1.
Charakterystyka potrzeby
|
Oferta jest kierowana do szkół, w których w wyniku ewaluacji wewnętrznej lub/i zewnętrznej stwierdzono, że:
- osiągnięcia uczniów i ich możliwości rozwojowe nie są właściwie diagnozowane;
- wyniki diagnozy nie są analizowane;
- nie wdraża się wniosków z analiz.
Oferta odpowiada też na potrzeby szkół, w których:
- niskie wyniki zewnętrznych egzaminów świadczą o problemach uczniów w nabywaniu wiedzy i umiejętności;
- rodzice lub nauczyciele uczniów diagnozują słabe opanowanie wiadomości i umiejętności utrudniające uczniom dalszy rozwój w szkole;
- nauczyciele zgłaszają potrzebę i chęć doskonalenia własnych kompetencji w zakresie: diagnozy potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów, indywidualnych strategii uczenia się, stosowania skutecznych rozwiązań metodycznych.
|
2.
Cel realizacji oferty
|
Celem ogólnym
realizacji oferty jest podniesienie kompetencji nauczycieli i specjalistów w obszarze diagnozowania potrzeb oraz możliwości uczniów, a także dostosowywania/dobierania odpowiednich, najbardziej efektywnych metod i form pracy.
Cele szczegółowe
(zostaną doprecyzowane lub zmodyfikowane tak, aby uwzględniać specyfikę szkoły i jej potrzeby): • poszerzenie kompetencji nauczycieli i specjalistów w obszarach: wczesnej diagnozy rozwoju i gotowości szkolnej dzieci, rozpoznawania indywidualnych strategii uczenia się oraz dopasowywania metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych; • nabycie przez nauczycieli wiedzy dotyczącej procesów uczenia się i osiągania sukcesów edukacyjnych przez uczniów; • poszerzenie/doskonalenie kompetencji pracowników szkoły w obszarze komunikacji interpersonalnej (udzielanie informacji zwrotnej uczniom i ich rodzicom na temat postępów w nabywaniu umiejętności i wiadomości); • realizowanie przez szkołę zadań dotyczących indywidualizacji procesu edukacji i właściwej organizacji środowiska edukacyjnego.
|
3.
Grupy docelowe
|
W zależności od wyników przeprowadzonej diagnozy potrzeb oferta może być adresowana do nauczycieli, rodziców/prawnych opiekunów, a także do uczniów.
|
4.
Efekty realizacji oferty
|
Przykładowe efekty realizacji oferty:
- Nauczyciele w sposób zaplanowany diagnozują mocne i słabe strony ucznia, określają jego poziom wiedzy i umiejętności.
- Współpraca nauczycieli z rodzicami na rzecz wspierania rozwoju dziecka jest planowana, realizowana i dokumentowana zgodnie z zasadami przyjętymi w szkole.
- Wzrasta frekwencja rodziców na spotkaniach z nauczycielami oraz zadowolenie rodziców ze stylu komunikowania się proponowanego w szkole.
- Wyniki edukacyjne uczniów poprawiają się.
|
5.
Sposób realizacji oferty
|
Realizacja oferty rozpoczyna się od diagnozy potrzeb angażującej wszystkich członków rady pedagogicznej i prowadzącej do sformułowania szczegółowego zakresu działań, wskazania osób odpowiedzialnych za ich wykonanie oraz opracowania rocznego planu wspomagania szkoły (RPW), którego minimalny zakres stanowi załącznik do każdej z ofert.
Dopasowane do indywidualnych potrzeb szkoły działania mogą obejmować w szczególności:
- Warsztaty dla nauczycieli/wychowawców i/lub rodziców dotyczące diagnozowania mocnych i słabych stron dziecka, pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z uczniem zdolnym.
- Konsultacje grupowe i indywidualne dla nauczycieli i/lub rodziców.
- Nabywanie umiejętności budowania wspólnej strategii pracy nauczyciela i ucznia na rzecz wspierania rozwoju dziecka.
- Dostarczanie informacji na temat materiałów edukacyjnych, innowacji, literatury dla nauczycieli/wychowawców i rodziców.
- Pomoc w ewaluacji realizowanych działan.
|
6.
Zasady korzystania z oferty
|
Dyrektor:
- Nadzoruje wszystkie działania.
- Udostępnia pomieszczenia i sprzęt do realizacji szkoleń, kursów, warsztatów, konsultacji metodycznych dla nauczycieli.
- Motywuje pracowników do systematycznego i aktywnego udziału w szkoleniach, kursach, warsztatach, konsultacjach metodycznych.
Pracownicy pedagogiczni szkoły:
- Stosują nabyte umiejętności dydaktyczne i wychowawcze.
- Przestrzegają wypracowanych procedur postępowania.
- Systematycznie prowadzą formy wspierające nabywanie przez uczniów wiadomości i umiejętności.
- Korzystają z proponowanych form szkoleniowych/doradztwa.
Rodzice:
- Aktywnie uczestniczą w spotkaniach i warsztatach, grupach wsparcia i imprezach integracyjnych.
- Współpracują z nauczycielami na rzecz wspierania rozwoju dziecka.
|
7.
Czas i miejsce realizacji oferty
|
Czas: w zależności od potrzeb, optymalnie 10 miesięcy.
Miejsce realizacji: siedziba szkoły. Oferta będzie realizowana etapowo, zgodnie z przyjętym harmonogramem. W uzasadnionych przypadkach – realizowana będzie poza szkołą (np. wizyta studyjna lub benchmarking w innej szkole; warsztaty integrujące nauczycieli i rodziców poza placówką itp.).
|
8.
Osoby realizujące szkolenia/warsztaty
|
Imię, nazwisko, biografia zawodowa (w zależności od działań zaplanowanych w RPW może to być na przykład: pedagog, psycholog, w tym specjalista z zakresu specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia)
|
9.
Osoba udzielająca dalszych informacji
|
Szkolny organizator rozwoju edukacji/animator:
…………………………………………………………………………………………. Imię, nazwisko, e-mail, numer telefonu.
|
10.
Zasoby edukacyjne Priorytetu III PO K.L.
|
Rezultaty projektów
|
Projekt - okres realizacji
|
jednolite narzędzia do prowadzenia nadzoru jakościowego – sposób analizy wyników i tworzenia raportu w każdym obszarze wymagań państwa wobec szkoły:
- arkusze wywiadu grupowego z nauczycielami, rodzicami, partnerami szkoły i przedstawicielami samo- rządu, uczniami, pracownikami niepedagogicznymi oraz wywiadu z dyrektorem; - arkusze obserwacji zajęć i szkoły/placówki, analizy dokumentacji szkoły/placówki; - kwestionariusze ankiet dla: dyrektora, nauczycieli, uczniów, rodziców.
internetowa platforma nadzoru pedagogicznego jako system zbierania danych na temat wyników ewaluacji szkół i placówek oraz danych pozyskiwanych w wyniku prowadzonych kontroli; raporty z ewaluacji na platformie www.npseo.pl (do końca 2011 roku – 2000 raportów, docelowo – 37 000); trzytomowy poradnik Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym w nakładzie 14 tysięcy egzemplarzy; publikacja Autoewaluacja w szkole w nakładzie 19 tysięcy egzemplarzy. www.npseo.pl
|
Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły, etap II (zakończył się z dniem 31 marca 2011);
Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły, etap III (01.03.2011– 31.12.2015);
Ośrodek Rozwoju Edukacji www.ore.edu.pl
|
projekty badawcze i analityczne: - podstawy programowe i rozwój dydaktyk przedmiotowych, - psychologiczne i pedagogiczne podstawy osiągnięć szkolnych,
baza narzędzi dydaktycznych – przedmioty wg podstawy programowej;
baza informacji o badaniach edukacyjnych.
www.bnd.ibe.edu.pl, www.bibe.ibe.edu.pl
|
Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego (01.04.2009–30.06.2015);
Instytut Badań Edukacyjnych
www.eduentuzjasci.pl
|
opracowano 21 poradników Jak wdrażać modułowe programy kształcenia zawodowego ;
www.koweziu.edu.pl/index.php?id=news&cont=tresc&n=592
portal poświęcony kształceniu modułowemu (2012);
filmy prezentujące przykłady dobrych praktyk we wdrażaniu kształcenia modułowego (2012).
|
System wsparcia szkół i placówek oświatowych wdrażających modułowe programy kształcenia zawodowego (01.05.2009–31.12.2013);
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej
www.koweziu.edu.plindex.php?id=projekty&n=3
|
standardy pracy szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe z uwzględnieniem europejskich ram odnie-sienia na rzecz zapewnienia jakości w kształceniu zawodowym (w przygotowaniu); przykładowe plany nauczania dla zawodów -zamieszczane sukcesywnie, w miarę postępu prac nad kolejnymi zawodami –
www.koweziu.edu.pl/index.php?id=news&cont=tresc&n=631
|
Szkoła zawodowa szkołą pozytywnego wyboru (01.2010–12.2012);
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej
www.koweziu.edu.pl/index.php?id=projekty&n=5
|
produkty składające się na programy rozwijania kompetencji kluczowych uczniów w jednym lub kliku zakresach: nauk matematyczno-przyrodniczych, technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), języków obcych, przedsiębiorczości (np. scenariusze lekcji, materiały dydaktyczne, poradniki metodyczne, kursy językowe, filmy edukacyjne, kursy e-learningowe).
|
Projekty realizowane w trybie konkursowym: 1/POKL3.3.4/08, 1/POKL/3.3.4/09 pt. Ponadregionalne programy rozwijania umiejętności uczniów w zakresie kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych, technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), języków obcych, przedsiębiorczości.
Ośrodek Rozwoju Edukacji – Instytucja Pośrednicząca II stopnia – www.ore.edu.pl, zakładka Projekty konkursowe POKL IP2 dla Priorytetu III.
|
|
11.
Powiązane akty prawne
|
§ Ustawy
- 1. Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty
- (Tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
§ Rozporządzenia
- 1. Rozporządzenie MEN z 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach
- (Dz. U. z 1992 r. Nr 36, poz. 155 z późn. zm.).
2. Zarządzenie MEN z 12 listopada 1992 r. w sprawie zasad i warunków kierowania za granicę uczniów w celu kształcenia i nauczycieli w celu doskonalenia- (MP z 11 grudnia 1992 r. Nr 37, poz. 275).
3. Rozporządzenie MEN z 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego- (Dz. U. z 1999 r. Nr 67, poz. 756 z późn. zm.).
4. Rozporządzenie MEN z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół- (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.).
5. Rozporządzenie MEN z 10 sierpnia 2001 r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów (!)- (Dz. U. z 2001 r. Nr 92, poz. 1020 z późn. zm.).
6. Rozporządzenie MENiS z 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki- (Dz. U. z 2002 r. Nr 3, poz. 28).
7. Rozporządzenie MENiS z 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad- (Dz. U. z 2002 r. Nr 13, poz. 125 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie MENiS z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji- (Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 225 z późn. zm.).
9. Rozporządzenie MENiS z 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki- (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506 z późn. zm.).
10. Rozporządzenie MENiS z 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego- (Dz. U. z 2002 r. Nr 46, poz. 432 z późn. zm.).
11. Rozporządzenie MENiS z 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych- (Dz. U. z 2004 r. Nr 26, poz. 232 z późn. zm.).
12. Rozporządzenie MEN z 14 lipca 2006 r. w sprawie stawek, szczegółowego sposobu oraz trybu udzielania oraz rozliczania dotacji przedmiotowych do podręczników szkolnych (!)- (Dz. U. z 2006 r. Nr 137, poz. 974 z późn. zm.).
13. Rozporządzenie MEN z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych- (Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.).
14. Rozporządzenie MEN z 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży- (Dz. U. z 2008 r. Nr 175, poz. 1086).
15. Rozporządzenie MEN z 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzeka- jące działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych- (Dz. U. z 2008 r. Nr 173, poz. 1072).
16. Rozporządzenie MEN z 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (!)- (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17).
17. Rozporządzenie MEN z 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci- (Dz. U. z 2009 r. Nr 23, poz. 133).
18. Rozporządzenie MEN z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego- (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324).
19. Rozporządzenie MEN z 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (!)- (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1487).
20. Rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych- (Dz. U. z 2012 r., poz. 204).
21. Rozporządzenie RM z 3 kwietnia 2012 r. w sprawie warunków, form i trybu realizacji przedsięwzięcia dotyczącego rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (!)- (Dz. U. z 2012 r., poz. 411).
22. Rozporządzenie MEN z 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników- (Dz. U. z 2012 r., poz. 752).
|