My w obliczu zamiany

Zastanawiam się ilu jest takich, który potrafiliby zaprzeczyć, że nauczyciele, jak żadna inna grupa zawodowa, mają szczególny wpływ na kształtowanie świadomości społecznej? To przecież nauczyciele właśnie spotykają na co dzień setki tysięcy osób, które za chwilę, będą kreowały naszą rzeczywistość. Co więcej, rola nauczycieli to podpowiadać, co się dzieje dookoła, w jaki sposób korzystać z dostępnych zasobów. Jak sięgać po to, czego w tej chwili jeszcze nie mamy. Oznacza to nie lada wyzwanie i odpowiedzialność. Wymusza otwarcie na zmieniające się potrzeby. Umiejętne reagowanie na nowe warunki zewnętrze. Ciągłe skupienie na modyfikacjach procesu edukacyjnego, by w odpowiedni sposób odpowiadał na kolejne potrzeby kolejnych grup uczniów.

Szczęśliwie nauczyciele wysoko stawiają pracę nad własnym rozwojem. Opracowany w ramach prac Instytutu Badań Edukacyjnych „Raport o stanie edukacji 2013” wskazuje iż około 90% polskich nauczycieli jest zainteresowanych pracą nad doskonaleniem posiadanych kompetencji. Pracują na rzecz poszerzania i aktualizacji wiedzy z zakresu nauczanego przedmiotu, metod dydaktycznych oraz wiedzy dotyczącej polskiego systemu oświaty, a także kompetencji związanych między innymi z wykorzystaniem nowych technologii czy tzw. umiejętnościami miękkimi. Pytanie, dlaczego tak intensywnie pracując nad sobą, tak często mówią o braku motywacji uczniów do uczenia się, oich postępującym lekceważeniu szkoły i nauczycieli.

By zmienić swój los, warto zmienić swój sposób myślenia. Zgodnie z popularną zasadą przypisywaną LaoTse: uważaj na swoje myśli, stają się twoimi słowami; uważaj na swoje słowa stają się twoimi czynami; uważaj na swoje czyny stają się twoimi nawykami; uważaj na swoje nawyki, stają się twoim charakterem; uważaj na swój charakter, staje się twoim losem- warto przejść przez kolejną procedurę:

  • zastanów się nad głównymi priorytetami, które towarzyszą twojemu życiu- które definiujesz jako podstawowe wyzwania dla Twojej sieci;
  • sformułuj i zapisz na kartce cel jaki chciałabyś osiągnąć w pracy z uczestnikami sieci;
  • zastanów się i zapisz swoje odczucia związane z tak sformułowanym celem;
  • jeśli pojawiły się skojarzenia typu: „tyle razy już próbowałem”, „obawiam się, że oni mi na to nie pozwolą” albo „ale czy mi to na pewno wyjdzie?” - przy każdym negatywnym zapisie dopisz: „Taka jest w tej chwili moja opinia”.
  • pomyśl nad innymi okolicznościami, które wiążą się z twoją pierwotną opinią, np.: „tyle razy już próbowałam”- „nigdy dokładnie nie precyzowałem o co mi chodzi”, „zbyt szybko sobie odpuszczałam”, „chętniej słuchałem argumentów przeciwko celowi aniżeli środków pozwalających go osiągnąć”…- zapisz je;
  • pomyśl, jaką możesz przyjąć postawę i co możesz w tej sprawie zrobić, np.: „zastanowię się dokładnie, co chciałabym osiągnąć”, „sformułuję nowy konkretny cel, który będzie uwzględniaj szczegółowe rezultaty, termin i wskaźniki potwierdzające osiągnięcie moich zamierzeń”…- zapisz to;
  • przeczytaj, co zapisałeś i zastanów się jak się z tym czujesz, co przeważa: niepokój czy chęć do działania;
  • kiedy poczujesz potrzebę realizacji działań umożliwiających osiągnięcie zamierzonego celu pomyśl, co możesz zrobić, żeby utrzymać to samopoczucie i podjąć kolejne, być może nowe działania na rzecz stymulowania pracy swojej sieci;
  • sformułuj swój pierwotny cel w oparciu o strukturę typu: „tego i tego dnia …. (opisz zamierzonego rezultatu) co potwierdzi… (opis wskaźnika potwierdzającego osiągnięcie zamierzonego celu)”;
  • pomyśl, wyobraź sobie możliwie dokładnie jak się będziesz czuł, kiedy osiągniesz zaplanowany rezultat; jak będą na ciebie patrzyć inni ludzie; kto będzie z ciebie najbardziej dumny; kto- być może- ci podziękuje;
  • zrób to.

To taka propozycja ćwiczenia udrożniającego zmianę. Pytanie, czy takie działania mogą rzeczywiście pomóc rzeczywiście zmienić, czy przynajmniej po części zmodyfikować rzeczywistość? Pracujemy w sieci z reguły z osobami, które, jak większość z nas, wolałyby zostać i trwać w miejscu, które dobrze znają. Tymczasem uczestniczymy w procesie wspomagania rozwoju szkół, by właśnie to zmienić. W jaki sposób zainspirować do zmiany?


Komentarze

re: My w obliczu zamiany

11 stycznia 2015 | Maria Szerement

Zarzadzac zmiana, przewidywac zmiany, uczyc siebie zmian i uczyc innych podejscia do zmian o to  wspolczesne kanony zarzadzania zmiana. Czesto rownie sie mowi "zmien sie bo jak nie to ciebie zmienia" dlatego zgadzam sie z Iwona ze czesc nauczycieli lub wiekszosc nie lubi zmian albo raczej nie rozumie ich koniecznosci. To prawda ze jak sie rozmawia z niektorymi przedstawicielami nauczycieli, nie ma szans sie przebic z tzw "nowym". Oznacza to ze czesc z nich ma swoj nienaruszalny swiat co czesto nie jest zbierzne z gotowoscia na jakiekolwiek zmiany.

re: My w obliczu zamiany

11 stycznia 2015 | Iwona Nowacka

Przeczytałam i zastanowiłam się, bo temat i ważny, i trudny. Jesteśmy grupą zawodową, która szkoli sie nieustannie ( drugiej takiej chyba nie ma?), choć różne są oceny wyników tychże szkoleń. Jesteśmy grupą zawodową, która ma ogromny wpływ na kształtowanie świadomości społecznej poprzez wpływ na młodego człowieka, za którego stajemy się ( czy może powinniśmy stać się?) odpowiedzialni, choć różnie przecież z tym bywa...Jesteśmy grupą zawodową, która niestety często, za często narzeka. Nic z tego nie wynika. Konieczne są szkolenia związane z motywacją, przeciwdziałaniem wypaleniu zawodowemu.Z drugiej strony uważam, że są nauczyciele świadomi ( mają to "coś"), otwarci na zmiany, aktywni, ciągle młodzi duchem, i nauczyciele, którym cokolwiek by nie zaproponować i tak wiedzą lepiej.

re: My w obliczu zamiany

21 grudnia 2014 | Maria Szerement

W mojej ocenie zagadnienie motywowania po przez instrument zarzadzania zmiana jest zalezny od jakosci struktur edukacyjnych w calej oswiacie. W mojej ocenie podstawa procesow rozwojowych ktore zaczynaja sie od stanu srodowiska pedagogicznego jest siegniecie do opinii biznesu ktory jest klientem koncowym procesow pedagogicznych. Jestem zdania ze uczac sie od biznesu i wszystkich instrumentow nowoczesnych technik zarzadzania polecam dyskusje i analize dowolnego obszaru w ktorym montywacja stoi na fundamencie "8 strat" wg Toyoty i zasady SMART albo zasady "Job rotation". Dzis wiekszosc sformulowan, scenariuszy oraz modeli inspirowanych jest z gory a nie z dolu. Dlatego uwazam ze uczyc sie motywacji szczegolnie w oswiacie to skorzystanie z regul funkcjonujacych w biznesie poniewaz to oswiata powinna sie uczyc od biznesu a nie odwrotnie.

re: My w obliczu zamiany

18 grudnia 2014 | Mariola Kaźmierczak

Bardzo ciekawy materiał -pomocny w pracy koordynatora oraz w pracy nauczyciela! Wykorzystam te wskazówki.

re: My w obliczu zamiany

16 grudnia 2014 | Aleksandra Makowska

Ciekawa propozycja spojrzenia na własną pracę- do wykorzystania w relacji nauczyciel-uczeń.