Blog użytkownika Mirosław Krajewski
Razem, małymi krokami do dobrej zmiany

Czy od samego mierzenia, efektywność pracy wzrasta ?

Dajcie ludziom swobodę działania,
a zaskoczą was swoją pomysłowością”
Peter Drucker

 

Czy od samego  mierzenia, efektywność pracy wzrasta?

 

W ciągu całej edukacji szkolnej uczeń pisze tysiące sprawdzianów, klasówek czy testów. W wyniku ww. działań każda szkoła dysponuje tomami danych na temat wyników czy też efektów nauczania swoich uczniów. Zatem to ocenianie powinno mieć szczególne miejsce w procesie edukacji.

Refleksja nad powyższą informacją prowokuje do stawiania pytań:

  1. Co się z tymi danymi dzieje dalej ?
  2. Ilu nauczycieli dokonuje analizy przeprowadzanych sprawdzianów i na czym ta analiza polega lub do czego się ogranicza?
  3. W ilu przypadkach analizujemy je zespołowo ?
  4. Jakie mamy kompetencje do właściwego wyciągania wniosków i stawiania hipotez oraz ich weryfikowania ?
  5. Czy analiza wyników jest procesem zaplanowanym z ścisłe przyjętymi/zaprogramowanymi procedurami?
  6. Czy wymieniamy się informacjami z analizy tych wyników na zespołach oddziałowych a może lokalnie miedzy szkołami?
  7. W jaki sposób otrzymane wyniki wpływają na podejmowane działania w planowania pracy, a tym w szczególności w zakresie interdyscyplinarności ?
  8. W jakim zakresie szkolne plany nauczania pozwalają na modyfikacje działań w przypadku chęci wykorzystania wyników do poprawy naszej pracy ?
  9. W jaki sposób wyniki kartkówek maja przełożenie na realizacje podstawy programowej i układ, zawartość szkolnych programów?
  10. W jaki sposób analiza wyników wpływa na wspieranie/rozwój konkretnego ucznia?

Podobnie wygląda sytuacja z wynikami egzaminów zewnętrznych:

  1. Kto, do czego i jak wykorzystuje te wyniki?
  2. W ilu przypadkach wyniki egzaminów zewnętrznych wpłynęły na zmiany systemowe w oświacie zwłaszcza np. szkolne plany nauczania, podstawy programowe, organizacja pracy szkoły itd.

Ocenianie jest zatem procesem złożonym, zapewne zastanawiamy się:

  1. Czy mamy oceniać, czy doceniać ?
  2. Czy ważniejszą sprawą jest zbadanie /zdiagnozowanie/ dowiedzenie się o potrzebach w zakresie edukacji naszych uczniów ?
  3. W jakiej sytuacji zastąpić ocenienie informacja zwrotną ?

Odpowiedzi są złożone, zapewne każdy ma rację, ale nie o racje chodzi, tylko o rozwój młodych ludzi. Nie załatwią  tego oceny wyrażone cyfrą.

Jestem przekonany, że bez dyskusji szeroko decydentów oświatowych z środowiskiem nie wprowadzimy , żadnej zmiany na lepsze.

Ogromne też zadanie stoi przed osobami sprawującymi nadzór pedagogiczny, w zakresie  wspierania nauczycieli w analizowaniu wyników sprawdzianów, klasówek, kartkówek. Zauważam, że ten temat jest często  pomijany przy tematyce doskonaleniu nauczycieli.

Zatem warto aby każdy nauczyciel, przed przystąpieniem do oceniania zastanowił się:

  1. Po co stosuję daną formę oceniania ?
  2. Jak sprawdzę zakładane efekty?
  3. Co będę w tym zakresie robił ?

Być może odpowiedzi staną się zaczątkiem nowej jakości. Proponuję również  (na początek) opracowanie szkolnej strategii oceniania, w której spróbujemy odnieść się do części wyżej zadanych pytań, a może zadamy inne – swoje - bardziej wnikliwe/pogłębione wynikające z specyfiki środowiska czy szkoły.

Liczę też, że zapewnienie transparentności i przejrzystości oceniania oraz zmiana paradygmatu oceniania z „ocen” na „dowiedzenie się/wskazanie” potrzeb w zakresie edukacji,  da lepsze, bardziej  wymierne efekty, ku zadowoleniu wszystkich.

 


Komentarze

*
*
*
O mnie

Staż pracy w oświacie 38 lat, nauczyciel dyplomowany. Od dwóch lat właściciel firmy szkoleniowej Konsulting Oświatowy Szkolenia. Z wykształcenia nauczyciel fizyki. Ukończyłem studia podyplomowe z pedagogiki opiekuńczo wychowawczej, zarzadzania oświatą, andragogiki, wiedzy o społeczeństwie oraz szkołę coachingu. Byłem uczestników kursów: TERM, edukatorski, z andragogiki, dla pracowników nadzoru pedagogicznego, uprawniający do mierzenia jakości pracy szkoły. Systematycznie podnoszę swoje kwalifikacje na kursach zewnętrznych,  cenię również samokształcenie. Jestem autor publikacji w wydawnictwach oświatowych, programów szkoleń i scenariuszy  głownie z zakresu zastosowania prawa w oświacie, tworzenia prawa wewnątrzszkolnego, kontroli zarządczej, organizacji pracy, kompetencji kluczowych i nadzoru pedagogicznego. Pracowałem jako: instruktor kształcenia praktycznego, nauczyciel fizyki, kierownik internatu, zastępca inspektora oświaty,st. wizytator i kierownik oddziału zamiejscowego - Kuratorium Oświaty w Suwałkach i Białymstoku, Naczelnik Wydziału Edukacji Urzędu Miasta w Suwałkach, nauczyciel konsultant i wicedyrektor Suwalskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli i Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Na umowy zlecenia i o dzieło realizowałem zadania m.in. w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży oraz jako wykładowca w sześciu wyższych uczelniach w tym m.in KUL w Lublinie, czy WSSE W Gdańsku. Jak trener i coach współpracowałem z licznymi placówkami doskonalenia nauczycieli m.in. ORE w Warszawie, CEO w Warszawie, ProcessTeam w Warszawie Wszechnicy Edukacyjnej w Warszawie, Ośrodku Rozwoju Kompetencji Edukacyjnych w Warszawie i wielu innymi publicznymi i niepublicznymi. Posiadam potwierdzoną znajomość języka rosyjskiego na poziomie B1 i B2. Mieszkam w Sejnach.
Mirosław Krajewski