1. Integracja grupy
|
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Omówienie celów i założeń projektu sieciowego. Ustalenie planu działania sieci. 2. Dyskusja wokół tematów: • jakie konsekwencje niesie ze sobą obniżenie wieku obowiązku szkolnego dzieci w Polsce? • jak wygląda organizacja pracy w grupach mieszanych sześciolatków i siedmiolatków w dotychczasowej praktyce szkolnej (od 2009 roku)? 3. Przykład „dobrej praktyki” (45-minutowa lekcja uwzględniająca metody pracy z dziećmi w klasie pierwszej, przygotowana przez uczestników szkolenia i poprowadzona przez jednego z nauczycieli). 4. Omówienie warsztatów. |
• Dyskusja na forum dotycząca wyboru tematu na kolejne zajęcia. • Zapoznanie się z danymi na temat celu i przebiegu procesu wdrażania reformy oświatowej, a szczególnie z informacjami o wynikach monitorowania procesu wdrażania podstawy programowej: www.ore.edu.pl • Dzielenie się pomysłami metodycznymi, np. scenariuszami lekcji lub ćwiczeń. • Tworzenie metaplanu: „Sześciolatek i siedmiolatek w klasie pierwszej”. • Przedstawienie na forum eksperta zaproszonego na następne spotkanie. |
Materiały samokształceniowe
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Strona internetowa MEN • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17). • Radosna Szkoła (www.men.gov.pl)
Opis metody metaplanu: • B. Kubiczek, Metody aktywizujące, Nowik, Opole 2006. • E. Brudnik, A. Moszyńska, E. Owczarek, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, SFS, Kielce 2000.
|
2. Diagnoza myślenia matematycznego i umiejętności językowych sześciolatków i siedmiolatków |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Praca w grupach: zebranie sposobów i pomysłów na przeprowadzenie diagnozy wiedzy i umiejętności dzieci na początku klasy I. Przedstawienie wyników pracy w grupach – tworzenie „banku” metod diagnozowania. 2. Warsztaty: przykład „dobrej praktyki” – metody diagnozowania uczniów prezentowane przez chętnych uczestników spotkania. 3. Omówienie warsztatów. 4. Spotkanie z ekspertem (terapeutą pedagogicznym).
Zapoznanie uczestników warsztatów z metodą diagnozy matematycznej wg prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej oraz dostępnymi na rynku materiałami do diagnozy słuchu fonematycznego (np. H. Spionek) oraz umiejętności czytania i pisania. 5. Praca samodzielna do wykonania na następne zajęcia: diagnoza z wykorzystaniem jednej z wybranych metod. 6. Dyskusja na temat: czy można skutecznie i efektywnie pracować w klasie pierwszej bez umiejętności diagnozowania uczniów?
|
• Dyskusja na forum na temat metod i sposobów diagnozowania dzieci w edukacji wczesnoszkolnej oraz dostępnych materiałów i publikacji; tworzenie bibliografii. • Ustalenie na forum kto z uczestników sieci poprowadzi kolejne warsztaty – diagnozę przeprowadzoną jedną z metod zaproponowanych przez eksperta. |
Materiały samokształceniowe
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Literatura: • Za progiem. Jak rozwija się dziecko i jaka jest rola nauczyciela w tym rozwoju – publikacja dostępna na stronie www.ore.edu.pl. • Materiały zamieszczone na stronie internetowej Ośrodka Diagnostyki Edukacji (www.ode.pl).
Pozycje zaproponowane przez eksperta.
Strony internetowe: • www.pedagogiczna.edu.pl • www.pedagogszkolny.pl
|
3. Podstawa programowa w edukacji wczesnoszkolnej |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Warsztaty: przykładowa diagnoza matematyczna lub językowa (przygotowana przez jednego z uczestników sieci). 2. Omówienie warsztatów. 3. Praca w grupach: analizowanie treści podstawy programowej dla klasy I i III. 4. Praca w grupach: tworzenie zakresu treści i umiejętności do opanowania przez dzieci w klasie II. 5. Dyskusja na temat: w jaki sposób prezentować rodzicom treści zawarte w podstawie programowej? – opracowanie scenariusza spotkania z rodzicami. |
• Dzielenie się pomysłami metodycznymi, np. scenariuszami lekcji i własnymi doświadczeniami związanymi z prowadzeniem zajęć w edukacji wczesnoszkolnej. • Dyskusja na temat wyników pracy w grupach. • Dyskusja na temat wypracowanych scenariuszy spotkań z rodzicami. • Przedstawienie na forum eksperta zaproszonego na następne spotkanie. |
Materiały samokształceniowe: Scenariusz spotkania z koordynatorem
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
|
4. Różne metody i formy pracy w klasie I w grupach mieszanych wiekowo |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Warsztaty przygotowane przez zaproszonego eksperta (metodyk edukacji wczesnoszkolnej promujący metody angażujące dzieci, pedagog kreatywności lub twórczości) na temat: różne metody i formy pracy w klasie I w grupach mieszanych wiekowo. 2. Omówienie warsztatów. 3. Praca w grupach: opracowanie konspektu lekcji dla klasy I z uwzględnieniem zróżnicowanego poziomu możliwości i tempa pracy uczniów. 4. Warsztaty: lekcja uwzględniająca wykorzystywanie, np. gier lub metod pracy opartych na współpracy w kształceniu zintegrowanym (45-minutowa lekcja przygotowana i poprowadzona przez uczestników sieci). 5. Omówienie warsztatów. |
• Dzielenie się pomysłami metodycznymi, np. scenariuszami lekcji i własnymi doświadczeniami związanymi z prowadzeniem zajęć w edukacji wczesnoszkolnej. • Wymiana poglądów po spotkaniu z ekspertem. • Ustalenie na forum kto z uczestników sieci poprowadzi kolejne warsztaty. |
Materiały samokształceniowe
Scenariusz spotkania z ekspertem
Pozycje zaproponowane przez eksperta
|
5. Pakiety do edukacji wczesnoszkolnej dostępne na rynku wydawniczym – analiza porównawcza |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Warsztaty: lekcja uwzględniająca tematykę poprzedniego spotkania (45-minutowa lekcja przygotowana i poprowadzona przez jednego z uczestników sieci). 2. Omówienie warsztatów. 3. Praca w grupach: stworzenie listy dostępnych na rynku pakietów do edukacji wczesnoszkolnej. 4. Dyskusja na temat: na co należy zwracać uwagę, wybierając książki do pracy z dziećmi w klasie I mieszanej wiekowo? 5. Praca w grupach: analizowanie treści podręczników i zeszytów ćwiczeń, sposobu konstruowania poleceń, poziomu trudności zadań pod kątem stopnia realizacji podstawy programowej oraz z uwzględnieniem realiów szkolnych (praca z grupą sześciolatków i siedmiolatków). 6. Podsumowanie i ewaluacja pracy sieci. |
• Rozmowa o przyszłości i planowanie dalszych działań. • Publikacja informacji na temat wyników ewaluacji pracy sieci. |
Materiały samokształceniowe Scenariusz spotkania z koordynatorem
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. Nr 89, poz. 730) • Wykaz podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego, przeznaczonych do kształcenia ogólnego uwzględniających podstawę programową określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17) – strona MEN
|