Blog użytkownika Danuta Rogowska
Motto blogu

KOMPETENCJE KLUCZOWE A PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO

Kształtowanie kompetencji w placówce przedszkolnej ma wyjątkowy charakter. Z jednej strony ma na celu wyposażenie dziecka w odpowiednią wiedzę, a z drugiej – dostarczenie okazji, które pozwolą wyrobić w nim odpowiednie nawyki i zdobyć umiejętności praktyczne, a także przez działanie umożliwią kształtowanie odpowiednich postaw.

Na tym etapie rozwojowym i edukacyjnym na szczególną uwagę zasługują zatem:

  • Modelowanie
  • naśladowanie pozytywnych wzorców
  • świadome tworzenie sytuacji pozwalających na aktywne uczestnictwo, odczuwanie
    i eksplorację dostępnej przestrzeni z zastosowaniem zasad indywidualnego podejścia do każdego dziecka.

Zadania przedszkola w nowej podstawie programowej a kompetencje kluczowe:

  • „Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji9 świata, […] z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań” – inicjatywność i przedsiębiorczość, świadomość
    i ekspresja kulturalna, kompetencje społeczne i obywatelskie, kompetencje matematyczne
    i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne.
  • „Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie” – kompetencje społeczne i obywatelskie, świadomość i ekspresja kulturalna.
  • „Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do […] dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym” – kompetencje społeczne i obywatelskie.
  • „Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne […]” – kompetencje społeczne i obywatelskie.
  • „Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki” – porozumiewanie się w języku ojczystym, porozumiewanie się w językach obcych, kompetencje społeczne i obywatelskie, świadomość i ekspresja kulturalna.
  • „Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka” - podstawowe kompetencje naukowo-techniczne, kompetencje społeczne
    i obywatelskie.
  • „Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy” – podstawowe kompetencje naukowo-techniczne, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność
    i przedsiębiorczość, świadomość i ekspresja kulturalna, porozumiewanie się w języku ojczystym.
  • „Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole” – umiejętność uczenia się.
  • „Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur” – umiejętność porozumiewania się w językach obcych, kompetencje społeczne i obywatelskie.

Warunki i sposób realizacji podstawy programowej sprzyjające kształtowaniu u dzieci kompetencji kluczowych:

  • organizacja zajęć wspomagających rozwój dziecka, ze świadomością celu, jakim jest osiągnięcie dojrzałości szkolnej (przygotowanie do roli ucznia)
  • wykorzystywanie każdej sytuacji i momentu pobytu dziecka w przedszkolu na zajęcia kierowane i niekierowane;
  • docenianie roli zabawy w rozwoju dziecka: samodzielnej i zorganizowanej (w budynku przedszkola i na świeżym powietrzu);
  • organizacja pracy przedszkola uwzględniająca codzienną, naturalną zabawę dziecka w każdej grupie wiekowej na świeżym powietrzu, zaspokajającą chęć zabawy, potrzebę ruchu i sprzyjającą doskonaleniu motoryki;
  • obserwacja dzieci połączona z twórczą modyfikacją przestrzeni rozwoju adekwatną do ich zdiagnozowanego potencjału;
  • podporządkowanie organizacji zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu rytmowi dnia, co pozwala dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz daje poczucie bezpieczeństwa i spokoju;
  • zwracanie uwagi na konieczność tworzenia nawyków ruchowych u dzieci, sprzyjających gotowości do rozpoczęcia nauki w szkole, w tym prowadzenie w każdej grupie wiekowej zajęć z rytmiki oraz gimnastyki – ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń zapobiegających wadom postawy;
  • współpraca z rodzicami: informowanie ich o postępach w rozwoju dziecka, zachęcanie do współpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego;
  • opracowywanie diagnozy dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku mają rozpocząć naukę w szkole;
  • przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym, wybranym adekwatnie do języka nauczanego w szkołach podstawowych na terenie danej gminy
  • zintegrowane z różnymi zadaniami realizowanymi w ramach programu wychowania przedszkolnego;
  • odbywające się w formie swobodnej zabawy i wynikające z naturalnych sytuacji –
    z wykorzystaniem różnorodnych środków i pomocy dydaktycznych;
  • umożliwiające dzieciom osłuchanie się z językiem w różnych sytuacjach z życia codziennego;
  • aranżacja przestrzeni stymulującej aktywność dzieci: stałe kąciki zainteresowań (czytelniczy, konstrukcyjny, artystyczny, przyrodniczy), czasowe kąciki związane
    z realizowaną tematyką, świętami okolicznościowymi, specyfiką pracy przedszkola, dostępne bez ograniczeń zabawki i pomoce dydaktyczne wykorzystywane w motywowaniu dzieci do podejmowania samodzielnego działania, odkrywania zjawisk
    i zachodzących procesów, utrwalania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz inspirowania do prowadzenia własnych eksperymentów, odpowiednio wyposażone miejsca przeznaczone na odpoczynek dzieci (leżak, materac, mata, poduszka), elementy wyposażenia odpowiednie dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, estetyczna aranżacja wnętrz umożliwiająca celebrowanie posiłków (kulturalne, spokojne ich spożywanie połączone z nauką posługiwania się sztućcami), a także możliwość wybierania i komponowania potraw przez dzieci (walory odżywcze i zdrowotne produktów), aranżacja wnętrz umożliwiająca dzieciom podejmowanie prac porządkowych, np. przed posiłkami i po ich spożyciu, po zakończonej zabawie, przed wyjściem na spacer itp.

 

POROZUMIEWANIE SIĘ W JĘZYKU OJCZYSTYM

Codzienne wspomaganie rozwoju mowy poprzez:

  • słuchanie utworów literackich czytanych zarówno przez nauczyciela, jak i zaproszonych gości
  • wypowiedzi spontaniczne i kierowane
  • ćwiczenia pamięci odtwórczej, nauka wierszy, ról
  • występy artystyczne dzieci w uroczystościach przedszkolnych uczestnictwo w konkursach recytatorskich
  • prowadzenie codziennych różnorodnych zabaw logopedycznych (artykulacyjnych, oddechowych, logorytmicznych) dla całej grupy
  • ćwiczenia grafomotoryki ręki – jako przygotowanie do pisania (np. plastelina, ciastolina, gazety, masa solna, kształtki sensoryczne)
  • doskonalenie sprawności grafomotorycznej (kreślenie szlaczków literopodobnych na różnorodnym podłożu, kreślenie liter po śladzie i samodzielnie)

 

 

POROZUMIEWANIE SIĘ W JĘZYKACH OBCYCH

  • przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym opiera się na wprowadzaniu zabaw językowych, używaniu prostych zwrotów w języku obcym
    w sytuacjach codziennych – w zabawie i nauce, ukazywaniu korzyści, jakie wynikają
    z umiejętności posługiwania się językiem obcym - Program DoDoTok
  • zajęcia z języka angielskiego jeden raz w tygodniu dla każdej grupy

 


KOMPETENCJE MATEMATYCZNE

 

PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA PRZEDSZKOLA

  • codzienne zabawy w przeliczanie, klasyfikowanie, mierzenie, ważenie, rozróżnianie stron: lewa/prawa
  • realizacja ćwiczeń z programu prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej – DZIECIĘCA MATEMATYKA (m.in. przeliczanie, porównywanie liczebności, stosowanie liczebników porządkowych, orientacja w schemacie ciała i w przestrzeni oraz na kartce, pomiary długości, klasyfikowanie, przekształcanie, rytm, następstwo czasu)
  • ćwiczenia, zadania, zabawy eksperymentalno-doświadczalne, kulinarne
  • obserwacje zjawisk atmosferycznych, przyrodniczych prowadzenie kalendarza pogody
  • zabawy z wykorzystaniem bezpiecznych narzędzi (kąciki majsterkowicza)

 

KOMPETENCJE INFORMATYCZNE

  • zajęcia wychowawczo-dydaktyczne z wykorzystaniem nowoczesnych technologii
  • wykorzystanie Internetu: oglądanie filmów edukacyjnych, prezentacji
  • nauka kodowania przez zabawę

 

UMIEJĘTNOŚĆ UCZENIA SIĘ

  • podczas zajęć dzieci kształtują umiejętność obserwacji i wyciągania wniosków
    z własnych działań prowadzonych w przedszkolu
  • dzieci wdrażane są do samodzielnego zdobywania wiedzy  przy pomocy różnorodnych źródeł
  • stosowanie wzmocnień pozytywnych

 

 

KOMPETENCJE SPOŁECZNE I OBYWATELSKIE

  • budzenie zainteresowania historią swojej rodziny, okolicy, kraju, stosowanie zwrotów grzecznościowych, kulturalne zachowanie podczas różnorodnych sytuacji, umiejętność współpracy, otwartość, eliminowanie postaw społecznie niepożądanych poprzez tworzenie kodeksów zachowania
  • nauka praw dziecka, równości oraz poszanowania innych osób
  • nauka patriotyzmu, obchody Dnia Niepodległości

 

INICJATYWNOŚĆ I PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ

  • codzienne zabawy na placu zabaw, Sali przedszkolnej, w kącikach zainteresowań
  • zabawy doświadczalne i eksperymentalne
  • gry zespołowe
  • warsztaty

 

ŚWIADOMOŚĆ I EKSPRESJA KULTURALNA

  • malowanie nietypowymi technikami, rysowanie, śpiew, taniec
  • udział w różnorodnych uroczystościach, konkursach
  • udział w koncertach, przedstawieniach

Komentarze

*
*
*