1.
Charakterystyka problemu
|
Oferta jest kierowana szczególnie do szkół, w których w wyniku ewaluacji wewnętrznej i/lub ewaluacji zewnętrznej stwierdzono:
- nauczyciele nie pracują zespołowo,
- działanie zespołów nauczycielskich jest nieefektywne,
- trudności we współdziałaniu nauczycieli skutkują niską efektywnością procesów edukacyjnych.
- Oferta jest też adresowana do szkół, które dostrzegają potrzebę doskonalenia pracy zespołowej nauczycieli w kontekście:
- pojawienia się konieczności spójnego postępowania (współpracy nauczycieli) wobec dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- osiągania przez uczniów niskich efektów nauczania,
- braku spójności w pracy wychowawczej nauczycieli.
|
2.
Cel realizacji oferty
|
Cel ogólny realizacji oferty może być na przykład zbudowanie/wzmocnienie modelu pracy rady pedagogicznej opartego na pracy zespołów nauczycielskich.
Cel szczegółowy (zostaną doprecyzowane lub zmodyfikowane tak, aby uwzględniać specyfikę szkoły i jej potrzeby):
- świadome kształtowanie pozytywnych i bezpiecznych relacji wśród pracowników (budowanie zespołu), integracja pracowników, inicjowanie i wspieranie działań opartych na zaufaniu, udzielaniu wsparcia, wymianie doświadczeń,
- nabieranie/doskonalenie przez pracowników kompetencji interpersonalnych (m.in. umiejętności komunikacyjnych, asertywności, udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnej),
- nabywanie wiedzy i umiejętności z zakresu tworzenia zespołu, określania ról jego członków, organizacji i monitorowania pracy zespołu, podziału zadao, pracy metodą projektów,
- System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół
- Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
- przyjęcie organizacji współpracy nauczycieli w zespołach jako modelu działania dla zespołów uczniowskich,
- wypracowanie zasad powoływania zespołów zadaniowych.
|
3.
Grupy docelowe
|
Nauczyciele oraz dyrektor szkoły.
|
4.
Efekty realizacji oferty
|
Przykładowe efekty realizacji oferty:
- Nauczyciele częściej inicjują spotkania zespołów, zgłaszają potrzebę pracy zespołowej (powoływania zespołów) w celu realizowania zadań, rozwiązywania pojawiających się problemów, podejmowania konsultacji, wymiany doświadczeń.
- Nauczyciele umieją określić swoją rolę w zespole, znają i doceniają znaczenie wszystkich ról w zespole.
- Zespoły nauczycielskie powoływane są zgodnie z wypracowanymi zasadami.
- Zespoły nauczycielskie planują, monitorują i dokumentują swoją pracę.
|
5.
Sposób realizacji oferty
|
Realizacja oferty rozpoczyna się od diagnozy potrzeb angażującej wszystkich członków rady pedagogicznej i prowadzącej do sformułowania szczegółowego zakresu działań, wskazania osób odpowiedzialnych za ich wykonanie oraz opracowania rocznego planu wspomagania szkoły (RPW), którego minimalny zakres stanowi załącznik do każdej z ofert.
Dopasowane do indywidualnych potrzeb szkoły działania mogą obejmować w szczególności:
- Warsztaty dla nauczycieli w zakresie komunikacji interpersonalnej.
- Warsztaty dla nauczycieli w zakresie budowania zespołów, planowania i organizacji pracy w zespołach.
- Wspólne opracowanie i realizację programu integrującego nauczycieli (do programu warto włączyć niepedagogicznych pracowników szkoły).
- Szkolenie i warsztaty radzenia sobie ze stresem oraz konstruktywnego rozwiązywania konfliktów.
- Racjonalizację istniejącej struktury rady pedagogicznej i pomoc w określeniu zadań dla każdego zespołu, a następnie w planowaniu działań i monitorowaniu realizacji.
- Wspólne wypracowanie zasad powoływania zespołów oraz przydziału zadań.
- Superwizję – ocena skuteczności wdrożonych rozwiązań.
- Konsultacje.
|
6.
Zasady korzystania z oferty
|
Dyrektor:
- Nadzoruje wszystkie działania.
- Udostępnia pomieszczenia i sprzęt do realizacji szkoleo, warsztatów, konsultacji dla nauczycieli.
- Motywuje pracowników do systematycznego i aktywnego udziału w szkoleniach, warsztatach, konsultacjach.
- Aktywnie uczestniczy w warsztatach i działaniach integrujących zespół.
- Koordynuje i promuje pracę zespołową w radzie pedagogicznej.
Pracownicy pedagogiczni szkoły:
- Stosują w praktyce nabyte umiejętności, przestrzegają zasad ustalonych w zespołach.
- Aktywnie uczestniczą w szkoleniach, warsztatach oraz w innych formach doskonalenia i budowania relacji w zespole.
|
7.
Czas i miejsce realizacji oferty
|
Czas w zależności od potrzeb, optymalnie 10 miesięcy.
Miejsce realizacji: siedziba szkoły. Oferta będzie realizowana etapowo, zgodnie z przyjętym harmonogramem.
W uzasadnionych przypadkach – w miejscach poza szkołą (np. wizyta studyjna lub benchmarking w innej szkole; wskazane jest również proponowanie pozaszkolnych form doskonalenia lub spotkao pozamerytorycznych w celu większej integracji zespołu).
|
8.
Osoby realizujące szkolenia/warsztaty
|
Imię, nazwisko, biografia zawodowa (w zależności od działań zaplanowanych w RPW może to być na przykład specjalista w dziedzinie budowania zespołu, trener komunikacji interpersonalnej, socjolog)
|
9.
Osoba udzielająca dalszych informacji
|
Szkolny organizator rozwoju edukacji/animator:
…………………………………………………………………………………………. Imię, nazwisko, e-mail, numer telefonu.
|
10.
Powiązane akty prawne
|
§ Ustawy
- 1. Ustawa z 28 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela
- (Tekst jednolity Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.).
2. Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty- (Tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
§ Rozporządzenia
- 1. Zarządzenie MEN z 12 listopada 1992 r. w sprawie zasad i warunków kierowania za granicę uczniów w celu kształcenia i nauczycieli w celu doskonalenia (MP z 11 grudnia 1992 r. Nr 37, poz. 275).
2. Rozporządzenie MEN z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół- (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.).
3. Rozporządzenie MENiS z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki- (Dz. U. z 2001 r. Nr 135, poz. 1516).
4. Rozporządzenie MENiS z 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad- (Dz. U. z 2002 r. Nr 13, poz. 125 z późn. zm.).
5. Rozporządzenie MENiS z 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki- (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506 z późn. zm.).
6. Rozporządzenie MENiS z 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego- (Dz. U. z 2002 r. Nr 46, poz. 432 z późn. zm.).
7. Rozporządzenie MENiS z 29 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych (!)- (Dz. U. z 2003 r. Nr 89, poz. 824).
8. Rozporządzenie MEN z 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych- (Dz. U. z 2008 r. Nr 173, poz. 1072).
9. Rozporządzenie MEN z 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci- (Dz. U. z 2009 r. Nr 23, poz. 133).
10. Rozporządzenie MEN z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego- (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324).
11. Rozporządzenie MEN z 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (!)- (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1487).
12. Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego- (Dz. U. z 2011 r. Nr 175, poz. 1042).
13. Rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych- (Dz. U. z 2012 r., poz. 204).
|