SCENARIUSZ ZAJĘĆ MATEMATYCZNYCH
Temat: Karnawałowe zmartwienia
Data: 21.02.2020r.
Wiek dzieci: 3 lata
Cele ogólne:
Cele szczegółowe:
Metody pracy:
Formy pracy:
Pomoce dydaktyczne: koperty z listami (zał. nr 7), kolorowe krążki, maskotka, płyty
z nagraniami, woreczki gimnastyczne, duża kostka do gry oraz karty do niej przedstawiające babeczki w liczbie od 1 do 4, mikser oraz ciasteczkowego potwora, karteczki z zadaniami, plansza i QR kody, wizytówki, mata do kodowania oraz zestaw ilustracji.
Przebieg zajęć:
Nauczyciel włącza nagranie piosenki „Dzień dobry” i zaprasza dzieci do wspólnego jej odśpiewania.
Nauczyciel pyta dzieci, jak nazywa się okres, który obecnie trwa (karnawał), co jest dla niego charakterystycznego. Następnie opowiada, że kilkoro dzieci wraz z rodzicami postanowiło zorganizować bale karnawałowe dla swoich przyjaciół. Niestety podczas przygotowań, dzieci napotkały na różne problemy. Słyszały, że przedszkolaki z grupy Biedroneczek umieją świetnie rozwiązywać różne zagadki, dlatego przysłały do nas listy
z prośbą o pomoc. Następnie nauczyciel prosi, aby dzieci rozejrzały się po sali
i spróbowały odnaleźć ukryte koperty.
Kochane Dzieci!
Nazywam się Patryk. Zorganizowałem dla swoich przyjaciół bal karnawałowy w temacie kosmicznym. Wymyśliłem, że aby dostać się na salę, trzeba przejść kosmiczny labirynt. Niestety jeden z moich kolegów nie może rozwiązać zagadek, które dla niego przygotowałem. Pomożecie mu?
Nauczyciel rozkłada na podłodze kolorowe krążki jako planety (zał. nr 1). Wyznacza metę i start oraz ustawia na starcie maskotkę – kolegę Patryka. Następnie prezentuje dzieciom zakodowaną drogę (zał. nr 2), wspólnie ją analizują i starają się przeprowadzić maskotkę na koło oznaczające metę.
Po rozwiązaniu zagadki nauczyciel zaprasza dzieci do wspólnego kosmicznego tańca (Kosmiczny maraton artystyczny nr 1)
Drogie Przedszkolaki!
Mam na imię Robert i uwielbiam roboty, dlatego zaprosiłem moich przyjaciół na bal
z robotami w roli głównej. Przygotowałem też dla nich zakodowane zadania. Niestety pomieszały mi się one i teraz nie wiem, co miało być pierwsze, a co ostatnie…Czy pomożecie mi i poukładacie moje zadania?
Nauczyciel pokazuje dzieciom planszę, na której znajduje się sześć pól (zał. nr 3). Trzy
z nich są puste, a na pozostałych znajdują się kropki – jedna, dwie i trzy. Następnie pokazuje zakodowane wiadomości – QR kody (zał. nr 4). Pyta dzieci czy wiedzą, jak należy je odczytać, po czym, używając telefonu, wspólnie je odsłuchują, dowiadując się, który to numer zadania i wykonują polecenia przypisane do danego kodu. Po wykonaniu zadania, umieszczają kod pod właściwą liczbą kropek.
Zadania:
Kochane Biedroneczki!
Nazywam się Rysiek. Za godzinkę rozpoczyna się mój królewski bal karnawałowy, a ja mam jeszcze tyle przygotowań! Czy możecie mi pomóc i przygotować babeczki dla moich gości? Tylko uważajcie, gdzieś niedaleko widziałem ciasteczkowego potwora.
Nauczyciel rozkłada na podłodze kolorowe krążki – talerze. W koszyku przygotowuje woreczki gimnastyczne – babeczki. Dzieci kolejno rzucają kostką. Gdy wypadną babeczki, przeliczają ich ilość i układają odpowiednią liczbę woreczków na krążkach. Gdy wypadnie mikser, nic się nie dzieje, a gdy ciasteczkowy potwór, zadaniem dzieci jest wylosowanie karteczki z zadaniem i wykonanie polecenia (zał. nr 5).
Witajcie Dzieciaki!
Mamy na imię Renia i Marysia. Jesteśmy siostrami i obydwie uwielbiamy czerwony kolor, dlatego na naszym balu wszystko ma być w tym kolorze. Właśnie chciałyśmy nakryć do stołu, gdy zobaczyliśmy, że wszystkie naczynia i ozdoby nam się pomieszały. Czy pomożecie nam z tym zadaniem?
Nauczyciel prezentuje dzieciom makietę stołu (mini mata do kodowania) i objaśnia, jak ma wyglądać nakryty stół. Następnie pokazuje pomieszane dekoracje. Dzieci losują emblematy przedstawiające różne czerwone przedmioty (talerzyki, kubki, balony, serwetki, czapeczki – zał. nr 6) i zgodnie z wylosowanym emblematem dzielą się na grupy. Każda grupa otrzymuje część pomieszanych ilustracji i ma za zadanie posegregować je zgodnie z kolorami. Następnie nauczyciel odkłada obrazki w innych kolorach, a zadaniem dzieci jest wybranie z czerwonych przedmiotów tych, które odpowiadają ich wizytówkom. Po zakończonym segregowaniu, dzieci, z pomocą nauczyciela, umieszczają emblematy
w odpowiednich miejscach na macie.
Nauczyciel dziękuje dzieciom, za to, że tak chętnie pomogły w rozwiązaniu wszystkich zagadek, podkreślając, że pomaganie innym jest czymś dobrym i zachęca je, żeby jak najczęściej to robiły.
Komentarze
sobota, 25 kwietnia 2020 | Dorota Tadrzyńska
Dorota Tadrzynska