1.
Charakterystyka problemu
|
Oferta jest kierowana szczególnie do szkół, które dbają o osobisty rozwój pracowników 45+ i dostrzegają korzyści dla rozwoju placówki płynące z podnoszenia kwalifikacji pracowników m. in. w obszarze obsługi nowych technologii. Oferta odpowiada na potrzeby placówki, w której doświadczeni nauczyciele:
- zgłaszają potrzebę nabycia lub aktualizacji kompetencji w zakresie pracy z komputerem, programami użytkowymi lub wykorzystaniem nowoczesnych technologii w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
- sygnalizują potrzebę doskonalenia w zakresie rozwoju osobistego, a zwłaszcza tematyki dotyczącej siły i odporności psychicznej, wypalenia zawodowego oraz regeneracji zasobów psychofizycznych,
- wycofują się z aktywności, nie podejmują lub podejmują niechętnie współpracę i/lub nowe wyzwania.
|
2.
Cel realizacji oferty
|
Cel ogólny realizacji oferty może być na przykład zwiększenie możliwości korzystania w kreowaniu rozwoju szkoły z wiedzy, umiejętności i doświadczeo nauczycieli 45+ poprzez wsparcie ich rozwoju osobistego.
Cel szczegółowy (zostaną doprecyzowane lub zmodyfikowane tak, aby uwzględniać specyfikę szkoły i jej potrzeby):
- opanowanie przez nauczycieli 45+ umiejętności posługiwania się edytorem tekstów, arkuszem kalkulacyjnym oraz programem do tworzenia prezentacji multimedialnych,
- opanowanie umiejętności wykorzystywania zasobów Internetu oraz programów komputerowych do obróbki plików audio-video oraz urządzeo multimedialnych,
- wzmocnienie kondycji psychofizycznej nauczycieli, pomoc w profilaktyce zjawiska wypalenia zawodowego,
- pomoc w budowaniu programów rozwoju osobistego dotyczących siły i odporności psychicznej, komunikacji interpersonalnej, asertywności, radzenia sobie ze stresem,
- nabycie/dwiczenie umiejętności związanych z pracą głosem,
- nabycie informacji na temat uprawnieo wynikających z problemów zdrowotnych nauczycieli.
|
3.
Grupy docelowe
|
Wszyscy nauczyciele zainteresowani rozwojem osobistym ze szczególnym uwzględnieniem grupy nauczycieli 45+ oraz dyrektor szkoły.
|
4.
Efekty realizacji oferty
|
Przykładowe efekty realizacji oferty:
- Nauczyciele w większym stopniu wykorzystują TIK i nowoczesne technologie w pracy dydaktycznej i organizacyjnej.
- Na zajęciach prowadzonych przez Nauczycieli 45+ zwiększa się wykorzystanie materiałów multimedialnych przygotowywanych przez uczniów.
- Zwiększa się udział Nauczycieli 45+ w nowych projektach, podejmowane są przez nich nowe wyzwania.
- Zmniejsza się absencja Nauczycieli 45+ spowodowana psychofizycznymi reakcjami organizmu na długotrwałe zmęczenie i stres.
|
5.
Sposób realizacji oferty
|
Realizacja oferty rozpoczyna się od diagnozy potrzeb angażującej wszystkich członków rady pedagogicznej i prowadzącej do sformułowania szczegółowego zakresu działań, wskazania osób odpowiedzialnych za ich wykonanie oraz opracowania rocznego planu wspomagania szkoły (RPW), którego minimalny zakres stanowi załącznik do każdej z ofert.
Dopasowane do indywidualnych potrzeb szkoły działania mogą obejmować w szczególności:
- Warsztaty tematyczne kształcące umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami.
- Warsztaty i/lub treningi realizujące program wzmocnienia sił psychicznych i odporności na stres, profilaktykę wypalenia zawodowego oraz radzenia sobie z jego objawami.
- Konsultacje indywidualne i grupowe dla nauczycieli.
- Dostarczenie lub wspólne sporządzenie listy ciekawych materiałów do samodoskonalenia oraz literatury tematycznej.
- Planowaniu i realizacji spotkań integrujących dla docelowej grupy i/lub dla całej rady pedagogicznej.
- Wspólne przygotowanie prezentacji efektów realizowanej oferty doskonalenia.
- Spotkania informacyjno-szkoleniowe ze specjalistami w dziedzinie profilaktyki chorób zawodowych nauczyciela.
|
6.
Zasady korzystania z oferty
|
Dyrektor:
- Nadzoruje wszystkie działania.
- Udostępnia pomieszczenia i sprzęt do realizacji szkoleń, zwłaszcza salę komputerową wyposażoną w sprawny i bezpieczny sprzęt z zainstalowanym, jednakowym dla wszystkich uczestników, oprogramowaniem oraz z dostępem do Internetu.
- Motywuje pracowników do systematycznego i aktywnego udziału w zaplanowanych działaniach oraz wykorzystywania nabywanych umiejętności.
- Wspiera i docenia zaangażowanie nauczycieli biorących udział w doskonaleniu.
Nauczyciele zaangażowani w doskonalenie:
- Stosują w praktyce nabyte umiejętności.
- Aktywnie uczestniczą w szkoleniach, warsztatach, kursach i innych formach uczenia się dorosłych.
|
7.
Czas i miejsce realizacji oferty
|
Czas: w zależności od potrzeb, optymalnie 10 miesięcy.
Miejsce realizacji: siedziba szkoły. Oferta będzie realizowana etapowo, zgodnie z przyjętym harmonogramem. W uzasadnionych przypadkach – w miejscach poza szkołą (np. dobrze wyposażona pracownia multimedialna w innej szkole czy bibliotece pedagogicznej itp.).
|
8.
Osoby realizujące szkolenia/warsztaty
|
Imię, nazwisko, biografia zawodowa (w zależności od działań zaplanowanych w RPW może to być na przykład specjalista w dziedzinie nauczania obsługi programów komputerowych, psycholog, specjalista z zakresu radzenia sobie ze stresem, wypaleniem zawodowym).
|
9.
Osoba udzielająca dalszych informacji
|
Szkolny organizator rozwoju edukacji/animator:
………………………………………………………………………………………. Imię, nazwisko, e-mail, numer telefonu.
|
10.
Powiązane akty prawne
|
§ Ustawy
- 1. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.
- (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.).
2. Ustawa z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy- (Tekst jednolity Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.).
3. Ustawa z 28 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela- (Tekst jednolity Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.).
4. Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty- (Tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
5. Ustawa z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych- (Tekst jednolity Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.).
§ Rozporządzenia
- 1. Zarządzenie MEN z 12 listopada 1992 r. w sprawie zasad i warunków kierowania za granicę uczniów w celu kształcenia i nauczycieli w celu doskonalenia (MP z 11 grudnia 1992 r. Nr 37, poz. 275).
2. Rozporządzenie MEN z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół- (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.).
3. Rozporządzenie MENiS z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki- (Dz. U. z 2001 r. Nr 135, poz. 1516).
4. Rozporządzenie MENiS z 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad- (Dz. U. z 2002 r. Nr 13, poz. 125 z późn. zm.).
5. Rozporządzenie MENiS z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji- (Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 225 z późn. zm.).
6. Rozporządzenie MENiS z 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki- (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506 z późn. zm.).
7. Rozporządzenie MENiS z 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego- (Dz. U. z 2002 r. Nr 46, poz. 432 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie MENiS z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach- (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.).
9. Rozporządzenie MENiS z 29 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych (!)- (Dz. U. z 2003 r. Nr 89, poz. 824).
10. Rozporządzenie MEN z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego- (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324).
11. Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego- (Dz. U. z 2011 r. Nr 175, poz. 1042).
12. Rozporządzenie RM z 3 kwietnia 2012 r. w sprawie warunków, form i trybu realizacji przedsięwzięcia dotyczącego rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (!)- (Dz. U. z 2012 r., poz. 411).
|