5.
Program pracy sieci
|
Cel szczegółowy 1.
Diagnozowanie stanu edukacji prawnej w szkole
Aktualizacja, rozszerzenie i pogłębienie wiedzy nauczycieli w zakresie edukacji prawnej, w szczególności zagadnień wynikających z realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego IV etapu edukacyjnego.
|
Zagadnienia do omówienia (tematyka spotkań oraz aktywności między spotkaniami)
|
Proponowane metody i formy pracy
|
- Stan edukacji prawnej w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej.
- Stan wiedzy prawnej nauczycieli – diagnoza/ analiza potrzeb szkoleniowych. Planowanie pracy sieci. Zasady działania.
- Cele i treści edukacji prawnej w szkole w kontekście zadań szkoły, podstawy kształcenia na IV etapie edukacyjnym.
- Formy i metody edukacji prawnej stosowane przez nauczycieli.
|
- wykład, debata, dyskusja
- diagnoza – wywiad, ankieta, obserwacja
- ankieta, prowadzenie badania diagnostycznego
- praca w grupach, wzajemne uczenie się
- współpraca na platformie
- tworzenie bibliografii i netografii
|
Cel szczegółowy 2.
Diagnozowanie kontekstu edukacji prawnej w szkole
Aktualizacja, rozszerzenie i pogłębienie wiedzy nauczycieli w zakresie edukacji prawnej, w szczególności zagadnień wynikających z diagnozy potrzeb nauczycieli i uczniów w kontekście realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego IV etapu edukacyjnego.
Przygotowanie do pracy z poradnikiem Edukacja prawna w szkole. Poradnik metodyczny dla nauczycieli IV etapu edukacyjnego.
|
Zagadnienia do omówienia (tematyka spotkań oraz aktywności między spotkaniami)
|
Proponowane metody i formy pracy
|
2.1. Wybrane aspekty, zagadnienia edukacji prawnej:
- wiedza prawna i postawy uczniów,
- warunki organizacyjne i społeczne rozwijania edukacji prawnej w szkole,
- współpraca szkoły z instytucjami i organizacjami życia publicznego oraz inne wybrane, np. realizacja zajęć z uczniami.
|
- dyskusja, debata, wzajemne uczenie się
- współpraca na platformie
- tworzenie wspólnego raportu/ sprawozdania z realizacji zaplanowanych działań/zadań na platformie, tworzenie bibliografii, bazy instytucji
|
Cel szczegółowy 3.
Poszerzanie wiedzy z zakresu zasad i systemu funkcjonowania państwa i prawa w Polsce
Opracowywanie programów nauczania, materiałów edukacyjnych, narzędzi dydaktycznych dotyczących zagadnień prawnych i wynikających z diagnozy potrzeb.
|
Zagadnienia do omówienia (tematyka spotkań oraz aktywności między spotkaniami)
|
Proponowane metody i formy pracy
|
3.1. Rozszerzenie wiedzy dotyczącej zagadnień prawa ujętych w podstawie programowej – funkcjonowanie urzędów, prawo i gałęzie prawa, władza sądownicza, postępowanie sądowe, nieletni wobec prawa, edukacja i praca w Polsce i UE, prawa człowieka oraz ochrona praw i wolności – i pogłębienie rozumienia tych zagadnień.
3.2. Rozpoznawanie prawnych aspektów aktualnych zagadnień życia społecznego.
3.3. Praktyczna umiejętność rozwiązywania casusów prawnych.
3.4. Sposoby przenoszenia treści pojawiających się w dyskursie publicznym do edukacji szkolnej:
obywatel w urzędzie, prawo i sądy, bezpieczeństwo, prawa człowieka, ochrona praw i wolności.
3.5. Współpraca nauczycieli i uczniów w projektowaniu działań społecznych w środowisku lokalnym z NGO i instytucjami publicznymi.
|
- wykłady
- rozwiązywanie casusów
- dyskusja
- wizyta w instytucjach wymiaru sprawiedliwości
- współpraca na platformie
|
Cel szczegółowy 4.
Rozwijanie metodycznych umiejętności nauczycieli w zakresie edukacji prawnej
Poszukiwanie odpowiednich, angażujących/aktywizujących form i metod pracy – dostosowanych do omawianych problemów, zagadnień prawnych oraz predyspozycji i zainteresowań uczniów
|
Zagadnienia do omówienia (tematyka spotkań oraz aktywności między spotkaniami)
|
Proponowane metody i formy pracy
|
4.1. Analiza podstawy programowej WOS.
4.2. Wzmacnianie kompetencji poznawczych nauczycieli w zakresie wybranych zagadnień prawa.
4.3. Projektowanie fragmentów programu nauczania rozszerzonego o elementy prawa.
4.4. Projektowanie narzędzi do ewaluacji autorskich scenariuszy lekcji.
|
- ewaluacja: praca w grupach fokusowych, analiza dokumentów
- wzajemne uczenie się
- praca na platformie
|
Cel szczegółowy 5.
Doskonalenie metod i form nauczania w zakresie edukacji prawnej
Rozwijanie umiejętności stosowania i wymiany dobrych praktyk, doświadczeń, prowadzenia lekcji, zajęć otwartych.
|
Zagadnienia do omówienia (tematyka spotkań oraz aktywności między spotkaniami)
|
Proponowane metody i formy pracy
|
5.1. Przegląd metod nauczania w zakresie edukacji prawnej.
5.2. Wybór tematyki edukacji prawnej do realizacji różnych działań edukacyjnych: lekcje, projekt edukacyjny.
5.3. Przykłady dobrej praktyki metod i form nauczania–uczenia się w tym obszarze.
5.4. Tworzenie katalogu materiałów dydaktycznych do edukacji prawnej.
|
- wykład
- dyskusja, debata
- warsztaty
- konsultacje
- praca w grupach fokusowych
|
Cel szczegółowy 6.
Ewaluacja autorskich programów nauczania i współpracy w sieci
Ewaluacja działań dydaktycznych i wychowawczych prowadzonych w zakresie edukacji prawnej w szkole; doskonalenie umiejętności udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej.
|
Zagadnienia do omówienia (tematyka spotkań oraz aktywności między spotkaniami)
|
Proponowane metody i formy pracy
|
6.1. Ewaluacja efektywności pracy w sieci.
6.2. Ewaluacja wprowadzonych autorskich programów nauczania oraz stosowanych form i metod edukacji prawnej.
|
|
Przykładowy harmonogram do planu działań
Spotkanie 1.
|
Spotkanie stacjonarne (5–6 godzin)
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
- Diagnozowanie stanu edukacji prawnej w szkole
|
Opis przebiegu (działania, zadania, organizacyjne wskazówki dla koordynatora)
|
Poznanie się uczestników sieci, ustalenie kontraktu grupowego oraz sposobów kontaktowania się uczestników sieci.
Przedstawienie oczekiwań przez uczestników sieci (wstępna diagnoza potrzeb szkoleniowych).
Omówienie celów funkcjonowania sieci, zapoznanie się z harmonogramem oraz zasadami pracy i współpracy.
1.1. Stan edukacji prawnej w Polsce i innych krajach UE
Wykład eksperta zewnętrznego (lub koordynatora) na temat stanu edukacji prawnej w szkołach w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej.
Uczestnicy realizują ćwiczenia na podstawie informacji zdobytych podczas wykładu:
- wyłaniają różnice między stanem edukacji prawnej w różnych typach szkół, środowisk, w różnych krajach;
- dokonują krytycznej refleksji nad różnicami, szukają ich przyczyn;
- konfrontują poznane wyniki raportów ze stanem edukacji prawnej w swojej szkole.
1.2. Stan wiedzy prawnej nauczycieli
Koordynator inicjuje dyskusję na temat potrzeb w zakresie edukacji prawnej – nauczycieli i uczniów – oraz oczekiwań i kierunków działań w ramach sieci współpracy.
1.3. Preferowane przez nauczycieli cele i treści edukacji prawnej
Nauczyciele wypełniają ankiety dotyczące stanu ich wiedzy prawnej (załączniki S1/1, S1/2, S1/3 dostarczone przez koordynatora).
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
komputer, rzutnik, tablica, papier, pisaki, ankiety
|
Pomiędzy spotkaniami
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
Opis przebiegu (działania, zadania)
|
1.4. Stosowane metody w edukacji prawnej przez nauczycieli
|
Nauczyciele poszukują w internecie i w literaturze rozwiązań metodycznych dotyczących edukacji prawnej.
Na platformie wymieniają się informacjami odnośnie do stosowanych metod edukacji prawnej – tworzą ich katalog. Wspólnie tworzą bibliografię i netografię.
Nauczyciele opisują własne doświadczenia i dzielą się refleksjami.
|
Bibliografia
EACEA, Eurydice, (2012), Edukacja obywatelska w Europie, Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji [online, dostęp dn. 14.12.2015].
Izdebski K., Jakobik A., Małek U., Ronij T., Żmijewska-Kwiręg S., Żmijski J., (2015), Znam, rozumiem i stosuję prawo. Poradnik edukacji prawnej w szkole, Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej [online, dostęp dn. 14.12.2015].
Kucharzak J. (red.), (2015), Edukacja prawna w szkole. Poradnik metodyczny dla nauczycieli IV etapu edukacyjnego, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Woźniakowska-Fajst D., Stec M., Śliwa J., (b.r.), Edukacja prawna – możliwości, szanse, bariery, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych [online, dostęp dn. 14.12.2015].
Woźniakowaska-Fajst D., Klaus W. (red.), (2014), Inspirator edukacji prawnej, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych [online, dostęp dn. 14.12.2015].
Radosh N., Łakomiecki N., (2015), Przychodzi uczeń do prawnika... Część dla młodzieży ponadgimnazjalnej, Poznań: Ministerstwo Sprawiedliwości [online, dostęp dn. 14.12.2015].
Przydatne linki
Edukacja prawna i obywatelska [dostęp dn. 14.12.2015]
|
Spotkanie 2.
|
Spotkanie stacjonarne (4-5 godzin)
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
- Diagnozowanie kontekstu edukacji prawnej w szkole
|
Opis przebiegu (działania, zadania, organizacyjne wskazówki dla koordynatora)
|
Podsumowanie i interpretacja diagnozy „Jaki jest stan edukacji prawnej w Polsce?”.
2.1. Narzędzia diagnozy wybranych aspektów edukacji prawnej
Warsztaty – nauczyciele tworzą narzędzia diagnozy dotyczącej wybranych aspektów edukacji prawnej. Uwzględniają wytyczne z załącznika S1/4:
- wiedza prawna i postawy uczniów,
- warunki organizacyjne i społeczne rozwijania edukacji prawnej w szkole,
- współpraca szkoły z instytucjami i organizacjami życia publicznego.
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
komputer, rzutnik, internet, tablica, papiery kolorowe, pisaki, naklejki
|
Pomiędzy spotkaniami
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
Opis przebiegu (działania, zadania)
|
2.1. Narzędzia diagnozy wybranych aspektów edukacji prawnej
|
Nauczyciele, stosując jednolite narzędzia diagnozy, przeprowadzają badania trzech wymienionych aspektów edukacji w swoich szkołach i opracowują wyniki.
Nauczyciele przekazują sobie wyniki badań, podsumowują, interpretują oraz tworzą wspólny raport, który umieszczają na platformie.
|
Bibliografia
EACEA, Eurydice, (2012), Edukacja obywatelska w Europie, Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji [online, dostęp dn. 14.12.2015].
Kucharzak J. (red.), (2015), Edukacja prawna w szkole. Poradnik metodyczny dla nauczycieli IV etapu edukacyjnego, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
|
Spotkanie 3.
|
Spotkanie stacjonarne (4-5 godzin)
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
- Rozwijanie przez nauczycieli wiedzy z zakresu zasad i systemu funkcjonowania państwa i prawa w Polsce
|
Opis przebiegu (działania, zadania, organizacyjne wskazówki dla koordynatora)
|
3.1. Rozszerzenie wiedzy dotyczącej zagadnień prawa ujętych w podstawie programowej – funkcjonowanie urzędów, prawo i gałęzie prawa, władza sądownicza, postępowanie sądowe, nieletni wobec prawa, edukacja i praca w Polsce i UE, prawa człowieka oraz ochrona praw i wolności – i pogłębienie rozumienia tych zagadnień
Eksperci prowadzą wykłady na temat wybranych zagadnień prawa ujętych w podstawie programowej.
Nauczyciele piszą refleksję według załączonego wzoru (załącznik S3/1).
3.2. Praktyczna umiejętność rozwiązywania casusów prawnych
Eksperci prowadzą warsztaty dotyczące rozwiązywania casusów prawnych i organizują wizytę nauczycieli w wybranej instytucji wymiaru sprawiedliwości.
3.3. Sposoby przenoszenia treści pojawiających się w dyskursie publicznym do edukacji szkolnej
Uczestnicy prowadzą dyskusję na temat możliwości i sposobów łączenia podstawy programowej z sytuacjami, z którymi młodzież (ale także nauczyciele, szkoła) ma styczność, np. odpowiedzialność nieletniego za popełnienie przestępstwa, mowa nienawiści, przemoc w sieci.
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
komputer, rzutnik, papier, długopisy
|
Pomiędzy spotkaniami
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
Opis przebiegu (działania, zadania)
|
3.4. Rozpoznawanie prawnych aspektów aktualnych zagadnień życia społecznego.
|
Nauczyciele tworzą listę/bazę zagadnień i umieszczają ją na platformie.
|
3.5. Współpraca nauczycieli i uczniów w projektowaniu działań społecznych w środowisku lokalnym.
|
Uczestnicy tworzą bazę propozycji tematycznych wspólnych działań nauczycieli i uczniów, umieszczają ją na platformie.
|
3.6. Analiza podstawy programowej WOS
|
W ramach przygotowań do spotkania 4. nauczyciele analizują podstawę programową WOS i wyłaniają zagadnienia o tematyce prawnej, oceniają poziom swojego merytorycznego przygotowania oraz własne potrzeby.
Nauczyciele zapoznają się z treściami z poradnika Szkoła bliższa prawu – scenariusze zajęć dydaktycznych i wychowawczych z zakresu edukacji prawnej i obywatelskiej dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
|
Bibliografia
Leszczyńska E., Kucharzak J., Pacholska M., Papla E. (red.), (2014), Szkoła bliższa prawu – scenariusze zajęć dydaktycznych i wychowawczych z zakresu edukacji prawnej i obywatelskiej dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, Poznań: Okręgowa Izba Radców Prawnych [online, dostęp dn. 14.12.2015].
Podstawa programowa z komentarzem, tom 4 – Edukacja historyczna i obywatelska: historia i społeczeństwo, historia, wiedza o społeczeństwie, podstawy przedsiębiorczości, ekonomia w praktyce, wychowanie do życia w rodzinie, etyka, filozofia [online, dostęp dn. 14.12.2015].
Spacer po prawie – film Krajowej Rady Radców Prawnych [online, dostęp dn. 14.12.2015].
|
Spotkanie 4.
|
Spotkanie stacjonarne (4-5 godzin)
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
- Rozwijanie metodycznych umiejętności nauczycieli w zakresie edukacji prawnej
Poznanie możliwości rozszerzenie i pogłębienia treści programowych przedmiotu wiedza o społeczeństwie w zakresie edukacji prawnej (IV etap edukacyjny, poziom podstawowy).
|
Opis przebiegu (działania, zadania, organizacyjne wskazówki dla koordynatora)
|
4.1. Analiza podstawy programowej WOS
Koordynator inicjuje dyskusję na temat aspektów prawnych zawartych w podstawie programowej. Nauczyciele formułują wnioski dotyczące wyboru zagadnień uwzględniających treści prawne do dalszej pracy.
Koordynator tworzy grupy fokusowe, pracujące nad wybranymi przez nie działami programu nauczania edukacji prawnej.
Nauczyciele, skupieni w grupach, dokonują wyboru zagadnienia, które chcą rozszerzyć w swoim programie nauczania.
4.2. Projektowanie fragmentów programu nauczania rozszerzonego o elementy prawa
Nauczyciele opracowują wstępne autorskie koncepcje programów nauczania edukacji prawnej, w tym również zajęć pozalekcyjnych, i programów wychowawczych związanych z edukacja prawną (załącznik S4/1).
4.3. Projektowanie narzędzi do ewaluacji autorskich programów nauczania
Nauczyciele projektują narzędzia ewaluacji opracowanych fragmentów autorskich programów nauczania, które będą wdrażać w swoich szkołach. Ewaluacja odbędzie się po upływie jednego lub dwóch semestrów od momentu wdrożenia programów.
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
tablice dla grup fokusowych, papier, pisaki, komputery, rzutnik
|
Pomiędzy spotkaniami
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
Opis przebiegu (działania, zadania)
|
4.4. Wzmacnianie kompetencji poznawczych w zakresie wybranych zagadnień prawa w grupach fokusowych.
|
Nauczyciele analizują zagadnienia prawne w procesie nauczania WOS-u lub innych przedmiotów opisane w poradniku Edukacja prawna w szkole. Wybierają do dalszego opracowania jedno zagadnienie oraz określają poziom własnego przygotowania z zakresu prawa, niezbędny do prowadzenia zajęć.
Nauczyciele, skupieni w grupach fokusowych na wybranych zagadnieniach prawa, poszerzają swoją wiedzę prawniczą, wykorzystując dostępną literaturę oraz wzajemne uczenie się.
|
4.5. Projektowanie fragmentów programu nauczania rozszerzonego o elementy prawa
|
Nauczyciele w grupach fokusowych kontynuują opracowanie autorskich programów nauczania rozszerzonych o elementy prawa. Publikują programy na platformie.
Koordynator zachęca nauczycieli do prowadzenia zajęć na podstawie wypracowanych autorskich pomysłów (w następnym semestrze).
|
4.6. Ewaluacja opracowanego programu z wykorzystaniem zaprojektowanych narzędzi
|
Nauczyciele dokonują ewaluacji autorskiego programu nauczania.
|
Bibliografia
Markiewicz K., Szczocarz-Krysiak M, Bartela M. (red.), (2014), Apteczka prawna: lex bez łez, Katowice: Oddział Śląski Stowarzyszenia Sędziów Polskich „Iustitia”.
Podstawa programowa z komentarzem, tom 4 – Edukacja historyczna i obywatelska: historia i społeczeństwo, historia, wiedza o społeczeństwie, podstawy przedsiębiorczości, ekonomia w praktyce, wychowanie do życia w rodzinie, etyka, filozofia [online, dostęp dn. 14.12.2015].
|
Spotkanie 5.
|
Spotkanie stacjonarne (4-5 godzin)
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
- Doskonalenie metod i form nauczania w zakresie edukacji prawnej
|
Opis przebiegu (działania, zadania, organizacyjne wskazówki dla koordynatora)
|
5.1. Przegląd metod nauczania w zakresie edukacji prawnej
Uczestnicy wymieniają się doświadczeniami z zakresu stosowanych metod nauczania wiedzy prawnej.
Ekspert prowadzi zajęcia na temat doboru metod nauczania do celów zajęć oraz procesu rozwijania postaw uczniów, sposobów komunikowania się i współpracy z uczniami.
5.2. Wybór tematyki edukacji prawnej do realizacji w różnych działaniach edukacyjnych w szkole: lekcja, projekt edukacyjny, zajęcia pozalekcyjne
Eksperci prowadzą debatę, warsztaty i konsultacje, w toku których nauczyciele wyłaniają tematykę działań edukacyjnych (załącznik S5/1).
5.3. Przykłady dobrej praktyki metod i form nauczania–uczenia się w zakresie edukacji prawnej
Podczas dyskusji zainicjowanej przez koordynatora uczestnicy podają przykłady dobrych praktyk.
5.4. Tworzenie scenariuszy zajęć i metod edukacji prawnej
Nauczyciele w grupach fokusowych opracowują scenariusze zajęć z wybranej tematyki prawnej, poszukują odpowiednich metod i form pracy.
5.5. Tworzenie katalogu materiałów dydaktycznych do edukacji prawnej
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
komputer, rzutnik, papier, pisaki, tablica
|
Bibliografia
Arends R., (1994), Uczymy się nauczać, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Brudnik E., Moszyńska E., Owczarska B., (2011), Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Konarzewski K. (red.), (2008), Sztuka nauczania, t. 2. Szkoła, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kupisiewicz Cz., (2012), Dydaktyka, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Machałek M., Korzeniowski J., (2011), Edukacja obywatelska w szkole: teoria i praktyka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Perrot E., (1995), Efektywne nauczanie, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Phillips D.C., Soltis J.F., (2003), Podstawy wiedzy o nauczaniu, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Witkowska A., (2012), Zagraniczne modele świadczenia porad prawnych i obywatelskich, Warszawa: Instytut Prawa i Społeczeństwa [dostęp dn. 14.12.2015].
Woźniakowaska-Fajst D., Klaus W. (red.), (2014), Inspirator edukacji prawnej, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych [online, dostęp dn. 14.12.2015].
Wydział Prewencji Komendy Stołecznej Policji, Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu m.st. Warszawy, (2013), Poradnik dla pedagogów dotyczący współpracy Policji z placówkami oświatowymi, Warszawa: Wydawnictwo miasto stołeczne Warszawa [dostęp dn. 14.12.2015].
Przydatne linki [dostęp dn. 14.12.2015]
Aktywizujące metody nauczania
Aktywne metody nauczania – referat Lidii Zinówko
Bez dostępu do informacji ani rusz!
Biblioteczka edukacji prawnej i obywatelskiej Instytutu Spraw Publicznych
Dostęp do informacji publicznej
Dziecko w podróży – informator Straży Granicznej
Gra Twoje prawo – Instytut Prawa i Społeczeństwa
Informacje dotyczące ochrony danych osobowych – Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
Jak kupować? Poradnik Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Portal konsumenta (a w nim filmy, poradniki, ulotki)
Scenariusze lekcji/prezentacje na platformie Doskonaleniewsieci.pl
|
Pomiędzy spotkaniami
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
Opis przebiegu (działania, zadania)
|
5.6. Tworzenie scenariuszy zajęć i metod edukacji prawnej
|
Nauczyciele kontynuują opracowanie scenariuszy zajęć, konsultując się wzajemnie w grupach oraz na czacie z koordynatorem (załącznik MS5/1). Opracowane scenariusze publikują na platformie.
|
5.7. Tworzenie katalogu materiałów dydaktycznych do edukacji prawnej
|
Nauczyciele pod opieką koordynatora tworzą katalog środków i materiałów, umieszczają go na platformie.
|
Spotkanie 6.
|
Spotkanie stacjonarne (4-5 godzin)
|
Tematyka (wynikająca z planu działań)
|
- Ewaluacja współpracy w sieci i autorskich programów nauczania
|
Opis przebiegu (działania, zadania, organizacyjne wskazówki dla koordynatora)
|
6.1. Ewaluacja efektywności współpracy w sieci
Koordynator inicjuje dyskusję o:
- wiedzy z zakresu prawa zdobytej przez uczestników,
- umiejętności wykorzystania tej wiedzy w praktyce dydaktycznej,
- podniesieniu poziomu wiedzy prawnej uczniów.
6.2. Ewaluacja wprowadzonych autorskich programów nauczania oraz stosowanych form i metod edukacji prawnej
Nauczyciele przedstawiają wyniki ewaluacji autorskich programów nauczania wdrożonych w swoich szkołach i tworzą raport, który umieszczają na platformie.
Ponadto opracowują wnioski służące doskonaleniu procesu edukacji prawnej w zakresie wiedzy o społeczeństwie na IV etapie edukacyjnym (zakres podstawowy).
|
Potrzebne materiały, pomoce
|
komputer, rzutnik, papier, pisaki, tablica
|
Bibliografia
Franken E.R., (2013), Psychologia motywacji, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kucharzak J. (red.), (2015), Edukacja prawna w szkole. Poradnik metodyczny dla nauczycieli IV etapu edukacyjnego, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Kupisiewicz Cz., (2012), Dydaktyka, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Leszczyńska E., Kucharzak J., Pacholska M., Papla E. (red.), (2014), Szkoła bliższa prawu – scenariusze zajęć dydaktycznych i wychowawczych z zakresu edukacji prawnej i obywatelskiej dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, Poznań: Okręgowa Izba Radców Prawnych [online, dostęp dn. 14.12.2015].
Machałek M., Korzeniowski J., (2011), Edukacja obywatelska w szkole: teoria i praktyka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Markiewicz K., Szczocarz-Krysiak M, Bartela M. (red.), (2014), Apteczka prawna: lex bez łez, Katowice: Oddział Śląski Stowarzyszenia Sędziów Polskich „Iustitia”.
Mądrzycki T., (1997), Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Podręczniki do wiedzy o społeczeństwie dopuszczone przez MEN [online, dostęp dn. 14.12.2015].
Podstawa programowa z wiedzy o społeczeństwie, IV etap edukacyjny – poziom podstawowy, [w:] Podstawa programowa z komentarzem, tom 4 – Edukacja historyczna i obywatelska: historia i społeczeństwo, historia, wiedza o społeczeństwie, podstawy przedsiębiorczości, ekonomia w praktyce, wychowanie do życia w rodzinie, etyka, filozofia [online, dostęp dn. 14.12.2015].
Woźniakowska-Fajst D., Stec M., Śliwa J., (b.r.), Edukacja prawna – możliwości, szanse, bariery, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych [online, dostęp dn. 14.12.2015].
|
Proponowane formy prezentacji efektów pracy sieci (opis)
Efekty pracy sieci współpracy i samokształcenia „Edukacja prawna w szkole” mogą być prezentowane i propagowane w następujący sposób:
- na stronach internetowych szkół uczestniczących w sieci,
- na stronach Okręgowej Izby Radców Prawnych,
- na stronach Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Sprawiedliwości,
- na stronach kuratoriów,
- na stronach organów prowadzących szkoły,
- na stronach placówek doskonalenia nauczycieli,
- na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji,
- na platformie Doskonaleniewsieci.pl.
|