1.
Charakterystyka problemu
|
Oferta kierowana jest do szkół, w których od nowego roku szkolnego następuje zmiana na stanowisku dyrektora lub zmiana taka miała miejsce w roku poprzednim (dyrektor ma roczny staż na obecnym stanowisku).
Przewiduje się przydatność wsparcia udzielonego dyrektorowi i radzie pedagogicznej w różnych obszarach, w szczególności:
- organizacji pracy szkoły oraz pracy własnej w różnych aspektach,
- delegowania uprawnieo, określania i przydziale zadao/obowiązków, monitorowania działao,
- rozwijania umiejętności komunikacyjnych, budowania relacji, rozwiązywania konfliktów,
- przekładania na praktykę obowiązującego prawa (również wewnątrzszkolnego).
Oferta jest również skierowana do szkół, w których nowy dyrektor oczekuje wsparcia w obszarze zarządzania ludźmi, zespołem, swoim czasem czy wizerunkiem.
|
2.
Cel realizacji oferty
|
Celem ogólnym
realizacji oferty jest zbudowanie w szkole kultury organizacji opartej na zaufaniu i szacunku, udzielenie wsparcia szkole i pomoc młodemu stażem dyrektorowi w kontekście zmiany na kluczowym stanowisku kierowniczym.
Cele szczegółowe
(zostaną doprecyzowane lub zmodyfikowane tak, aby uwzględniać specyfikę szkoły i jej potrzeby):
1. Wsparcie grup społeczności szkolnej może dotyczyć obszarów (przykładowo):
- pozyskanie wiedzy na temat teorii zmiany, budowania zespołu, ról w zespole i procesów grupowych,
- radzenie sobie z emocjami, przekazywanie i przyjmowanie informacji zwrotnej, rozwiązywanie konfliktów,
- organizacja pracy w różnych aspektach.
2. Wsparcie dyrektora może dotyczyć obszarów (przykładowo):
- umiejętne stosowanie wiedzy z zakresu zarządzania ludźmi, zarządzania zmianą,
- praktyczne wykorzystanie wiedzy na temat zarządzania szkołą z uwzględnieniem przepisów prawa i standardów Unii Europejskiej,
- pomoc w przygotowaniu dokumentacji niezbędnej do skutecznego zarządzania szkołą,
- budowanie relacji z organem prowadzącym szkołę, rodzicami, organem prowadzącym nadzór pedagogiczny,
- radzenie sobie z emocjami i stresem, również poprzez zbudowanie sieci kontaktów.
|
3.
Grupy docelowe
|
Dyrektor szkoły o stażu pracy na stanowisku nie przekraczającym roku; nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni szkoły.
|
4.
Efekty realizacji oferty
|
Przykładowe efekty realizacji oferty: 1. Działania w szkole mają charakter planowy, zorganizowany i systemowy zgodny z koncepcją pracy szkoły. 2. Pracownicy szkoły pracują zespołowo. 3. Wypracowane są wzory dokumentacji szkolnej. 4. Wypracowane są procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych.
|
5.
Sposób realizacji oferty
|
Realizacja oferty rozpoczyna się od diagnozy potrzeb angażującej wszystkich członków rady pedagogicznej i prowadzącej do sformułowania szczegółowego zakresu działań, wskazania osób odpowiedzialnych za ich wykonanie oraz opracowania rocznego planu wspomagania szkoły (RPW), którego minimalny zakres stanowi załącznik do każdej z ofert.
Dopasowane do indywidualnych potrzeb szkoły działania mogą obejmować w szczególności:
1. Coaching dla dyrektora szkoły.
2. Warsztaty i/lub szkolenia zaplanowane z uwzględnieniem tematyki spójnej ze zdiagnozowanymi potrzebami (teoria zmiany, procesy grupowe, organizacja pracy, budowanie zespołu, tworzenie szkolnych dokumentów lub inne).
3. Wspólne opracowanie mapy zasobów szkoły.
4. Zaplanowanie i realizacja działań mających na celu budowanie kultury organizacji i relacji interpersonalnych.
5. Konsultacje indywidualne i grupowe będą prowadzone z uwzględnieniem problemów występujących na bieżąco.
6. Pozyskiwanie potrzebnych materiałów edukacyjnych.
|
6.
Zasady korzystania z oferty
|
Dyrektor:
- Jest aktywnym uczestnikiem wsparcia,
- Udostępnia szkołę na wizytę gospodarczą grupy dyrektorów.
- Uczestniczy w opracowaniu przydatnych w pracy procedur i dokumentów.
- Współtworzy sieć dyrektorów młodych stażem.
- Udostępnia pomieszczenia i sprzęt do realizacji szkoleń, warsztatów, konsultacji.
- Motywuje pracowników do wspólnego rozwiązywania problemów.
- Buduje pozytywne relacje z otoczeniem.
Pracownicy szkoły:
- Aktywnie uczestniczą w szkoleniach, warsztatach i spotkaniach informacyjnych oraz w innych formach uczenia się dorosłych.
|
7.
Czas i miejsce realizacji oferty
|
Czas: w zależności od potrzeb, optymalnie 10 miesięcy.
Miejsce realizacji: siedziba szkoły.
Oferta będzie realizowana etapowo, zgodnie z przyjętym harmonogramem. W uzasadnionych przypadkach – w miejscach poza szkołą (np. wizyta studyjna lub benchmarking w innej szkole; wyjazd lub wyjście o charakterze integracyjnym itp.).
|
8.
Osoby realizujące szkolenia/warsztaty
|
Imię, nazwisko, biografia zawodowa (w zależności od działań zaplanowanych w RPW może to być na przykład specjalista w dziedzinie zarządzania, budowania zespołu, prawa oświatowego).
|
9.
Osoba udzielająca dalszych informacji
|
Szkolny organizator rozwoju edukacji/animator:
……………………………………………………………………………………
Imię, nazwisko, e-mail, numer telefonu.
|
10.
Powiązane akty prawne
|
§ Ustawy
- 1. Ustawa z 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej
- (Dz. U. z 2011 r. Nr 139, poz. 814 z późn. zm.)
2. Ustawa z 28 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela- (Tekst jednolity Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.).
3. Ustawa z 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich- (Tekst jednolity Dz. U. z 2010 r. Nr 33, poz. 178 z późn. zm.).
4. Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (!)- ( Tekst jedno- lity Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.).
5. Ustawa z 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania- (Tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 231, poz. 1965 z późn. zm.).
6. Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty- (Tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
7. Ustawa z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy- (Tekst jednolity Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.). .
§ Rozporządzenia
- 1. Rozporządzenie MEN z 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach
- (Dz. U. z 1992 r. Nr 36, poz. 155 z późn. zm.).
2. Rozporządzenie MEN z 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego- (Dz. U. z 1999 r. Nr 67, poz. 756 z późn. zm.).
3. Rozporządzenie MEN z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół- (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.).
4. Rozporządzenie MEN z 10 sierpnia 2001 r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów (!)- (Dz. U. z 2001 r. Nr 92, poz. 1020 z późn. zm.).
5. Rozporządzenie MENiS z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki- (Dz. U. z 2001 r. Nr 135, poz. 1516).
6. Rozporządzenie MENiS z 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki- (Dz. U. z 2002 r. Nr 3, poz. 28).
7. Rozporządzenie MENiS z 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad- (Dz. U. z 2002 r. Nr 13, poz. 125 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie MENiS z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji- (Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 225 z późn. zm.).
9. Rozporządzenie MENiS z 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki- (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506 z późn. zm.).
10. Rozporządzenie MENiS z 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego- (Dz. U. z 2002 r. Nr 46, poz. 432 z późn. zm.).
11. Rozporządzenie MENiS z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach- (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.).
12. Rozporządzenie MENiS z 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych- (Dz. U. z 2004 r. Nr 26, poz. 232 z późn. zm.).
13. Rozporządzenie MEN z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych- (Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.).
14. Rozporządzenie MEN z 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży- (Dz. U. z 2008 r. Nr 175, poz. 1086).
15. Rozporządzenie MEN z 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych- (Dz. U. z 2008 r. Nr 173, poz. 1072).
16. Rozporządzenie MEN z 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (!)- (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17).
17. Rozporządzenie MEN z 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci- (Dz. U. z 2009 r. Nr 23, poz. 133).
18. Rozporządzenie MEN z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego- (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324).
19. Rozporządzenie MEN z 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (!)- (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1487).
20. Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego- (Dz. U. z 2011 r. Nr 175, poz. 1042).
21. Rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych- (Dz. U. z 2012 r., poz. 204).
22. Rozporządzenie MEN z 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników- (Dz. U. z 2012 r., poz. 752).
|