4.
Przykładowy plan działań
|
Cel szczegółowy: 1. Uczestnicy po roku pracy w sieci będą rozumieć pojęcia związane z wielokulturowością, korygować ewentualne błędne informacje i znać regulacje prawne w tym zakresie. |
Zagadnienia do omówienia |
Proponowane metody pracy |
- definicje pojęć: wielo- i interkulturowość, godność, wolność, równość, sprawiedliwość, uprzedzenie, stereotyp, dyskryminacja,
- akty prawne dotyczące obszaru wielokulturowości,
- inne informacje dotyczące wielokulturowości, przydatne z punktu widzenia pracy nauczycieli języków obcych w szkołach , znajdujące się w Internecie oraz innych źródłach,
- porównanie wymagań stawianych przez prawo z rzeczywistą sytuacją osób pochodzących z innych kultur, odniesienie obu rzeczywistości do kontekstu szkoły i zadań stojących przed nauczycielami języków obcych,
|
- praca podczas spotkań
- samokształcenie
|
Cel szczegółowy: 2. Uczestnicy po roku pracy w sieci będą świadomi potrzeby edukacji kulturowej i własnej wrażliwości w tym obszarze. |
Zagadnienia do omówienia |
Proponowane metody pracy |
- własny stosunek do osób wywodzących się z innej kultury oraz wartości, jakimi kierujemy się w życiu,
- argumenty i działania, dzięki którym możemy przekonywać inne osoby do dostrzegania pozytywnych aspektów funkcjonowania w społeczeństwie wielokulturowym,
- konsekwencje zaniechań w wyżej wskazanych obszarach,
- rola i zadania stojące przed nauczycielami języków obcych w obszarze edukacji kulturowej,
|
- praca podczas spotkań
- praca na platformie
|
Cel szczegółowy: 3. Uczestnicy po roku pracy w sieci będą znać specyfikę kulturową krajów nauczanych języków obcych, będą świadomi różnic kulturowych i mentalnych oraz możliwych problemów. |
Zagadnienia do omówienia |
Proponowane metody pracy |
- zachowania specyficzne dla ludzi różnych kultur,
- problemy i wartości, jakie pojawiają się na styku różnych kultur,
- wartości uniwersalne łączące ludzi wielu kultur,
- znajomość innych kultur, tego co jest w nich ciekawe i cenne, tego co wzbogaca nasze doświadczenia życiowe,
|
|
Cel szczegółowy: 4. Uczestnicy po roku pracy w sieci dysponować będą zasobami edukacyjnymi wykorzystując w tym celu także nowe technologie. |
Zagadnienia do omówienia |
Proponowane metody pracy |
- materiały edukacyjne z elementami edukacji kulturowej,
- scenariusze lekcji przedmiotowych oraz umieszczenie ich na platformie,
- linki,
- dobre praktyki,
- ciekawe metody przydatne w edukacji kulturowej,
- broszura online dla nauczycieli na temat wielokulturowości (jak z tym problemem radzą sobie inne kraje),
- tematy projektów i webquestów dla uczniów,
- modyfikacja programów nauczania pod kątem uzupełnienia ich o elementy edukacji kulturowej,
- przeprowadzenie i obserwacja lekcji pokazowych i rzeczywistych na temat wielokulturowości,
- wytworzenie narzędzi do systematycznego monitorowania i krytycznej analizy ich realizacji,
|
- praca podczas spotkań
- praca na platformie
- samokształcenie
|
Cel szczegółowy: 5. Uczestnicy w ciągu roku pracy w sieci współpracować będą z nauczycielami innych przedmiotów i wychowawcami klas. |
Zagadnienia do omówienia |
Proponowane metody pracy |
- scenariusze lekcji wychowawczych oraz umieszczenie ich na platformie,
- działania w przestrzeni nauczania międzyprzedmiotowego,
- działania przygotowujące szkołę organizacyjnie do wdrażania w praktyce edukacji kulturowej,
- współpraca z instytucjami samorządowymi i włączenie ich w realizację projektów wielokulturowych,
- opracowanie katalogu elementów edukacji wielokulturowej, które mogłyby zostać włączone do planów wychowawczych,
- wymiana między nauczycielami doświadczeń w realizacji programów nauczania i dzielenie się wnioskami w tym zakresie.
|
- praca podczas spotkań
- działania podejmowane w środowisku
- praca na platformie
- działania podejmowane w szkole
|
|
5.
Przykładowy harmonogram do planu działań
|
Spotkanie 1. |
Spotkanie stacjonarne |
Tematyka |
- definicje pojęć: wielo- i interkulturowość, godność, wolność, równość, sprawiedliwość, uprzedzenie, stereotyp, dyskryminacja,
- akty prawne dotyczące obszaru wielokulturowości,
- porównanie wymagań stawianych w tym zakresie przez prawo z rzeczywistą sytuacją osób pochodzących z innych kultur, odniesienie obu rzeczywistości do kontekstu szkoły i zadań stojących przed nauczycielami języków obcych.
- rola i zadania stojące przed nauczycielami języków obcych w tym obszarze,
|
Opis przebiegu |
- Uczestnicy sieci przedstawiają się i formułują swoje oczekiwania wobec pracy sieci. Koordynator proponuje cele i założenia sieci. Uczestnicy dyskutują na ten temat.
- Uczestnicy sieci analizują metodą kuli śnieżnej pojęcia: wielo i interkulturowość, godność, wolność, równość, sprawiedliwość, uprzedzenie, stereotyp, dyskryminacja. Po zakończonej dyskusji koordynator wyświetla przygotowane uprzednio definicje tych pojęć. Uczestnicy dyskutują i korygują swoje ewentualne błędne informacje w tym obszarze.
- Uczestnicy sieci tworzą pięć grup. Każda grupa otrzymuje od koordynatora jeden akt prawny dotyczący obszaru wielokulturowości. Uczestnicy sieci analizują akty prawne pracując metodą układanki eksperckiej i formułują najważniejsze prawa cudzoziemskich uczniów w polskiej szkole.
- Uczestnicy sieci pracując w grupach starają się metodą burzy pytań ustalić rzeczywistą sytuację uczniów pochodzących z innych kultur w polskich szkołach, formułują problemy, z jakimi się oni spotykają i zadania stojące w tym obszarze przed nauczycielami języków obcych. Każda grupa zapisuje wyniki swojej pracy na plakacie, który następnie jest omawiany przez wybranego członka grupy.
- Uczestnicy planują działania do realizacji przed następnym spotkaniem: Szukanie w Internecie oraz źródłach tradycyjnych informacji na temat zachowań specyficznych dla ludzi innych kultur oraz przydatnych z punktu widzenia pracy nauczycieli języków obcych w szkołach materiałów dotyczących wielokulturowości i dzielą się nimi na platformie.
|
Potrzebne materiały |
- komputer
- rzutnik
- multimedialny
- kartki papieru formatu A4
- akty prawnych
- flipchart
- pisaki
- kolorowe
- magnesy
Akty prawne:
- Konstytucja RP rozdział II
- Międzynarodowa Konwencja o Prawach Dziecka artykuły 28 i 29 a także 2, 3, 13, 14, 22, 30, 31
- Ustawa o systemie oświaty art. 13, 7ad,
- Rozp. MEN z dnia 30 kwietnia 2007 par. 6 i 16,
- Rozp. MEN z 30 kwietnia 2013 par. 3.1. pkt. 10, par. 4, par.10,
- Rozp. MEN z dnia 18 grudnia 2013 załącznik do rozp.
|
Między spotkaniami |
Tematyka |
- inne informacje dotyczące wielokulturowości, przydatne z punktu widzenia pracy nauczycieli języków obcych w szkołach, znajdujące się w Internecie oraz źródłach tradycyjnych,
- zachowania specyficzne dla ludzi innych kultur (np. Niemcy, kraje islamskie, Żydzi),
|
Opis przebiegu |
- Koordynator umieszcza na platformie rezultaty pracy ze spotkania stacjonarnego: a) wspólnie sformułowane definicje analizowanych podczas zajęć pojęć, b) najważniejsze prawa cudzoziemskich uczniów w polskiej szkole, c) najczęstsze problemy, z jakimi stykają się oni w polskiej szkole, d) zadania stojące przed nauczycielami w tym obszarze oraz e) wykaz aktów prawnych regulujących zagadnienie wielokulturowości.
- Uczestnicy sieci szukają w Internecie oraz źródłach tradycyjnych innych, przydatnych z punktu widzenia pracy nauczycieli języków obcych w szkołach, informacji dotyczących wielokulturowości i dzielą się nimi na platformie.
- Uczestnicy sieci szukają w Internecie lub źródłach tradycyjnych informacji na temat zachowań specyficznych dla ludzi wybranych kultur.
|
Bibliografia/netografia
- Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997r.
- Międzynarodowa Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. 1991 nr 120, poz.526),
- Ustawa o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami),
- Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 83, poz. 562) ,
- Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2013 poz. 532),
- Rozporządzenie MEN z dnia 1 kwietnia 2010 r. w sprawie przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół, zakładów kształcenia nauczycieli i placówek oraz organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych za–ęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia (Dz.U. 2010 nr 57 poz. 361),
- Rozporządzenie MEN z dnia 6 kwietnia 2006r. w sprawie nostryfikacji świadectw szkolnych i maturalnych uzyskanych za granicą (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami),
- Rozporządzenie MENiS z dnia 19 grudnia 2001r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz. U. nr 3, poz. 28),
- Rozporządzenie MEN z dnia 18 grudnia 2013 w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samo–rządu terytorialnego w roku 2014,
- Deklaracja Rady Europy (Ateńska) „Edukacja międzykulturowa w nowym kontekście europejskim z 16 kwietnia 2003r.,Benedyktowicz Z.: Portrety „obcego”. Od stereotypu do symbolu, Kraków 2000 Bokszański Z.: Stereotypy a kultura, Wrocław 1977Znaniecki F.: Studia nad antagonizmem do obcych, Warszawa 1990Międzynarodowa Konwencja o Prawach Dziecka Rozporządzenie MEN z 30. 04. 2007 w sprawie oceniania, …”Średziński P.(red.): Jak mówić polskim dzieciom o dzieciach Afryki?, Fundacja „Afryka Inaczej”, Warszawa 2009Danecki J., Podstawowe wiadomości o islamie, T.1 i 2, E. Wydawnictwo Dialog 2005
- www.arabia.pl
- Kochanowicz K., Wojtalik M., Jak mówić o większości świata?, Instytut Globalnej Odpowiedzialności i Polska Akcja Humanitarna, Warszawa 2009
- Deklaracja Rady Europy (Ateńska) „Edukacja międzykulturowa w nowym kontekście europejskim”, 2003 r.
- Ustawa o Systemie Oświaty
- Konstytucja RP
- Czykwin E.: Fenomen trwałości uprzedzeń etniczno-religijnych [w:] J. Nikitorowicz (red.) Edukacja międzykulturowa. W kręgu potrzeb, oczekiwań i stereotypów, Białystok 1995
|
Spotkanie 2. |
Spotkanie stacjonarne |
Tematyka |
- własny stosunek do osób wywodzących się z innej kultury oraz wartości, jakimi kierujemy się w życiu,
- znajomość innych kultur, co jest w nich ciekawe i cenne, co wzbogaca nasze doświadczenia życiowe,
- zachowania specyficzne dla ludzi innych kultur, problemy i wartości, jakie pojawiają się na styku różnych kultur,
- wartości uniwersalne łączące ludzi wszystkich kultur,
- argumenty i działania, dzięki którym możemy przekonywać inne osoby do pozytywnych stron życia w społeczeństwie wielokulturowym,
|
Opis przebiegu |
- Uczestnicy sieci analizują w parach swój własny stosunek do osób wywodzących się z innych kultur oraz wartości, jakimi kierują się w życiu.
- Uczestnicy sieci zapisują na karteczkach wartości, które, ich zdaniem, są cenne i ciekawe w innych kulturach, a które możemy od tych kultur czerpać. Przyklejają je we wskazanym miejscu a następnie porządkują pracując na forum.
- Uczestnicy sieci przedstawiają rezultaty swojej pracy między spotkaniami dzieląc się informacjami zdobytymi na temat zachowań specyficznych dla ludzi innych kultur.
- Uczestnicy sieci dyskutują, jakie problemy mogą się w związku z tym pojawić w polskiej szkole, co szkoła może zyskać dzięki obecności uczniów z innych kultur oraz jakie wartości uniwersalne łączą wszystkich ludzi. Koordynator zbiera wszystkie propozycje i wyświetla je.
- Uczestnicy sieci pracując w grupach tworzą listę argumentów oraz planują działania i akcje informacyjne (spotkania z cudzoziemcami, Dni Kultury, potrawy, piosenki, zwyczaje, literatura, sztuki plastyczne, muzyka, wartości) w szkole i w środowisku), które pomogą uczniom przekonywać się, że życie w społeczeństwie wielokulturowym może być dla nich wartością i zapisują swoje propozycje na plakacie. Każdy plakat zostaje następnie omawiany przez wybranego członka grupy.
- Koordynator zamieszcza na platformie rezultaty prac ze spotkania stacjonarnego: a) rejestr wartości, które możemy czerpać od przedstawicieli innych kultur, b) listę zachowań specyficznych dla ludzi różnych kultur, c) problemy, jakie mogą się w związku z tym pojawić w polskiej szkole oraz co może szkoła zyskać dzięki obecności uczniów z innych kultur, d) zestawienie wartości uniwersalnych łączących ludzi różnych kultur, e) listę argumentów oraz plan działań, którymi możemy przekonywać inne osoby do pozytywów życia w społeczeństwie wielokulturowym.
- Uczestnicy sieci realizują wraz ze swoimi uczniami działania promujące ideę wielokulturowości. Następnie dzielą się na platformie doświadczeniami i refleksjami na ten temat.
- Uczestnicy sieci analizują wstępnie własne materiały edukacyjne pod kątem obecności w nich elementów wielokulturowych.
- Uczestnicy sieci dyskutują na platformie na temat konsekwencji zaniechań w obszarze edukacji wielokulturowej.
|
Potrzebne materiały/pomoce |
- karteczki samoprzylepne
- komputer
- rzutnik multimedialny
- kartki papieru
- formatu A4
- wydruki
- sformułowanych na poprzednim spotkaniu problemów, z jakimi stykają się w polskiej szkole cudzoziemscy uczniowie,
- flipchart
- kolorowe pisaki
- magnesy
|
Między spotkaniami |
Tematyka |
- działania, dzięki którym możemy przekonywać inne osoby do pozytywnych stron życia w społeczeństwie wielokulturowym,
- materiały edukacyjne z elementami edukacji wielokulturowej,
- konsekwencje zaniechań w tych obszarach,
|
Opis przebiegu |
- Koordynator zamieszcza na platformie rezultaty prac ze spotkania stacjonarnego: a) rejestr wartości, które możemy czerpać od przedstawicieli innych kultur, b) listę zachowań specyficznych dla ludzi różnych kultur, c) problemy, jakie mogą się w związku z tym pojawić w polskiej szkole oraz co może szkoła zyskać dzięki obecności uczniów z innych kultur, d) zestawienie wartości uniwersalnych łączących ludzi różnych kultur, e) listę argumentów oraz plan działań, którymi możemy przekonywać inne osoby do pozytywów życia w społeczeństwie wielokulturowym.
- Uczestnicy sieci realizują wraz ze swoimi uczniami działania promujące ideę wielokulturowości. Następnie dzielą się na platformie doświadczeniami i refleksjami na ten temat.
- Uczestnicy sieci analizują wstępnie własne materiały edukacyjne pod kątem obecności w nich elementów wielokulturowych.
- Uczestnicy sieci dyskutują na platformie na temat konsekwencji zaniechań w obszarze edukacji wielokulturowej.
|
Bibliografia/netografia Kofta M., Jasińska- Kania A. (red.): Stereotypy i uprzedzenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Ząbek M. (red.): Między piekłem a rajem. Problemy adaptacji kulturowej uchodźców i imigrantów w Polsce. Wydawnictwo Trio, Warszawa 2002
|
Spotkanie 3. |
Spotkanie stacjonarne |
Tematyka |
- rola i zadania stojące przed nauczycielami języków obcych w sferze edukacji wielokulturowej,
- materiały edukacyjne z elementami edukacji wielokulturowej,
- wymiana między nauczycielami doświadczeń w realizacji programów nauczania i dzielenie się wnioskami w tym zakresie.
- modyfikacja programów nauczania pod kątem uzupełnienia ich o elementy edukacji wielokulturowej,
- przeprowadzenie i obserwacja lekcji na temat wielokulturowości,
- broszura online dla nauczycieli na temat wielokulturowości (jak z tym problemem radzą sobie inne kraje),
- linki,
|
Opis przebiegu |
- Koordynator sieci przedstawia podsumowanie toczonej na platformie dyskusji na temat konsekwencji zaniechań w obszarze edukacji wielokulturowej.
- Uczestnicy sieci analizują przyniesione przez siebie materiały edukacyjne, z których korzystają na lekcjach, pod kątem obecności w nich elementów wielokulturowych oraz dyskutują na ten temat na forum.
- Uczestnicy sieci pracując w grupach metodą kuli śnieżnej dzielą się doświadczeniami i wnioskami w zakresie realizacji programów nauczania w obszarze edukacji wielokulturowej. Pozostałe po łączeniu się dwie grupy prezentują swoje wnioski a koordynator zapisuje je w komputerze i wyświetla.
- Uczestnicy sieci biorą udział w prowadzonych przez eksperta zewnętrznego lub koordynatora sieci warsztatach doskonalących umiejętność modyfikacji programów nauczania. Program zajęć: a) aspekt prawny, b) trzy drogi pozyskania programu, c) ocena i wybór programu do modyfikacji, d) modyfikowanie programu kolejne kroki, e)przygotowanie wniosku o dopuszczenie zmodyfikowanego programu zakres modyfikacji i uzasadnienie.
- Uczestnicy planują przeprowadzenie i obserwacje lekcji na temat wielokulturowości.
- Uczestnicy sieci planują treść broszury online dla nauczycieli na temat wielokulturowości oraz podział zadań nad jej przygotowaniem. Koordynator zapisuje ustalony wspólnie spis treści w komputerze i wyświetla go.
- Uczestnicy sieci dzielą się linkami, pod którymi można znaleźć materiały do edukacji wielokulturowej.
|
Między spotkaniami |
Tematyka |
- broszura online dla nauczycieli na temat wielokulturowości,
- modyfikacja programów nauczania pod kątem uzupełnienia ich o elementy edukacji wielokulturowej,
- przeprowadzenie i obserwacja lekcji na temat wielokulturowości,
- działania, dzięki którym możemy przekonywać inne osoby do pozytywnych stron życia w społeczeństwie wielokulturowym,
|
Opis Przebiegu |
- Uczestnicy sieci realizują wraz ze swoimi uczniami projekt edukacyjny, w ramach którego opracowują przydzielone części broszury dla nauczycieli na temat wielokulturowości, dzieląc się linkami i wymieniając doświadczenia na ten temat na platformie.
- Uczestnicy sieci analizują i modyfikują swoje programy nauczania uzupełniając je o elementy edukacji wielokulturowej i dzielą się spostrzeżeniami na ten temat na platformie.
- Uczestnicy przeprowadzają według ustalonego harmonogramu lekcje na temat wielokulturowości.
- Uczestnicy sieci organizują akcje informacyjne w szkole i w środowisku i dzielą się informacjami o zrealizowanych działaniach na platformie.
- Koordynator umieszcza na platformie wyniki prac ze spotkania stacjonarnego: a) wnioski dotyczące realizacji programów nauczania w obszarze edukacji wielokulturowej, b) najważniejsze informacje dotyczące sposoby modyfikacji programów nauczania, c) harmonogram lekcji na temat wielokulturowości, d) spis treści broszury online i podział części do opracowania przez każdego uczestnika oraz e) informację o zrealizowanych przez uczestników sieci działaniach służących szerzeniu idei wielokulturowości.
|
Uwagi:
Wybierając program do modyfikacji można wybrać taki, który już zawiera treści wielokulturowe i modyfikację rozumieć jako ich uzupełnienie i dostosowanie programu do potrzeb i możliwości swoich uczniów lub realizowany przez nas program wzbogacić o treści wielokulturowe, np.
- elementy wiedzy o krajach danego obszaru językowego,
- zachowania specyficzne dla ludzi różnych kultur,
- analiza swojego stosunku do ludzi wywodzących się z innych kultur,
- wartości uniwersalne łączące ludzi wszystkich kultur,
- wartości, które może-my czerpać od ludzi innych kultur,
- bliskość lub różnice religijne,
- przykłady dobrych stosunków we wzajemnej historii,
- działania promujące ideę wielokulturowości,
- ciekawe metody nauczania, np. metoda dramy, (Uczniowie wchodzą w scenkach w rolę dwóch uczniów, z których jeden (Polak) zachowuje się nieodpowiednio w stosunku do drugiego (cudzoziemca), powodując sytuację konfliktową. Trzeci uczestnik scenki, odgrywający rolę nauczyciela, reaguje w takiej sytuacji. Pozostali uczniowie komentują następnie reakcję nauczyciela i zastanawiają się nad jej prawidłowością. ) itp.
- Należy jednak pamiętać, że cele kształcenia i wychowania oraz treści nauczania zmodyfikowanego programu muszą być zgodne z podstawą programowa a program musi być dostosowany do potrzeb i możliwości konkretnych uczniów.
|
Spotkanie 4. |
Spotkanie stacjonarne |
Tematyka |
- broszura online dla nauczycieli na temat wielokulturowości,
- baza dobrych praktyk,
- wytworzenie narzędzi do systematycznego monitorowania i krytycznej analizy ich realizacji,
- scenariusze lekcji przedmiotowych oraz umieszczenie ich na platformie,
- scenariusze lekcji wychowawczych oraz umieszczenie ich na platformie,
- tematy projektów i web—quest’ów dla uczniów,
|
Opis przebiegu |
- Uczestnicy sieci przedstawiają opracowane swoje części broszury dla nauczycieli na temat wielokulturowości. Następnie dyskutują na ten temat i wprowadzają ewentualne poprawki. Koordynator zapisuje je w komputerze.
- Uczestnicy sieci dzielą się swoimi doświadczeniami w realizacji tematów oraz stosowanymi ciekawymi metodami przydatnymi w edukacji wielokulturowej, tworząc w ten sposób bazę dobrych praktyk.
- Uczestnicy sieci tworzą w pracy grupowej narzędzia do systematycznego monitorowania i krytycznej analizy realizacji wątków wielokulturowych w programach nauczania. Każda grupa drukuje swoje propozycje i omawia na forum.
- Uczestnicy sieci opracowują w grupach przykładowe scenariusze lekcji przedmiotowych i wychowawczych a następnie omawiają na forum.
- Uczestnicy sieci opracowują katalog tematów i webquest’ów na temat wielokulturowości wykorzystując metodę burzy mózgów.
|
Potrzebne materiały |
- komputer
- rzutnik multimedialny
- komputer dla każdego uczestnika
- drukarka
|
Między spotkaniami |
Tematyka |
- działania (spotkania z cudzoziemcami i ekspertami, Dni Kultury, potrawy, piosenki, zwyczaje, litera-tura, sztuki plastyczne, muzyka, wartości), dzięki którym możemy przekonywać inne osoby do pozytywnych stron życia w społeczeństwie wielokulturowym,
- scenariusze lekcji przedmiotowych oraz umieszczenie ich na platformie,
- scenariusze lekcji wychowawczych oraz umieszczenie ich na platformie,
- przeprowadzenie i obserwacja lekcji pokazowych na temat wielokulturowości,
- działania w przestrzeni nauczania międzyprzedmiotowego,
- działania przygotowujące szkołę organizacyjnie do wdrażania w praktyce edukacji wielokulturowej,
- współpraca z instytucjami samorządowymi i włączenie ich w realizację projektów wielokulturowych,
|
Opis Przebiegu |
- Koordynator umieszcza na platformie: a) ostateczną wersje broszury online na temat wielokulturowości, b) narzędzia do systematycznego monitorowania i krytycznej analizy realizacji wątków wielokulturowych w programach nauczania, c) przykładowe scenariusze lekcji przed-miotów i wychowawczych oraz d) katalog tematów i webquest’ów na temat wielokulturowości.
- Uczestnicy sieci informują na bieżąco przez platformę o organizowanych akcjach w szkole i w środowisku oraz dzielą się swoimi doświadczeniami na ten temat.
- Uczestnicy sieci opracowują kolejne scenariusze lekcji przedmiotowych i wychowawczych i umieszczają je na platformie.
- Uczestnicy sieci biorą udział w kolejnych lekcjach na temat wielokulturowości, przeprowadzonych przez niektórych uczestników sieci.
- Uczestnicy sieci analizują wraz z innymi nauczycielami w swoich szkołach możliwości realizacji edukacji dla wielokulturowości w ramach nauczania międzyprzedmiotowego.
- Uczestnicy sieci analizują wraz z dyrekcją swojej szkoły możliwości zmian organizacyjnych przygotowujących szkołę do wdrażania w praktyce edukacji dla wielokulturowości, np. umieszczenie w planie zajęć projektów nauczania międzyprzedmiotowego, organizację różnych imprez, itp.
- Uczestnicy sieci proponują instytucjom samorządowym współpracę w realizacji projektów wielokulturowych w mieście.
- Uczestnicy sieci przeprowadzają kolejne działania szerzące ideę wielokulturowości w szkole i w środowisku.
|
Bibliografia/netografia
Czerniejewska I. (red.): Wielokulturowość na co dzień, materiały dla nauczycieli, Stowarzyszenie Willa Decjusza Kraków 2006 Pogorzelska M.: Wspólna przeszłość, wspólna przyszłość, materiały pomocnicze dla nauczycieli, Warszawa 2008
|
Spotkanie 5. |
Spotkanie stacjonarne |
Tematyka |
- działania, dzięki którym możemy przekonywać inne osoby do pozytywnych stron życia w społeczeństwie wielokulturowym,
- działania w przestrzeni nauczania międzyprzedmiotowego,
- działania przygotowujące szkołę organizacyjnie do wdrażania w praktyce edukacji dla wielokulturowości,
- współpraca z instytucjami samorządowymi i włączenie ich w realizację projektów wielokulturowych,
- przeprowadzenie i obserwacja lekcji pokazowych na temat wielokulturowości,
- opracowanie katalogu elementów edukacji dla wielokulturowości, które mogłyby zostać włączone do planów wychowawczych.
|
Opis przebiegu |
- Uczestnicy sieci a) informują o zorganizowanych działaniach w szkole i w środowisku i dzielą się swoimi doświadczeniami na ten temat, b) przedstawiają podjęte w swoich szkołach decyzje w sprawie realizacji edukacji wielokulturowej w ramach nauczania przedmiotowego i zaplanowane zmiany organizacyjne w swoich szkołach w tym obszarze, c) informują o podjętej współpracy z instytucjami samorządowymi i dzielą się doświadczeniami w tym zakresie.
- Uczestnicy sieci dzielą się swoimi wrażeniami na temat realizacji tematów wielokulturowości na prze-prowadzonych lekcjach i wymieniają doświadczeniami w tym zakresie. Po spotkaniu koordynator umieści podsumowanie tej dyskusji na platformie, kontynuując tworzenie bazy dobrych praktyk.
- Uczestnicy sieci opracowują w grupach katalog elementów edukacji wielokulturowej, które zostaną włączone do planów wychowawczych. Każda grupa zapisuje swoje propozycje na plakacie, który następnie omawia. Koordynator umieszcza propozycje na platformie.
- Uczestnicy sieci (wykorzystując np. metodę niedokończonych zdań) podsumowują pracę sieci, przedstawiają propozycje modyfikacji celów i sposobu pracy sieci w następnym roku szkolnym i formułują wnioski na przyszłość.
|
Potrzebne materiały |
- komputer
- rzutnik multimedialny
- flipchart
- pisaki kolorowe
- magnesy
|
|
7.
Bibliografia
|
- Bartz B. Idea wielokulturowego wychowania w nowoczesnych społeczeństwach, Wydawnictwo Naukowe ITE, Duisburg Radom 1997;
- Borowiak A., Szarota P. (red.) Tolerancja i wielokulturowość,Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa 2004;
- Boski P., Jarymowicz M., MalewskaPeyre Tożsamość a odmienność kulturowa.Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa 1992;
- Burszta W.: Wielokulturowość. Pytania pierwsze [w:] M. Kempny, A. Kapciak, S. Łodziński (red.) U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego, Oficyna Naukowa UW, Warszawa 1997;
- Czerniejewska I. Edukacja wielokulturowa w Polsce w perspektywie antropologii, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UAM, Poznań 2008;
- Dąbrowski M. Swój/obcy/inny. Z problemów interferencji i komunikacji międzykulturowej, Świat Literacki, Izabelin 2001;
- Girard R. Kozioł ofiarny, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1991;
- Golka M. Oblicza wielokulturowości [w:] M. Kempny, A. Kapciak, S. Łodziński (red.) U progu wielokulturowości, Nowe oblicza społeczeństwa polskiego, Oficyna Naukowa UW, Warszawa 1997;
- Golka M. Problemy i dylematy edukacji dla wielokulturowości [w:] J. Nikitorowicz, M. Sobecki, D. Misiejuk (red.) Kultury tradycyjne a kultura globalna. Konteksty edukacji międzykulturowej, Trans Humana, Białystok 2001;
- Grzybowski P. P. Edukacja międzykulturowa przewodnik, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008;
- Habermas J. Obywatelstwo a tożsamość narodowa. Rozważania nad przyszłością Europy, IFiS PAN, Warszawa 1993;
- Halik T., Nowicka E., Połeć W. Integracja czy izolacja, Wydawnictwo Prolog, Warszawa 2002;
- Kamińska A. (red.) Wybierz różnorodność. Promowanie postaw antydyskryminacyjnych w organizacji, szkole i miejscu pracy, Stowarzyszenie Inicjatyw Niezależnych „Mikuszewo”, Mikuszewo 2007;
- KarolczakBiernacka B. Postawy młodzieży wobec mniejszości [w:] J. Nikitorowicz (red.): U progu wielokulturowości Nowe oblicza społeczeństwa polskiego, Oficyna Naukowa UW, Warszawa 1997;
- Kempny M. Wielokulturowość „ante portas”! [w:] M. Kempny, A. Kapciak, S. Łodziński (red.) U progu wielokulturowości, Nowe oblicza społeczeństwa polskiego, Oficyna Naukowa UW, Warszawa 1997;
- Klimowicz A.(red.) Edukacja międzykulturowa. Poradnik dla nauczyciela, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2004;
- Knight J., Smith R. Dekonstrukcja hegemonii. Polityka wielokulturowości i populistyczna reakcja [w:] S. J. Ball: Foucault i edukacja Dyscypliny i wiedza, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1994;
- Komorowski Z. Pluralizm wielokulturowość diaspora, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 23/1975;
- Komorowski Z. Rozważania o wielokulturowości, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2/1974;
- Korporowicz L. Wielokulturowość a międzykulturowość: od reakcji do interakcji [w:] M. Kempny, A. Kapciak, S. Łodziński (red.) U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego, Oficyna Naukowa UW, Warszawa 1997;
- Koszewska K. (red.) Zrozumieć innych, czyli jak uczyć o uchodźcach, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2001;
- Lipińska M. (red.) Warsztaty kompetencji międzykulturowych podręcznik dla trenerów, IPSiR UW MCAZ, Warszawa 2008;
- Mamzer H. (red.) Czy klęska wielokulturowości?, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2008;
- Markowska D. Teoretyczne podstawy edukacji międzykulturowej, [w:] Kwartalnik pedagogiczny nr 4/90, PWN, Warszawa 1990;
- Martinelli S., Taylor M. (red.) Uczenie się międzykulturowe. Pakiet szkoleniowy nr 4, FRSE, Strasbourg 2000;
- Nikitorowicz J. Edukacja międzykulturowa wobec dylematów kształtowania tożsamości w społeczeństwach wielokulturowych [w:] T. Lewowicki, J. Nikitorowicz, T. Pilch, S. Tomiuk (red.): Edukacja wobec ładu globalnego, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2002;
- Nikitorowicz J. Tożsamość międzykulturowa jako efekt edukacji w społeczeństwie międzykulturowym, „Europejczycy”, nr 1/2001;
- Pawlik W.: Arogancja kultury odrzucającej inność, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4/1984;
- Piszel A., Szczygieł P., Witkowski J.: Treści edukacji globalnej w nowej podstawie programowej, Warszawa 2009;
- Potulicka E. Ramy teoretyczne liberalnodemokratycznej koncepcji edukacji obywatelskiej [w:] E. Malewska, B. Śliwerski (red.): Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2002;
- Semprini A. Le multiculturalisme, Presses universitaires de France Que saisje?, Paryż 1997;
- Sleeter C., McLaren P. Multicultural Education, Critical Pedagogy and the Politics of Difference, SUNY Press, Albany 1995;
- Szczygieł P., Witkowski. Edukacja globalna w szkole, Spotkania Stowarzyszenie dla Edukacji i Kultury, Warszawa 2009;
- Szkudlarek T. Pedagogika międzykulturowa [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.): Pedagogika podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2003;
- Szopski M. Komunikowanie międzykulturowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2005;
- Tarkowska E. Niepewność kulturowa a stosunek do inności [w:] M. Kempny, A. Kapciak, S. Łodziński (red.): U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego, Oficyna Naukowa UW, Warszawa 1997;
- Wojakowski D.: Wielokulturowość jako wartościowanie i wartość społeczna [w:] T. Lewowicki, E. OgrodzkaMazur, A. Gajdzica (red.): Świat wartości i edukacja międzykulturowa, Uniwersytet Śląski Filia WSP ZNP w Warszawie, Cieszyn Warszawa 2003;
- Wspólna przeszłość wspólna przyszłość. Materiały pomocnicze dla nauczycieli, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2008;
|