1.
Charakterystyka problemu
|
Oferta kierowana jest do szkół ogólnodostępnych, szczególnie tych, w których dyrektor i nauczyciele dostrzegają potrzebę nabycia lub zwiększenia kompetencji w obszarze pracy z uczniami posiadającymi orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
W szkole zauważono/zdiagnozowano problemy z obszarów:
- analizowania potrzeb uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego,
- planowania pracy z uczniami z orzeczeniami,
- zespołowej pracy nauczycieli przy planowaniu i/lub realizacji zaplanowanych działań wobec uczniów z orzeczeniami,
- efektów pracy z uczniami z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego.
|
2.
Cel realizacji oferty
|
Cel ogólny realizacji oferty może być na przykład utworzenie i wdrożenie efektywnego systemu pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, szczególnie z tymi, którzy posiadają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, a uczą się w szkole ogólnodostępnej.
Cel szczegółowy (zostaną doprecyzowane lub zmodyfikowane tak, aby uwzględniać specyfikę szkoły i jej potrzeby):
- zwiększenie kompetencji kadry pedagogicznej w zakresie analizowania indywidualnych potrzeb ucznia,
- nabycie/doskonalenie umiejętności zespołowego planowania pracy z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym konstruowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET),
- realizowanie zaplanowanych w IPET konkretnych działao, monitorowanie ich i poddanie ewaluacji,
- integracja nauczycieli, uczniów, rodziców i partnerów szkoły wokół działao służących zaspokojeniu potrzeb uczniów z orzeczeniami,
- zwiększenie szans powodzenia w realizacji celów określonych w IPET poprzez stworzenie klimatu sprzyjającego włączaniu uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych w proces nauczania i uczenia się w szkole ogólnodostępnej.
|
3.
Grupy docelowe
|
Nauczyciele (szczególnie aktualnie pracujący z uczniami z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wychowawcy klas), dyrektor szkoły, psycholog szkolny, pedagog, rodzice (szczególnie uczniów z orzeczeniami).
|
4.
Efekty realizacji oferty
|
Przykładowe efekty realizacji oferty:
- Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne są budowane zespołowo w oparciu o wspólnie wypracowane zasady.
- Planowanie pracy z uczniem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego oraz realizacja działań są systematycznie dokumentowane.
- Zwiększa się udział uczniów z orzeczeniami w życiu szkoły.
- Ewaluacja działań podejmowanych na rzecz uczniów z orzeczeniami wykazuje zwiększenie stopnia realizacji założonych celów.
|
5.
Sposób realizacji oferty
|
Realizacja oferty rozpoczyna się od diagnozy potrzeb angażującej wszystkich członków rady pedagogicznej i prowadzącej do sformułowania szczegółowego zakresu działań, wskazania osób odpowiedzialnych za ich wykonanie oraz opracowania rocznego planu wspomagania szkoły (RPW), którego minimalny zakres stanowi załącznik do każdej z ofert.
Dopasowane do indywidualnych potrzeb szkoły działania mogą obejmować w szczególności:
- Szkolenie dla nauczycieli na temat zasad pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym: zakres i sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych do aktualnych możliwości psychofizycznych ucznia, metodologia.
- Warsztaty dla nauczycieli – tworzenie IPET (analiza orzeczenia, wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia, sformułowanie potrzeb ucznia, określenie form, sposobów i metod pracy z uczniem, opracowanie harmonogramu).
- Pracę z zespołem nauczycieli i konkretnym uczniem, w tym: opracowanie IPET; wsparcie przy realizacji zaplanowanych działań np. zajęć specjalistycznych, konsultacji dla ucznia i jego rodziców; superwizja.
- Konsultacje i warsztaty dla rodziców.
- Konsultacje i warsztaty dla nauczycieli w zakresie pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Monitorowanie zaplanowanych działań – wsparcie dla dyrektora, uczestniczenie w spotkaniach zespołu nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem.
|
6.
Zasady korzystania z oferty
|
Dyrektor:
- Nadzoruje wszystkie działania.
- Udostępnia pomieszczenia i sprzęt do realizacji szkoleń, kursów, warsztatów, konsultacji metodycznych dla nauczycieli.
- Powołuje zespoły.
- Motywuje pracowników do systematycznego i aktywnego udziału w szkoleniach, kursach, warsztatach, konsultacjach metodycznych.
- W razie potrzeby występuje do rodziców ucznia o zgodę na udział eksperta w pracach zespołu.
Pracownicy pedagogiczni szkoły:
- Stosują w praktyce nabyte umiejętności dydaktyczne i wychowawcze.
- Biorą czynny udział w planowanych działaniach oraz udzielają informacji zwrotnej na temat realizacji zadań.
- Przeprowadzają zaplanowane działania w wyznaczonym czasie.
|
7.
Czas i miejsce realizacji oferty
|
Czas: w zależności od potrzeb, optymalnie 10 miesięcy.
Miejsce realizacji: siedziba szkoły. Oferta będzie realizowana zgodnie z przyjętym harmonogramem.
|
8.
Osoby realizujące szkolenia/warsztaty
|
Imię, nazwisko, biografia zawodowa (w zależności od działań zaplanowanych w RPW mogą to być specjaliści o kwalifikacjach odpowiednich do potrzeb ucznia/uczniów, psycholog, pedagog specjalny, metodyk).
|
9.
Osoba udzielająca dalszych informacji
|
Szkolny organizator rozwoju edukacji/animator:
……………………………………………………………………………………………………. Imię, nazwisko, e-mail, numer telefonu.
|
10.
Zasoby edukacyjne Priorytetu III PO K.L.
|
Rezultaty projektów
|
Projekt - okres realizacji
|
Model pracy www.ore.edu.pl/index.php?...nauczycieli...specjalne-potrzeby-edukacyjn... www.ore.edu.pl/.../index.php?...materiay-szkoleniowe-cz.i...
www.scholaris.pl/zasob/66011
Poradnik Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Praca zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem w przedszkolach, szkołach i placówkach. www.ore.edu.pl/.../index.php?...mater...
|
Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (03.2010−12.2011); Ministerstwo Edukacji Narodowej
|
zasoby edukacyjne dla wszystkich szkół, klas i profili wg podstawy programowej, w tym tzw. zasoby niszowe z odniesieniami do punktów podstawy programowej – pokrycie podstawy programowej zasobami i podlinkowaniami; www.scholaris.pl
narzędzia dla nauczycieli do tworzenia lekcji, Instrukcja obsługi „Narzędzia dla nauczycieli do tworzenia lekcji”; www.ore.edu.pl/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=43&Itemid=1031, www.scholaris.pl/frontend,10.html
raport: Dysleksja w szkole − treści dla nauczycieli z zakresu specyficznych trudności w uczeniu się uczniów, autor: dr Piotr Rypson. www.ore.edu.pl/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=43&Itemid=1031
|
Scholaris – portal wiedzy dla nauczycieli (04.2009−12.2013);
Ośrodek Rozwoju Edukacji www.ore.edu.pl
|
projekty badawcze i analityczne w obszarze psychologiczne i pedagogiczne podstawy osiągnięć szkolnych (baza informacji o badaniach edukacyjnych: www.bibe.ibe.edu.pl):
- indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów szkół podstawowych w klasach 1−3, - badanie szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia, - wewnątrzszkolny system oceniania.
|
Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego (01.04.2009−30.06.2015);
Instytut Badań Edukacyjnych www.eduentuzjasci.pl
|
opracowane i wdrożone, innowacyjne programy nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z wykorzystaniem nowoczesnych metod diagnozy i terapii ucznia niepełnosprawnego (w tym m.in. w zakresie nauk matematycznych, przyrodniczych i technicznych oraz przedsiębiorczości).
www.zasobyip2.ore.edu.pl.
|
Projekty realizowane w trybie konkursowym: 2/POKL/3.3.4/09 pt. Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z wykorzystaniem nowoczesnych metod diagnozy i terapii ucznia niepełnosprawnego. Ośrodek Rozwoju Edukacji – Instytucja Pośrednicząca II stopnia – www.ore.edu.pl, zakładka Projekty konkursowe POKL IP2 dla Priorytetu III.
|
|
11.
Powiązane akty prawne
|
§ Ustawy
- 1. Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty
- (Tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
2. Ustawa z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (!)- (Dz. U. z 2011 r. Nr 149, poz. 887 z późn. zm.).
§ Rozporządzenia
- 1. Rozporządzenie MEN z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół
- (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.).
2. Rozporządzenie MEN z 10 sierpnia 2001 r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów- (Dz. U. z 2001 r. Nr 92, poz. 1020 z późn. zm.).
3. Rozporządzenie MENiS z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji- (Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 225 z późn. zm.).
4. Rozporządzenie MEN z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych- (Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.).
5. Rozporządzenie MEN z 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży- (Dz. U. z 2008 r. Nr 175, poz. 1086).
6. Rozporządzenie MEN z 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych- (Dz. U. z 2008 r. Nr 173, poz. 1072).
7. Rozporządzenie MEN z 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (!)- (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17).
8. Rozporządzenie MEN z 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci- (Dz. U. z 2009 r. Nr 23, poz. 133).
9. Rozporządzenie MEN z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego- (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324).
10. Rozporządzenie MEN z 17 listopada 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (!)- (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1488).
11. Rozporządzenie MEN z 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (!)- (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1487).
12. Rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych- (Dz. U. z 2012 r., poz. 204).
13. Rozporządzenie RM z 3 kwietnia 2012 r. w sprawie warunków, form i trybu realizacji przedsięwzięcia dotyczącego rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (!)- (Dz. U. z 2012 r., poz. 411).
14. Rozporządzenie MEN z 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników- (Dz. U. z 2012 r., poz. 752).
|