Procedura współpracy z rodzicami/opiekunami prawnymi w okresie kształcenia on-line
poniedziałek, 15 czerwca 2020 |
Mirosław Krajewski |
0 komentarze
„Połączenie sił to początek,
pozostanie razem to postęp,
wspólna praca to sukces”
Henry Ford
Po co nam procedura współpracy z rodzicami, przecież mamy wiele innych dokumentów m.in. „Regulamin Rady Rodziców” ?
Kilka powodów:
- Niewiele znam szkół, które:
- przewidziały/ustaliły zasady kształcenie on-line w swoich dokumentach (może (?!) poza CKU);
- przygotowały nauczycieli metodycznie i merytorycznie do e-nauczania;
- ustaliły zasady współpracy z rodzicami (i nie tylko) w okresie pandemii;
- przygotowuje się do prawdopodobnego nauczania zdalnego od września 2020 roku.
- Do mojej znajomej w ciągu godziny zadzwoniło trzech nauczycieli, w sprawie syna i jego aktywności w e-nauczaniu, w czasie kiedy wykonywała swoje obowiązki zawodowe ( i to nie jedyna taka informacja od rodziców).
- Na makatce w kuchni mojej babci wisiało przysłowie/porzekadło „Zgoda buduje niezgoda rujnuje”, które jest ciągle aktualne, a wręcz zyskuje na znaczeniu.
- Procedura - to ustalony sposób prowadzenia działania lub proces[1], a współpraca z rodzicami jest działaniem, nad którym warto chwile się pochylić, a opracowanie takiej procedury jest na to szansą.
W mojej ocenie ważne elementy takiej procedury to w szczególności:
- Podstawa prawna
Tu pragnę wskazać kilka podpowiedzi:
- Kontrola zarządcza.
- Zapisy z ustawy Prawo oświatowe wskazujące:
- dyrektora jako kierownika zakładu pracy;
- na obowiązek współpracy szkoły z rodzicami.
- Ochrona danych – RODO.
- Prawa autorskie
- Cel
Istotne jest uświadomienie sobie celów, jakie stoją za nawiązywaniem relacji i korzyści płynących z współpracy z rodzicami/prawnymi opiekunami oraz wskazanie modelu, który przyniesie korzyści dla obu stron, da wymierne efekty.
Cele powinny być np. SMART(ER), PURE etc.
Miejsce do kreowanie współpracy, określenie warunków współpracy (form, narzędzia, zasady organizacji spotkań online, rozmów telefonicznych itd.)
- Osoby uprawnione do współpracy
Opis uprawnionych pracowników szkoły w zakresie komunikowania się z rodzicami/prawnymi opiekunami.
- Usprawiedliwianie nieobecności i zwolnienia uczniów z e-nauczania.
Zastosowanie np. metody 5W1H do opisu zasad w ww. zakresie.
- Monitorowanie
Wskazanie osoby odpowiedzialnej za monitorowanie i zasad prowadzenia monitoringu.
- Bank dobrych praktyk, literatura
- Zasady wprowadzania zmian w procedurze.
Uwzględnienie porozumienia z rodzicami.
Pamiętajmy:
Istnieją minimum trzy poziomy współpracy:
- z radą rodziców;
- z rada klasy (rodzicami klasy/oddziału);
- z indywidulanymi rodzicami/opiekunami prawnymi.
[1] www. mfiles.pl/pl/index.php/Procedura 15.05.2020 r.
Komentarze