1.
Charakterystyka problemu
|
Oferta kierowana jest szczególnie do szkół, w których sformułowano oczekiwanie pełniejszego wykorzystania nowoczesnych technologii na zajęciach przedmiotów nie-informatycznych.
W szkole obserwuje się na przykład:
- małe zainteresowanie nauczycieli pełniejszym włączeniem narzędzi informatycznych do warsztatu pracy,
- trudności w zachowaniu proporcji w wykorzystywaniu narzędzi informatycznych: pomiędzy pozyskiwaniem wiedzy i informacji, a kształtowaniem umiejętności wykorzystywania ich (w obszarach różnych dziedzin nauki),
- potrzebę (zgłaszaną przez nauczycieli lub przez uczniów) wzmocnienia warsztatu pracy nauczycieli o umiejętności pełniejszego wykorzystania narzędzi informatycznych do przygotowania i prowadzenia zajęd lekcyjnych.
|
2.
Cel realizacji oferty
|
Cel ogólny: realizacji oferty może być na przykład zwiększenie efektywnego korzystania z TIK w ramach nieinformatycznych zajęć dydaktycznych oraz pełna realizacja zadań edukacyjnych zgodnie z wymaganiami podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Cele szczegółowe: (zostaną doprecyzowane lub zmodyfikowane tak, aby uwzględniać specyfikę szkoły i jej potrzeby):
- wyposażenie nauczycieli w wiedzę i umiejętności z zakresu TIK pomocne w przygotowaniu i prowadzeniu zajęć lekcyjnych,
- zapoznanie nauczycieli z możliwościami korzystania z zasobów Internetu oraz materiałów multimedialnych,
- przygotowanie nauczycieli do uwzględnienia w planowaniu pracy problemów związanych z korzystanie z zasobów Internetu (prawa autorskie, wyszukiwanie i gradacja informacji, rzetelność prezentowanych treści),
- wspólne opracowanie katalogu przydatnych stron internetowych oraz programów edukacyjnych,
- nabywanie doświadczenia w aktywnym kształtowaniu umiejętności uczniowskich związanych z wykorzystywaniem zasobów Internetu oraz programów edukacyjnych.
|
3.
Grupy docelowe
|
Nauczyciele przedmiotów niezwiązanych z wiedzą i umiejętnościami TIK. Oferta nie jest przeznaczona dla nauczycieli informatyki, ale warto, aby włączyli się do pracy grup i wspierali je swymi umiejętnościami i doświadczeniem.
|
4.
Efekty realizacji oferty
|
Przykładowe efekty realizacji oferty:
- Nauczyciele częściej i w większym stopniu wykorzystują TI oraz zasoby dostępne w Internecie.
- Uczniowie częściej i efektywniej korzystają z zasobów internetowych na zajęciach dydaktycznych i przy wykonywaniu prac domowych.
- Zwiększa się zaangażowanie uczniów w przygotowanie i prowadzenie elementów zajęć dydaktycznych.
- Uczniowie w szerszym zakresie wykorzystują TI w przygotowaniu i realizacji projektów oraz przy prezentowaniu ich wyników.
- Zwiększa się wykorzystanie dostępnego wyposażenia (pracowni komputerowych, tablic interaktywnych, rzutników multimedialnych).
- Podniesienie efektów kształcenia.
|
5.
Sposób realizacji oferty
|
Realizacja oferty rozpoczyna się od diagnozy potrzeb angażującej wszystkich członków rady pedagogicznej i prowadzącej do sformułowania szczegółowego zakresu działań, wskazania osób odpowiedzialnych za ich wykonanie oraz opracowania rocznego planu wspomagania szkoły (RPW), którego minimalny zakres stanowi załącznik do każdej z ofert.
Dopasowane do indywidualnych potrzeb szkoły działania mogą obejmować w szczególności:
- Szkolenie na temat praktycznego wykorzystania zasobów portalu wiedzy i zasobów dla nauczycieli Scholaris.
- Warsztaty dla nauczycieli kształtujące/dwiczące umiejętności praktyczne związane z włączaniem narzędzi informatycznych do przygotowania i prowadzenia zajęć dydaktycznych.
- Działania zespołów przedmiotowych wypracowujących wspólnie scenariusze konkretnych lekcji.
- Organizowanie lekcji otwartych pokazujących różne narzędzia i metody pracy oparte na wykorzystaniu nowoczesnych technologii oraz wspólne omawianie dobrych praktyk, zaistniałych trudności i problemów związanych z wdrożeniem do szkolnej praktyki nowych umiejętności.
- Wspólne opracowanie katalogu przydatnych stron internetowych, multimedialnych programów edukacyjnych.
- Konsultacje grupowe i indywidualne.
|
6.
Zasady korzystania z oferty
|
Dyrektor:
- Nadzoruje wszystkie działania.
- Udostępnia pomieszczenia i niezbędne wyposażenie ( pracownia komputerowa, sala dydaktyczna wyposażona w rzutnik multimedialny, tablica interaktywna, łącza internetowe).
- Motywuje pracowników do systematycznego i aktywnego udziału w szkoleniach, kursach, warsztatach, konsultacjach metodycznych.
- Promuje pracę z technologiami w działaniach rady pedagogicznej.
Pracownicy pedagogiczni szkoły:
- Stosują w praktyce nabyte umiejętności dydaktyczne i wychowawcze.
- Aktywnie uczestniczą w szkoleniach, warsztatach, kursach i spotkaniach informacyjnych oraz w innych formach uczenia się dorosłych.
|
7.
Czas i miejsce realizacji oferty
|
Czas: w zależności od potrzeb, optymalnie 10 miesięcy.
Miejsce realizacji: siedziba szkoły. Oferta będzie realizowana etapowo, zgodnie z przyjętym harmonogramem.
|
8.
Osoby realizujące szkolenia/warsztaty
|
Imię, nazwisko, biografia zawodowa (w zależności od działań zaplanowanych w RPW może to być na przykład specjalista w dziedzinie wykorzystania nowoczesnych technologii w nauczaniu)
|
9.
Osoba udzielająca dalszych informacji
|
Szkolny organizator rozwoju edukacji/animator:
…………………………………………………………………………………. Imię, nazwisko, e-mail, numer telefonu.
|
10.
Zasoby edukacyjne Priorytetu III PO K.L.
|
Rezultaty projektów
|
Projekt - okres realizacji
|
zasoby edukacyjne dla wszystkich szkół, klas i profili wg podstawy programowej (w tym tzw. zasoby niszowe) − odniesienia do punktów podstawy programowej (pokrycie podstawy programowej zasobami i podlinkowaniami);
instrukcja obsługi – narzędzie dla nauczycieli do tworzenia lekcji. www.scholaris.pl www.ore.edu.pl/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=43&Itemid=10310
|
Scholaris – portal wiedzy dla nauczyciel (04.2009 –12.2013);
Ośrodek Rozwoju Edukacji www.ore.edu.pl
|
poradnik Narzędzia TIK a projekt gimnazjalny.
www.ore.edu.pl/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=49:materiay-wypracowane-podczas-spotka-warsztatowych&Itemid=992
|
Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, ze szczególnym uwzględnieniem II i IV etapu edukacyjnego (01.03.2010–31.12.2012);
Ośrodek Rozwoju Edukacji www.ore.edu.pl
|
baza narzędzi dydaktycznych – przedmioty wg podstawy programowej.
www.bnd.ibe.edu.pl
|
Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego (01.04.2009–30.06.2015);
Instytut Badań Edukacyjnych www.eduentuzjasci.pl
|
model wdrażania i upowszechniania kształcenia na odległość w Polsce (elementy modelu − aspekty metodyczne i standardy przygotowania i prowadzenia zajęć na odległość, zasoby dydaktyczne, przygotowanie nauczycieli do kształcenia na odległość, infrastruktura techniczna, system zapewniania jakości w kształceniu na odległość, zasady akredytacji kształcenia na odległość) – publikacja.
|
Model systemu wdrażania i upowszechniania kształcenia na odległość w uczeniu się przez całe życie (07.2009–06.2014);
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej www.kno.koweziu.edu.pl
|
portal poświęcony kształceniu modułowemu http://www.ksztalceniemodulowe-koweziu.pl/
|
System wsparcia szkół i placówek oświatowych wdrażających modułowe programy kształcenia zawodowego (01.05.2009–31.12.2013);
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej www.koweziu.edu.pl/index.php?id=projekty&n=3
|
internetowy podręcznik Włącz Polskę!; poradnik dla animatorów szkolnictwa polonijnego, nauczycieli i rodziców; broszura informacyjna dla wyjeżdżających za granicę na temat aktualnych możliwości podejmowania/ kontynuowania nauki w języku polskim; funkcjonujący model kształcenia na odległość: nauczyciel w Polsce – uczeń w świecie. www.otwartaszkola.pl
|
Otwarta szkoła – system wsparcia uczniów migrujących (01.04.2010–31.08. 2013);
Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji Za Granicą www.spzg.pl
|
|
11.
Powiązane akty prawne
|
§ Ustawy
- 1. Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty
- (Tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
§ Rozporządzenia
- 1. Rozporządzenie MEN z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół
- (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.).
2. Rozporządzenie MENiS z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji- (Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 225 z późn. zm.).
3. Rozporządzenie MENiS z 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki- (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506 z późn. zm.).
4. Rozporządzenie MENiS z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach- (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.).
5. Rozporządzenie MEN z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych- (Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.).
6. Rozporządzenie MEN z 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży- (Dz. U. z 2008 r. Nr 175, poz. 1086).
7. Rozporządzenie MEN z 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (!)- (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17).
8. Rozporządzenie MEN z 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci- (Dz. U. z 2009 r. Nr 23, poz. 133).
9. Rozporządzenie MEN z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324). 10. Rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych- (Dz. U. z 2012 r., poz. 204).
11. Rozporządzenie RM z 3 kwietnia 2012 r. w sprawie warunków, form i trybu realizacji przedsięwzięcia dotyczącego rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (!)- (Dz. U. z 2012 r., poz. 411).
|