1.
Charakterystyka problemu
|
Oferta kierowana w szczególności jest do szkół, w których w wyniku diagnozy, ewaluacji wewnętrznej i/lub ewaluacji zewnętrznej stwierdzono:
- szkoła nie podejmuje działań na rzecz środowiska,
- podejmowane przez szkołę inicjatywy na rzecz środowiska w niewielkim stopniu uwzględniają jego możliwości i potrzeby,
- współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku nie wpływa na rozwój edukacyjny uczniów,
- współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku wpływa na rozwój edukacyjny uczniów w stopniu poniżej oczekiwan.
Oferta zainteresuje również szkoły, w których nauczyciele / uczniowie / rodzice zgłaszają potrzebę optymalizacji wykorzystania lokalnych zasobów na rzecz wzajemnego rozwoju.
|
2.
Cel realizacji oferty
|
Cel ogólny realizacji oferty może być na przykład zbudowanie świadomości potrzeby współpracy szkoły ze środowiskiem lokalnym, ze wskazaniem korzyści i zasobów mogących zaspokajać potrzeby rozwoju stron współpracujących.
Cel szczegółowy (zostaną doprecyzowane lub zmodyfikowane tak, aby uwzględniać specyfikę szkoły i jej potrzeby):
- nabycie przez pracowników szkoły, rodziców i uczniów umiejętności oraz doświadczenia w identyfikowaniu potrzeb środowiska i prowadzenie działań mających na celu ich zaspokojenie z wykorzystaniem na rzecz wzajemnego rozwoju,
- nabycie przez pracowników szkoły, rodziców i uczniów umiejętności oraz doświadczenia w identyfikowaniu potrzeb i szans rozwojowych szkoły możliwych do zaspokojenia we współpracy ze środowiskiem lokalnym,
- nawiązanie/pogłębienie współpracy z różnymi podmiotami działającymi w środowisku ze szczególnym uwzględnieniem realizatorów programów rządowych,
- korzystanie z zasobów środowiska w procesie nauczania i wychowania,
- planowanie długoterminowej współpracy oraz podejmowanie pojedynczych inicjatyw na rzecz środowiska.
|
3.
Grupy docelowe
|
Środowisko szkolne: dyrektor, nauczyciele, uczniowie, rodzice oraz środowisko lokalne: przedstawiciele faktycznych i potencjalnych partnerów (organizacji, instytucji, samorządu terytorialnego, również absolwenci).
|
4.
Efekty realizacji oferty
|
Przykładowe efekty realizacji oferty:
- Szkoła korzysta z opracowanej mapy zasobów lokalnego środowiska i w oparciu o nią planuje współpracę.
- Zwiększa się udział wszystkich grup społeczności szkolnej (uczniów nauczycieli, rodziców) w organizowaniu współpracy ze środowiskiem lokalnym oraz w działaniach na rzecz środowiska.
- Konkretne działania szkoły na rzecz środowiska realizują koncepcję pracy szkoły i są wpisane w programy nauczania i/lub wychowania.
- Zwiększa się dodatkowa oferta edukacyjna szkoły.
- Zasoby szkoły są udostępniane dla środowiska lokalnego.
|
5.
Sposób realizacji oferty
|
Realizacja oferty rozpoczyna się od diagnozy potrzeb angażującej wszystkich członków rady pedagogicznej i prowadzącej do sformułowania szczegółowego zakresu działań, wskazania osób odpowiedzialnych za ich wykonanie oraz opracowania rocznego planu wspomagania szkoły (RPW), którego minimalny zakres stanowi załącznik do każdej z ofert.
Dopasowane do indywidualnych potrzeb szkoły działania mogą obejmować w szczególności:
- Warsztaty w celu wypracowania przez poszczególne grupy map zasobów środowiska lokalnego. Zintegrowanie powstałych katalogów.
- Przygotowanie zespołów uczniów, nauczycieli, rodziców do zebrania i skatalogowania informacji na temat potrzeb środowiska lokalnego, które mogą zostać zaspokojone we współpracy ze szkołą.
- Konsultacje dla zespołów, monitorowanie ich pracy.
- Konsultacje indywidualne i/lub grupowe, w czasie których wypracowany materiał zostanie skorelowany z zadaniami edukacyjnymi szkoły.
- Wypracowanie programu (inicjatyw, form, zasad i obszarów) współpracy z lokalnym środowiskiem, który stanie się elementem koncepcji pracy szkoły (w zależności od potrzeb: konsultacje grupowe, szkolenie, warsztaty, prezentacja dobrych praktyk).
- Wspólne opracowanie zasad oraz wskaźników rocznej i odroczonej oceny (ilościowej i jakościowej) wykorzystywania zasobów środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju.
|
6.
Zasady korzystania z oferty
|
Dyrektor:
- Nadzoruje wszystkie działania.
- Udostępnia pomieszczenia i sprzęt do realizacji szkoleń, kursów, warsztatów, konsultacji dla nauczycieli.
- Motywuje pracowników.
- Uczestniczy w szkoleniu i warsztatach oraz prezentacji dobrych praktyk.
Pracownicy pedagogiczni szkoły, uczniowie, rodzice, absolwenci :
- Uczestniczą w badaniu ankietowym, wywiadach grupowych oraz prezentacji dobrych praktyk.
- Aktywnie współpracują w czasie warsztatów i podczas realizacji zaplanowanych działań.
Przedstawiciele partnerów (instytucji i organizacji) oraz samorządu:
- Czynnie biorą udział w realizacji niniejszej oferty (w wywiadach grupowych, warsztatach i prezentacji dobrych praktyk)
|
7.
Czas i miejsce realizacji oferty
|
Czas w zależności od potrzeb, optymalnie 10 miesięcy.
Miejsce realizacji: siedziba szkoły. Oferta będzie realizowana zgodnie z przyjętym harmonogramem.
W uzasadnionych przypadkach – miejsca realizacji będą poza szkołą (np. prezentacja dobrych praktyk; warsztaty u lokalnych partnerów itp.).
|
8.
Osoby realizujące szkolenia/warsztaty
|
Imię, nazwisko, biografia zawodowa (specjalista/ekspert wybrany w zależności od działań zaplanowanych w RPW)
|
9.
Osoba udzielająca dalszych informacji
|
Szkolny organizator rozwoju edukacji/animator:
……………………………………………………………………………………………………. Imię, nazwisko, e-mail, numer telefonu.
|
10.
Zasoby edukacyjne Priorytetu III PO K.L.
|
Rezultaty projektów
|
Projekt - okres realizacji
|
opracowane kryteria do oceny poziomu spełniania wymagań państwa wobec szkół/placówek, opisanych w charakterystykach wymagań na poziomie D i B.
www.npseo.pl
platforma internetowa System Ewaluacji Oświaty.
www.npseo.pl/action/raports
|
Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły etap III (01.03.2011– 31.12.2015);
Ośrodek Rozwoju Edukacji
www.ore.edu.pl
|
raport: Systemy finansowania zajęć pozalekcyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego, autorzy: Instytut Badań w Oświacie;
www.ore.edu.pl/strona-ore/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=125:finansowanie-owiaty&Itemid=1177 status prawny dyrektora szkoły − ekspertyza prawna, autor: prof. zw. dr hab. Jacek Jagielski; M. Pilich, Analiza statusu prawnego dyrektora szkoły lub placówki jako kierownika samorządowej jednostki organizacyjnej na tle porównawczym, ekspertyza prawna; Sz. Więsław, Sytuacja i status dyrektorów szkół i placówek oświatowych, raport, Instytut Badań w Oświacie, luty−lipiec 2011 rok;
www.ore.edu.pl/strona-ore/index.php?option=com_phocadownload&view=section&id=30&Itemid=1177 raporty opracowane przez Uniwersytet Warszawski w obszarach: zarządzanie oświatą/status dyrektora szkoły, strategie oświatowe;
www.ore.edu.pl/strona-ore/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=113:raporty&Itemid=1173 biblioteczka oświaty samorządowej: - Tom 1. Strategie Oświatowe pod redakcją Anthony’ego Levitasa, - Tom 2. Zarządzanie oświatą pod redakcją Mikołaja Herbsta, - Tom 3. Finansowanie oświaty pod redakcją Mikołaja Herbsta, - Tom 4. Edukacja przedszkolna pod redakcją Pawła Swianiewicza, - Tom 5. Informacje oświatowe pod redakcją Jana Herczyńskiego, - Tom 6. Wskaźniki oświatowe, pod redakcją Jana Herczyńskiego.
www.ore.edu.pl/strona-ore/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=114:publikacje& Itemid=1173 oświatowe wskaźniki odniesienia – aplikacja internetowa UW, 2011−2012:
www.wskazniki.ore.edu.pl; model do prowadzenia prognoz demograficznych przez samorządy (2012).
|
Doskonalenie strategii zarządzania oświatą na poziomie regionalnym i lokalnym (01.02.2010– 31.12.2012);
Ośrodek Rozwoju Edukacji
www.ore.edu.pl
|
projekty badawcze i analityczne w obszarze − nakłady publiczne i prywatne oraz rynki około edukacyjne.
www.bibe.ibe.edu.pl
|
Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego (01.04.2009–30.06.2015);
Instytut Badań Edukacyjnych www.eduentuzjasci.pl
|
System Informacji Edukacyjno-Zawodowej (bazy szkół i placówek oświatowych oraz doradców zawodowych; aktualności związane z doradztwem edukacyjno-zawodowym z poziomu powiatu, województwa i kraju; opracowania i analizy problemowe, publikacje, bibliografia i linki; przykłady dobrych praktyk; blogi i forum; generator ankiet) − problematyka doradcza z obszaru woj. warmińsko-mazurskiego;
www.doradztwozawodowe-koweziu.pl
|
Opracowanie modelu poradnictwa zawodowego oraz internetowego systemu informacji edukacyjno-zawodowej (03.2009–12.2012);
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej www.koweziu.edu.pl/index.php?id=projekty&n=2
|
standardy pracy szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe z uwzględnieniem europejskich ram odniesienia na rzecz zapewnienia jakości w kształceniu zawodowym (w przygotowaniu); raport z badania funkcjonowania systemu kształcenia zawodowego − www.szkolazawodowa.men.gov.pl;
przykładowe plany nauczania dla zawodów - zamieszczane sukcesywnie, w miarę postępu prac nad kolejnymi zawodami − www.koweziu.edu.pl/index.php?id=news&cont=tresc&n=631
|
Szkoła zawodowa szkołą pozytywnego wyboru (01.2010–12.2012);
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej www.koweziu.edu.pl/index.php?id=projekty&n=5
|
publikacja Badanie kwalifikacji i kompetencji oczekiwanych przez pracodawców od absolwentów kształcenia zawodowego – kwerenda projektów badawczych polskich i zagranicznych; www.pokl.koweziu.edu.pl/pliki/GHK_raport_publikacja.pdf
252 kwalifikacje wyodrębnione ze wszystkich zawodów z klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (docelowo, 2011 − 19);
podstawy programowe dla wszystkich zawodów z klasyfikacji (docelowo - 193, w 2011 - 97). www.pokl.koweziu.edu.pl
|
Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego (08.2008–12.2013);
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej www.pokl.koweziu.edu.pl
|
produkty składające się na programy rozwijania kompetencji kluczowych uczniów w jednym lub kliku zakresach: nauk matematyczno-przyrodniczych, technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), języków obcych, przedsiębiorczości (np. scenariusze lekcji, materiały dydaktyczne, poradniki metodyczne, kursy językowe, filmy edukacyjne, kursy e-learningowe).
www.zasobyip2.ore.edu.pl
|
Projekty realizowane w trybie konkursowym: 1/POKL3.3.4/08, 1/POKL/3.3.4/09 pt. Ponadregionalne programy rozwijania umiejętności uczniów w zakresie kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych, technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), języków obcych, przedsiębiorczości.
Ośrodek Rozwoju Edukacji – Instytucja Pośrednicząca II stopnia – www.ore.edu.pl, zakładka Projekty konkursowe POKL IP2 dla Priorytetu III.
|
programy podnoszenia kwalifikacji nauczycieli kształcenia zawodowego i instruktorów praktycznej nauki zawodu − nauczyciele odbywający staże w przedsiębiorstwach w rzeczywistych warunkach pracy.
www.zasobyip2.ore.edu.pl
|
Projekty realizowane w trybie konkursowym: 3/POKL3.4.3/2008 nr 1/POKL/3.4.3/2010, nr 1/ POKL/3.4.3/2011 pt. Opracowanie i pilotażowe wdrożenie programów doskonalenia zawodowego w przedsiębiorstwach dla nauczycieli kształcenia zawodowego.
Ośrodek Rozwoju Edukacji – Instytucja Pośrednicząca II stopnia – www.ore.edu.pl, zakładka Projekty konkursowe POKL IP2 dla Priorytetu III.
|
|
11.
Powiązane akty prawne
|
§ Ustawy
- 1. Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty
- (Tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
2. Ustawa z 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (!)- (Tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675 z późn. zm.).
3. Ustawa z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (!)- (Dz. U. z 2011 r. Nr 149, poz. 887 z późn. zm.).
§ Rozporządzenia
- 1. Rozporządzenie MEN z 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach
- (Dz. U. z 1992 r. Nr 36, poz. 155 z późn. zm.).
2. Zarządzenie MEN z 12 listopada 1992 r. w sprawie zasad i warunków kierowania za granicę uczniów w celu kształcenia i nauczycieli w celu doskonalenia (MP z 11 grudnia 1992 r. Nr 37, poz. 275). 3. Rozporządzenie MEN z 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego- (Dz. U. z 1999 r. Nr 67, poz. 756 z późn. zm.).
4. Rozporządzenie MEN z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół- (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.).
5. Rozporządzenie MENiS z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki- (Dz. U. z 2001 r. Nr 135, poz. 1516).
6. Rozporządzenie MENiS z 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad- (Dz. U. z 2002 r. Nr 13, poz. 125 z późn. zm.).
7. Rozporządzenie MENiS z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji- (Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 225 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie MENiS z 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki- (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506 z późn. zm.).
9. Rozporządzenie MENiS z 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego- (Dz. U. z 2002 r. Nr 46, poz. 432 z późn. zm.).
10. Rozporządzenie MENiS z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach- (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.).
11. Rozporządzenie MENiS z 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem- (Dz. U. z 2003 r. Nr 26, poz. 226).
12. Rozporządzenie MENiS z 29 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych (!)- (Dz. U. z 2003 r. Nr 89, poz. 824).
13. Rozporządzenie MEN z 14 lipca 2006 r. w sprawie stawek, szczegółowego sposobu oraz trybu udzielania oraz rozliczania dotacji przedmiotowych do podręczników szkolnych (!)- (Dz. U. z 2006 r. Nr 137, poz. 974 z późn. zm.).
14. Rozporządzenie MEN z 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży- (Dz. U. z 2008 r. Nr 175, poz. 1086).
15. Rozporządzenie MEN z 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych- (Dz. U. z 2008 r. Nr 173, poz. 1072).
16. Rozporządzenie MEN z 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (!)- (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17).
17. Rozporządzenie RM z 7 lipca 2009 r. w sprawie form i zakresu finansowego wspierania organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w klasach I-III szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia- (Dz. U. z 2009 r. Nr 110, poz. 915 z późn. zm.).
18. Rozporządzenie MEN z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego- (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324).
19. Rozporządzenie MEN z 17 listopada 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (!)- (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1488).
20. Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego- (Dz. U. z 2011 r. Nr 175, poz. 1042).
21. Rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych- (Dz. U. z 2012 r., poz. 204).
|