KOMPETENCJE KLUCZOWE A PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
środa, 15 kwietnia 2020 |
Danuta Rogowska |
0 komentarze
Kształtowanie kompetencji w placówce przedszkolnej ma wyjątkowy charakter. Z jednej strony ma na celu wyposażenie dziecka w odpowiednią wiedzę, a z drugiej – dostarczenie okazji, które pozwolą wyrobić w nim odpowiednie nawyki i zdobyć umiejętności praktyczne, a także przez działanie umożliwią kształtowanie odpowiednich postaw.
Na tym etapie rozwojowym i edukacyjnym na szczególną uwagę zasługują zatem:
- Modelowanie
- naśladowanie pozytywnych wzorców
- świadome tworzenie sytuacji pozwalających na aktywne uczestnictwo, odczuwanie
i eksplorację dostępnej przestrzeni z zastosowaniem zasad indywidualnego podejścia do każdego dziecka.
Zadania przedszkola w nowej podstawie programowej a kompetencje kluczowe:
- „Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji9 świata, […] z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań” – inicjatywność i przedsiębiorczość, świadomość
i ekspresja kulturalna, kompetencje społeczne i obywatelskie, kompetencje matematyczne
i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne.
- „Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie” – kompetencje społeczne i obywatelskie, świadomość i ekspresja kulturalna.
- „Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do […] dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym” – kompetencje społeczne i obywatelskie.
- „Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne […]” – kompetencje społeczne i obywatelskie.
- „Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki” – porozumiewanie się w języku ojczystym, porozumiewanie się w językach obcych, kompetencje społeczne i obywatelskie, świadomość i ekspresja kulturalna.
- „Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka” - podstawowe kompetencje naukowo-techniczne, kompetencje społeczne
i obywatelskie.
- „Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy” – podstawowe kompetencje naukowo-techniczne, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność
i przedsiębiorczość, świadomość i ekspresja kulturalna, porozumiewanie się w języku ojczystym.
- „Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole” – umiejętność uczenia się.
- „Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur” – umiejętność porozumiewania się w językach obcych, kompetencje społeczne i obywatelskie.
Warunki i sposób realizacji podstawy programowej sprzyjające kształtowaniu u dzieci kompetencji kluczowych:
- organizacja zajęć wspomagających rozwój dziecka, ze świadomością celu, jakim jest osiągnięcie dojrzałości szkolnej (przygotowanie do roli ucznia)
- wykorzystywanie każdej sytuacji i momentu pobytu dziecka w przedszkolu na zajęcia kierowane i niekierowane;
- docenianie roli zabawy w rozwoju dziecka: samodzielnej i zorganizowanej (w budynku przedszkola i na świeżym powietrzu);
- organizacja pracy przedszkola uwzględniająca codzienną, naturalną zabawę dziecka w każdej grupie wiekowej na świeżym powietrzu, zaspokajającą chęć zabawy, potrzebę ruchu i sprzyjającą doskonaleniu motoryki;
- obserwacja dzieci połączona z twórczą modyfikacją przestrzeni rozwoju adekwatną do ich zdiagnozowanego potencjału;
- podporządkowanie organizacji zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu rytmowi dnia, co pozwala dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz daje poczucie bezpieczeństwa i spokoju;
- zwracanie uwagi na konieczność tworzenia nawyków ruchowych u dzieci, sprzyjających gotowości do rozpoczęcia nauki w szkole, w tym prowadzenie w każdej grupie wiekowej zajęć z rytmiki oraz gimnastyki – ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń zapobiegających wadom postawy;
- współpraca z rodzicami: informowanie ich o postępach w rozwoju dziecka, zachęcanie do współpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego;
- opracowywanie diagnozy dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku mają rozpocząć naukę w szkole;
- przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym, wybranym adekwatnie do języka nauczanego w szkołach podstawowych na terenie danej gminy
- zintegrowane z różnymi zadaniami realizowanymi w ramach programu wychowania przedszkolnego;
- odbywające się w formie swobodnej zabawy i wynikające z naturalnych sytuacji –
z wykorzystaniem różnorodnych środków i pomocy dydaktycznych;
- umożliwiające dzieciom osłuchanie się z językiem w różnych sytuacjach z życia codziennego;
- aranżacja przestrzeni stymulującej aktywność dzieci: stałe kąciki zainteresowań (czytelniczy, konstrukcyjny, artystyczny, przyrodniczy), czasowe kąciki związane
z realizowaną tematyką, świętami okolicznościowymi, specyfiką pracy przedszkola, dostępne bez ograniczeń zabawki i pomoce dydaktyczne wykorzystywane w motywowaniu dzieci do podejmowania samodzielnego działania, odkrywania zjawisk
i zachodzących procesów, utrwalania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz inspirowania do prowadzenia własnych eksperymentów, odpowiednio wyposażone miejsca przeznaczone na odpoczynek dzieci (leżak, materac, mata, poduszka), elementy wyposażenia odpowiednie dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, estetyczna aranżacja wnętrz umożliwiająca celebrowanie posiłków (kulturalne, spokojne ich spożywanie połączone z nauką posługiwania się sztućcami), a także możliwość wybierania i komponowania potraw przez dzieci (walory odżywcze i zdrowotne produktów), aranżacja wnętrz umożliwiająca dzieciom podejmowanie prac porządkowych, np. przed posiłkami i po ich spożyciu, po zakończonej zabawie, przed wyjściem na spacer itp.
POROZUMIEWANIE SIĘ W JĘZYKU OJCZYSTYM
Codzienne wspomaganie rozwoju mowy poprzez:
- słuchanie utworów literackich czytanych zarówno przez nauczyciela, jak i zaproszonych gości
- wypowiedzi spontaniczne i kierowane
- ćwiczenia pamięci odtwórczej, nauka wierszy, ról
- występy artystyczne dzieci w uroczystościach przedszkolnych uczestnictwo w konkursach recytatorskich
- prowadzenie codziennych różnorodnych zabaw logopedycznych (artykulacyjnych, oddechowych, logorytmicznych) dla całej grupy
- ćwiczenia grafomotoryki ręki – jako przygotowanie do pisania (np. plastelina, ciastolina, gazety, masa solna, kształtki sensoryczne)
- doskonalenie sprawności grafomotorycznej (kreślenie szlaczków literopodobnych na różnorodnym podłożu, kreślenie liter po śladzie i samodzielnie)
POROZUMIEWANIE SIĘ W JĘZYKACH OBCYCH
- przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym opiera się na wprowadzaniu zabaw językowych, używaniu prostych zwrotów w języku obcym
w sytuacjach codziennych – w zabawie i nauce, ukazywaniu korzyści, jakie wynikają
z umiejętności posługiwania się językiem obcym - Program DoDoTok
- zajęcia z języka angielskiego jeden raz w tygodniu dla każdej grupy
KOMPETENCJE MATEMATYCZNE
PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA PRZEDSZKOLA
- codzienne zabawy w przeliczanie, klasyfikowanie, mierzenie, ważenie, rozróżnianie stron: lewa/prawa
- realizacja ćwiczeń z programu prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej – DZIECIĘCA MATEMATYKA (m.in. przeliczanie, porównywanie liczebności, stosowanie liczebników porządkowych, orientacja w schemacie ciała i w przestrzeni oraz na kartce, pomiary długości, klasyfikowanie, przekształcanie, rytm, następstwo czasu)
- ćwiczenia, zadania, zabawy eksperymentalno-doświadczalne, kulinarne
- obserwacje zjawisk atmosferycznych, przyrodniczych prowadzenie kalendarza pogody
- zabawy z wykorzystaniem bezpiecznych narzędzi (kąciki majsterkowicza)
KOMPETENCJE INFORMATYCZNE
- zajęcia wychowawczo-dydaktyczne z wykorzystaniem nowoczesnych technologii
- wykorzystanie Internetu: oglądanie filmów edukacyjnych, prezentacji
- nauka kodowania przez zabawę
UMIEJĘTNOŚĆ UCZENIA SIĘ
- podczas zajęć dzieci kształtują umiejętność obserwacji i wyciągania wniosków
z własnych działań prowadzonych w przedszkolu
- dzieci wdrażane są do samodzielnego zdobywania wiedzy przy pomocy różnorodnych źródeł
- stosowanie wzmocnień pozytywnych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE I OBYWATELSKIE
- budzenie zainteresowania historią swojej rodziny, okolicy, kraju, stosowanie zwrotów grzecznościowych, kulturalne zachowanie podczas różnorodnych sytuacji, umiejętność współpracy, otwartość, eliminowanie postaw społecznie niepożądanych poprzez tworzenie kodeksów zachowania
- nauka praw dziecka, równości oraz poszanowania innych osób
- nauka patriotyzmu, obchody Dnia Niepodległości
INICJATYWNOŚĆ I PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ
- codzienne zabawy na placu zabaw, Sali przedszkolnej, w kącikach zainteresowań
- zabawy doświadczalne i eksperymentalne
- gry zespołowe
- warsztaty
ŚWIADOMOŚĆ I EKSPRESJA KULTURALNA
- malowanie nietypowymi technikami, rysowanie, śpiew, taniec
- udział w różnorodnych uroczystościach, konkursach
- udział w koncertach, przedstawieniach
Komentarze