Tematyka sieci - Praca z nowoczesnymi technologiami TIK (rok II ) – bezpieczny Internet
1. Nazwa sieci Praca z nowoczesnymi technologiami TIK (rok II ) – bezpieczny Internet
2. Grupa docelowa
3. Program pracy sieci
Spotkanie 1
Problemy poruszane podczas spotkania Działania w sieci
 1. Lekcja z multimediami – pokazowa lekcja, np. chemii, z zastosowaniem multimediów, przygotowana przez jednego z uczestników sieci.
2. Dyskusja po lekcji.
3. Dzielenie się doświadczeniami związanymi z zastosowaniem multimediów.
Zebranie informacji na temat multimediów dotychczas wykorzystywanych przez uczestników sieci na lekcjach.
4. Praca w grupach nad konkretnymi problemami edukacyjnymi, np. jak korzystać z zasobów filmowych na zajęciach szkolnych? 
 • Dyskusja na forum dotycząca wyboru tematu na kolejne zajęcia.
• Wyszukiwanie w internecie ciekawych inspiracji do rozmowy na temat problemu nowoczesnych technologii i ich zastosowania w szkole.
• Wspólne tworzenie netografii, czyli zbioru linków do zasobów internetowych związanych z nowoczesnymi technologiami i ich zastosowaniem w szkole.
• Przygotowanie przez każdego uczestnika sieci krótkiej informacji na temat wykorzystania internetu w czasie zajęć szkolnych.
• Dyskusja i wybór tematu oraz prowadzącego lekcję pokazową spośród uczestników sieci na kolejnym spotkaniu. 
Materiały samokształceniowe
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Materiały informacyjne dotyczące prawa autorskiego, ustawy o ochronie danych osobowych
Ogólne zasady pracy w sieci 
Zasady etykiety
Spotkanie 2
Problemy poruszane podczas spotkania Działania w sieci
1. Dyskusja na temat problemów i zagrożeń związanych z wykorzystaniem internetu w czasie zajęć szkolnych.
2. Wymiana doświadczeń na temat wykorzystania internetu w praktyce szkolnej.
3. Warsztaty – „Moja lekcja z WebQuest”:
• praktyczne poznanie konstrukcji metody WebQuest;
• analiza etapów metody WebQuest;
• zgłoszenie propozycji konkretnych zadań możliwych do wykonania z wykorzystaniem metody WebQuest.
4. Przedstawienie propozycji innych niż realizowane podczas spotkania, rodzajów zadań, które mogą być konstruowane w oparciu o metodę WebQuest.
5. Lekcja z zastosowaniem internetu – pokazowa lekcja np. historii, przygotowana przez jednego z uczestników sieci.
6. Dyskusja po lekcji z internetem.
• Jak wyżej oraz dyskusja nad zastosowaniem metody WebQuest w praktyce szkolnej.
• Przygotowanie i umieszczenie na platformie sieciowej informacji o zastosowaniu metody WebQuest podczas zajęć z uczniami, a w szczególności konstrukcji elementów tego zastosowania, poziomu zaangażowania uczniów i efektów zastosowania metody.
• Przygotowanie krótkiej informacji na temat doświadczeń związanych z e-learningiem wykorzystywanym w związku z prowadzonymi w szkole zajęciami, ale także w doskonaleniu zawodowym.
• Dyskusja i wybór tematu oraz prowadzącego lekcję pokazową spośród uczestników sieci na kolejnym spotkaniu.
• Prezentacja na forum eksperta, który poprowadzi warsztaty podczas następnego spotkania.  
Materiały samokształceniowe
Scenariusz spotkania z koordynatorem

Wykaz źródeł (adresów stron www) niezbędnych do wykonania zadania stawianego uczestnikom spotkania, zawierających informacje o konstrukcji i stosowaniu metody WebQuest

Wykaz stron zawierających przykłady stosowania metody WebQuest. Wykaz powinien być przygotowany przez koordynatora sieci, po rozpoznaniu stopnia zaawansowania uczestników sieci i w miarę możliwości powinien obejmować przykłady dotyczące grup wiekowych i tematyki nauczanej przez uczestników.  
Spotkanie 3
Problemy poruszane podczas spotkania Działania w sieci
1. Lekcja z zastosowaniem internetu – pokazowa lekcja, np. fizyki, przygotowana przez jednego z uczestników sieci.
2. Dyskusja po lekcji z internetem.
3. Warsztaty e-learningowe prowadzone przez zaproszonego eksperta:
• formy kształcenia przez internet (udostępnianie informacji, komunikacja, szkolenie asynchroniczne, szkolenie synchroniczne);
• przedstawienie dostępnych platform e-learningowych, w tym komercyjnych i ich możliwości;
• zapoznanie uczestników spotkania z możliwościami i podstawowymi funkcjami administracyjnymi platformy Moodle;
• tworzenie testu wiadomości lub lekcji (zależnie od poziomu znajomości platformy wśród uczestników);
• prezentacja możliwości umieszczania i wykorzystania multimediów w kursach e-learningowych.  
• Jak wyżej oraz dyskusja i wybór tematu, a także prowadzącego lekcję pokazową spośród uczestników sieci na kolejnym spotkaniu.
• Udostępnienie uczestnikom sieci platformy e-learningowej Moodle.
• Modyfikowanie przez uczestników własnych profili.
• Przeprowadzenie co najmniej jednego czatu związanego tematycznie ze stosowaniem platformy Scholaris w nauczaniu.
• Przygotowanie i umieszczenie przez uczestników sieci na platformie samodzielnie opracowanych materiałów (zależnie od stopnia zaawansowania uczestnika – testów, lekcji lub lekcji z zastosowaniem multimediów).
• Dzielenie się wiedzą i doświadczeniami na temat pracy na platformie, przyjętych rozwiązań, w tym również technicznych oraz wykorzystania jej w nauczaniu.  
Materiały samokształceniowe
Scenariusz spotkania z koordynatorem

Pozycje zaproponowane przez eksperta  
Spotkanie  4
Problemy poruszane podczas spotkania Działania w sieci
1. Lekcja z internetem – pokazowa lekcja, np. religii, z zastosowaniem internetu, przygotowana przez jednego z uczestników sieci.
2. Dyskusja po lekcji z internetem.
3. Warsztaty prowadzone przez zaproszonego eksperta:
• montaż, połączenie i instalacja oprogramowania tablicy interaktywnej;
• możliwości tablic interaktywnych i przykłady typowych zastosowań (wymiana doświadczeń);
• wykorzystanie tablicy interaktywnej do uruchamiania dowolnych programów na komputerze oraz korzystania z internetu;
• możliwości archiwizacji i późniejszego udostępniania efektów pracy podczas lekcji z wykorzystaniem tablicy interaktywnej;
• prezentacja oprogramowania umożliwiającego wcześniejsze przygotowanie i zapisanie zajęć;
• wykorzystanie tablicy interaktywnej do realizacji telekonferencji.
4. Dyskusja po warsztatach.  
• Jak wyżej oraz dyskusja na forum o warsztatach z ekspertem.
• Dyskusja i wybór tematu oraz prowadzącego lekcję pokazową spośród uczestników sieci na kolejnym spotkaniu.
• Dzielenie się wiedzą i doświadczeniami na temat korzystania z tablic interaktywnych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na problemy techniczne i sposoby ich pokonywania.
• Przygotowanie propozycji fragmentów zajęć z wykorzystaniem dostarczonego oprogramowania i zamieszczenie ich w sieci.
• Przeprowadzenie przez koordynatora sieci, w miarę możliwości technicznych, telekonferencji dotyczącej wykorzystania tablic interaktywnych w nauczaniu.  
Materiały samokształceniowe
Scenariusz spotkania z koordynatorem

Pozycje zaproponowane przez eksperta  
Spotkanie 5
Problemy poruszane podczas spotkania Działania w sieci
1. Lekcja z tablicą interaktywną – pokazowa lekcja, np. matematyki, z zastosowaniem tablicy interaktywnej, przygotowana przez jednego z uczestników sieci.
2. Dyskusja po lekcji z tablicą interaktywną.
3. Prezentacja dorobku pracy sieci.
4. Ewaluacja pracy w ramach sieci.  
• Jak wyżej oraz publikacja wyników ewaluacji pracy sieci.
• Rozmowa o przyszłości i planowanie dalszych działań.  
Materiały samokształceniowe
 Scenariusz spotkania z koordynatorem 

4. Bibliografia
5. Załączniki



Zasoby sieci pilotażowych
L.p.NazwaAutor (-rzy)Link
1. Podręcznik szkoleniowy - Obsługa tablicy interaktywnej Krystyna Błażewicz POBIERZ
2. Eslime, Dropbox, Stixy, Storyjumper, Storybird, Pearltrees Maria Anna Szuba POBIERZ
3. Technologie informacyjno-komunikacyjne jako narzędzia wspierające i aktywizujące nauczycieli bibliotekarzy Maria Anna Szuba POBIERZ
4. Instrukcje przygotowujące do korzystania z dysku w chmurze Google – zastosowanie edukacyjne --- POBIERZ
5. Tworzenie dokumentów pdf --- POBIERZ
6. Office Online krok po kroku Katarzyna Nawrot POBIERZ
7. Praktyczne wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego w pracy nauczyciela – cz. 1 Katarzyna Nawrot POBIERZ
8. Bezpieczeństwo w Internecie Halina Król POBIERZ
9. Ochrona własności intelektualnej – prawo autorskie Halina Król POBIERZ
10. WebQuest. Metoda pracy grupowej. Praca metodą projektu w oparciu o Internet. Halina Król POBIERZ
11. Bezpieczny Internet Krystyna Dzikowska POBIERZ
12. Biblioteka szkolna we współczesnym świeci Krystyna Dzikowska POBIERZ
13. Prawo autorskie w szkole, czyli... zasady eksploatacji Internetu Krystyna Dzikowska POBIERZ
14. Szkolne standardy bezpieczeństwa dzieci i młodzieży online. Rekomendacje dla szkół. Katarzyna Markut, Robert Makowski, Łukasz Wojtasik, Szymon Wójcik, Magdalena Wróblewska, Marcin Sołodki POBIERZ

6. Rekomendacje

Podczas wszystkich spotkań każdy uczestnik powinien mieć zapewniony swobodny dostęp do komputera i Internetu.

 Spotkanie nr 4 powinno odbywać się z wykorzystaniem co najmniej jednej tablicy interaktywnej; w miarę możliwości postulowane jest wykorzystanie kilku tablic różnych producentów.