Udzielanie konstruktywnych informacji zwrotnych powinno bazować na kilku podstawowych zasadach:
Istnieje wiele struktur udzielania informacji zwrotnej. Jedna z najbardziej popularnych nosi nazwę „SPINKA” i bazuje na swego rodzaju krzyżówce:
S zczegół
P ozytywy
I
N egatywy
K onsekwencje
A lternatywy
Zasada użycia tej struktury polega najpierw na powiedzeniu, co zamierzamy omówić, a następnie na przedstawieniu najpierw tego, co dostrzegliśmy pozytywnego, a następnie tego co zauważyliśmy negatywnego w postawie, zachowaniu czy działaniu naszego rozmówcy. Negatywy zawsze powinniśmy wiązać z potencjalnymi konsekwencjami określonej aktywności i łączyć z propozycją (propozycjami) aktywności alternatywnych- z założeniem, że o ich przydatności zdecyduje nasz rozmówca.
Przekazywanie informacji zwrotnej, która z reguły bywa odbierana jak krytyka, wymaga szczególnego przygotowania. Warto:
Podsumowując warto zacytować autora „Mistrzowskiego coachingu” Roberta Hargrove, który rozdział poświęcony udzielani informacji zwrotnej zakończył następującymi słowami: „Podstawą dobrego przekazania informacji zwrotnych nie jest znajomość jakiś konkretnych technik, ale troska o podopiecznych, która pozwoli szczerze przedstawić sytuację. Z jednej strony trzeba nauczyć się cenić ludzi za to, kim są i jakie mają możliwości. Wiem z własnego doświadczenia, że ludzie pragną pochwał- nie tylko z powodu osiągnięć, ale także z powodu tego, kim są. Z drugiej jednak strony trzeba przygotować się na twarde rozmowy z podopiecznymi. Pamiętajcie o tym, żeby chwalić ludzi publicznie, a krytykować na osobności oraz- co najważniejsze- żeby robić to z życzliwością”[1]. A jak wy radzicie sobie z udzielaniem informacji zwrotnych? Czy w ogóle w swojej pracy w ramach sieci dostrzegacie tego typu potrzebę?
[1] Hargrove R., Mistrzowski coaching. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006, s.233
Komentarze