1.
Charakterystyka problemu
|
Oferta kierowana jest w szczególności do szkół, w których praca metodą projektową:
- nie jest stosowana,
- stosowana jest sporadycznie,
- jest stosowania, ale łączy się z obawą dotyczącą przydatności tej metody w realizacji podstawy programowej.
Oferta znajdzie również zastosowanie w placówkach, gdzie brak systematyczności w stosowaniu metody projektu wiąże się:
- z brakiem doświadczenia w tym zakresie,
- z niewystarczającą wiedzą i umiejętnościami nauczycieli w obszarze kierowania zespołem uczniów,
- z niewystarczającą wiedzą i doświadczeniem nauczycieli w zakresie możliwości wykorzystania metody projektu w pracy z uczniami.
|
2.
Cel realizacji oferty
|
Cel ogólny realizacji oferty może być na przykład poprawa jakości pracy zespołowej kadry pedagogicznej, w szczególności nauczycieli zaangażowanych w planowanie, koordynację i realizację procesu kształcenia oraz wychowania w aspekcie realizacji uczniowskiego projektu edukacyjnego.
Cele szczegółowe (zostaną doprecyzowane lub zmodyfikowane tak, aby uwzględniać specyfikę szkoły i jej potrzeby):
- wyposażenie nauczycieli, wychowawców grup i specjalistów w wiedzę na temat zasad tworzenia zespołów, planowania ich pracy oraz realizacji zadań,
- poprawa efektywności pracy nauczycielskich zespołów zadaniowych, w szczególności ich zdolności do rozwiązywania problemów,
- upowszechnienie metody projektów jako efektywnego sposobu rozwijania kompetencji kluczowych uczniów, w tym samodzielności i innowacyjności oraz umiejętności rozwiązywania problemów,
- przygotowanie nauczycieli do wdrażania projektów edukacyjnych oraz do wspierania uczniów (w szczególności uczniów gimnazjum) na etapach przygotowania projektu, jego realizacji, publicznego prezentowania rezultatów oraz oceny i monitorowania.
|
3.
Grupy docelowe
|
Nauczyciele (w tym wychowawcy klas) oraz dyrektor szkoły,uczniowie, przedstawiciele instytucji, placówek i organizacji funkcjonujących w lokalnym środowisku – potencjalni lub faktyczni partnerzy przedszkola czy szkoły w realizacji uczniowskich projektów edukacyjnych lub projektów realizowanych przez zespoły nauczycieli.
|
4.
Efekty realizacji oferty
|
Przykładowe efekty realizacji oferty:
- W szkole funkcjonują wspólnie wypracowane zasady realizacji projektu edukacyjnego.
- Nauczyciele wykorzystują metodę projektu do realizowania treści podstawy programowej.
- Zwiększa się ilośd zrealizowanych projektów edukacyjnych.
|
5.
Sposób realizacji oferty
|
Realizacja oferty rozpoczyna się od diagnozy potrzeb angażującej wszystkich członków rady pedagogicznej i prowadzącej do sformułowania szczegółowego zakresu działań, wskazania osób odpowiedzialnych za ich wykonanie oraz opracowania rocznego planu wspomagania szkoły (RPW), którego minimalny zakres stanowi załącznik do każdej z ofert. Dopasowane do indywidualnych potrzeb szkoły działania mogą obejmowad w szczególności:
- Konsultacje grupowe dla rady pedagogicznej w obszarze działań związanych z prawnymi i dydaktycznymi uwarunkowaniami prowadzenia szkolnych projektów edukacyjnych.
- Przygotowanie nauczycieli do włączenia się w proces wzajemnego uczenia się, w tym prowadzonych w szkoleń obserwacji doradczo-doskonalących (obserwacja pracy zespołowej uczniów na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych).
- Konsultacje indywidualne dla nauczycieli, wychowawców i specjalistów opiekujących się uczniowskimi zespołami projektowymi, z wykorzystaniem doradców zewnętrznych i mentorów szkolnych, bezpośrednio lub w formie e-learningu.
- Warsztaty dla nauczycieli prowadzących uczniowskie grupy realizujące projekty.
- Udział przedstawicieli organu prowadzącego oraz instytucji partnerskich w realizacji projektów uczniowskich w wybranych formach wsparcia dla kadry pedagogicznej zatrudnionej w szkole oraz prezentacjach projektów uczniowskich.
|
6.
Zasady korzystania z oferty
|
Dyrektor
- Nadzoruje wszystkie działania.
- Udostępnia pomieszczenia i sprzęt do realizacji szkoleo, kursów, warsztatów, konsultacji metodycznych dla nauczycieli.
- Motywuje pracowników do systematycznego i aktywnego udziału w szkoleniach, kursach, warsztatach, konsultacjach metodycznych.
- Koordynuje i promuje pracę zespołową w radzie pedagogicznej.
Pracownicy pedagogiczni szkoły:
- Stosują w praktyce nabyte umiejętności dydaktyczne i wychowawcze.
- Gromadzą i opisują przykłady dobrych praktyk, związanych z pracą zespołów zadaniowych i uczniowskich grup projektowych.
- Aktywnie uczestniczą w szkoleniach, warsztatach, kursach i spotkaniach informacyjnych oraz w innych formach uczenia się dorosłych.
- Stosują metodę projektów w pracy dydaktycznej i wychowawczej.
Uczniowie: Są aktywni na każdym etapie realizacji projektu edukacyjnego: a) przygotowania projektu, b) jego realizacji, c) publicznego przedstawienia rezultatów projektu, d) oceny i monitorowania.
|
7.
Czas i miejsce realizacji oferty
|
Czas w zależności od potrzeb, optymalnie 10 miesięcy.
Miejsce realizacji: siedziba szkoły. Oferta będzie realizowana etapowo, zgodnie z przyjętym harmonogramem. W uzasadnionych przypadkach – miejsca poza szkołą (np. wizyta studyjna lub benchmarking w innej szkole; miejsce realizacji uczniowskiego projektu dotyczącego działania lokalnego; dobrze wyposażona pracownia multimedialna w bibliotece pedagogicznej itp.).
|
8.
Osoby realizujące szkolenia/warsztaty
|
Imię, nazwisko, biografia zawodowa (w zależności od działań zaplanowanych w RPW może to byd na przykład ekspert/specjalista w dziedzinie nauczania metodą projektów, psycholog specjalista z zakresu specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz dostosowania wymagań edukacyjnych do aktualnych możliwości psychofizycznych ucznia)
|
9.
Osoba udzielająca dalszych informacji
|
Szkolny organizator rozwoju edukacji/animator:
………………………………………………………………………………. Imię, nazwisko, e-mail, numer telefonu.
|
10.
Zasoby edukacyjne Priorytetu III PO K.L.
|
Rezultaty projektów
|
Projekt - okres realizacji
|
materiały nt. projektu edukacyjnego: - projekt edukacyjny w gimnazjum, tematy i przykładowe instrukcje – materiały ze szkoleń/warsztatów, - projekt edukacyjny jako metoda, - Projekt edukacyjny w prawie oświatowym, - Narzędzia TIK a projekt gimnazjalny, - Jak organizować i prowadzić gimnazjalne projekty edukacyjne. Poradnik dla dyrektorów, szkolnych organizatorów i opiekunów projektów, - Metoda projektów w gimnazjum. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów gimnazjów.
www.ore.edu.pl/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=49:materiay-wypracowane-podczas-spotka-warsztatowych&Itemid=992
21 opracowanych i upowszechnionych innowacyjnych programów nauczania w zakresie przedsiębiorczości, przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i technicznych; • docelowo 60 opracowanych programów nauczania do poszczególnych przedmiotów na wszystkich etapach edukacyjnych;
www.ore.edu.pl/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=47:programy-nauczania&Itemid=9920
• konkurs dla gimnazjów na najciekawsze projekty edukacyjne – upowszechnienie dobrych praktyk (plan 2012 roku).
|
Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, ze szczególnym uwzględnieniem II i IV etapu edukacyjnego (01.03.2010–31.12.2012);
Ośrodek Rozwoju Edukacji
www.ore.edu.pl
|
baza narzędzi dydaktycznych – przedmioty wg podstawy programowej.
www.bnd.ibe.edu.pl
|
Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego (01.04.2009–30.06.2015);
Instytut Badań Edukacyjnych
www.eduentuzjasci.pl
|
wiedza o współczesnych tendencjach pracy z dziećmi, rozwijaniu motywacji: - sylwetka absolwenta pierwszego etapu kształcenia; - udostępnione szkołom narzędzia pozwalające na systematyczne badanie umiejętności uczniów trzeciej klasy szkoły podstawowej (bank testów, bank zadań); - raporty badawcze dotyczące wyników prowadzonych badań; - informacja o wynikach badań dla dyrektorów szkół, nauczycieli szkół podstawowych (klas 1−3 oraz klas 4−6), doradców metodycznych (obu poziomów nauczania), osób kształcących i doskonalących nauczycieli;
publikacje o charakterze dydaktycznym i metodycznym kierowane do nauczycieli nauczania początkowego i klas 4−6 oraz dyrektorów szkół. www.trzecioklasista.cke-efs.pl/kategoria/publikacje
www.trzecioklasista.cke-efs.pl/dla-nauczycieli
|
Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzeciej klasy szkoły podstawowej (podprojekt);
Centralna Komisja Egzaminacyjna
www.trzecioklasista.cke-efs.pl
|
badanie kwalifikacji i kompetencji oczekiwanych przez pracodawców od absolwentów kształcenia zawodowego – kwerenda projektów badawczych polskich i zagranicznych, raport.
www.pokl.koweziu.edu.pl/pliki/GHK_raport_publikacja.pdf
|
Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego (08.2008–12.2013);
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej
www.pokl.koweziu.edu.pl
|
produkty składające się na programy rozwijania kompetencji kluczowych uczniów w jednym lub kliku zakresach: nauk matematyczno-przyrodniczych, technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), języków obcych, przedsiębiorczości (np. scenariusze lekcji, materiały dydaktyczne, poradniki metodyczne, kursy językowe, filmy edukacyjne, kursy e-learningowe). Produkty programów są dostępne przez Wyszukiwarkę produktów projektów konkursowych:
www.zasobyip2.ore.edu.pl
|
Projekty realizowane w trybie konkursowym: 1/POKL3.3.4/08, 1/POKL/3.3.4/09 pt. Ponadregionalne programy rozwijania umiejętności uczniów w zakresie kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych, technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), języków obcych, przedsiębiorczości. Ośrodek Rozwoju Edukacji – Instytucja Pośrednicząca II stopnia:
www.ore.edu.pl
(zakładka Projekty konkursowe POKL IP2 dla Priorytetu III)
|
|
11.
Powiązane akty prawne
|
§ Ustawy
- 1. Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty
- (Tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
2. Ustawa z 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (!)- (Tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675 z późn. zm.).
§ Rozporządzenia
- 1. Rozporządzenie MEN z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół
- (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.).
2. Rozporządzenie MENiS z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki- (Dz. U. z 2001 r. Nr 135, poz. 1516).
3. Rozporządzenie MENiS z 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (!)- (Dz. U. z 2002 r. Nr 15, poz. 142 z późn. zm.).
4. Rozporządzenie MENiS z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji- (Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 225 z późn. zm.).
5. Rozporządzenie MENiS z 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki- (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506 z późn. zm.).
6. Rozporządzenie MEN z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych- (Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.).
7. Rozporządzenie MEN z 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (!)- (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17).
8. Rozporządzenie MEN z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego- (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324).
9. Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego- (Dz. U. z 2011 r. Nr 175, poz. 1042).
10. Rozporządzenie RM z 3 kwietnia 2012 r. w sprawie warunków, form i trybu realizacji przedsięwzięcia dotyczącego rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (!)- (Dz. U. z 2012 r., poz. 411).
11. Rozporządzenie MEN z 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników- (Dz. U. z 2012 r., poz. 752).
|