Nauczamy uczniów, a nie przedmiotu.
Prof. Łukasz Turski
W wielu szkołach zostaliśmy zaskoczeni obowiązkiem realizacji podstawy programowej poprzez e-nauczania. Nasze przygotowanie merytoryczno – metodologiczne do prowadzenia zajęć jest zapewne zróżnicowane, Odrębną sprawą jest jakość i możliwości posiadanego sprzętu oraz nasze umiejętności w zakresie jego obsługi.
Nie zapominajmy, że w centrum zainteresowań e- nauczania jest uczeń i jego rodzice.
Czy zwłaszcza w odniesieniu do uczniów, wiemy:
- jakie ma on możliwości sprzętowe i techniczne ?
- czy posiada odpowiednie kompetencje obsługi sprzętu TI (wyniki PISA nie do końca to potwierdzają)?
- jak radzą sobie z izolacją ?
- co spędza im sen z powiek ?
- czy nie mają
- pytań/dylematów związanych z terminami i organizacją egzaminu po klasie ósmej, egzaminu maturalnego czy też egzaminów zawodowych ?
- jakie maja przekonania/ co myślą o możliwościach e- kształcenia praktycznego, realizacji praktyki w szkołach zawodowych, które są warunkiem klasyfikacji i promocji?
Pamiętajmy, że wiele zadań związanych z nauczaniem w domu przejmują rodzice.
Czy w odniesieniu do rodziców ucznia wiemy?
- czy są zdrowi?
- jakie mają umiejętności w zakresie TI ?
- czy są w swoich domach?
- ile czasu dziennie mogą przeznaczyć na pomoc dzieciom?
- jakie mają umiejętności i jaką wiedzę merytoryczną z poszczególnych przedmiotów ?
- jak się z nimi kontaktować ?
- jak przekazywać im informacje?
Czy wiemy, co nam jako nauczycielom zgodnie z prawem wolno, a co nie ? Jakie programy, aplikacje i z jakich stron możemy korzystać legalnie ? Na jakie programy/aplikacje powinniśmy mieć licencje? Kiedy i do czego potrzebna jest zgoda rodziców ? Jak i jakie dane osobowe możemy przetwarzać ? (Mogę jedynie podpowiedzieć, aby szukać odpowiedzi na część wątpliwości na stronie www.uodo.gov.pl.)
Może warto, przystępując do e-nauczania postawić na interdyscyplinarność, która jest jednym z czynników rozwoju. Interdyscyplinarność możemy zapewnić poprzez wspólne działania. W obecnej sytuacji nabiera znaczenia funkcjonowanie sieci nauczycieli zespołu oddziałowego, która może i powinna być naszym wsparciem.
Spróbujmy odpowiedzieć na pytanie, jakie powinny być wspólne obszary zainteresowań uczestników sieci ?
Propozycji jest kilka np.
- ustalenie kontraktu, który uzyska konsensus członków sieci;
- ustalenie kontraktu w zakresie e-nauczania;
- poszukiwanie/omówienie metod wspierania uczniów, rodziców i pozostałych nauczycieli;
- diagnozowanie potrzeb uczniów i oczekiwań oraz możliwości rodziców;
- wspólna wymiana doświadczeń i informacji;
- wspólne podejmowanie działań;
- szukanie odpowiedzi na pytanie po co ?
- ustalenie celów;
- planowanie działań/zadań;
- ustalenie harmonogramu prac;
- weryfikacja przygotowanych przez nauczycieli scenariuszy zajęć,
- metody/zasady informacji zwrotnej uczestnikom sieci, w tym dotyczące przygotowanych materiałów;
- ocena ilość zadawanej pracy domowej przez wszystkich nauczycieli;
- wskazywanie przykładów dobrych praktyk;
- poszukiwanie atrakcyjnych, interesujących zdań do realizacji w ramach e-nauczania;
- ustalenie zasad kontaktów z rodzicami i uczniami;
- metody monitorowania i autoewaluacji własnych działań;
- analizowanie pozyskanych informacji i formułowanie wniosków oraz rekomendacji.
- wdrażanie zmian.
Oczywiście z zaproponowanych obszarów powinniśmy skupić się na dwóch- trzech w ocenie zespołu najważniejszych. Jednak w obecnej sytuacji, w przypadku większości nauczycieli przechodzimy błyskawiczny, eksperymentalny kurs e-nauczania i może się okazać, że pozostałe obszary nie są do pominięcia, czy pozostawienia „na później” .
To jedynie uczestnicy sieci mogą odpowiedzieć na pytanie, Na ile wnikliwie wchodzić w pozostałe tematy?
Kolejnym ważnym elementem jest samokształcenie i e-doskonalenie nauczycieli.
Proponuję w tym zakresie następujące przykładowe obszary:
- doskonalenie umiejętności w zakresie kompetencji miękkich;
- udzielanie/prowadzenia e- pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- prowadzenie diagnozy potrzeb i oczekiwań (uczniów, rodziców i nauczycieli) z wykorzystaniem TI;
- metody prowadzenia „e-autoewaluacji” realizowanych zadań/działań;
- obsługa sprzętu TI, w tym obsługa programów i aplikacji;
- wiedza z zakresu praw autorskich i ochrony danych;
- zasady udzielania uczniom informacji zwrotnej;
- zasady/metody ocenienia kształcenia na odległość;
- zasady komunikacji z wykorzystaniem TI;
Może warto przy okazji pamiętać o tym, że:
- jeżeli, prawdą jest że w bibliotece można odnaleźć informacje sześć razy szybciej, to może należy ilość zadawanej pracy domowej podzielić przez sześć?
- ważnym elementem naszych działań związanych z e-nauczaniem jest analiza i wykorzystanie informacji z badań prof. Johna Hattiego dotyczące:
1) czynników warunkujących lepsze wyniki w nauce;
2) celowości i zasadności zadawania pracy domowej.
Moje refleksje
- Nagrania telewizyjne czy internetowe realizują przeważnie profesjonaliści, całe zespoły przygotowanych ludzi ze wsparciem merytorycznym licznych konsultantów, a w nagraniu uczestniczą przygotowani do swojej pracy aktorzy.
- „Kamera” rządzi się swoimi prawami. Czy potrafimy przygotować, zrealizować i zamieścić w Internecie swoje nagranie ?
- „Jak nas widzą tak nas piszą”, a raz zmieszczony materiał w Internecie zostaje na wieki.
Komentarze
środa, 15 kwietnia 2020 | Mirosław Krajewski
środa, 15 kwietnia 2020 | Tomasz Domaniewski