Blog użytkownika Mirosław Krajewski
Razem, małymi krokami do dobrej zmiany

Co niszczy motywację do działania ?

“Musisz pozbyć się myśli o współzawodnictwie.
Masz tworzyć, a nie konkurować o to,
 co już zostało stworzone.”
Wallace D. Wattles

Co niszczy w nas motywację do działania ?

Zastanawiam się dlaczego tak niechętnie podejmujemy na terenie szkoły nowe działania czy innowacje. Faktem jest, że nie wszystkie zmiany  są na lepsze i ciągle narzekamy na biurokrację i nadmiar obowiązków.

Przekornie zapytam, a ile razy sprawdziliśmy jakie działania wynikają z potrzeb naszej szkoły i wymagań prawnych, a ile  w imię zasady „dla świętego spokoju” lub „papier wszystko przyjmie”?

Do tego dochodzą nasze przekonania:

  • Wiem lepiej.
  • Co mi będą mówić.
  • Po co mi to ?

Kto tak naprawdę na tym traci ? Odpowiedź jest w moim przekonaniu prosta: MY.

Jednak uwagę Państwa chciałbym skierować na innego winowajcę, a mianowicie  na ideę kilers, która zabija wszelką innowacyjność i kreatywność, osłabia motywację i jest głównym hamulcowym rozwoju.

Problem polega na tym, mamy z nią do czynienia na pierwszym etapie innowacyjnych działań czy podejmowania inicjatywy.

Jak zatem zrobić drugi krok, kiedy nie zrobiliśmy pierwszego ?

Czy zawsze są winni „oni”, a nie „my”?

Skąd pojawia się idea killers?

Skupmy się na chwilę nad ostatnim pytaniem.

Rzecz zasadnicza, to lęk przez zmianą, nowym i nieznanym, potrzebą zerwania ze swoimi przyzwyczajeniami, może trzeba będzie więcej poświęcić czasu i energii, a nie zawsze widzimy ten przyszły oczekiwany efekt. Nie odpowiadamy sobie na zasadnicze pytanie Po co? Nie stawiamy celów, nie rozbijamy ich na cel bardziej szczegółowe, nie rozpisujemy do nich działań/zadań.

Ponadto pojawia się strach przed ryzykiem, boimy się uczenia na błędach. Zbyt dużo uwagi przypisujemy ocenom i opiniom innych, zwłaszcza tym, które  nie wynikającym z realnej oceny rzeczywistości i faktów.

Kolejnym źródłem tzw. „niemocy” może być nasze środowisko, niechęć do współpracy, brak: pracy zespołowej, wymiany wiedzy, i doświadczeń oraz wzajemnego uczenia się czy doskonalenia.

Spójrzmy na otaczającą nas rzeczywistość, odrzućmy obawy, przestańmy słuchać złych podpowiedzi, zauważmy problemy i wyzwania. zobaczmy jakie są rozwiązania i skupmy zwolenników wokół tych działań, stwórzmy swego rodzaju „ThingThang” – sprawy do załatwienia „tu i teraz”. W moim przekonaniu się warto.


Komentarze

*
*
*
O mnie

Staż pracy w oświacie 38 lat, nauczyciel dyplomowany. Od dwóch lat właściciel firmy szkoleniowej Konsulting Oświatowy Szkolenia. Z wykształcenia nauczyciel fizyki. Ukończyłem studia podyplomowe z pedagogiki opiekuńczo wychowawczej, zarzadzania oświatą, andragogiki, wiedzy o społeczeństwie oraz szkołę coachingu. Byłem uczestników kursów: TERM, edukatorski, z andragogiki, dla pracowników nadzoru pedagogicznego, uprawniający do mierzenia jakości pracy szkoły. Systematycznie podnoszę swoje kwalifikacje na kursach zewnętrznych,  cenię również samokształcenie. Jestem autor publikacji w wydawnictwach oświatowych, programów szkoleń i scenariuszy  głownie z zakresu zastosowania prawa w oświacie, tworzenia prawa wewnątrzszkolnego, kontroli zarządczej, organizacji pracy, kompetencji kluczowych i nadzoru pedagogicznego. Pracowałem jako: instruktor kształcenia praktycznego, nauczyciel fizyki, kierownik internatu, zastępca inspektora oświaty,st. wizytator i kierownik oddziału zamiejscowego - Kuratorium Oświaty w Suwałkach i Białymstoku, Naczelnik Wydziału Edukacji Urzędu Miasta w Suwałkach, nauczyciel konsultant i wicedyrektor Suwalskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli i Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Na umowy zlecenia i o dzieło realizowałem zadania m.in. w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży oraz jako wykładowca w sześciu wyższych uczelniach w tym m.in KUL w Lublinie, czy WSSE W Gdańsku. Jak trener i coach współpracowałem z licznymi placówkami doskonalenia nauczycieli m.in. ORE w Warszawie, CEO w Warszawie, ProcessTeam w Warszawie Wszechnicy Edukacyjnej w Warszawie, Ośrodku Rozwoju Kompetencji Edukacyjnych w Warszawie i wielu innymi publicznymi i niepublicznymi. Posiadam potwierdzoną znajomość języka rosyjskiego na poziomie B1 i B2. Mieszkam w Sejnach.
Mirosław Krajewski