Temat spotkania i czas trwania |
Najważniejsze problemy poruszane w czasie spotkania |
Propozycje materiałów samokształceniowych |
Planowane działania w sieci |
1. Integracja grupy. Analiza aktów prawnych dotyczących programów nauczania
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Omówienie celów i założeń projektu sieciowego. Ustalenie planu działania sieci. 2. Prezentacja i krótkie omówienie aktów prawnych dotyczących podstawy programowej i programów nauczania. 3. Warsztaty – „Podstawa programowa bez tajemnic”, przygotowane i prowadzone przez koordynatora. 4. Praca w grupach: analiza wybranych, przykładowych programów nauczania pod kątem ich zgodności z prawem; analiza SWOT. |
Scenariusz spotkania z koordynatorem
Podstawy prawne (ustawa, rozporządzenie)
Przykładowe programy nauczania
Literatura: • S. Dylak, Wprowadzenie do konstruowania szkolnych programów nauczania, WN PWN, Warszawa 2000. • Nauczyciel i jego program autorski, [w:] Edukacja i reforma, red. J. Kędzierska, t. 2, Wydawnictwo UJ, Kraków 2001. • H. Komorowska, Konstrukcja, realizacja i ewaluacja programu nauczania, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 1996 (materiały wew. IBE). • H. Komorowska, O programach prawie wszystko, WSiP, Warszawa 1999. • A.C. Ornstein, F.P. Hunkins, Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka, WSiP, Warszawa 1998. • E.C. Wragg, Trzy wymiary programu, WSiP, Warszawa 1999. |
• Dyskusja na forum dotycząca wyboru tematu na kolejne zajęcia. • Dzielenie się pomysłami, gotowymi programami nauczania, innymi programami projektów edukacyjnych. • Wyszukiwanie w internecie ciekawych inspiracji do rozmowy. • Wspólne tworzenie netografii, czyli zbioru linków do zasobów internetowych związanych z programami nauczania. • Dyskusja na temat podstawy programowej i programów nauczania. • Ustalenie na forum kto z uczestników sieci poprowadzi kolejne warsztaty. |
2. Podstawa programowa. Program. Podręcznik
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Krótkie wprowadzenie: podstawa programowa, program nauczania, podręcznik – wzajemne relacje. 2. Praca w grupach: analiza wybranych programów nauczania pod kątem ich relacji z podstawą programową. 3. Praca w grupach: prezentacja i ocena SWOT dostępnych podręczników. 4. Praca w grupach: próba modyfikacji na potrzeby naszej pracy programów nauczania dostępnych na rynku. 5. Warsztaty – „Ustalamy ogólne cele programu”, prowadzone przez jednego z uczestników sieci. 6. Omówienie warsztatów. |
Podstawa programowa
Przykładowe podręczniki i zeszyty ćwiczeń
Przykładowe programy nauczania
Literatura: • S. Dylak, Wprowadzenie do konstruowania szkolnych programów nauczania, WN PWN, Warszawa 2000. • Nauczyciel i jego program autorski, [w:] Edukacja i reforma, red. J. Kędzierska, t. 2, Wydawnictwo UJ, Kraków 2001. • H. Komorowska, Konstrukcja, realizacja i ewaluacja programu nauczania, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 1996 (materiały wew. IBE). • H. Komorowska, O programach prawie wszystko, WSiP, Warszawa 1999. • A.C. Ornstein, F.P. Hunkins, Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka, WSiP, Warszawa 1998. • E.C. Wragg, Trzy wymiary programu, WSiP, Warszawa 1999. |
• Wyszukiwanie w internecie ciekawych inspiracji do rozmowy. • Wspólne tworzenie netografii, czyli zbioru linków do zasobów internetowych związanych z programami nauczania. • Dyskusja na temat ulubionych podręczników. • Dyskusja na forum na temat zapisów podstawy programowej, programów nauczania, podręczników. • Ustalenie na forum kto z uczestników sieci poprowadzi kolejne warsztaty. • Wymiana poglądów na temat warsztatów. • Przedstawienie na forum eksperta zaproszonego na następne spotkanie. |
3. Jak zbudować program?
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Krótkie wprowadzenie: konstrukcja programu nauczania w świetle obowiązujących aktów prawnych. 2. Warsztaty – „Ustalamy strukturę programu, biorąc pod uwagę wybrany przedmiot, etap edukacyjny, nasze cele i oczekiwania”, przygotowane przez jednego z uczestników sieci. 3. Omówienie warsztatów. 4. Praca w grupach: kolejna próba modyfikacji na potrzeby własnej pracy dostępnych na rynku programów nauczania. 5. Spotkanie z ekspertem (specjalistą od programów) np. w formie wywiadu. |
Jak wyżej oraz przykładowe programy nauczania |
• Jak wyżej oraz dyskusja na temat spotkania z ekspertem. • Przedstawienie eksperta zaproszonego na następne spotkanie. |
4. Jak modyfikować dostępne gotowe programy?
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Krótkie wprowadzenie: modyfikacja dostępnych na rynku programów nauczania w świetle obowiązujących aktów prawnych. 2. Warsztaty – „Dobieramy i porządkujemy treści edukacyjne naszego programu”, przygotowane przez jednego z uczestników sieci. 3. Omówienie warsztatów. 4. Praca w grupach: kolejna próba modyfikacji na potrzeby własnej pracy dostępnych w wydawnictwach programów nauczania. 5. Spotkanie z ekspertem – zaproszonym nauczycielem, który samodzielnie opracował program nauczania (prezentacja autorskiego programu, dyskusja z ekspertem). |
Jak wyżej. |
• Jak wyżej oraz wymiana poglądów po spotkaniu z ekspertem. • Ustalenie na forum kto z uczestników sieci poprowadzi kolejne warsztaty. |
5. Oceniamy własne i cudze programy
(4 godz. dydaktyczne) |
1. Krótkie wprowadzenie: jak przeprowadzić ewaluacją programu? Prezentacja wybranej recenzji programu nauczania. 2. Warsztaty – „Ustalamy, jak przeprowadzić ewaluację programu nauczania”, przygotowane przez jednego z uczestników sieci. 3. Omówienie warsztatów. 4. Praca w grupach: ustalamy kryteria programów nauczania, konstruujemy arkusz oceny programów nauczania. 5. Podsumowanie i ewaluacja pracy sieci. |
Jak wyżej. |
• Jak wyżej oraz rozmowa o przyszłości i planowanie dalszych działań. • Publikacja informacji na temat wyników ewaluacji pracy sieci. |