1.
Charakterystyka problemu
|
Oferta jest kierowana szczególnie do szkół, w których w wyniku ewaluacji wewnętrznej i/lub zewnętrznej stwierdzono brak zaangażowania rodziców we współpracę ze szkołą. W szkole obserwowane są zjawiska takie jak:
- rodzice rzadko i/lub niechętnie uczestniczą w podejmowanych przez szkołę działaniach,
- niska frekwencja rodziców na zebraniach,
- kryzys reputacji placówki.
Oferta proponowana jest również szkołom, w których rodzice względnie aktywnie lub dobrze współpracują z zespołem nauczycielskim, ale
- poszukiwane są możliwości wzmocnienia i uatrakcyjnienia dalszej współpracy,
- w ramach współpracy z rodzicami szkoła pragnie wdrożyć zasadę partycypacji.
|
2.
Cel realizacji oferty
|
Cel ogólny realizacji oferty może być na przykład kreowanie środowiska sprzyjającego edukacji i wychowaniu uczniów oraz poprawa (umocnienienie) reputacji szkoły w tym zakresie poprzez budowanie między szkołą i rodzicami partnerskich relacji nastawionych na realizację wspólnych przedsięwzięć i na świadomą współpracę w obszarze wspieranie rozwoju uczniów.
Cel szczegółowy (zostaną doprecyzowane lub zmodyfikowane tak, aby uwzględniać specyfikę szkoły i jej potrzeby):
- poznanie przez nauczycieli i rodziców różnorodnych form integracji i komunikacji szkoły z rodzicami;
- podniesienie/ rozwinięcie niezbędnych dla nauczycieli kompetencji w zakresie komunikacji interpersonalnej;
- pozyskanie przez rodziców i pracowników szkoły informacji prawnych na temat funkcjonowania Rady Rodziców;
- opracowanie i wdrożenie zasad efektywnej pracy Rady Rodziców i form jej współpracy z nauczycielami, uczniami i dyrekcją szkoły;
- opracowanie narzędzi do ewaluacji współpracy szkoły z rodzicami.
|
3.
Grupy docelowe
|
Wszyscy nauczyciele (szczególnie wychowawcy), rodzice, kadra kierownicza szkoły.
|
4.
Efekty realizacji oferty
|
Przykładowe efekty realizacji oferty:
- Rodzice chętniej uczestniczą w życiu szkoły, wzrasta frekwencja na spotkaniach (m.in. dzięki poprawie jakości komunikacji oraz współpracy nauczycieli i rodziców).
- Zwiększa się różnorodność form kontaktów szkoły z rodzicami; sporządzona lista form działań integracyjnych i pretekstów wizyt rodziców w szkole jest wykorzystywana w planowaniu i realizowaniu działań edukacyjnych i wychowawczych.
- Wspólnie wypracowane zostają prawa i zobowiązania rodziców oraz zasady przepływu informacji między poszczególnymi organami szkoły i społecznością szkolną.
- Rada Rodziców funkcjonuje efektywnie i realnie współpracuje z pozostałymi organami szkoły.
|
5.
Sposób realizacji oferty
|
Realizacja oferty rozpoczyna się od diagnozy potrzeb angażującej wszystkich członków rady pedagogicznej i prowadzącej do sformułowania szczegółowego zakresu działań, wskazania osób odpowiedzialnych za ich wykonanie oraz opracowania rocznego planu wspomagania szkoły (RPW), którego minimalny zakres stanowi załącznik do każdej z ofert.
Dopasowane do indywidualnych potrzeb szkoły działania mogą obejmować w szczególności:
- Przygotowanie diagnozy, a następnie zdiagnozowanie potrzeb rodziców.
- Warsztaty tematyczne dla nauczycieli w zakresie komunikacji interpersonalnej, prowadzenia spotkań z rodzicami, radzenia sobie w sytuacjach stresowych, asertywności.
- Wspólne opracowanie listy form działań integracyjnych i pretekstów wizyt rodziców w szkole, zaplanowanie i realizacja niektórych wybranych form.
- Szkolenie i warsztaty tematyczne dla rodziców w zakresie współpracy z nauczycielami oraz ze szkołą jako instytucją.
- Spotkania grup wsparcia dla rodziców o zidentyfikowanych potrzebach.
- Konsultacje indywidualne i grupowe dla nauczycieli.
- Sporządzenie i udostępnienie zainteresowanym materiałów edukacyjnych i bibliografii tematycznej.
|
6.
Zasady korzystania z oferty
|
Dyrektor:
- Nadzoruje wszystkie działania.
- Udostępnia pomieszczenia i sprzęt do realizacji szkoleń, kursów, warsztatów, konsultacji oraz imprez integracyjnych.
- Motywuje pracowników i rodziców.
- Uczestniczy w szkoleniach, warsztatach oraz imprezach integracyjnych.
- Promuje współpracę i aktywnie w niej uczestniczy.
Pracownicy pedagogiczni szkoły, rodzice:
- Stosują w praktyce nabyte umiejętności.
- Aktywnie uczestniczą w szkoleniach, warsztatach, kursach i spotkaniach integracyjnych.
|
7.
Czas i miejsce realizacji oferty
|
Czas: w zależności od potrzeb, optymalnie 10 miesięcy.
Miejsce realizacji: siedziba szkoły. Oferta będzie realizowana zgodnie z przyjętym harmonogramem.
W uzasadnionych przypadkach – miejsca realizacji będą poza szkołą (np. wizyta studyjna, benchmarking, spotkania integracyjne itp.).
|
8.
Osoby realizujące szkolenia/warsztaty
|
Imię, nazwisko, biografia zawodowa (w zależności od działań zaplanowanych w RPW może to być na przykład specjalista od komunikacji interpersonalnej, budowania relacji szkoły z rodzicami).
|
9.
Osoba udzielająca dalszych informacji
|
Szkolny organizator rozwoju edukacji/animator:
……………………………………………………………………………………. Imię, nazwisko, e-mail, numer telefonu.
|
10.
Powiązane akty prawne
|
§ Ustawy
- 1. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.
- (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.).
2. Ustawa z 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania- (Tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 231, poz. 1965 z późn. zm.).
3. Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty- (Tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
4. Ustawa z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (!)- (Dz. U. z 2011 r. Nr 149, poz. 887 z późn. zm.).
§ Rozporządzenia
- 1. Rozporządzenie MEN z 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach
- (Dz. U. z 1992 r. Nr 36, poz. 155 z późn. zm.).
2. Rozporządzenie MEN z 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego- (Dz. U. z 1999 r. Nr 67, poz. 756 z późn. zm.).
3. Rozporządzenie MEN z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół- (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.).
4. Rozporządzenie MENiS z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki- (Dz. U. z 2001 r. Nr 135, poz. 1516).
5. Rozporządzenie MENiS z 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki- (Dz. U. z 2002 r. Nr 3, poz. 28).
6. Rozporządzenie MENiS z 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad- (Dz. U. z 2002 r. Nr 13, poz. 125 z późn. zm.).
7. Rozporządzenie MENiS z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji- (Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 225 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie MENiS z 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego- (Dz. U. z 2002 r. Nr 46, poz. 432 z późn. zm.).
9. Rozporządzenie MEN z 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży- (Dz. U. z 2008 r. Nr 175, poz. 1086).
10. Rozporządzenie MEN z 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych- (Dz. U. z 2008 r. Nr 173, poz. 1072).
11. Rozporządzenie MEN z 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (!)- (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17).
12. Rozporządzenie RM z 7 lipca 2009 r. w sprawie form i zakresu finansowego wspierania organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w klasach I-III szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia- (Dz. U. z 2009 r. Nr 110, poz. 915 z późn. zm.).
13. Rozporządzenie MEN z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego- (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324).
14. Rozporządzenie MEN z 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (!)- (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1487).
15. Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego- (Dz. U. z 2011 r. Nr 175, poz. 1042).
|