1.
Charakterystyka problemu
|
Oferta jest kierowana do szkół, w których istnieje potrzeba zwiększenia różnorodności metod i technik nauczania, aby w większym stopniu aktywizować i motywować uczniów. Może to wiązać się m.in. z następującymi sytuacjami:
- część nauczycieli nie dysponuje odpowiednią wiedzą i umiejętnościami;
- kadra dydaktyczna nie jest zainteresowana stosowaniem różnorodnych technik nauczania;
- poszczególni nauczyciele korzystają z urozmaiconych metod i technik nauczania, jednak ich dobór nie zawsze jest odpowiedni do celów i potrzeb uczniów.
Oferta będzie odpowiadać też szkole, w której nauczyciele świadomie korzystają z różnorodnych, aktywizujących form pracy, ale pragną zwiększyć zaangażowanie uczniów, aby osiągać większą efektywność i elastyczność w realizacji celów.
|
2.
Cel realizacji oferty
|
Celem ogólnym
realizacji oferty jest wsparcie efektywności procesów edukacyjnych poprzez podniesienie kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie technik nauczania i uczenia się oraz metod motywowania do nauki.
Cele szczegółowe
(zostaną doprecyzowane lub zmodyfikowane tak, aby uwzględniać specyfikę szkoły i jej potrzeby): • poszerzenie warsztatu pracy nauczycieli w zakresie technik nauczania oraz metod aktywizujących; • zwiększenie kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie technik uczenia się i zapamiętywania; • sukcesywne wdrażanie do praktyki szkolnej nowych metod motywowania uczniów do pracy oraz technik uczenia się zwiększających odpowiedzialność osobistą za rozwój; • wypracowanie w zespołach nauczycielskich katalogu sposobów motywowania uczniów, nabycie przez nauczycieli umiejętności właściwego doboru czynników motywujących w zależności od ucznia, sytuacji, kontekstu; • doskonalenie przez nauczycieli umiejętności stosowania aktywizujących metod pracy na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych; • doskonalenie umiejętności pracy zespołowej przez nauczycieli i uczniów.
|
3.
Grupy docelowe
|
Nauczyciele, uczniowie oraz dyrektor szkoły. Wskazane jest skierowanie oferty również do rodziców uczniów.
|
4.
Efekty realizacji oferty
|
1. W szkole funkcjonują wspólnie wypracowane zasady motywowania uczniów do nauki. 2. Zwiększa się ilość wykorzystywanych na zajęciach edukacyjnych metod aktywizujących uczniów (szkolny katalog metod jest sukcesywnie wzbogacany). 3. W szkole realizowany jest skierowany do uczniów program efektywnego uczenia się (np. w ramach godzin wychowawczych). 4. Uczniowie poprawiają swoje wyniki nauczania.
|
5.
Sposób realizacji oferty
|
Realizacja oferty rozpoczyna się od diagnozy potrzeb angażującej wszystkich członków rady pedagogicznej i prowadzącej do sformułowania szczegółowego zakresu działań, wskazania osób odpowiedzialnych za ich wykonanie oraz opracowania rocznego planu wspomagania szkoły (RPW), którego minimalny zakres stanowi załącznik do każdej z ofert (Zeszyt 1, str. 12).
Dopasowane do indywidualnych potrzeb szkoły działania mogą obejmować w szczególności:
1. Warsztaty dla nauczycieli z motywowania uczniów do pracy oraz poszerzające kompetencje w obszarze stosowania metod aktywizujących. 2. Warsztaty dla uczniów z technik uczenia się. 3. Wspólne opracowanie (praca w zespołach nauczycielskich) scenariuszy lekcji wychowawczych. Przeprowadzenie cyklu lekcji wychowawczych na temat technik uczenia się, w tym lekcji otwartych. 4. Spotkanie informacyjno-szkoleniowe (warsztat) dla rodziców na temat wspierania i motywowania dziecka do nauki. 5. Opracowanie katalogu metod aktywizujących i motywujących (wypracowanie materiałów do samokształcenia). 6. Wprowadzanie wypracowanych propozycji do praktyki szkolnej, obserwacja w działaniu. 7. Konsultacje indywidualne i grupowe dla nauczycieli/rodziców.
|
6.
Zasady korzystania z oferty
|
Dyrektor
• Nadzoruje wszystkie działania. • Udostępnia pomieszczenia i sprzęt do realizacji szkoleń, kursów, warsztatów, konsultacji. • Motywuje pracowników do systematycznego i aktywnego udziału w szkoleniach i pracy w zespołach. • Promuje rolę nauczycieli i rodziców w skutecznym motywowaniu oraz wspieraniu dzieci w procesie uczenia się.
Pracownicy pedagogiczni szkoły:
• Stosują w praktyce nabyte umiejętności dydaktyczne i wychowawcze. • Udzielają informacji zwrotnej na temat wdrożonych rozwiązań. • Aktywnie uczestniczą w szkoleniach, warsztatach, kursach i w innych formach zaplanowanych działań.
Rodzice
• Aktywnie uczestniczą w zaplanowanych działaniach. • Wykorzystują nabytą wiedzę, udzielając wsparcia dzieciom, motywując je do nauki.
Uczniowie:
• Aktywnie uczestniczą w zaplanowanych działaniach. • Stosują poznane techniki uczenia się. • Udzielają informacji zwrotnej na temat rezultatów swoich działań i zmian, w których uczestniczą w szkole.
|
7.
Czas i miejsce realizacji oferty
|
Siedziba szkoły
Oferta będzie realizowana zgodnie z przyjętym harmonogramem.
W uzasadnionych przypadkach – miejsca realizacji będą poza szkołą (np. wizyta studyjna, benchmarking, spotkania integracyjne itp.).
Czas
w zależności od potrzeb, optymalnie 10 miesięcy.
|
8.
Osoby realizujące szkolenia/warsztaty
|
Imię, nazwisko, biografia zawodowa (w zależności od działao zaplanowanych w RPW może to byd na przykład specjalista od komunikacji interpersonalnej, budowania relacji szkoły z rodzicami).
|
9.
Osoba udzielająca dalszych informacji
|
Szkolny organizator rozwoju edukacji/animator:
……………………………………………………………………………………………………. Imię, nazwisko, e-mail, numer telefonu.
|
10.
Powiązane akty prawne
|
§ Ustawy
- 1. Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty
- (Tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
§ Rozporządzenia
- 1. Zarządzenie MEN z 12 listopada 1992 r. w sprawie zasad i warunków kierowania za granicę uczniów w celu kształcenia i nauczycieli w celu doskonalenia
- (MP z 11 grudnia 1992 r. Nr 37, poz. 275).
2. Rozporządzenie MEN z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół- (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.).
3. Rozporządzenie MENiS z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki- (Dz. U. z 2001 r. Nr 135, poz. 1516).
4. Rozporządzenie MENiS z 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki- (Dz. U. z 2002 r. Nr 3, poz. 28).
5. Rozporządzenie MENiS z 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad- (Dz. U. z 2002 r. Nr 13, poz. 125 z późn. zm.).
6. Rozporządzenie MENiS z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji- (Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 225 z późn. zm.).
7. Rozporządzenie MENiS z 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki- (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie MENiS z 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego- (Dz. U. z 2002 r. Nr 46, poz. 432 z późn. zm.).
9. Rozporządzenie MENiS z 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem- (Dz. U. z 2003 r. Nr 26, poz. 226).
10. Rozporządzenie MENiS z 29 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych (!)- (Dz. U. z 2003 r. Nr 89, poz. 824).
11. Rozporządzenie MENiS z 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych- (Dz. U. z 2004 r. Nr 26, poz. 232 z późn. zm.).
12. Rozporządzenie MEN z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych- (Dz. U. r. 2007 Nr 83, poz. 562 z późn. zm.).
13. Rozporządzenie MEN z 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży- (Dz. U. z 2008 r. Nr 175, poz. 1086).
14. Rozporządzenie MEN z 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych- (Dz. U. z 2008 r. Nr 173, poz. 1072).
15. Rozporządzenie MEN z 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (!)- (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17).
16. Rozporządzenie MEN z 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci- (Dz. U. z 2009 r. Nr 23, poz. 133).
17. Rozporządzenie MEN z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego- (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324).
18. Rozporządzenie MEN z 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (!)- (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1487).
19. Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego- (Dz. U. z 2011 r. Nr 175, poz. 1042).
20. Rozporządzenie RM z 3 kwietnia 2012 r. w sprawie warunków, form i trybu realizacji przedsięwzięcia dotyczącego rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (!)- (Dz. U. z 2012 r., poz. 411).
21. Rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych- (Dz. U. z 2012 r., poz. 204).
|