Blog użytkownika Mirosław Krajewski
Razem, małymi krokami do dobrej zmiany

Procedura  współpracy z rodzicami/opiekunami prawnymi w okresie kształcenia on-line

Połączenie sił to początek,
pozostanie razem to postęp,
wspólna praca to sukces”
Henry Ford

 

Po co nam procedura współpracy z rodzicami, przecież mamy wiele innych dokumentów m.in. „Regulamin Rady Rodziców” ?

Kilka powodów:

  1. Niewiele znam szkół, które:
  2. przewidziały/ustaliły zasady kształcenie on-line w swoich dokumentach (może (?!)  poza CKU);
  3. przygotowały nauczycieli metodycznie i merytorycznie do e-nauczania;
  4. ustaliły zasady współpracy z rodzicami (i nie tylko) w okresie pandemii;
  5. przygotowuje się do prawdopodobnego nauczania zdalnego od września 2020 roku.
  6. Do mojej znajomej w ciągu godziny zadzwoniło trzech nauczycieli, w sprawie syna i jego aktywności w e-nauczaniu, w czasie kiedy wykonywała swoje obowiązki zawodowe ( i to nie jedyna taka informacja od rodziców).
  7. Na makatce w kuchni mojej babci wisiało przysłowie/porzekadło „Zgoda buduje niezgoda rujnuje”, które jest ciągle aktualne, a wręcz zyskuje na znaczeniu.
  8. Procedura - to ustalony sposób prowadzenia działania lub proces[1], a współpraca z rodzicami jest działaniem, nad którym warto chwile się pochylić, a opracowanie takiej procedury jest na to szansą.

W mojej ocenie ważne elementy takiej procedury to w szczególności:

  1. Podstawa prawna

Tu pragnę wskazać kilka podpowiedzi:

  1. Kontrola zarządcza.
  2. Zapisy z ustawy Prawo oświatowe wskazujące:
  3. dyrektora jako kierownika zakładu pracy;
  4. na obowiązek współpracy szkoły z rodzicami.
  5. Ochrona danych – RODO.
  6. Prawa autorskie

 

  1. Cel

Istotne jest uświadomienie sobie celów, jakie stoją za nawiązywaniem relacji i korzyści płynących z współpracy z rodzicami/prawnymi opiekunami oraz  wskazanie modelu, który przyniesie korzyści dla obu stron, da wymierne efekty.

Cele powinny być np. SMART(ER), PURE etc.

  • Zasady współpracy

Miejsce do kreowanie współpracy, określenie warunków   współpracy (form, narzędzia, zasady organizacji spotkań online, rozmów telefonicznych itd.)

  1. Osoby uprawnione do współpracy

Opis uprawnionych pracowników szkoły w zakresie komunikowania się z rodzicami/prawnymi opiekunami.

  1. Usprawiedliwianie nieobecności i zwolnienia uczniów z e-nauczania.

Zastosowanie np. metody 5W1H do opisu zasad w ww. zakresie.  

  1. Monitorowanie

Wskazanie osoby odpowiedzialnej za monitorowanie  i zasad prowadzenia monitoringu.  

  • Bank dobrych praktyk, literatura
  • Zasady wprowadzania zmian w procedurze.

Uwzględnienie porozumienia z rodzicami.

 

Pamiętajmy:

Istnieją minimum trzy poziomy współpracy:

  • z radą rodziców;
  • z rada klasy (rodzicami klasy/oddziału);
  • z indywidulanymi rodzicami/opiekunami prawnymi.

 

[1] www. mfiles.pl/pl/index.php/Procedura 15.05.2020 r.


Komentarze

*
*
*
O mnie

Staż pracy w oświacie 38 lat, nauczyciel dyplomowany. Od dwóch lat właściciel firmy szkoleniowej Konsulting Oświatowy Szkolenia. Z wykształcenia nauczyciel fizyki. Ukończyłem studia podyplomowe z pedagogiki opiekuńczo wychowawczej, zarzadzania oświatą, andragogiki, wiedzy o społeczeństwie oraz szkołę coachingu. Byłem uczestników kursów: TERM, edukatorski, z andragogiki, dla pracowników nadzoru pedagogicznego, uprawniający do mierzenia jakości pracy szkoły. Systematycznie podnoszę swoje kwalifikacje na kursach zewnętrznych,  cenię również samokształcenie. Jestem autor publikacji w wydawnictwach oświatowych, programów szkoleń i scenariuszy  głownie z zakresu zastosowania prawa w oświacie, tworzenia prawa wewnątrzszkolnego, kontroli zarządczej, organizacji pracy, kompetencji kluczowych i nadzoru pedagogicznego. Pracowałem jako: instruktor kształcenia praktycznego, nauczyciel fizyki, kierownik internatu, zastępca inspektora oświaty,st. wizytator i kierownik oddziału zamiejscowego - Kuratorium Oświaty w Suwałkach i Białymstoku, Naczelnik Wydziału Edukacji Urzędu Miasta w Suwałkach, nauczyciel konsultant i wicedyrektor Suwalskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli i Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Na umowy zlecenia i o dzieło realizowałem zadania m.in. w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży oraz jako wykładowca w sześciu wyższych uczelniach w tym m.in KUL w Lublinie, czy WSSE W Gdańsku. Jak trener i coach współpracowałem z licznymi placówkami doskonalenia nauczycieli m.in. ORE w Warszawie, CEO w Warszawie, ProcessTeam w Warszawie Wszechnicy Edukacyjnej w Warszawie, Ośrodku Rozwoju Kompetencji Edukacyjnych w Warszawie i wielu innymi publicznymi i niepublicznymi. Posiadam potwierdzoną znajomość języka rosyjskiego na poziomie B1 i B2. Mieszkam w Sejnach.
Mirosław Krajewski