Tematyka sieci - Praca z nowoczesnymi technologiami TIK (rok I) – bezpieczny Internet
1. Nazwa sieci Praca z nowoczesnymi technologiami TIK (rok I) – bezpieczny internet
2. Grupa docelowa Nauczyciele (także nieprowadzący zajęć z zakresu informatyki lub technologii informacyjnej), dyrektorzy
3. Program pracy sieci
Spotkanie 1
Problemy poruszane podczas spotkania Działania w sieci
 1. Analiza regulacji prawnych związanych z prawem autorskim, ustawą o ochronie danych osobowych i legalnością oprogramowania.
2. Moduł: jak pozyskiwać darmowe oprogramowanie?
3. Wstępne rozpoznanie problemu multimedialnych patologii. Dyskusja na temat cyberprzemocy:
• projekcja filmików z kampanii społecznej „Dzieciństwo bez przemocy”;
• dyskusja wokół tematyki filmików.
4. Praca w grupach nad konkretnymi problemami edukacyjnymi, np. jak walczyć z cyberprzemocą?
• Dyskusja na forum dotycząca wyboru tematu na kolejne zajęcia.
• Wyszukiwanie w Internecie ciekawych inspiracji do rozmowy na temat problemu nowoczesnych technologii i ich zastosowania w szkole.
• Wspólne tworzenie netografii, czyli zbioru linków do zasobów internetowych związanych z nowoczesnymi technologiami i ich zastosowaniem w szkole.
• Prezentacja własnych doświadczeń z zakresu cyberprzemocy w karierze zawodowej uczestników sieci.
• Dyskusja na temat cyberprzemocy i związanych z nią uregulowań prawnych.
• Dyskusja i wybór tematu oraz prowadzącego lekcję pokazową spośród uczestników sieci na kolejnym spotkaniu.
 
Materiały samokształceniowe

Literatura: 

• J. Pyżalski, Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży, GWP, Gdańsk 2011.
• Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół, red. Ł. Wojtasik, Biblioteka Programu „Dziecko w sieci”.

Strona internetowa kampanii „Dzieciństwo bez przemocy”: www.dziecinstwobezprzemocy.pl

Przykładowe strony poświęcone cyberprzemocy:
www.fundacja.orange.pl
www.cyberprzemoc.pl
www.dzieckowsieci.fdn.pl
www.szkolabezpiecznegointernetu.pl

Spotkanie 2
Problemy poruszane podczas spotkania Działania w sieci
 1. Praca w grupach i dyskusja na tematy:
• cyberbullying – przemoc w Internecie;
• stalking – prześladowanie SMS-em;
• uzależnienie od Internetu;
• spam i zasady korespondencji internetowej;
• savoir-vivre w Internecie.
2. Lekcja z multimediami – pokazowa lekcja wychowawcza poświęcona cyberprzemocy, przygotowana przez jednego z uczestników sieci.
3. Dyskusja po pokazowej lekcji z multimediami.
 • Jak wyżej oraz wymiana materiałów na temat sposobów radzenia sobie z multimedialnymi patologiami.
• Dyskusja na forum na temat źródeł cyberprzemocy i innych patologii.
• Dyskusja i wybór tematu oraz prowadzącego lekcję pokazową spośród uczestników sieci na kolejnym spotkaniu.
• Dyskusja na temat zaproszenia ucznia posiadającego wysoki poziom umiejętności w zakresie stosowania urządzeń multimedialnych na kolejne spotkanie. Ustalanie tematów rozmowy z tym uczniem.
Materiały samokształceniowe

Literatura: 

• J. Pyżalski, Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży, GWP, Gdańsk 2011.
• Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół, red. Ł. Wojtasik, Biblioteka Programu „Dziecko w sieci”.

Materiał informacyjny na temat regulacji prawnych związanych z cyberprzemocą

Przykładowe strony poświęcone cyberprzemocy:
www.fundacja.orange.pl
www.cyberprzemoc.pl
www.dzieckowsieci.fdn.pl
www.szkolabezpiecznegointernetu.pl

Spotkanie 3
Problemy poruszane podczas spotkania Działania w sieci
 1. Przegląd różnych urządzeń multimedialnych, które można wykorzystać w pracy nauczyciela.
2. Lekcja z multimediami – pokazowa lekcja, np. języka polskiego, z zastosowaniem multimediów, przygotowana przez jednego z uczestników sieci.
3. Dyskusja po lekcji pokazowej.
4. Praca w grupach nad konkretnymi problemami edukacyjnymi, np. jak radzić sobie z uczniami korzystającymi z komórek podczas lekcji lub ogólnie – w szkole?
5. Spotkanie z uczniem posiadającym wysoki poziom umiejętności w zakresie stosowania urządzeń multimedialnych (np. forma wywiadu).
• Jak wyżej oraz dyskusja i wybór tematu oraz prowadzącego lekcję pokazową spośród uczestników sieci na kolejnym spotkaniu.
• Prezentacja na forum eksperta, który poprowadzi warsztaty podczas następnego spotkania. 
Materiały samokształceniowe

Literatura: 

• J. Pyżalski, Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży, GWP, Gdańsk 2011.
• Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół, red. Ł. Wojtasik, Biblioteka Programu „Dziecko w sieci”.

Materiał informacyjny na temat regulacji prawnych związanych z cyberprzemocą

Przykładowe strony poświęcone cyberprzemocy:
www.fundacja.orange.pl
www.cyberprzemoc.pl
www.dzieckowsieci.fdn.pl
www.szkolabezpiecznegointernetu.pl

Spotkanie 4  
Problemy poruszane podczas spotkania Działania w sieci
 1. Lekcja z multimediami – pokazowa lekcja, np. geografii, z zastosowaniem multimediów, przygotowana przez jednego z uczestników sieci.
2. Dyskusja po lekcji z multimediami.
3. Warsztaty prowadzone przez zaproszonego eksperta: praca grupowa w internecie, tworzenie stron internetowych, wykorzystanie narzędzi do pracy grupowej na przykładzie narzędzi Google.
4. Dyskusja po warsztatach.
 • Jak wyżej oraz dyskusja na forum o warsztatach z ekspertem.
• Dyskusja i wybór tematu oraz prowadzącego lekcję pokazową spośród uczestników sieci na kolejnym spotkaniu.
Materiały samokształceniowe

Scenariusz spotkania z koordynatorem

Instrukcja tworzenia i zarządzania stroną www

Krótki opis działania narzędzi Google

Pozycje zaproponowane przez eksperta

Spotkanie 5 
Problemy poruszane podczas spotkania Działania w sieci
 1. Lekcja z multimediami – pokazowa lekcja, np. biologii, z zastosowaniem multimediów, przygotowana przez jednego z uczestników sieci.
2. Dyskusja po lekcji z multimediami.
3. Praca w grupach: jak wykorzystać portale społecznościowe, fora internetowe czy blogi do pracy z uczniami?
4. Ewaluacja pracy w ramach sieci.
• Jak wyżej oraz publikacja wyników ewaluacji pracy sieci.
• Rozmowa o przyszłości i planowanie dalszych działań 
Materiały samokształceniowe

Zasady korzystania z portali społecznościowych, forów internetowych, blogów (wybrane przez koordynatora z dostępnych zasobów internetu)

Forum dyrektorów OSKKO: www.oskko.edu.pl/forum/index.php


4. Bibliografia -
5. Załączniki
   



Zasoby sieci pilotażowych
L.p.NazwaAutor (-rzy)Link
1. Podręcznik szkoleniowy - Obsługa tablicy interaktywnej Krystyna Błażewicz POBIERZ
2. Eslime, Dropbox, Stixy, Storyjumper, Storybird, Pearltrees Maria Anna Szuba POBIERZ
3. Technologie informacyjno-komunikacyjne jako narzędzia wspierające i aktywizujące nauczycieli bibliotekarzy Maria Anna Szuba POBIERZ
4. Instrukcje przygotowujące do korzystania z dysku w chmurze Google – zastosowanie edukacyjne --- POBIERZ
5. Tworzenie dokumentów pdf --- POBIERZ
6. Office Online krok po kroku Katarzyna Nawrot POBIERZ
7. Praktyczne wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego w pracy nauczyciela – cz. 1 Katarzyna Nawrot POBIERZ
8. Bezpieczeństwo w Internecie Halina Król POBIERZ
9. Ochrona własności intelektualnej – prawo autorskie Halina Król POBIERZ
10. WebQuest. Metoda pracy grupowej. Praca metodą projektu w oparciu o Internet. Halina Król POBIERZ
11. Bezpieczny Internet Krystyna Dzikowska POBIERZ
12. Biblioteka szkolna we współczesnym świeci Krystyna Dzikowska POBIERZ
13. Prawo autorskie w szkole, czyli... zasady eksploatacji Internetu Krystyna Dzikowska POBIERZ
14. Szkolne standardy bezpieczeństwa dzieci i młodzieży online. Rekomendacje dla szkół. Katarzyna Markut, Robert Makowski, Łukasz Wojtasik, Szymon Wójcik, Magdalena Wróblewska, Marcin Sołodki POBIERZ