji przynajmniej 2 zajęć wychowania fizycznego w kontekście podejmowanych przez nauczyciela działań wpływających pozytywnie i negatywnie na budowanie poczucia wartości uczniów.
- Wykazać się aktywnością na platformie. Wziąć udział w dyskusji w każdym wątku założonym przez koordynatora.
Proponowane wątki na platformę:
- Czy nauczyciele wychowania fizycznego kształtują umiejętności psychospołeczne?
- Jakie zachowania nauczycieli wpływają na poczucie wartości uczniów?
- Czy wymagania w podstawie programowej sprzyjają kształtowaniu umiejętności psychospołecznych? Które? Jak?
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
Materiały do ćwiczeń, ćwiczenie 1, s. 55
|
Spotkanie 2.
|
Spotkanie stacjonarne
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
Budowanie poczucia własnej wartości u uczniów na lekcjach wychowania fizycznego.
- Sytuacje edukacyjne i zachowania nauczycieli wpływające pozytywnie i negatywnie na poczucie wartości uczniów.
- Zasady podziału uczniów na grupy ćwiczebne i ich wpływ na efektywność lekcji oraz budowanie poczucia własnej wartości uczniów.
- Zarządzanie procesem doboru uczniów do grup ćwiczebnych – przykłady dobrych praktyk.
- Znaczenie empatii w zawodzie nauczyciela WF.
- Możliwości zmiany własnych praktyk edukacyjnych zorientowanych na budowanie poczucie wartości uczniów.
|
Opis przebiegu (działania, zadania)
|
Odniesienie do celu szczegółowego
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
Uwagi, metody i formy pracy
|
- Przypomnienie zadania do wykonania między spotkaniami.
- Prowadzący przypomina zadanie do wykonania między spotkaniami i omawia aktywność uczestników na platformie.
- Prowadzący moderuje dyskusję, pyta, czy wymagania w podstawie programowej sprzyjają kształtowaniu umiejętności psychospołecznych, rozmawia z uczestnikami na temat obserwacji zajęć i ewentualnych trudności.
|
2a. Uczestnik dostrzega wpływ wymiany doświadczeń z innymi uczestnikami sieci na własny rozwój.
|
prezentacja: slajd 21
|
dyskusja kierowana
praca zbiorowa
|
- Uświadomienie wpływu praktyk nauczycielskich na budowanie poczucia własnej wartości uczniów.
- Uczestnicy analizują karty obserwacji w kontekście działań/zachowań nauczycieli wpływających pozytywnie i negatywnie na poczucie wartości uczniów.
- Uczestnicy omawiają działania/zachowania nauczycieli. Zastanawiają się, które występują najczęściej i jak reagują na nie uczniowie (Materiały dla trenera, ćwiczenie 5, s. 47–48).
|
2b. Uczestnik rozumie zależność między działaniami nauczyciela a budowaniem poczucia własnej wartości uczniów oraz dostrzega wpływ tych działań na ich zachowania.
|
prezentacja: slajd 28
wypełnione Karty obserwacji (Materiały do ćwiczeń, ćwiczenie 3, s. 60)
flipcharty
mazaki
guma mocująca
|
dyskusja kierowana
realizacja zadań wytwórczych
praca grupowa
praca zbiorowa
|
- Tworzenie warunków do refleksji nad własnymi zachowaniami.
- Uczestnicy analizują wypisane na flipchartach zachowania nauczycieli w kontekście własnych zachowań.
- Uczestnicy zamieniają w grupie sytuacje negatywne na pozytywne i omawiają je na forum, wymieniając się pomysłami i doświadczeniami.
|
2c. Uczestnik rozróżnia sytuacje negatywnie wpływające na poczucie wartości uczniów, potrafi przekształcić je w sytuacje pozytywne.
|
prezentacja: slajd 29
flipcharty
mazaki
guma samoprzylepna
|
realizacja zadań wytwórczych
dyskusja
praca grupowa
praca zbiorowa
|
- Inicjowanie zmiany własnych zachowań i przyzwyczajeń w codziennej pracy (materiały dla trenera, ćwiczenie 6, s. 48–49).
|
2d. Uczestnik analizuje własne praktyki edukacyjne i dostrzega konieczność ich zmian
|
prezentacja: slajd 30
flipcharty z zapisanymi pytaniami wg metody 5Q
mazaki
guma samoprzylepna
|
5Q,
dyskusja karuzelowa
praca grupowa
praca zbiorowa
|
- Definiowanie emocji i odczuć uczniów podczas podziału na grupy, zastępy, zespoły. Analiza przykładów podziału uczniów na podstawie filmu Podział na grupy – stały element lekcji WF.
- Prowadzący przypomina, że podział na grupy jest elementem lekcji wychowania fizycznego wzbudzającym wiele emocji wśród uczniów.
- Poleca przeanalizowanie i zdefiniowanie zachowań i emocji uczniów podczas stosowanych przez nauczycieli sposobów podziału na zespoły (Materiały dla trenera, ćwiczenie 7, s. 49).
- Prowadzący analizuje z uczestnikami wskazane na filmie sposoby podziału uczniów.
- Omawia zasady podziału uczniów na zespoły na lekcji WF, podkreślając, że jest to proces, nad którym nauczyciel powinien zawsze mieć kontrolę.
|
2e. Uczestnik potrafi zarządzać procesem podziału na grupy ćwiczebne.
|
prezentacja: slajdy 31–32
film: Podział na grupy – stały element lekcji wf[1]
Materiały dla uczestników, cz. IV, s. 35–36
flipcharty
mazaki
guma samoprzylepna
|
studium przypadku
dyskusja kierowana
praca indywidualna
praca grupowa
praca zbiorowa
|
- Uświadomienie znaczenia empatii w zawodzie nauczyciela.
- Uczestnicy definiują pojęcie empatii (Materiały dla trenera, ćwiczenie 8, s. 49-50).
- Uczestnicy prowadzą dyskusję dotyczącą empatii. Zastanawiają się, czy jest ona potrzebna w zawodzie nauczyciela, odnoszą się do postaw własnych i innych nauczycieli wychowania fizycznego (Materiały dla trenera, ćw. 9, s. 50).
|
2f. Rozumie pojęcie empatii i jej wpływ na wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów.
|
prezentacja: slajdy 33–35
kartki A4
flipchart
mazaki
Materiały do ćwiczeń, ćwiczenie 5, s. 62.
flipcharty z zapisanymi hasłami
|
skojarzenia
kula śniegowa
dyskusja „zajmij stanowisko”
dyskusja kierowana
praca grupowa
praca zbiorowa
|
- Podsumowanie zajęć zgodnie ze slajdami na prezentacji.
|
2g. Uczestnik rozumie zależność między poczuciem własnej wartości uczniów a procesem rozwijania umiejętności psychospołecznych.
|
prezentacja: slajdy 36–38
|
pogadanka
praca zbiorowa
|
- Przygotowanie do wykonania zadania między spotkaniami.
- Prowadzący tłumaczy, na czym polega zadanie.
- Ustala z uczestnikami, kto poprowadzi lekcję koleżeńską, umawia termin i miejsce.
- Omawia cel obserwacji zajęć i sposób ich przeprowadzenia.
- Omawia zasady aktywności uczestników na platformie.
- Wskazuje na konieczność wypracowania własnej, optymalnej strategii podziału na grupy/zespoły ćwiczebne.
- Poleca dokonanie analizy własnych praktyk w tym zakresie
|
2g. Uczestnik rozumie zależność między poczuciem własnej wartości uczniów a procesem rozwijania umiejętności psychospołecznych
|
prezentacja: slajdy 39–40
Karta obserwacji (Materiały do ćwiczeń, ćwiczenie 6, s. 63)
|
miniwykład
praca zbiorowa
|
Bibliografia/netografia
[1] https://www.youtube.com/playlist?list=PLSHIqPCSNDsd9SuqEmHc7CWc9AssACpyH [Dostęp 29.10.2015 r.]
Michalak B.,(b.r.,b.m.w.), Poczucie własnej wartości (online) [Dostęp 29.10.2015 r.].
Strzyżewski S., (2013), Proces kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
Łopata K., (2013), Empatia – czy można się jej nauczyć? (online) [Dostęp 29.10.2015 r.].
|
Pomiędzy spotkaniami
|
Zadania dla uczestników po spotkaniu 2.
|
- Uczestniczyć w lekcji koleżeńskiej prowadzonej przez uczestników sieci.
- Przeanalizować lekcję w kontekście umiejętności współpracy uczniów w grupie.
- Dokonać analizy planu pracy i ustalić podział na grupy sprawnościowe w swoich klasach w zależności od zaplanowanych cyklów metodycznych i celów lekcji. Zastosować podział losowy uczniów, wykorzystując pomysły z zajęć. Zastanowić się, jakie były efekty podjętych działań, i sformułować wnioski.
- Wykazać się aktywnością na platformie. Wziąć udział w dyskusji w każdym wątku założonym przez koordynatora
Cele szczegółowe:
- Uczestnik rozumie znaczenie wymiany doświadczeń i uczenia się od innych dla własnego rozwoju.
- Uczestnik wdraża wybrane praktyki do codziennej pracy.
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
Karta obserwacji (Materiały do ćwiczeń, ćwiczenie 6, s. 63)
|
Uwagi
Prowadzący planuje dwie lekcje: w gimnazjum i szkole podstawowej.
Uczestnicy obserwują lekcje zgodnie z etapem kształcenia, na którym uczą.
Wątki zakładane przez trenera na platformie:
- Czy nauczyciele wychowania fizycznego wzmacniają poczucie wartości uczniów?
- Jak radzić sobie z podziałem na zespoły w dużych grupach ćwiczebnych i w grupach koedukacyjnych?
|
Spotkanie 3.
|
Spotkanie stacjonarne
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
Kształtowanie umiejętności współpracy i współdziałania na zajęciach wychowania fizycznego.
- Korzyści wynikające z kontrolowanego podziału uczniów na zespoły/grupy ćwiczebne (na podstawie wniosków z zastosowanych rozwiązań).
- Przykłady rozwiązań organizacyjno-metodycznych sprzyjających kształtowaniu umiejętności współpracy w grupie.
- Czynniki sprzyjające wdrażaniu uczniów do współpracy i współdziałania – role w zespole.
- Stymulowanie do efektywnej współpracy w zespole poprzez zadawanie pytań.
- Dekalog zasad skutecznego wdrażania do współpracy i współdziałania.
- Inicjowanie zmian we własnej pracy ukierunkowanych na wdrażanie uczniów do efektywnej współpracy w grupie.
|
Opis przebiegu (działania, zadania)
|
Odniesienie do celu szczegółowego
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
Uwagi, metody i formy pracy
|
- Przypomnienie zadania do wykonania między spotkaniami.
- Prowadzący przypomina zadanie do wykonania między spotkaniami.
- Omawia aktywność uczestników na platformie.
- Rozmawia z uczestnikami na temat wykonania obserwacji zajęć i ewentualnych trudności.
|
3b. Uczestnik rozumie znaczenie udziału w lekcjach koleżeńskich dla własnego rozwoju.
|
prezentacja: slajdy 39–40
|
dyskusja kierowana
praca zbiorowa
|
- Tworzenie warunków do wymiany doświadczeń w zakresie podziału uczniów na zespoły ćwiczebne (Materiały dla trenera, ćwiczenie 10, s. 50-51).
|
3a. Uczestnik rozumie korzyści wynikające z wypracowania strategii doboru uczniów do grup ćwiczebnych.
|
flipcharty
mazaki
guma mocująca
prezentacja: slajd 41
|
dyskusja kierowana
realizacja zadań wytwórczych
praca grupowa
praca zbiorowa
|
- Uświadomienie wpływu umiejętności współpracy w grupie na efektywność zajęć WF.
- Uczestnicy analizują Karty obserwacji w kontekście zachowań uczniów podczas różnych sytuacji występujących na obserwowanych zajęciach.
- Określają wpływ tych zachowań na przebieg lekcji (Materiały dla trenera, ćwiczenie 11, s. 51–52).
|
3c. Uczestnik dostrzega korzyści wynikające z kształtowania umiejętności współpracy w grupie.
|
prezentacja: slajd 42
wypełnione Karty obserwacji (Materiały do ćwiczeń, ćwiczenie 6, s. 63)
Materiały dla uczestników –Klasyfikacja umiejętności życiowych (s. 33)
flipcharty
mazaki
guma mocująca
|
dyskusja kierowana
analiza
praca grupowa
praca zbiorowa
|
- Analiza zadań realizowanych podczas lekcji WF w kontekście proporcji między współdziałaniem a współzawodnictwem.
- Uczestnicy dokonują podziału zadań najczęściej realizowanych przez uczniów na lekcjach WF, zorientowanych na współdziałanie i współzawodnictwo.
- Określają relacje między współdziałaniem a współzawodnictwem.
- Dokonują analizy własnych praktyk w kontekście tworzenia warunków do współdziałania uczniów i rozwijania umiejętności współpracy z innymi (Materiały dla trenera, ćwiczenie 12, s. 52).
|
3d. Uczestnik jest zmotywowany do zmiany własnych praktyk edukacyjnych dotyczących ukierunkowania procesu kształcenia na współdziałanie i współpracę uczniów
|
prezentacja: slajdy 43–45
wypełnione Karty obserwacji (Materiały do ćwiczeń, ćwiczenie 7, s. 64)
flipcharty
mazaki
guma mocująca
kreda
|
dyskusja „zajmij stanowisko”
analiza
praca indywidualna
praca grupowa
praca zbiorowa
|
- Uświadomienie wpływu cech osobowościowych uczniów na efektywność współpracy w zespole
- Prowadzący omawia role w zespole wg teorii dr M. Belbina, podkreślając, że wynikają one z określonych cech osobowości i zachowań członków grupy.
- Uczestnicy analizują wskazane role i ustalają charakterystyczne cechy, zachowania uczniów ujawniających predyspozycje do pełnienia poszczególnych ról.
- Uczestnicy odnoszą poszczególne role do uczniów, których uczą oraz analizują je w kontekście możliwości wzajemnej współpracy (Materiały dla trenera, ćwiczenie 13, s. 53).
|
3f. Uczestnik rozumie znaczenie cech osobowościowych uczniów i ich wpływ na efektywność pracy w grupie, określa predyspozycje do pełnienia określonych ról w zespole na podstawie zachowań uczniów.
|
prezentacja: slajdy 46–49
Materiały dla uczestników, cz. V, s. 37–38
|
praca z tekstem
dyskusja kierowana
praca grupowa
praca zbiorowa
Flipcharty z zapisanymi cechami, zachowaniami uczniów będą wykorzystane na następnych zajęciach.
|
- Przygotowanie zadań dla uczniów ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności współpracy w zespole.
- Prowadzący omawia zasady doboru zadań zorientowanych na współpracę w zespole.
- Uczestnicy w grupach opracowują zadania dla uczniów wg schematu: zadnie dla dwójki uczniów, zadanie dla grupy 3–4 osób, zadanie dla grupy 6–10 osób, zadanie dla całej klasy.
- Uczestnicy prezentują wypracowane zadania, biorą udział w dyskusji na temat, czy prezentowane zadnia uwzględniają wymagania określone w podstawie programowej.
|
3e. Uczestnik planuje sytuacje edukacyjne ukierunkowane na współpracę i współdziałanie.
|
prezentacja: slajd 50
flipcharty
mazaki
guma mocująca
|
realizacja zadań wytwórczych
praca grupowa
praca zbiorowa
|
- Analiza praktyk nauczycielskich w zakresie wdrażania uczniów do współpracy ze szczególnym zwróceniem uwagi na sposób zadawania pytań.
- Prowadzący poleca wypisać w grupach czynniki sprzyjające realizacji zadań zespołowych przez uczniów i utrudniające ją.
- Uczestnicy analizują wypisane czynniki, zwracając uwagę, jak nauczyciel może stymulować aktywność uczniów.
- Prowadzący wskazuje na konieczność podsumowania zadań wykonywanych przez uczniów; podkreśla, jak zadawane przez nauczyciela pytania stymulują ich do aktywności (Materiały dla trenera, ćwiczenie 14, s. 53–54).
|
3g. Uczestnik rozumie rolę nauczyciela w motywowaniu uczniów do efektywnej współpracy, formułuje pytania stymulujące do aktywności.
|
prezentacja: slajdy 51–52
materiały do ćwiczeń, ćwiczenie 8, s. 65–66
|
realizacja zadań wytwórczych
praca grupowa
praca zbiorowa
|
- Omówienie podstawowych zasad organizacji procesu kształcenia zorientowanego na kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
|
3h. Uczestnik zna i rozumie przebieg procesu kształtowania umiejętności współpracy w grupie na wychowaniu fizycznym.
|
prezentacja: slajdy 53–63
Materiały dla uczestników, cz. VI, s. 39–40
|
miniwykład
pogadanka
praca zbiorowa
Uczestnicy powinni odnieść się do każdego omawianego punktu, podając swoje propozycje jego wdrożenia.
|
- Podsumowanie zajęć zgodnie ze slajdami na prezentacji.
|
3h. Uczestnik zna i rozumie przebieg procesu kształtowania umiejętności współpracy w grupie na wychowaniu fizycznym.
|
prezentacja: slajdy 64–67
|
miniwykład
dyskusja
|
- Przygotowanie do wykonania zadania między spotkaniami.
- Prowadzący tłumaczy, na czym polega zadanie.
- Wskazuje na konieczność zaplanowania procesu uczenia współpracy w grupie.
- Poleca dokonanie analizy własnych praktyk w tym zakresie.
|
3h. Uczestnik zna i rozumie przebieg procesu kształtowania umiejętności współpracy w grupie na wychowaniu fizycznym.
|
prezentacja: slajd 68
|
miniwykład
praca zbiorowa
|
Bibliografia/netografia
Sprawka E., Czerska E., (2001), Współdziałanie czy współzawodnictwo?, „Lider” nr 2.
Centrum Edukacji Obywatelskiej, (b.r.), Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej (online) [Dostęp 29.10.2015 r.].
Tokarczuk O. (red.), (1994), Grupa bawi się i pracuje, cz. I. red. Tokarczuk O., Warszawa: UNUS 1994.
Rojewska J., (2000), Grupa bawi się i pracuje, cz.II, Warszawa: UNUS 2000.
|
Pomiędzy spotkaniami
|
Zadanie dla uczestników po spotkaniu 3.
|
- Dokonać analizy własnego planu pracy pod kątem możliwości wdrożenia zadań ukierunkowanych na współpracę w grupie w wybranej klasie.
- Dokonać analizy zachowań uczniów w kontekście predyspozycji do pełnienia ról w zespole.
- Zaplanować zadania/sytuacje edukacyjne ukierunkowane na kształtowanie umiejętności współpracy w grupie zaczynając od zadań dla dwóch osób, stopniowo zwiększając liczbę osób w zespole.
- Opisać wybrane zadania wg schematu. Zamieścić pliki z opisem na platformie – udostępnić je innym uczestnikom sieci.
- Sformułować wnioski:
- Jakie czynniki sprzyjały współpracy i współdziałaniu?
- Co się udało?
- Co sprawiało problemy?
- Wykazać się aktywnością na platformie, we wszystkich wątkach.
|
Odniesienie do celów szczegółowych
|
- Uczestnik wdraża zadania i sytuacje edukacyjne sprzyjające kształtowaniu umiejętności współpracy w grupie do praktyki szkolnej.
- Uczestnik dostrzega korzyści wynikające z wymiany doświadczeń z innymi uczestnikami sieci.
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
plany pracy uczestników sieci
|
Uwagi
Wątki zakładane przez trenera na platformie:
- Które zadania ukierunkowane na współpracę były szczególnie atrakcyjne dla uczniów?
- Jakie kompetencje powinien mieć nauczyciel wychowania fizycznego, żeby skutecznie rozwijać umiejętności psychospołeczne u swoich uczniów?
|
Spotkanie 4.
|
Spotkanie stacjonarne
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
Rola nauczyciela wychowania fizycznego w kształtowaniu u uczniów umiejętności podejmowania decyzji.
- Doświadczenia nauczycieli w planowaniu i wdrażaniu procesu ukierunkowanego na współpracę w zespole.
- Pojęcie i istota procesu podejmowania decyzji.
- Etapy procesu decyzyjnego.
- Partycypacja młodzieży a praktyka szkolna.
- Model partycypacjiA. Harta.
- Zadania i sytuacje edukacyjne na lekcji WF rozwijające umiejętność podejmowania decyzji.
- Strategia wyboru w procesie oceniania ucznia na lekcji WF.
|
Opis przebiegu (działania, zadania)
|
Odniesienie do celu szczegółowego
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
Uwagi, metody i formy pracy
|
- Przypomnienie zadania do wykonania między spotkaniami.
- Prowadzący przypomina zadanie do wykonania między spotkaniami.
- Prowadzi dyskusję na temat, czy dzielenie się z innymi pomysłami poprzez udostępnianie na platformie własnych sprawdzonych rozwiązań pomogło zorganizować proces ukierunkowany na współpracę w zespole.
- Omawia aktywność uczestników na platformie;
|
4a. Uczestnik dostrzega wpływ wspólnego uczenia się na własny rozwój.
|
prezentacja: slajdy 68–69
|
dyskusja kierowana
praca zbiorowa
|
- Tworzenie warunków do wymiany doświadczeń w zakresie kształtowania u uczniów umiejętności współpracy w zespole – dobór zadań/ćwiczeń.
- Uczestnicy analizują zadania i sytuacje edukacyjne zastosowane i zaaranżowane w czasie lekcji, rozwijające umiejętność współpracy w grupie i wymieniają się doświadczeniami.
|
4c. Uczestnik potrafi analizować i weryfikować zadania i sytuacje edukacyjne sprzyjające współpracy w zespole.
|
flipcharty
mazaki
guma mocująca
prezentacja: slajd 70
|
dyskusja kierowana
praca grupowa
praca zbiorowa
|
- Tworzenie warunków do wymiany doświadczeń w zakresie kształtowania u uczniów umiejętności współpracy w zespole – predyspozycje uczniów do pełnienia ról w zespole
- Uczestnicy wymieniają się doświadczeniami dotyczącymi rozpoznawania predyspozycji uczniów do pełnienia ról w zespole opisanych na poprzednich zajęciach (Materiał dla trenera, ćwiczenie 9, s. 50).
|
4d. Uczestnik potrafi rozróżniać osobowości uczniów i dostrzega ich predyspozycje do pełnienia ról w zespole.
|
prezentacja: slajd 71
mazaki
flipcharty z poprzednich zajęć
|
dyskusja kierowana
praca grupowa
praca zbiorowa
|
- Tworzenie warunków do wymiany doświadczeń w zakresie kształtowania u uczniów umiejętności współpracy w zespole – ustalenie najważniejszych dla uczestników zasad
- Prowadzący przypomina zasady Jak uczyć współpracy w zespole.
- Poleca indywidualne zapisanie własnej zasady – najważniejszej dla poszczególnych uczestników i z zasad podanych przez uczestników tworzy listę.
|
4b. Uczestnik wie, jak planować i organizować współpracę w grupie.
|
flipcharty
mazaki
guma mocująca
prezentacja: slajd 63
|
giełda pomysłów
praca indywidualna
praca zbiorowa
|
- Ustalenie etapów procesu podejmowania decyzji.
- Uczestnicy definiują pojęcie podejmowania decyzji i określają poszczególne etapy tego procesu.
|
4e. Uczestnik rozumie przebieg procesu decyzyjnego.
|
prezentacja: slajdy 72–76
Materiały do ćwiczeń, ćwiczenie 9, s. 67
flipcharty
mazaki
guma mocująca
Materiały dla uczestników, cz. VII, s. 41
|
kula śniegowa
realizacja zadań wytwórczych
praca indywidualna
praca grupowa
praca zbiorowa
|
- Tworzenie warunków do refleksji – Czy nauczyciel wychowania fizycznego ma wpływ na kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji?
- Uczestnicy ustalają różne sytuacje w szkole, które angażują uczniów i dotyczą szeroko pojętej kultury fizycznej.
- Analizują, jaki jest udział uczniów w tych działaniach – wykorzystują drabinę uczestnictwa: model partycypacji R.A. Harta (Materiały dla trenera, ćwiczenie 11, s. 51–52).
|
4f. Uczestnik rozumie rolę nauczyciela wychowania fizycznego w kształtowaniu umiejętności podejmowania decyzji.
|
Prezentacja: slajdy 77–78
przecięte na pół kartki A5
Materiały do ćwiczeń, ćwiczenia 10–11, s. 68–69
mazaki
guma mocująca
Materiały dla uczestników, cz. VII, s. 41
|
giełda pomysłów
dyskusja kierowana
praca zbiorowa
|
- Inicjowanie zmiany w dotychczasowych praktykach nauczycieli.
- Prowadzący podaje przykłady ćwiczeń i zadań dla uczniów, ukierunkowane na kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji.
- Uczestnicy w grupach opracowują własne przykłady i prezentują je na forum.
|
4g. Uczestnik potrafi zaplanować zadania sprzyjające kształtowaniu umiejętności podejmowania decyzji i jest zmotywowany do wprowadzenia zmian w dotychczasowych praktykach.
|
prezentacja: slajdy 79–83
flipcharty
mazaki
guma mocująca
Materiały dla uczestników, cz. VII, s. 42
|
prezentacja
realizacja zadań wytwórczych
praca grupowa
praca zbiorowa
|
- Wskazanie możliwości wykorzystania procesu oceniania ucznia jako środka sprzyjającego kształtowaniu umiejętności podejmowania decyzji.
- Prowadzący podaje przykłady zadań kontrolno-oceniających, sprzyjających dokonywaniu przez uczniów wyborów i brania za nie odpowiedzialności.
- Uczestnicy w grupach opracowują własne przykłady i prezentują je na forum.
|
4g. Uczestnik potrafi zaplanować zadania sprzyjające kształtowaniu umiejętności podejmowania decyzji i jest zmotywowany do wprowadzenia zmian w dotychczasowych praktykach.
|
prezentacja: slajdy 79–83
flipcharty
mazaki
guma mocująca
Materiały dla uczestników, cz. VII, s. 43–44
|
prezentacja
realizacja zadań wytwórczych
praca grupowa
praca zbiorowa
|
- Podsumowanie zajęć zgodnie ze slajdami na prezentacji.
|
4g. Uczestnik potrafi zaplanować zadania sprzyjające kształtowaniu umiejętności podejmowania decyzji i jest zmotywowany do wprowadzenia zmian w dotychczasowych praktykach.
|
prezentacja: slajdy 90–91
|
miniwykład
dyskusja kierowana
|
- Przygotowanie do wykonania zadania między spotkaniami.
- Prowadzący tłumaczy, na czym polega zadanie.
- Wskazuje na konieczność uczenia podejmowania decyzji, prowokuje dyskusję na podstawie zaprezentowanego cytatu.
- Poleca dokonanie analizy własnych praktyk w tym zakresie.
|
4h. Uczestnik potrafi zaplanować zadania sprzyjające kształtowaniu umiejętności podejmowania decyzji i jest zmotywowany do wprowadzenia zmian w dotychczasowych praktykach.
|
prezentacja: slajdy 92–93
|
miniwykład
dyskusja kierowana
praca zbiorowa
|
Bibliografia/netografia
Chodasz A., Cykowski P., (b.r.), Partycypacja młodzieży (online) [Dostęp 29.10.2015 r.].
|
Pomiędzy spotkaniami
|
Zadania dla uczestników po spotkaniu 4.
|
- Zaplanować i zorganizować inicjatywę/przedsięwzięcie
o charakterze zdrowotnym/rekreacyjnym/sportowym.
- Zaplanować udział uczniów w tej inicjatywie i zweryfikować go, korzystając z modelu partycypacji R.A. Harta.
- W grupach 2-osobowych (uwzględniających etap kształcenia i specyfikę szkoły) dokonać analizy możliwości wdrożenia propozycji przedstawionych na zajęciach ukierunkowanych na kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji. Przygotować plan wdrożenia. Wdrożyć wybrane propozycje do praktyki szkolnej.
- Wykazać się aktywnością na platformie, we wszystkich wątkach.
|
Odniesienie do celów szczegółowych
|
4h. Uczestnik planuje i organizuje przedsięwzięcia z udziałem uczniów zgodnie z zasadą partycypacji.
4i. Wdraża do praktyki szkolnej poznane rozwiązania organizacyjno-metodyczne sprzyjające podejmowaniu przez uczniów decyzji.
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
harmonogram imprez szkolnych w szkołach, w których pracują uczestnicy
|
Uwagi
Wątki zakładane przez trenera na platformie:
- Czy uczenie podejmowania decyzji przełoży się na trafne wybory uczniów?
- Jaka jest rola nauczycieli wychowania fizycznego w tym procesie?
|
Spotkanie 5.
|
Spotkanie stacjonarne
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
Rozwijanie umiejętności życiowych – wybór czy konieczność?
- Doświadczenia nauczycieli wynikające z wdrożenia działań ukierunkowanych na rozwijanie u uczniów umiejętności dokonywania wyborów i podejmowania decyzji.
- Czynniki sprzyjające rozwijaniu umiejętności psychospołecznych u uczniów na lekcjach WF i czynniki utrudniające rozwijanie tych umiejętności.
- Lekcje wychowania fizycznego założenia a praktyka szkolna.
- Możliwości utrwalenia wprowadzonych zmian w praktykach nauczycieli.
|
Opis przebiegu (działania, zadania)
|
Odniesienie do celu szczegółowego
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
Uwagi, metody i formy pracy
|
- Przypomnienie zadania do wykonania między spotkaniami.
- Prowadzący przypomina zadanie do wykonania między spotkaniami.
- Omawia aktywność uczestników na platformie.
|
5a. Uczestnik rozumie wpływ wspólnego uczenia się na jakość podejmowanych przez siebie działań
|
prezentacja: slajd 93
|
dyskusja kierowana
praca zbiorowa
|
- Tworzenie warunków do wymiany doświadczeń w zakresie partycypacji uczniów w przygotowaniu i organizacji przedsięwzięcia o charakterze zdrowotnym/rekreacyjnym/sportowym.
- Uczestnicy omawiają w grupach zorganizowane przez siebie inicjatywy.
- Ustalają, do którego poziomu drabiny uczestnictwa – modelu partycypacji R.A. Harta, przyporządkują współudział uczniów w realizacji przedsięwzięcia.
- Wypełniają tabelę.
- Omawiają wyniki prac na forum grupy.
|
5b. Uczestnik potrafi ocenić własne umiejętności w zakresie partycypacji uczniów w inicjatywy, których jest koordynatorem.
|
flipcharty z narysowaną
tabelą
mazaki
guma mocująca
prezentacja: slajdy 94 i 78
|
dyskusja,
analiza,
realizacja zadań wytwórczych
praca grupowa
praca zbiorowa
|
- Analiza możliwości wdrożenia działań ukierunkowanych na uczenie podejmowania decyzji podczas lekcji wychowania fizycznego.
- Uczestnicy w grupach analizują zastosowane podczas zajęć sytuacje edukacyjne ukierunkowane na kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji.
- Analizują zachowania uczniów podczas wykonywania zadań.
- Określają, co sprzyjało, efektywnemu przebiegowi zadań, a co go utrudniało.
- Dzielą się swoimi przemyśleniami na forum.
- Prowadzący podsumowuje zadanie, podkreślając, że uczenie podejmowania decyzji jest procesem i należy dokładnie go zaplanować, systematycznie wdrażać do niego uczniów.
|
5c. Uczestnik wskazuje czynniki sprzyjające i utrudniające rozwijanie umiejętności podejmowania decyzji i określa sposoby eliminowania trudności.
|
prezentacja: slajd 95
|
dyskusja kierowana
praca grupowa
praca zbiorowa
|
- Refleksja nad własnymi kompetencjami i realizacją zadań wynikających z funkcji nauczyciela wychowania fizycznego.
- Prowadzący wprowadza uczestników w tematykę dyskusji panelowej, omawiając cele i zadania wychowania fizycznego we współczesnej szkole.
- Uczestnicy obserwują dyskusję panelową na temat: Wychowanie fizyczne – założenia a praktyka szkolna.
- Biorą udział w dyskusji.
|
5d. Uczestnik rozumie, jakie są oczekiwania w stosunku do nauczycieli wychowania fizycznego wynikające z nowych zadań określonych w podstawie programowej
|
Materiały do ćwiczeń, ćwiczenie 12, s. 70–71
|
miniwykład
dyskusja panelowa
praca indywidualna
|
Do dyskusji zapraszamy:
- pedagoga szkolnego pracującego w szkole podstawowej,
- pedagoga szkolnego pracującego w gimnazjum,
- dyrektora szkoły podstawowej,
- dyrektora gimnazjum,
- uczestnika zajęć ze szkoły podstawowej,
- uczestnika zajęć z gimnazjum,
|
- Analiza czynników pozwalających utrwalić wprowadzone zmiany.
- Prowadzący wskazuje, że udział w spotkaniach pozwolił na zapoczątkowanie zmian w organizacji procesu kształcenia w zakresie wychowania fizycznego.
- Uczestnicy analizują czynniki, które mogą wpłynąć niekorzystnie na utrwalanie wprowadzonych zmian i szukają sposobów eliminowania i przezwyciężania ich.
|
5e. Uczestnik ma świadomość ograniczeń mających wpływ na kształtowanie u uczniów umiejętności psychospołecznych, na podstawie doświadczeń własnych i doświadczeń innych uczestników wskazuje sposoby ograniczania trudności.
|
prezentacja: slajd 96
flipcharty
mazaki
guma mocująca
|
metoda trójkąta – analiza pola sił
praca grupowa
praca zbiorowa
|
- Podsumowanie udziału w pracach sieci.
- Uczestnicy zastanawiają się, co zmieniło się w ich pracy na skutek udziału w pracach sieci.
Prowadzący prosi, żeby w 2–3 zdaniach podsumowali, co było dla nich najbardziej wartościowe; żeby w czasie wypowiedzi odnieśli się do uczniów, których zachowanie na lekcjach uznali za problematyczne.
- Uczestnicy odnoszą się do metafor związanych z rolami nauczyciela WF, porównują je z własnymi kompetencjami.
|
5f. Uczestnik ma świadomość korzyści wynikających z udziału w pracach sieci.
|
|
dobrowolna rundka
praca indywidualna
|
- Utrwalenia nawyku uczenia się od siebie i dzielenia się własnymi doświadczeniami.
- Prowadzący wskazuje, że ważną wartością w pracach sieci była możliwość uczenia się od siebie, że warto upowszechnić wypracowane rozwiązania.
- Ustala z uczestnikami harmonogram lekcji otwartych ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności psychospołecznych.
- Prosi o przygotowanie na każdą lekcję scenariusza zajęć dla uczestników.
|
5g. Uczestnik jest zmotywowany do dalszych działań na rzecz własnego doskonalenia w zakresie rozwijania u uczniów umiejętności psychospołecznych.
|
|
pogadanka
praca zbiorowa
|
- Ewaluacja zajęć.
|
Uczestnik jest zmotywowany do dalszych działań na rzecz własnego doskonalenia w zakresie rozwijania u uczniów umiejętności psychospołecznych.
|
|
|
Bibliografia/netografia
Pośpiech J., (b.r.), Europejskie wychowanie fizyczne (online) [Dostęp 29.10.2015 r.].
Wojnarowska B., (2008), Pożądane kompetencje nauczycieli wychowania fizycznego do realizacji edukacji zdrowotnej, (online) [Dostęp 29.10.2015 r.].
|
Pomiędzy spotkaniami
|
Zadanie dla uczestników po spotkaniu 5.
|
- Uczestniczyć w lekcjach otwartych ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności psychospołecznych wg ustalonego harmonogramu.
- Utrzymać aktywność na platformie, dzielić się własnym doświadczeniem.
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
harmonogram imprez szkolnych w szkołach, w których pracują uczestnicy
|
Uwagi
Prowadzący ustala harmonogram lekcji, zwracając uwagę, żeby lekcje prowadzone były na II i III etapie kształcenia.
O terminie lekcji należy przypomnieć wpisem na platformie.
|
|