1.
Charakterystyka problemu
|
Oferta kierowana jest do szkół, które planują wprowadzenie lub udoskonalenie systemowej i kompleksowej pracy z uczniem zdolnym.
Oferta odpowiada na zapotrzebowanie szkoły w zakresie:
- indywidualizacji procesu edukacji ucznia zdolnego w korelacji ze specyfiką i możliwościami szkoły,
- pomocy w utworzeniu zespołu do spraw Szkolnego Systemu Wspierania Zdolności (SSWZ) ewentualnie zespołów profilowanych pod względem rodzaju i dziedziny uzdolnień,
- pomocy w efektywnym działaniu zespołu do spraw Szkolnego Systemu Wspierania Zdolności i zespołów profilowanych pod względem rodzaju i dziedziny uzdolnień w zakresach: merytorycznym, metodycznym, organizacyjnym i prawno-finansowym,
- pomocy w ewaluacji pracy wyżej wymienionych zespołów.
|
2.
Cel realizacji oferty
|
Celem ogólnym realizacji oferty może być na przykład utworzenie i wdrożenie w szkole sprawnie funkcjonującego systemu pracy z uczniem zdolnym, zgodnego ze specyfiką i możliwościami szkoły oraz objęcie jak największej liczby uczniów zdolnych profesjonalnym wsparciem w zakresie działao edukacyjnych, opiekuńczych i terapeutycznych, włączając we współpracę rodziców uczniów.
Cel szczegółowy (zostaną doprecyzowane lub zmodyfikowane tak, aby uwzględniać specyfikę szkoły i jej potrzeby):
- opracowanie zasad powoływania, a następnie powołanie zespołu do spraw Szkolnego Systemu Wspierania Zdolności - określenie jego zadań i kompetencji, wypracowanie odpowiednich narzędzi,
- nabycie przez nauczycieli umiejętności planowania i monitorowania efektywnych działao zespołu w zakresach: merytorycznym, metodycznym, organizacyjnym i prawno-finansowym,
- przygotowanie i przeprowadzenie ewaluacji działania zespołu,
- nabycie przez członków zespołu ds. SSWZ wiadomości i umiejętności w zakresie budowania i organizowania działań zespołu zadaniowego, prowadzenia dokumentacji pracy zespołu oraz dokumentowania pracy z uczniem zdolnym.
|
3.
Grupy docelowe
|
Nauczyciele (przede wszystkim aktualnie pracujący z uczniami uzdolnionymi oraz wychowawcy klas), dyrektor szkoły, psycholog szkolny, pedagog, rodzice.
|
4.
Efekty realizacji oferty
|
Przykładowe efekty realizacji oferty:
- W szkole pracuje zespół ds. SSWZ realizujący wspólnie opracowany plan działań i harmonogram prac.
- Praca z uczniem zdolnym odbywa się zgodnie z wypracowanymi w zespole procedurami i jest dokumentowana zgodnie z przyjętymi zasadami.
- W szkole promowane są sukcesy uczniów oraz doceniane pracowitośd, zaangażowanie i wkład pracy w wielu, nie tylko „szkolnych”, obszarach.
- Zespół ds. SSWZ planuje, proponuje i aranżuje zróżnicowane sytuacje wychowawcze włączające uczniów zdolnych w życie szkoły.
|
5.
Sposób realizacji oferty
|
Realizacja oferty rozpoczyna się od diagnozy potrzeb angażującej wszystkich członków rady pedagogicznej i prowadzącej do sformułowania szczegółowego zakresu działań, wskazania osób odpowiedzialnych za ich wykonanie oraz opracowania rocznego planu wspomagania szkoły (RPW), którego minimalny zakres stanowi załącznik do każdej z ofert.
Dopasowane do indywidualnych potrzeb szkoły działania mogą obejmować w szczególności:
- Spotkania informacyjno-szkoleniowe dla nauczycieli i rodziców dotyczące rozpoznawania uzdolnień, wspierania ucznia.
- Szkolenia i warsztaty dla nauczycieli z zakresu motywowania uczniów, różnych stylów uczenia się czy wzbogacenia warsztatu metodycznego.
- Szkolenia i warsztaty dla rodziców uczniów zdolnych dotyczące wspierania dziecka w zrównoważonym rozwoju.
- Konsultacje indywidualne i grupowe (doradztwo metodyczne dla nauczycieli oraz psychologiczno-pedagogiczne dla rodziców).
- Pomoc w zaplanowaniu i przygotowaniu różnych formy integracji środowisk szkolnych – na przykład szkolnego festiwalu dla rodzin uczniów, pikniku szkolnego, rajdu.
|
6.
Zasady korzystania z oferty
|
Dyrektor:
- Nadzoruje wszystkie działania.
- Udostępnia pomieszczenia i sprzęt do realizacji szkoleo, warsztatów, konsultacji dla nauczycieli i rodziców.
- Motywuje pracowników i rodziców do systematycznego i aktywnego udziału w szkoleniach, warsztatach, konsultacjach oraz imprezach integracyjnych.
- Promuje i dostrzega sukcesy uczniów i pracowników, stwarza atmosferę współpracy i rozwoju zapobiegając w ten sposób złej rywalizacji.
Pracownicy pedagogiczni szkoły:
- Stosują w praktyce nabyte umiejętności dydaktyczne i wychowawcze.
- Gromadzą i opisują przykłady dobrych praktyk, związanych z metodyką pracy z uczniem zdolnym.
- Aktywnie uczestniczą w szkoleniach, warsztatach i spotkaniach informacyjnych oraz integracyjnych.
- Dostrzegają i promują sukcesy oraz wkład pracy i zaangażowanie wszystkich uczniów.
Rodzice:
- Aktywnie uczestniczą w szkoleniach, warsztatach i spotkaniach informacyjnych oraz integracyjnych.
|
7.
Czas i miejsce realizacji oferty
|
Czas: w zależności od potrzeb, optymalnie 10 miesięcy.
Miejsce realizacji: siedziba szkoły. Oferta będzie realizowana etapowo, zgodnie z przyjętym harmonogramem.
W uzasadnionych przypadkach – realizowana będzie poza szkołą (np. wizyta studyjna lub benchmarking w innej szkole, integracja środowisk szkolnych – na przykład rajd pieszy lub rowerowy itp.).
|
8.
Osoby realizujące szkolenia/warsztaty
|
Imię, nazwisko, biografia zawodowa (w zależności od działań zaplanowanych w RPW może to być na przykład specjalista w dziedzinie diagnozowania uzdolnień, metodyk, psycholog rozwojowy)
|
9.
Osoba udzielająca dalszych informacji
|
Szkolny organizator rozwoju edukacji/animator:
……………………………………………………………………………………………………. Imię, nazwisko, e-mail, numer telefonu.
|
10.
Zasoby edukacyjne Priorytetu III PO K.L.
|
Rezultaty projektów
|
Projekt - okres realizacji
|
17 poradników zawierających metody i formy pracy oraz wskazówki i propozycje indywidualizacji w pracy z uczniem zdolnym na lekcjach i w zajęciach pozalekcyjnych (w 2011 roku − 6);
5 raportów dotyczących (w 2011 roku − 2):
- badań elementów systemu pracy z uczniem zdolnym w kraju i za granicą; - propozycji zmian w systemie kształcenia uczniów zdolnych (legislacyjnych, organizacyjnych, metodycznych, finansowych); - narzędzi do rozpoznawania predyspozycji i zdolności; - finansowania zajęć pozalekcyjnych przez samorządy dla uczniów zdolnych; - rezultatów w projektach konkursowych POKL pod kątem dobrych praktyk w pracy z uczniem zdolnym;
opracowanie modelu pracy z uczniem zdolnym (od diagnozy przez organizację kształcenia po ewaluację efektów);
4000 szkół i placówek w sieci Szkół Odkrywców Talentów, Miejsc Odkrywania Talentów (do 2011 roku − 2000), Przykłady Dobrych Praktyk.
materiały do kształcenia uczniów zdolnych i dla uczniów zdolnych, mini kursy dla ucznia zdolnego: www.ore.edu.pl/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=88:materiay-edukacyjne-ksztacenia-uczniw-zdolnych&Itemid=1355
www.ore.edu.pl/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=127:poradniki&Itemid=1355
|
Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym (01.02.2010–31.12.2013);
Ośrodek Rozwoju Edukacji www.ore.edu.pl
|
materiały do pracy z uczniem zdolnym, m.in. scenariusze, poradniki, opis dobrych praktyk i inne.
www.scholaris.pl
|
Scholaris – portal wiedzy dla nauczycieli (04.2009−12.2013);
Ośrodek Rozwoju Edukacji www.ore.edu.pl
|
|
11.
Powiązane akty prawne
|
§ Ustawy
- 1. Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty
- (Tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
§ Rozporządzenia
- 1. Zarządzenie MEN z 12 listopada 1992 r. w sprawie zasad i warunków kierowania za granicę uczniów w celu kształcenia i nauczycieli w celu doskonalenia (MP z 11 grudnia 1992 r. Nr 37, poz. 275).
2. Rozporządzenie MEN z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół- (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.).
3. Rozporządzenie MEN z 10 sierpnia 2001 r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów (!)- (Dz. U. z 2001 r. Nr 92, poz. 1020 z późn. zm.).
4. Rozporządzenie MENiS z 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki- (Dz. U. z 2002 r. Nr 3, poz. 28).
5. Rozporządzenie MENiS z 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad- (Dz. U. z 2002 r. Nr 13, poz. 125 z późn. zm.).
6. Rozporządzenie MENiS z 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki- (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506 z późn. zm.).
7. Rozporządzenie MENiS z 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego- (Dz. U. z 2002 r. Nr 46, poz. 432 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie MENiS z 29 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych (!)- (Dz. U. z 2003 r. Nr 89, poz. 824).
9. Rozporządzenie MENiS z 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych- (Dz. U. z 2004 r. Nr 26, poz. 232 z późn. zm.).
10. Rozporządzenie MEN z 14 lipca 2006 r. w sprawie stawek, szczegółowego sposobu oraz trybu udzielania oraz rozliczania dotacji przedmiotowych do podręczników szkolnych (!)- (Dz. U. z 2006 r. Nr 137, poz. 974 z późn. zm.).
11. Rozporządzenie MEN z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych- (Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.).
12. Rozporządzenie MEN z 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych- (Dz. U. z 2008 r. Nr 173, poz. 1072).
13. Rozporządzenie MEN z 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (!)- (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17).
14. Rozporządzenie MEN z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego- (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324).
15. Rozporządzenie MEN z 17 listopada 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (!)- (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1488).
16. Rozporządzenie MEN z 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (!)- (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1487).
17. Rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych- (Dz. U. z 2012 r., poz. 204).
18. Rozporządzenie RM z 3 kwietnia 2012 r. w sprawie warunków, form i trybu realizacji przedsięwzięcia dotyczącego rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (!)- (Dz. U. z 2012 r., poz. 411).
19. Rozporządzenie MEN z 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników- (Dz. U. z 2012 r., poz. 752).
|