3.
Program pracy sieci
|
1. Integracja grupy i planowanie pracy. |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Autoprezentacja uczestników. 2. Omówienie celów i założeń projektu „sieciowego”. Ustalenie planu działania sieci. 3. Krótkie wprowadzenie teoretyczne: kilka słów o historii teatru i edukacji teatralnej na świecie i w Polsce. 4. Dzielenie się własnymi doświadczeniami związanymi z udziałem w przedstawieniach teatralnych w roli aktora i z pracą z dziećmi przy tworzeniu przedstawień teatralnych. 5. Dyskusja na temat: cele i zalety edukacji teatralnej w przedszkolu, uzasadnienie wyboru tematu w nawiązaniu do Podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
W zależności od możliwości (fakultatywnie): 6. Spotkanie z ekspertem – wizyta w teatrze od kulis – rozmowa z reżyserem, scenografem, aktorem, zwiedzanie pracowni scenograficznej, garderoby. |
• Dyskusja na temat ulubionych form teatralnych nauczycieli i ich stosowania w pracy z dziećmi – wymiana doświadczeń. • Dzielenie się pomysłami metodycznymi, np. sprawdzonymi scenariuszami przedstawień dla dzieci. • Wspólne tworzenie netografii, czyli zbiorów linków do zasobów internetowych związanych z teatrem. • Dzielenie się refleksjami po spotkaniu w teatrze. • Ustalenie na forum, kto poprowadzi zajęcia modelowe na następnym spotkaniu oraz kto przygotuje i poprowadzi kolejne spotkanie. • Wybór eksperta do przeprowadzenia zajęć warsztatowych dla nauczycieli – czarny teatr i teatrzyk cieni. |
Materiały samokształceniowe • Braun K., Kieszonkowa historia teatru na świecie w XX wieku, Norbertinum, Lublin 2000. • Berthold M., Historia teatru,przeł. z niem. D. Żmij-Zielińska, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1980. • Dziedzic A., Teatr i edukacja,Arka, Poznań 2001. • GIotton L., CIero C., Twórcza aktywność dziecka, WSiP, Warszawa 1988. • Historia teatru,red. J.R. Brown, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. • Twórczość – wyzwanie XXI wieku,red. W. Popek, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2003. • Szmidt K., Pedagogika twórczości,GWP, Gdańsk 2007. |
2. Formy teatru i ich zastosowanie w pracy z małymi dziećmi |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Warsztaty teatralne – teatrzyk małego aktora, kukiełkowy lub inny do wyboru w wykonaniu dzieci – przykład „dobrej praktyki” (zajęcia modelowe przygotowane przez jednego z uczestników zajęć). 2. Omówienie warsztatów. 3. Dyskusja na temat form teatru i ich zastosowania w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. 4. Praca w grupach – sporządzenie katalogu form teatru z krótką charakterystyką każdej z nich. 5. Spotkanie z ekspertem – czarny teatr i teatrzyk cieni – praktyczne działania warsztatowe. |
• Dzielenie się pomysłami metodycznymi, np. scenariuszami zajęć, ciekawymi metodami pracy, ciekawą literaturą. • Wyszukiwanie w Internecie inspiracji do rozmowy nt. kształtowania elementów inteligencji emocjonalnej niezbędnych w osiąganiu gotowości szkolnej. • Dzielenie się swoimi doświadczeniami dotyczącymi dotychczasowego stosowania różnych form teatru w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. • Prezentacja fotograficzna działań z dziećmi z wykorzystaniem różnych form teatru. • Dyskusja na forum nt. wyboru tematu na kolejne zajęcia. • Ustalenie na forum, kto poprowadzi zajęcia modelowe na następnym spotkaniu oraz kto przygotuje i poprowadzi kolejne spotkanie. • Wybór eksperta do przeprowadzenia zajęć dla nauczycieli – przygotowanie przedstawienia teatralnego z dziećmi jako zaplanowany proces (charakterystyka dobrej scenografii do przedstawień dziecięcych, zasady przygotowywania strojów i innych elementów do przedstawień prezentowanych przez dzieci, przygotowanie małych aktorów). |
Materiały samokształceniowe • Awgulowa J., Świętek W., Małe formy sceniczne w pracy przedszkola, WSiP, Warszawa 1982. • Stankiewicz B., Zabawy twórcze i widowiska lalkowe w wychowaniu przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1980. |
3. Przygotowanie przedstawienia teatralnego - jak wspólnie z dziećmi przygotować przedstawienie teatralne? |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Warsztaty teatralne – czarny teatr lub teatrzyk cieni – przykład „dobrej praktyki” (zajęcia modelowe przygotowane przez jednego z uczestników zajęć – nawiązanie do poprzedniego spotkania) 2. Omówienie warsztatów. 3. Dyskusja na temat włączania dzieci w działania zmierzające do przygotowania przedstawienia teatralnego ( np. scenografia, kostiumy, kukiełki, pacynki, lalki do teatru cieni, elementy do czarnego teatru). 4. Spotkanie z ekspertem – przygotowanie przedstawienia teatralnego razem z dziećmi jako zaplanowany proces (charakterystyka dobrej scenografii do przedstawień dziecięcych, zasady przygotowywania strojów i innych elementów do przedstawień prezentowanych przez dzieci, przygotowanie małych aktorów). 5. Działania praktyczne – wykonanie dowolnej lalki do przedstawienia teatralnego. |
• Zaprezentowanie na forum własnych rozwiązań scenograficznych, projektów strojów, kukiełek, lalek do teatru cieni, pacynek, elementów do czarnego teatru, lalek do teatru cieni. • Stworzenie banku pomysłów zabaw przygotowujących dzieci do wystawienia przedstawienia teatralnego. • Dzielenie się refleksjami z zastosowania form czarnego teatru i teatru cieni w pracy z dziećmi inspirowanego warsztatami dla nauczycieli. • Dyskusja na forum nt. wyboru tematów dwóch kolejnych zajęć. • Ustalenie na forum, kto poprowadzi zajęcia modelowe na następnym spotkaniu oraz kto przygotuje i poprowadzi kolejne spotkanie. • Wybór specjalisty do przeprowadzenia zajęć warsztatowych dla nauczycieli – zastosowanie dramoterapii w pracy indywidualnej z dziećmi w wieku przedszkolnym. |
Materiały samokształceniowe • Jodko-Kula E., W szkolnym teatrze,Juka, Warszawa 1998. • Klimke S., Meyer M., Z Kacprem przez cały rok. 18 nowych przedstawień kukiełkowych dla dzieci w wieku od 3 do 8 lat, Jedność 2002. • Koloska B., Markert I., Nie ma czasu dla księż-niczki. Przedstawienia kukiełkowe dotyczące problemów dziecięcych,Jedność 2002. • Manville Ch., Teatr w przedszkolu, Palatum, Łódź 2009. • Megrier D., Zabawy teatralne w przedszkolu, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa 2000. • Wójcik Z., Pobawmy sie w teatr, DIDASKO 2006. • Wójcik Z., Zabawa w teatr,DIDASKO 1997. • Wójcik Z., Zabawa w teatr, cz. 2,DIDASKO 2002. • Wójcik Z., Zabawa w teatr, cz. 3,DIDASKO 2006 |
4. Drama jako metoda wychowania i nauczania. |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Warsztaty teatralne – wykonanie razem z dziećmi scenografii do przedstawienia teatralnego. Przykład „dobrej praktyki” (zajęcia modelowe przygotowane przez jednego z uczestników zajęć – nawiązanie do poprzedniego spotkania). 2. Omówienie warsztatów. 3. Dyskusja na temat wykorzystania dramy w pracy z małymi dziećmi. 4. Spotkanie ze specjalistą – zastosowanie dramoterapii w pracy indywidualnej z dziećmi w wieku przedszkolnym. 5. Warsztaty – udział nauczycieli w działaniach dramowych (nauczyciel jako dziecko). |
• Na forum wymiana doświadczeń dotyczących zastosowania dramy w realizacji tematów kompleksowych dla młodszych i starszych przedszkolaków. • Stworzenie przykładowych zestawów zabaw dramowych związanych z tematami kompleksowymi realizowanymi z dziećmi w wieku przedszkolnym. • Podzielenie się uczestników sieci na grupki z uwzględnieniem formy teatru, jaką będą prezentować podczas kolejnego spotkania. • Dokonanie wyboru literatury oraz teoretyczne przygotowanie przedstawienia teatralnego na kolejne spotkanie. • Ustalenie na forum, kto poprowadzi zajęcia modelowe na następnym spotkaniu oraz kto przygotuje i poprowadzi kolejne spotkanie. |
Materiały samokształceniowe • Dziedzic A.,Drama a wychowanie,Wydawnictwa CODN, Warszawa 1999. • Królica M.,Drama i happening w edukacji przedszkolnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009. • Matelska A., Zabawy dramowe w edukacji wczesnoszkolnej, scenariusze zajęć, ODN, Poznań 2001. • Pankowska K. Edukacja przez dramę,WSiP, Warszawa 1997. • Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1995. |
5. Teatr nauczycielski - inspiracja dla dzieci i rodziców |
Problemy poruszane podczas spotkania |
Działania w sieci |
1. Warsztaty teatralne – zabawy dramowe – przykład „dobrej praktyki” na podstawie wiedzy i doświadczenia zdobytego podczas poprzednich zajęć (zajęcia modelowe przygotowane przez jednego z uczestników zajęć). 2. Omówienie warsztatów. 3. Praca w zespołach – przygotowanie krótkich przedstawień teatralnych dla dzieci z wykorzystaniem różnych form teatru (scenografia, stroje, ewentualnie lalki i inne pomoce, tekst). 4. Prezentacja spektakli teatrzyków nauczycielskich pozostałym uczestnikom spotkania. 5. Dyskusja nt. celowości przygotowywania przedstawień przez nauczycieli oraz prezentacja własnych odczuć po realizacji przedstawień. |
• Prezentacja na forum swoich dotychczasowych doświadczeń z udziałem w przedstawieniach teatralnych w roli aktora lub reżysera. • W grupach przygotowujących przedstawienia ustalenie, jakie materiały, przybory, rekwizyty będą potrzebne do realizacji spektaklu na spotkaniu. • Stworzenie zbioru literatury dziecięcej mogącej posłużyć jako scenariusze przedstawień teatralnych dla teatrzyków dziecięcych i nauczycielskich |
Materiały samokształceniowe • Schieder B., Z bajkami przez cały rok, Jedność , Kielce 2005. • Schieder B., Bajki dodają odwagi. Wychowanie ku wartościom i rozwój osobowości, Jedność, Kielce 2006 |
|