1.
Charakterystyka problemu
|
Oferta jest kierowana szczególnie do szkół, w których dyrektor w wyniku prowadzonego nadzoru stwierdza potrzebę zwiększenia kompetencji nauczycieli w obszarze tworzenia projektów ewaluacyjnych oraz prowadzenia ewaluacji wewnętrznej.
W szkole obserwuje się postawy:
- nauczyciele negują potrzebę ewaluacji pracy szkoły oraz podejmowania działań w tym zakresie,
- nauczyciele niechętnie angażują się w prace zespołów do spraw ewaluacji, podważają zasadność ich działań.
Postawa nauczycieli ma bezpośredni związek
- z brakiem wiedzy na temat ewaluacji,
- z brakiem doświadczenia w tym zakresie,
- z niewystarczającą wiedzą i umiejętnościami nauczycieli w obszarze pracy zespołowej,
- z niewystarczającą wiedzą na temat możliwości wykorzystania wyników ewaluacji w planowaniu rozwoju szkoły.
|
2.
Cel realizacji oferty
|
Celem ogólnym realizacji oferty może być na przykład zaangażowanie/zwiększenie zaangażowania nauczycieli w diagnozowanie potrzeb szkoły i planowanie jej rozwoju.
Cele szczegółowe
(zostaną doprecyzowane lub zmodyfikowane tak, aby uwzględniać specyfikę szkoły i jej potrzeby):
- nabycie/zweryfikowanie przez nauczycieli wiedzy na temat ewaluacji, form w jakich realizowana jest w edukacji (ewaluacja wewnętrzna i zewnętrzna) oraz jej funkcji w procesie rozwoju szkoły,
- wspólna analiza wymagań stawianych szkole przez państwo zawartych w dokumentach MEN w kontekście rozwoju szkoły,
- kształcenie kompetencji nauczycieli w zakresie form pracy zespołowej,
- poznanie przez nauczycieli metod, narzędzi i procedur przydatnych w tworzeniu projektu ewaluacyjnego,
- pomoc w zbudowaniu projektu ewaluacyjnego,
- ćwiczenie umiejętności przeprowadzania ewaluacji wewnętrznej w szkole,
- zbudowanie struktury wspierającej efektywne wykorzystanie wniosków z ewaluacji wewnętrznej do doskonalenia jakości pracy szkoły.
|
3.
Grupy docelowe
|
Nauczyciele (w szczególności zespół do spraw ewaluacji wewnętrznej) oraz dyrektor szkoły.
|
4.
Efekty realizacji oferty
|
Przykładowe efekty realizacji oferty: 1. Wskazanie mocnych i słabych stron pracy szkoły oraz opracowanie i wdrożenie działań służących jej rozwojowi i doskonaleniu jakości pracy. 2. Zanalizowanie danych pochodzących z przeprowadzonej diagnozy. 3. Zaplanowania, projektowanie i przeprowadzenie ewaluacji wybranych obszarów działania szkoły. 4. Zaangażowanie całej rady pedagogicznej w proces diagnozy bieżącej sytuacji szkoły oraz w proces ewaluacji. 5. Wykorzystanie wyników ewaluacji do planowania rozwoju szkoły.
|
5.
Sposób realizacji oferty
|
Realizacja oferty rozpoczyna się od diagnozy potrzeb angażującej wszystkich członków rady pedagogicznej i prowadzącej do sformułowania szczegółowego zakresu działań, wskazania osób odpowiedzialnych za ich wykonanie oraz opracowania rocznego planu wspomagania szkoły (RPW), którego minimalny zakres stanowi załącznik do każdej z ofert.
Dopasowane do indywidualnych potrzeb szkoły działania mogą obejmować w szczególności:
1. Szkolenie dla nauczycieli na temat ewaluacji wewnętrznej jako sposobu badania pracy szkoły. Metodologia badań – wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
2. Warsztat poświęcony wspólnej analizie wymagań i charakterystyk opisanych w załączniku do Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324).
3. Warsztaty dla nauczycieli z zakresu tworzenie projektu ewaluacyjnego.
4. Wsparcie zespołów do spraw ewaluacji (m. in. w zakresie opracowania narzędzi badawczych, opracowania i interpretacji zebranych danych, opracowania raportu, sformułowania wniosków i rekomendacji).
5. Warsztaty dla nauczycieli: kształcenie umiejętności planowania działań na podstawie wniosków z ewaluacji wewnętrznej i zebranych opinii.
|
6.
Zasady korzystania z oferty
|
Dyrektor:
- Nadzoruje wszystkie działania.
- Udostępnia informacje i dokumenty niezbędne do realizacji planowanych działań.
- Zapewnia możliwość korzystania z sali z odpowiednim do formy szkolenia wyposażeniem.
- Motywuje pracowników do systematycznego i aktywnego udziału w planowanych działaniach.
- Wspiera pracę zespołów powołanych w ramach realizacji oferty.
Pracownicy pedagogiczni szkoły:
- Stosują w praktyce nabyte umiejętności.
- Biorą czynny udział w szkoleniach i w wykonywaniu zadań.
- Na każdym etapie realizacji oferty udzielają informacji zwrotnej na temat podjętych działań i ich efektów.
|
7.
Czas i miejsce realizacji oferty
|
Czas: w zależności od potrzeb, optymalnie 10 miesięcy.
Miejsce realizacji: siedziba szkoły.
Oferta będzie realizowana etapowo, zgodnie z przyjętym harmonogramem. W uzasadnionych przypadkach – w miejscach poza szkołą (np. wizyta studyjna lub benchmarking w innej szkole).
|
8.
Osoby realizujące szkolenia/warsztaty
|
Imię, nazwisko, biografia zawodowa (w zależności od działań zaplanowanych w RPW może to być na przykład specjalista od komunikacji interpersonalnej, budowania relacji szkoły z rodzicami).
|
9.
Osoba udzielająca dalszych informacji
|
Szkolny organizator rozwoju edukacji/animator:
……………………………………………………………………………………….
Imię, nazwisko, e-mail, numer telefonu.
|
10.
Zasoby edukacyjne Priorytetu III PO K.L.
|
Rezultaty projektów
|
Projekt - okres realizacji
|
opracowane kryteria do oceny poziomu spełniania wymagań państwa wobec szkół/placówek, opisanych w charakterystykach wymagań na poziomie D i B; jednolite narzędzia do prowadzenia nadzoru jakościowego – sposób analizy wyników i tworzenia raportu w każdym obszarze wymagań państwa wobec szkoły: arkusze wywiadu grupowego z nauczycielami, rodzicami, partnerami szkoły i przedstawicielami samo- rządu, uczniami, pracownikami niepedagogicznymi oraz wywiadu z dyrektorem; arkusze obserwacji zajęć i szkoły/placówki, analizy dokumentacji szkoły/placówki; kwestionariusze ankiet dla dyrektora, nauczycieli, uczniów, rodziców. internetowa platforma nadzoru pedagogicznego jako system zbierania danych na temat wyników ewaluacji szkół i placówek oraz danych pozyskiwanych w wyniku prowadzonych kontroli; raporty z ewaluacji na platformie www.npseo.pl (do końca 2011 roku – 2000 raportów, docelowo – 37 000); trzytomowy poradnik Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym w nakładzie 14 tysięcy egzemplarzy; publikacja Autoewaluacja w szkole w nakładzie 19 tysięcy egzemplarzy.
www.npseo.pl
|
Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły, etap II (zakończył się z dniem 31 marca 2011). Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły etap III (01.03.2011– 31.12.2015);
Ośrodek Rozwoju Edukacji www.ore.edu.pl
|
|
11.
Powiązane akty prawne
|
§ Ustawy
- 1. Ustawa z 28 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela
- (Tekst jednolity Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.).
2. Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty- (Tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
§ Rozporządzenia
- 1. Rozporządzenie MEN z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół
- (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.).
2. Rozporządzenie MENiS z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji- (Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 225 z późn. zm.).
3. Rozporządzenie MENiS z 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego- (Dz. U. z 2002 r. Nr 46, poz. 432 z późn. zm.).
4. Rozporządzenie MEN z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych- (Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.).
5. Rozporządzenie MEN z 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (!)- (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17).
6. Rozporządzenie MEN z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego- (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324).
|