Temat spotkania i czas trwania |
Najważniejsze problemy poruszane w czasie spotkania |
Propozycje materiałów samokształceniowych |
Planowane działania w sieci |
1. Doświadczenia w podstawie programowej
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Sprawy organizacyjne dotyczące sieci. 2. Analiza podstawy programowej z przyrody, fizyki, biologii i chemii pod kątem wymaganych doświadczeń i eksperymentów na zajęciach. 3. Analiza zaleceń do podstawy programowej. 4. Analiza zasobów szkół. 5. Analiza problemu – w jaki sposób przeprowadzać doświadczenia i eksperymenty przyrodnicze modelowo i niestandardowo? 6. Dyskusja dotycząca korelacji międzyprzedmiotowej. |
Podstawa programowa
Zestaw wymaganych doświadczeń na poszczególnych etapach edukacyjnych z przedmiotów przyrodniczych |
• Zorganizowanie spotkania integracyjnego uczestników na czacie. • Przygotowanie i zaplanowanie spotkań z ekspertami. |
2. Spotkania z ekspertami
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Spotkanie z ekspertami – dydaktykami. 2. Pokazy doświadczeń modelowych i doświadczeń przy użyciu materiałów i przedmiotów codziennego użytku. |
Doświadczenia z fizyki przy użyciu MPCU (materiałów i przyrządów codziennego użytku)
Literatura: • J. VanCleave, Biologia dla każdego dziecka – 101 doświadczeń, WSiP, Warszawa 1993. • J. Müller, L. Palka, W. Stawiński, Obserwacje i doświadczenia w nauczaniu biologii. Fizjologia roślin, WSiP, Warszawa 1988. • J. Müller, W. Stawiński , Obserwacje i doświadczenia w nauczaniu biologii. Ekologia i ochrona środowiska, WSiP, Warszawa 1993.
Strony internetowe: • www.biocen.edu.pl • www.bioedukacja.org.pl • www.ceo.org.pl/au |
• Zaplanowanie przeprowadzenia przez każdego członka zespołu doświadczenia, pokazu lub eksperymentu. • Ustalenie harmonogramu pokazów. |
3, 4. Wymiana dobrych praktyk
(2 x 4 godz. dydaktyczne) |
1. Lekcje, pokazy, doświadczenia, eksperymenty. 2. Dzielenie się doświadczeniami. 3. Dyskusja nad scenariuszami. |
Arkusz obserwacji pokazów i doświadczeń |
• Każda osoba przygotowująca pokaz, doświadczenie lub eksperyment opracowuje scenariusz. • Dyskusja po prezentacjach w szkołach, modyfikacja scenariusza. |
5. Podsumowanie
(4 godz. dydaktyczne) |
3. Wybór scenariuszy do publikacji
Bank doświadczeń i ćwiczeń. |
|
• Pożegnalne spotkanie uczestników na czacie. |