Temat spotkania i czas trwania |
Najważniejsze problemy poruszane w czasie spotkania |
Propozycje materiałów samokształceniowych |
Planowane działania w sieci |
1. Integracja grupy. Analiza aktów prawnych dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Omówienie celów i założeń projektu sieciowego. Ustalenie planu działania sieci. 2. Prezentacja i krótkie omówienie pakietu rozporządzeń dotyczących pomocy psychologiczno- pedagogicznej. 3. Warsztaty „Rozporządzenie MEN ws. pomocy psychologiczno-pedagogicznej a zadania dyrektora szkoły”, przygotowane i prowadzone przez koordynatora. 4. Praca w grupach nad konkretnymi problemami związanymi z pomocą psychologiczno- -pedagogiczną, np.: • jak organizować zajęcia rozwijające uzdolnienia uczniów? • w jakiej formie udzielać uczniom porad i konsultacji? • jak przygotować i zorganizować porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia dla rodziców uczniów? |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Podstawa prawna: rozporządzenie MEN z 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1487).
Strony internetowe: • www.men.gov.pl • www.ore.edu.pl • www.oskko.edu.pl |
• Dyskusja na forum dotycząca wyboru tematu na kolejne zajęcia. • Dzielenie się pomysłami, gotowymi rozwiązaniami w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wypracowanymi w poszczególnych szkołach. • Wymiana doświadczeń. • Wyszukiwanie w internecie inspiracji do ciekawej rozmowy. • Wspólne tworzenie netografii, czyli zbioru linków do zasobów internetowych związanych z pomocą psychologiczno- pedagogiczną. • Dyskusja na temat wybranych aspektów pomocy psychologiczno-pedagogicznej. • Przedstawienie na forum eksperta zaproszonego na kolejne spotkanie. |
2. Spotkanie ze specjalistą
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Warsztaty prowadzone przez specjalistę w 2 blokach tematycznych: • co wynika z orzeczeń i opinii poradni psychologiczno- pedagogicznych? • planowanie organizacji różnych form wsparcia dla uczniów, rodziców i nauczycieli. 2. Omówienie warsztatów i dyskusja z ekspertem. |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Podstawa prawna: rozporządzenie MEN z 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1487).
Strony internetowe:
• www.men.gov.pl • www.ore.edu.pl • www.oskko.edu.pl Literatura zaproponowana przez zaproszonego eksperta. |
• Jak wyżej oraz dyskusja na temat spotkania ze specjalistą. • Przedyskutowanie i podział zadań na kolejne spotkanie, np. wybór uczestnika sieci, który przygotuje krótkie wprowadzenie do spotkania. |
3. Jak organizować pracę zespołów nauczycielskich?
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Krótkie wprowadzenie: rola i zadania zespołów nauczycielskich w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wprowadzenie przygotowane przez jednego z uczestników sieci. 2. Praca w grupach nad konkretnymi zagadnieniami, np.: • organizacja pracy zespołu nauczycielskiego; • dokumentowanie pracy zespołu; • organizacja doradztwa edukacyjno-zawodowego. 3. Debata uczestników sieci na temat zasad tworzenia dokumentacji szkolnej, a zwłaszcza tego, jak unikać tworzenia zbędnych dokumentów. |
Jak wyżej oraz przykładowe wzory dokumentów funkcjonujące w szkołach. |
• Jak wyżej oraz dyskusja na temat wypracowanych w grupach proponowanych rozwiązań. • Ciąg dalszy debaty na temat zasad tworzenia dokumentacji szkolnej (dokumenty niezbędne i dodatkowe). • Wybór dyrektora, który przedstawi system organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej funkcjonujący w jego szkole. |
4. Jak mierzyć efektywność pomocy psychologiczno- pedagogicznej?
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Krótkie wprowadzenie: zadania dyrektora szkoły w zakresie badania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej w świetle obowiązujących aktów prawnych. Wprowadzenie przygotowane przez jednego z uczestników sieci. 2. Prezentacja przygotowana przez dyrektora- -uczestnika sieci: system organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej wypracowany i funkcjonujący w szkole. Polecamy przeprowadzenie prezentacji poświęconej budowaniu takiego systemu. 3. Dyskusja uczestników spotkania na temat mocnych stron zaprezentowanego systemu. 4. Praca w grupach nad konkretnymi zagadnieniami, np.: • w jaki sposób oceniać efektywność udzielania pomocy? Kiedy to robić? Kto powinien się tym zająć? • jak na bieżąco monitorować realizację zadań z zakresu udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej? • ewaluacja (opracowanie projektu ewaluacji wewnętrznej obejmującej pomoc psychologiczno- pedagogiczną). |
Scenariusz spotkania z koordynatorem Podstawa prawna: rozporządzenie MEN z 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1487).
Strony internetowe: • www.men.gov.pl • www.ore.edu.pl • www.oskko.edu.pl Zasady prowadzenia ewaluacji wewnętrznej, materiały dostępne na stronie: www.npseo.pl. |
• Jak wyżej oraz dyskusja na temat oceniania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej, monitorowania i ewaluacji ww. pomocy. • Przedstawienie na forum eksperta zaproszonego na kolejne spotkanie. |
5. Pozyskiwanie dodatkowych źródeł finansowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Spotkanie ze specjalistą w zakresie pozyskiwania środków z funduszy unijnych czy innych funduszy zewnętrznych oraz z zaproszonymi przedstawicielami organu prowadzącego
(4 godz.dydaktyczne) |
1. Warsztaty ze specjalistą w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych czy innych funduszy zewnętrznych: jak pozyskać środki zewnętrzne na wewnątrzszkolną pomoc psychologiczno-pedagogiczną? 2. Omówienie warsztatów. 3. Spotkanie z przedstawicielem organu prowadzącego lub organów prowadzących na temat możliwości ubiegania się o dodatkowe godziny na pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole oraz na temat możliwości aplikowania o środki zewnętrzne. 4. Podsumowanie i ewaluacja pracy sieci. |
|
• Jak wyżej oraz wymiana uwag po spotkaniu z ekspertem. • Rozmowa o przyszłości i planowanie dalszych działań. • Publikacja informacji na temat wyników ewaluacji pracy sieci. |